Eskarilaisen pitäis jaksaa kävellä 6km päivässä?
Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle kesken lapseni esikoulun vuoden. Uudessa paikassa eskari sijaitsee n. 3.1km päässä ja koko matka on loivaa ylämäkeä. Miten on mahdollista ettei kunta anna tuon ikäiselle lapselle taksikyytiä kun ihan fakta on että minun poikani ei jaksa kävellä varsinkaan talvella(eivät auraa aamuisin teitä) umpilumessa 3km(heikko poika fyysisesti, syntynet keskosena)!! Ja minullehan matkaa tulisi sitten 12km päivässä. Minulla on 2v. tyttö joka ei suostu enää istumaan rattaissa, kohtuutonta ajatella että 2v. lapsikin jaksaisi 12km päivässä kävellä!!! Miten tälläisessä tilanteessa pitäis toimia! Voiko sitä koulutaksia jotenkin maksaa itse? Pakkohan lapsen on eskariin päästä ja ensivuonna sitten kouluun!
Kommentit (102)
millä käyt kaupassa ruokaa hakemassa ja hoidat muutkin normaalit asiat (neuvola, hammaslääkäri) ??????
ap tyyli kertoo sen että mitään koskaan ei ole lapselta vaadittu.
että totta kai äiti ja nuorempi sisarus saattavat eskarilaisen mennen tullen. Aikaahan on, jos on työtön.
Tuplarattaat ovat tähän mennessä paras ehdotus. Tai sitten vain isommalle rattaat, jos kerran pienempi ei tykkää istua rattaissa, niin pienempi voi kävellä, ja isompi voi istua rattaissa, jos on niin heikko fyysisesti ettei jaksa kävellä.
koska sinne kuljetuksen järjestäminen on vanhempien vastuulla. Ei päiväkotiinkaan saa kyytiä kunnalta, jos äiti ja isi on toisessa suunnassa töissä ja päiväkotiin on matkaa monta kilometriä. Jos muuttaa tuollaiseen paikkaan, on oltava auto, niin se ikävä kyllä on.
No et sinä sitten kovin paljon ole tässä elämässä kuullut! Eskarikyydin lakisääteinen raja on 5 km. Kunnat voivat vapaaehtoisesti alentaa rajaa, ja monessa se on sama kuin koulun 1. - 2. luokilla, joilla se on 3 km. Mutta niin vaan meidänkin kunnassa kuitenkin sen 5 km, mikä tosiaan tuntuu noin pienten lasten kohdalla aivan käsittämättömän pitkältä matkalta.
En ymmärrä ollenkaan tätä nykyasennetta Suomessa, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa lapsiperheille kaikki. Kyllä muualla päin maailmaa ne lapsen omat vanhemmat kuskaa sen kakaran kouluun.
ja olen iloinen, etten ole itse tuossa tilanteessa (meillä myös pitkä matka eskariin, mutta kuljetan autolla). Sääli ei nyt kuitenkaan vie tilannetta eteenpäin, vaan ratkaisut.
Eli hae taksikyytiä sairauden perustella. Jos et sitä saa, niin muutat lähemmäksi eskaria. Jos nämä eivät onnistu, niin en nyt tiedä, mitä muuta voit tehdä kuin tarpoa siellä hangessa tai jättää menemättä eskariin.
Meillä lapselle olisi hankittu taksikyyti eskariin, jos olisi jatkanut perhepäivähoitajalla. Matkaa olisi tullut noin 2 km suuntaansa. No meillä lapsi meni päiväkotiin, jossa eskari oli. Mutta samaiselta perhepäivähoitajalta kävi lapsi taksilla eskarissa edellisenä vuonna. Luulen, ettei kunnalla ollut päiväkotipaikkoja ja siksi päädyttiin tuohon järjestelyyn.
Koulukyydissä raja on muistaakseni 3km. Meillä koulumatka 2,2 km ja meillä olisi mahdollisuus ostaa kyyti kunnalta. Emme tosin sitä ostaneet, mutta silti on mahdollisuus ostaa kyytipaikka, jos haluaa kyydin ja kilometrirajat eivät täyty.
Etsit ajan kanssa asunnon läheltä koulua. Turha sano ettei löydy, koska asuntoja on pilvin pimein.
Juuri muutettiin ja asunto katsottiin, niin että kouluun ja eskariin sopiva matka.
Vuokralla asutaan aso asunnossa.
neuvojia, joista viime viikolla puhuttiin...
Piti kuitenkin lähteä lyömään lyötyä?
ap:ta. Ei ole autoa, on muuttanut sellaiseen paikkaan jossa ei aurata teitä, lentää varmaan kauppaan sapuskaa ostamaan, ei ole työtä ja vielä yh. Miten ihminen muuttaa perähikiälle jos tilanne on todellakin noin huono ??? Ei kunta voi kustantaa teille kaikkea. Saat varmaan jo nyt sairaseläkettä, korotettua lapsilisää ja elatustukea ja asumiskustannut ovat varmaan siellä korvessa todella pienet, joten luulisi että rahaakin jää.
