Eskarilaisen pitäis jaksaa kävellä 6km päivässä?
Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle kesken lapseni esikoulun vuoden. Uudessa paikassa eskari sijaitsee n. 3.1km päässä ja koko matka on loivaa ylämäkeä. Miten on mahdollista ettei kunta anna tuon ikäiselle lapselle taksikyytiä kun ihan fakta on että minun poikani ei jaksa kävellä varsinkaan talvella(eivät auraa aamuisin teitä) umpilumessa 3km(heikko poika fyysisesti, syntynet keskosena)!! Ja minullehan matkaa tulisi sitten 12km päivässä. Minulla on 2v. tyttö joka ei suostu enää istumaan rattaissa, kohtuutonta ajatella että 2v. lapsikin jaksaisi 12km päivässä kävellä!!! Miten tälläisessä tilanteessa pitäis toimia! Voiko sitä koulutaksia jotenkin maksaa itse? Pakkohan lapsen on eskariin päästä ja ensivuonna sitten kouluun!
Kommentit (102)
Miten talvella ajat pyörällä? Nyt syksyllä se vielä onnistuu. Minä en voi ajaa itse pyörää selkävikani takia. Joudun kävelemään.
Ei ole mitenkään diagnosoitu lapsella tätä "kuntoasiaa". Hänellä vaan tuo kestävyys on hieman heikompi kun ikätovereilla. Jaksaa hyvin jonkun 1.5km matkan mutta usein silläkin matkalla huilailee pitkiä aikoja välillä. Laiha kun mikä poika vaikka syö kun hevonen.
tuollaisille toivon todella, että edestäsi löydät omat sanasi. Ja usein niin onneksi käykin. Muista nämä kirjoituksesi kun miehes pettää sua ja lapses sairastuu.
t.ohikulkija
töitä löytyy jos vaan viitsii tehdä. Puhelinmyyntiä voi tehdä kotoa....mutt sullehan se ei kelpaa.
Ystävälläni on myös keskonen, syntymäpaino 1,4 kg. Ei ole heiveroinen eikä fyysisesti muista jäljessä, joten älä se keskosena syntymisen syyksi laita että ei jaksa kävellä. Se on mihin sun lapses on tottunut.
todella pieni kulkemaan tuota matkaa yksin!! Itse hommaisin auton, jos ei taksi/bussikyytiä saa.
Katuja aurataan ja polkupyöriin on keksitty nastarenkaat.
Poikani ajaa kesät talvet kouluun pyörällä, matka yhteen suuntaan 5 km.
Tai työnnä molemmat rattaissa (ihan oikeasti! - jos lapsi ei tosiaan jaksa kävellä, eikä muuta keinoa tosiaan ole!)
ap ei ole rahaa, selkä paskana, joten ei voi ajaa autolla. Kävellä voi ainoastaan.
Nyt sanon suoraan että HAISTA PASKA!
Joo sinulla ystävälläsi on ehkä keskonen, tiesitkö ollenkaan että ihmiset on erilaisia!??? MITÄ, OLETKO KUULLUT SELLAISTA LAUSETTA KOSKAAN!!! Se että sinun ystäväsi keskosella ei ole mitään ongelmia EI KERRO SITÄ Etteikö jollain muulla voisi olla. OLET SAIRAS!!!
Sulla en ala edes selittämään mitään kun olet noin helvetin putkiaivo!
Ei ole puhelinmyyntitöitä meidän kunnassa, piste! tule tarjoamaan töitä jos on. Minulla on ystäviä joilla on koulutuksia vaikka mihin ja mitään töitä ei ole tällä hetkellä tarjolla. Joten ole hiljaa vaan!
Toisekseen minulla on 2v. lapsi kotona. En välttämättä halua häntä hoitoon laittaa ennenkun on 3vuotias..!!! Mutta jos nyt olisi töitä tarjolla niin ottaisin kyllä vastaan, jos saisin valita niin olisin vielä YHDEN VUODEN kotona!
Onhan sekin ainakin hieman helpompaa kuin kävely.
kyydin ekaluokalle kouluunkin kun sillä on astma.
