Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilaisen pitäis jaksaa kävellä 6km päivässä?

Vierailija
28.09.2009 |

Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle kesken lapseni esikoulun vuoden. Uudessa paikassa eskari sijaitsee n. 3.1km päässä ja koko matka on loivaa ylämäkeä. Miten on mahdollista ettei kunta anna tuon ikäiselle lapselle taksikyytiä kun ihan fakta on että minun poikani ei jaksa kävellä varsinkaan talvella(eivät auraa aamuisin teitä) umpilumessa 3km(heikko poika fyysisesti, syntynet keskosena)!! Ja minullehan matkaa tulisi sitten 12km päivässä. Minulla on 2v. tyttö joka ei suostu enää istumaan rattaissa, kohtuutonta ajatella että 2v. lapsikin jaksaisi 12km päivässä kävellä!!! Miten tälläisessä tilanteessa pitäis toimia! Voiko sitä koulutaksia jotenkin maksaa itse? Pakkohan lapsen on eskariin päästä ja ensivuonna sitten kouluun!

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko niin sanonut ???????

Vierailija
82/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.80.

Minusta tilanne on ikävä ap:n kannlta ja minulla riittää ymmärrystä, että aina ei voi kaikkeen vaikuttaa.

Tiedän varsin hyvin, ettei työtä ole tarjolla ja et voi noin vain valita jonkun kivan asunnon sopivan matkan päästä.

Tsemppiä ap:lle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat joskus duunia, tarvitset autoa myös silloin.

Vierailija
84/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän eskarilainen tietenkään voi tuota matkaa kävellä, se on selvä.

Miten ihmeessä 3km matka on liian pitkä n. 6-vuotiaalle????

Mun mielestä matka ei ole pitkä,eihän sitä nyt saman tien pidä ees taas kävellä. Huilaahan se eskarilainen välissä. 2-vuotias voi vaikka seistä seisomalaudalla jos ei jaksa kävellä tai halua istua rattaissa.

Se on tää nykyaika kun kaik pitää saada valmiina. Ei viitsitä itse liikkua ytään. Sairauksia tai ei niin tuo EI ole pitkä matka kävellä rauhaisasti.

ethän sinä ap sitä 12 km yhteen menoon kävele,huilaat välillä kotosalla.

Tossua toisen eteen vaan,niin se matka kummasti taittuu. Ei tuohon matkaan mitään takseja tarvita.

Vierailija
85/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on ensin pari viikkoa yhdessä harjoiteltu?

jos ei vaihtoa tms, ei pitäisi olla ongelma?

Vierailija
86/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten lapsi saisi kavereita kotikulmista ja koulumatkatkin inhimillistyvätkin.

Vierailija
87/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussi, taksi, kaverin kyydissä, kotona oleminen joinakin päivinä. Siinä muutama vaihtoehto, jos et muuta keksi. Tai sitten ette mene eskariin.

Vierailija
88/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:ta. Ei ole autoa, on muuttanut sellaiseen paikkaan jossa ei aurata teitä, lentää varmaan kauppaan sapuskaa ostamaan, ei ole työtä ja vielä yh. Miten ihminen muuttaa perähikiälle jos tilanne on todellakin noin huono ??? Ei kunta voi kustantaa teille kaikkea. Saat varmaan jo nyt sairaseläkettä, korotettua lapsilisää ja elatustukea ja asumiskustannut ovat varmaan siellä korvessa todella pienet, joten luulisi että rahaakin jää.

Onklo sun vaikee käsittää että kaikki ihmiset ei synny pk-seudulla,saatanan apina.

Ja missä kuntakaavoituksessa on määrätty että kauppa ei saa olla lähempänä kotia kuin päiväkoti. Vittu sä olet DORKA!

Vierailija
89/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanokaa te mitä sanotte niin minusta 3km loivaa ylämäkeä auraamattomassa hangessa talvisin pimeällä on pitkä matka juuri 6vuotta täyttäneelle jolla on lihasheikkoutta ja selkäsairaalle äidille joka on menossa leikkaukseen. Perustelin nämä kunnanjohtajalle mutta kylmä oli vastaus.