Ei noilla mammoilla ole mitään mahdollisuuksia opetaa lapsilleen empatiaa ja myötäelämisen taitoa, kun itsekkään eivät osaa.
mulla aivan pahaa tekee nää muutama mamma täällä. Kuvastaa nykyajan arvoja. Itse ollaan synnytty kultalusikka suussa ja ei riitä tippaakaan ymmärrystä niille, joilla voi elämässä mennä heikommin. Ei tarvitse ihmetellä, mistä tulee koulukiusaajat ja miksi lasten masennus lisääntyy. Tällaisten mammojen lapsella ei ole kovin hyvä lapsuus ja tulevaisuus. Mää kyllä epäilen, että näiden ilkeiden tekstien kirjoittajat on katkeroituneita lähiömammoja, joiden mies tuhlaa työttömyyskorvaukset lähipubissa ja panee naapurin Pirkkoa. Sitten on pakko purkaa omaa pahaa oloaan tänne haukkumalla muita. No sama se, onko kultalusikka suussa syntyneitä ja katkeria lähiiömammoja. Toivon sydämestäni, että teille tulee eteen myös elämässä hetkiä, joille ette voi mitään.
Etsit ajan kanssa asunnon läheltä koulua. Turha sano ettei löydy, koska asuntoja on pilvin pimein. Juuri muutettiin ja asunto katsottiin, niin että kouluun ja eskariin sopiva matka. Vuokralla asutaan aso asunnossa.
on yh ja työtönkin vielä.
mutta ap ressukka ei tunnu tätä ymmärtävän. Yhteiskunta tukee aivan liian lepsusti näitä kotona makaavia mammoja jotka kuvittelevat että mitään ei tarvitse itse tehdä.
En ymmärrä ollenkaan tätä nykyasennetta Suomessa, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa lapsiperheille kaikki. Kyllä muualla päin maailmaa ne lapsen omat vanhemmat kuskaa sen kakaran kouluun.
millä käyt kaupassa ruokaa hakemassa ja hoidat muutkin normaalit asiat (neuvola, hammaslääkäri) ??????
Meidän kunnassa eskarilainen saa taksikyydin, jos matka on 2km tai yli. Koululaisilla raja on 5km
Ensiksi itketään, kun kuntalisä meinataan poistaa, että miten meidän kuukausituloile nyt käy. Oletko silti sitä mieltä, että kunnan kuuluisi kustantaa se kuntalisä. Minusta tuolla sinun perusteella se pitäisi lpettaa kaikista kunnista, koska ei voi olettaa että kunta kustantaa.
Toiseksi, mekin asumme 4000 asukkaan kunnassa ja jos lunta tulee paljon, niin ihan lakisääteisesti tiet pitää pitää tietyssä ajokunnossa isommilla teillä. Sen jälkeen kun ne on saatu kuntoon, niin sitten tullaan vasta normaaleille kyläteille.
Meillä on siis ihan normaalia, ettei tiet ole aurattu aamulla siihen aikaan kun kouluun ja töihin lähdetään.
Määrittele perähikiä?
ap:ta. Ei ole autoa, on muuttanut sellaiseen paikkaan jossa ei aurata teitä, lentää varmaan kauppaan sapuskaa ostamaan, ei ole työtä ja vielä yh. Miten ihminen muuttaa perähikiälle jos tilanne on todellakin noin huono ??? Ei kunta voi kustantaa teille kaikkea. Saat varmaan jo nyt sairaseläkettä, korotettua lapsilisää ja elatustukea ja asumiskustannut ovat varmaan siellä korvessa todella pienet, joten luulisi että rahaakin jää.
käytetään juuri noissa tilanteissa, kun kunta ei myönnä kyytioikeutta. Ole siis kuntaan yhteydessä. Eihän eskarilainen tietenkään voi tuota matkaa kävellä, se on selvä. Nämä asiat ovat välillä hankalia, toivottavasti saat asian järjestymään. Ja unohda nuo asiattomat vastaukset, niitä täällä on aina.
Siis te oikeasti luulette että töitä on tällä hetkellä pilmin pimein!? Ja asuntojakin löytyy ihan vaan kunhan laittaa paperin hakuun!?
Kauppa on minulla 500m päässä, siihen kävellään. Terveyskeskukseen jos on tarvetta mennään linkillä! Eli perusasiat hoituu. Ainut on tuo koulu sinne on matkaa.
Koulun lähellä ei ole vuokra-asuntoja ollenkaan! Omakotitalo alueella on koulu! Ja täällä kaupungissa on tällä hetkellä asuntotarjonta todella huono. Kaupungin vuokra-asuntoihin kun soitin oli 3kk jono suunnilleen. Yksityiseltä kun katsoi kohtuu vuokraisia asuntoja joissa ei ole kohtuuton vuokratakuu niin vaihtoehtoja oli jopa kaksi ja tämän jonka otin oli se parempi vaihtoehto. Että näin.