Eli rohkeasti kysy vain kunnalta, voiko saada kyytiä mitenkään, koska eskari jää muuten käymättä. Kyllä monissa kunnissa joustoa löytyy. Neuvolan th voi kirjoittaa sinulle lähetteen matkaan, missä on maininta pojan heikommasta kunnosta ja keskosuuden aihettamasta fyysisestä pienuudesta tms.
Tsemppiä sulle
Vittuile vaan jos oloasi helpottaa! joo, minä en voi ajaa pyörällä en. Onko siinä nyt jotain omituista? Tiedätkö sinä mitä on selkäkivut!? Et, joten ole hiljaa! Et tiedä minun elämästäni mitään joten älä vittu vedä johtopäätöksiä!
Puhelinmyyntiä voi tehdä vaikka mistä vaan. Ei ole mitenkään sidottu kuntaan. Katsos www.mol.fi ala etsimään.
Pitäskö sun valita joku ihan muu paikkakunta ?
Ja meidän eskarilainen pyörailee eskariin
Meillä oli eskarimatka 4km ja saatiin 1 euron päivähinnalla sovittua yrittäjän kanssa, kun kuitenkin haki samalta suunnalta koululaisia ja kyytiin mahtui. Käveltiin kotoa vain 400m matka, mistä haki ja mihin jätti. Saatoin lapsen aamulla ja ip:llä olin odottamassa, sovitussa paikassa, hyvissä ajoin.
Ja onko ne kaupungin busseja? Ainakin Helsingissä lapset matkustaa ilmaiseksi 7 vuoteen saakka ja lastenrattaiden kanssa yksi aikuinenkin. Oletko selvittänyt asian laidan uudella paikkakunnallasi? Ei se bussilla kulkeminen välttämättä niin kallista ole.
niin olisin keinolla millä hyvänsä hankkinut asunnon joka on lähempänä eskaria ja koulua, jos kerran pyörä ja auto ovat poissuljettuja kulkuvälineitä ja rahaa ei ole taksiin eikä linja-autoon.
Eihän tuossa jää muuta kulkuvälinettä jäljelle kuin omat jalat.
...kiitos avustanne te jotka osasivat auttaa!
Olen yhteydessa siihen rehtoriin vielä. Tosiaan saan varmasti neuvolasta kyllä lapun tuosta heikommasta kunnosta. Onhan se ollut jo vuosia selvillä noissa neuvolatesteissä.
Itsekkin saisin kyllä todistuksen siihen että selkäkipujen takia kauheesti pysty itsekkään kävelemään mut se on niin kaskpiippuinen juttu kun toisaalta kävely auttaa mutta huonoina päivinä se on mahdotonta. Ja ongelma on tuo 2vuotias.. ei ole kiva köyttää väkisin rattaisiin tuon ikäistä joka sit huutaa koko matkan kun haluaa kävellä.. Sitkun laitat kävelee niin haluaa syliin ja mä en kauaa jaksa kantaa häntä. Vaikeaa, oikeasti.
Ehkä mä vaan maksan sit koko porukalle ne linkkiliput!
kiitos.
joiden mies ajaa esikoiset audilla virikehoitoon 10 tunniksi. Eivät itse jaksaisi millään kävellä edes kauppaan 3km päähän vaan hurauttavat sinne miehen ostamalla kauppakassilla kun mummi katsoo vauvaa.
Omat isommat lapset he vievät autolla kilometrin päähän harrastuksiin. Mutta toisille he neuvovat eskarilaista pyöräilemään auraamattomalla tiellä 3km.
Tsihiiiii, älä ap hiilly. Aivan turhaa.
Kysele vain sitä kyytiä. Näistä vänkääjistä ei kukaan lähtisi itse pyöräilemään talvella 3km eskariin 2 vuotias tarakalla. Heillä aika menee persettä levittäessä päivät pitkät koneella.
kuin hankkia tuplat ja työntää lapset niissä. Jos kunta ei korvaa matkaa, sulla ei oo autoa eikä korttia, eikä varaa maksaa kyytiä itse niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo kävely. No, kolme kilsaa kävelet vähän reilussa puolessa tunnissa, voit olla tyytyväinen että kunto pysyy hyvänä. Eipähän tarvitse muuten harrastaa liikuntaa sitten :)