Millä rahalla nyt yhtäkkiä ajan kortin ja ostan auton? Miksi tätä asiaa kommentoi ihmiset joilla on mahd. ottaa lainaa ja saavat rahaa ilmeisesti miehen pussista! Minulla ei ole rahaa, ei tukijoita joilta lainata. Aika yksin olen asioiden kanssa. Valitsin paikkankunnan sen mukaan että täällä asuu sentään muutaman tuttu ja lasten isä. (joka ei kumminkin töiden vuoksi voi auttaa kyydeissä).

Mutta joo, jään taistelemaan asioista. Sama ongelma se on ensivuonna kun koulu alkaa.. yhä on samat ongelmat.

Vierailija
90/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisia puolia kunto kohenee väkisellä. Eskarissa voisi olla joku vanhempi joka kuljettaisi autolla lapsia naapuriin ja kyytiin mahtuisi. Viimeinen mahdollisuus on se että eskaria ei ole pakko käydä. Miten olisi 3 tai 2x /vko. tai eskarin lopetus.

Vierailija
91/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskariinhan kuuluu eskari ajan lisäksi hoito tarpeen mukaan, jotemn sinne voi varmasti mennä jo klo 7.

Vierailija
92/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kyse ei mistään kunnosta vaan sairauksista joille ei voi mitään. Eikö täällä tosiaan ole ihmisiä joilla on perhepiirissä ihmisiä jotka sairastaa? Omituista.

Kunto joo varmasti kohoaa mutta kun ei pysty niin ei pysty. Leikkauksen jälkeen saattaa onnistua kun toipunut olen.

Kyllä olisi tärkeää saada lapsi esikouluun kun ei päiväkodissakaan koskaan ole ollut. vaikeaa sitten aloittaa koulu yhtäkkiä jos ei mitään tietoa ole esim. ryhmätyöskentelystä. Kavereita on ja on ollut kerhoissa mutta muuten ei juurikaan ole mitään ryhmäjuttuja harrastanut.

Joku sanoi että yhteiskunnan pitäis tukea kotona makaavia mammoja.. Kysyn vaan että sinäkö et ole hoitanut lapsiasi kotona, olet niitä äitejä jotka pistää hoitoon lapsen alle 1v. Muistappas nyt että minulla on 2007 syntynyt tyttö, kovin pieni vielä! Ja sinulla ei ole ilmeisesti mitään tietoa mitä on hoitaa kotona lapsia yksin aamusta-iltaan, 24/7. Jos siinä ehtii makaamaan niin aika mamma olet kyllä!

Vierailija
93/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tosiaan löytyisi asuntoa lähempää eskaria ja koulua, jos koet kulkemisen ongelmalliseksi. Eihän kyse ole vain eskarivuodesta vaan koko kouluajasta (tietysti parin vuoden päästä osaa jo yksin pyöräillä), kuopuksen päivähoidosta (jos jossain vaiheessa saat työtä), kauppareissuista jne jne. Täytyyhän sieltä kotoa muutenkin lähteä pois kuin vaan eskariin viemään. Jos ei voi kulkea omalla autolla eikä pyörällä eikä kuopus istu rattaissakaan, niin silloin täytynee kulkea bussilla tai asua lähellä kaikkea. Valintoja joutuu tekemään, tingi vaikka asunnon laadusta. Tietysti jos taksikyydin saat, niin hyvähän se on, mutta hyvin mahdollista ettei järjesty, kun kilometrirajat on tietyt.

Vierailija
94/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi joutuu vaihtamaan eskaria, sulla leikkaus tulossa ja olet kotona hoitamassa kuopusta jne. niin miksi ihmeessä teidän on pakko muuttaa, vieläpä toiseen kuntaan, juuri nyt? Entä jos muuttaisitte esimerkiksi vasta sitten, kun olette saaneet kunnan asuntojonon kautta sopivan asunnon..

Vierailija
95/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin, että TYÖTTÖMÄN lapselle annettaisiin kyyti, kun äiti on päivät kotona...kunnilla on rahat niin tiukilla nykyään että tuskin onnistuu. Se on eri asia jos äiti tosiaan on fyysisesti sellaisessa kunnossa ettei pääse liikkumaan, mutta niin ei tainnut olla, on kuitenkin töitä hakenut jne.