En minä mikä tyhmä ole, elän nyt niin kun on PAKKO! Töitä ei ole tarjolla. Ja toisekseen olen kotihoidontuella EN TYÖTÖN! Yleensäkun monet katsos hoitaa niitä lapsia kotona sen kolme vuotta. SOSSUSSA EN ASIOI! Töihin/opiskelee menen kun nuorin on 3vuotta. Olen laittanut nyt kumminkin työhakupapereita muutaman paikkaan, mutta ei niihinki oli kymmeniä hakijoita! Miten te kehtaatte jauhaa tollaista paskaa tietämättä asioista näköjään yhtään mitään! Kuinka moni teistä on oikeasti töissä jo kotona on niinkin pieni kun 2vuotias??? Omituista! Ja luulette että töitä saa vaan kun kävelee työkkäriin. hah, sanon minä! Nii ja asuntojakin löytyy ihan kun vaan valitsee.. :D
Joo kysyin vaan apua jos jollain olisi ollut samanlainen tilanne. Soitan nyt taksikyytiyrittäjälle ja keskustelen koulun rehtorin kanssa vielä. Jos ei muuten onnistu niin sitten ostan kolmelle bussiliput ja kuljemme bussilla!
Laiskoja lapseni eivät ole, todellakaan. Enkä minäkään! Joissakin perheissa katsokaan sairastetaan, minulla on monta sairautta joihin en voi vaikuttaa joten miten te oikeasti viitsitte haukkua!?
Joo ja yh ole varmasti sen takia että olen ihan tollo! sovitaan näin! niin ja epäkypsäkin äitinä. huh huh! kiitos. ?
Ensiksi itketään, kun kuntalisä meinataan poistaa, että miten meidän kuukausituloile nyt käy. Oletko silti sitä mieltä, että kunnan kuuluisi kustantaa se kuntalisä. Minusta tuolla sinun perusteella se pitäisi lpettaa kaikista kunnista, koska ei voi olettaa että kunta kustantaa. Toiseksi, mekin asumme 4000 asukkaan kunnassa ja jos lunta tulee paljon, niin ihan lakisääteisesti tiet pitää pitää tietyssä ajokunnossa isommilla teillä. Sen jälkeen kun ne on saatu kuntoon, niin sitten tullaan vasta normaaleille kyläteille. Meillä on siis ihan normaalia, ettei tiet ole aurattu aamulla siihen aikaan kun kouluun ja töihin lähdetään. Määrittele perähikiä?
vaan 4000 asukkaan kunnassa asun. Meilläkään ei ole kovien tuiskujen aikaan välttämättä kadut aurattu....kenties asumme samassa kunnassa ? en tiedä onko kuntalisää, en ole koskaan mitään tukia hakenut.
Sen verran empatiakyvytön kun olet, niin en edes halua ajatella, että mitä olet voinut lapsiellesi opettaa.
Ja tekeekö se sinusta paremman kun et ole tukia hakenut? Ei minusta.
Ensiksi itketään, kun kuntalisä meinataan poistaa, että miten meidän kuukausituloile nyt käy. Oletko silti sitä mieltä, että kunnan kuuluisi kustantaa se kuntalisä. Minusta tuolla sinun perusteella se pitäisi lpettaa kaikista kunnista, koska ei voi olettaa että kunta kustantaa. Toiseksi, mekin asumme 4000 asukkaan kunnassa ja jos lunta tulee paljon, niin ihan lakisääteisesti tiet pitää pitää tietyssä ajokunnossa isommilla teillä. Sen jälkeen kun ne on saatu kuntoon, niin sitten tullaan vasta normaaleille kyläteille. Meillä on siis ihan normaalia, ettei tiet ole aurattu aamulla siihen aikaan kun kouluun ja töihin lähdetään. Määrittele perähikiä?
vaan 4000 asukkaan kunnassa asun. Meilläkään ei ole kovien tuiskujen aikaan välttämättä kadut aurattu....kenties asumme samassa kunnassa ? en tiedä onko kuntalisää, en ole koskaan mitään tukia hakenut.
[] Eskarissa voi olla vielä 5,5v ikäinen lapsi ja todellakaan en tuonikäistä laittaisi yksin 3km kävelemään! Enkä edes ekaluokkalaista, koska välillä voi olla tienylityksiä jne. Jos mun onkin pitänyt hiihtää kesät/talvet kouluun, niin miksi mun lapsen pitäisi sama joutua tekemään, jos vaihtoehto löytyy?
[/quote]
yksinään sinne eskariin lähettämässä. Tietenkin tämä työtön yh-äiti KÄVELEE lastensa kanssa tuon matkan. Tulee mukavasti liikuntaa kaikille. Eihän tuo nyt ihan oikeasti ole matka eikä mikään.
Nykyään muksut on vain tottuneet liian hyvään.
Suurmmalle osalle on jo 500m kävely kauhistus.
Meillä 6v. juoksee yli kilsan todella reippaasti. Kävelee kilometritolkulla valittamatta.
En usko tuojon keskosuuden vaikutukseen enään tässä iässä. Kysymys on lähinnä siitä mitä lapsen kanssa on tätä ennen touhuttu. Jos ei aiemmin ole lapsen kanssa liikuttu on korkea aika aloittaa nyt.