Vierailija
96/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kuljin 12 km päivässä huutavan vauvan kanssa. onneksi eskarilainen itse jaksoi kävelle, hänelle matkaa tuli vain 6 km. alku oli hänelle hankalaa mut kyllä se kunto siitä koheni. vauva huusi mennen tullen lähes joka matkan, aivan karseeta.

jokaisen pitäis saada taksikyyti jolla äiti vauvan/pienen sisaruksen kanssa kotona.

Vierailija
97/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v menee tarakalla istuimessa vallan mainiosti, ja 6v jaksaa kyllä ajaa tuon matkan hyvin vaikka heikko lapsi olisikin.

Pulkalla pääsee talvella, ja kyllä se rataskyyti kummasti sitten kelpaa 2v:lle jos jalat väsyy. Seisomalauta 6v:lle sitten vaan jos ei jaksa kävellä.

Ylen myös 2 lapsen yh, meillä ei myöskään ole ollut autoa kun ei ole varaa. Pväkotiin/eskariin oli aikoinaan matkaa se 2,5km joka tarvottiin pyörällä/pulkalla/kävellen. Meillä ei ollut edes bussimahdollisuutta kun nopeammin pääsi lapsen kanssa kävellen kun olisi pitänyt mennä eka keskustaan yhdellä linkillä ja sitten toisella tarhalle. Saati että olisi ollut varaakaan siihen vaikka töissä kävin kokoajan.

Asennoitumiskysymys tämä, että miten itse suhtautuu. Otat positiivisen asenteen että saat ainakin liikuntaa joka päivä, ja tulee ulkoiltua 2v:n kanssa varmasti.

Meillä ei luultavasti koskaan tule olemaan autoa, nyttenkin säällä kun säällä 5,5km työmatka pyörällä/kävellen enkä valita kun saan raitista ilmaa.

Vierailija
98/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä ainakin täällä Espoossa on todella harvoin talvella sellaisia kelejä että pulkalla

pääsi kulkemaan?! Sitten jos sitä lunta nyt sattuisi tulemaan, niin kävelytiet hiekoitetaan reunasta reunaan. Ei kulje pulkka siinä hiekassa, kuulkaa.

Vierailija
99/102 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä te asutto jos asuntoja on pilvinpimein vapaana ja vielä voi ihan valita päiväkodin/koulun läheisyydestä. Täällä keski-suomessa ei ainakaan ole niin. Ja tosiaan pulkalla ei voi talvisin vetää kun hiekottavat niitä teitä. Ja pyörällä en yhäkään voi ajaa, eikä pyörää edes minulla ole.

Muutto oli pakollinen nyt. En ala sitä erikseen selittämään mutta en voinut jäädä entiselle paikkakunnalla ihan oman mielenterveyteni tähden. Asuntoja oli pari vapaana ja tämä oli se parempi vaihtoehto.

No mutta selvitän asiat jotenkin.

Laiskuudesta yhäkään kun ei ole kyse, koittaisitte nyt sen ymmärtää herranjumala! Perheet on erilaisia, minä olen sairastanut koko elämäni ja muutenkin ollut helvetin rankkaa.. Aina ei nallekarkit mene tasan! Mielellään olisin jonkun toisen housuissa juuri nyt!

TERKUIN: AP

Vierailija
100/102 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se bussikyytikään ei ihan niin kalliiksi tule, kuin nyt luulet. Harva bussilinja ottaa maksua 2-vuotiaasta, moni ei ota edes alle 7-vuotiaasta. Koululaiselle saat kunnalta bussilipun ja kun tämän eskarivuoden kuljette yhdessä, hän osaa sitten ekalla jo mennä yksinkin. Jos hyvin sattuu, samalla bussilla kulkee joku eskarikaveri ja lapsesi voi kulkea yksin jo tämänkin vuoden.

Minä kuljin itse eskariin yksin bussilla: äiti saattoi pysäkille ja samassa bussissa oli viereiseen erityiskouluun meneviä lapsia. Tiesin siis että jään heidän kanssaan samalla pysäkillä pois. Hyvin sujui enkä muista yhtää hankalaa tapahtumaa noilta matkoilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä