Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat ja lapsiperheen päivärytmi

Vierailija
24.09.2009 |

Miten olisitte toimineet tässä tilanteessa?

Meidän perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, lapset 2- ja 4-v kokopäivähoidossa. Isovanhemmat käyvät meillä n. 1-2 x kk, välimatkaa n. tunti autolla. Usein eivät ilmoita tulostaan ennen kuin samana päivänä. He ovat monta kertaa tulleet meille arki-iltana klo 19, vaikka olemme toivoneet, että klo 19-20 rauhoitettaisiin illalla nukkumaanmenoa varten. Ennen sitä ja sen jälkeen saa käydä ihan vapaasti. Eilen isovanhemmat soittivat iltapäivällä, sanoivat tulevansa illalla käymään, kun lähtevät tänään mökille ja ovat siellä pari viikkoa. Vastasin, että tänään ei oikein sovi, kun esikoisella on jumppa illalla klo 18 (käy siellä, koska on päivähoidossa pienten ryhmässä ja tarvitsee tukea motoriselle kehitykselle), ja sen jälkeen on aika käydä iltatoimille. No, tulivat silti, klo 19. Olin tästä todella harmistunut, olimme kaikki väsyneitä. Olin hoitopäivän jälkeen tehnyt ruoan, käyttänyt lasten kanssa koiran lenkillä ja säntäsimme sieltä jumppaan. Isä kotiutui 18.30. Jos isovanhempien oli pakko tulla juuri nyt, niin mikseivät voineet tulla esim. 17.30, hoitaa kuopusta jumpan aikana tai käyttää koiran.

Lopputulos: kaksivuotias ei jaksanut enää edes syödä iltapalaa, nukahti 20.15. Isovanhemmat lähtivät klo 21.30, meillä kaikki kotityöt tekemättä. Nelivuotias ei millään olisi jaksanut herätä aamulla, mä nuokun nyt töissä.

Miten olisit toiminut, mitä olisit sanonut vanhempana tässä tilanteessa?

Mainittakoon, että isovanhemmista enää toinen työelämässä. Viettävät kaikki lomat ja viikonloput mökillä. Kesälomastaan isoisä käytti lastenlasten tapaamiseen 2 h, yllättäen perjantai-iltana klo 19-21 loman alkaessa... Sen jälkeen ei näkynyt eikä kuulunut.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oma lapsikin on aikuisena oma persoonansa, eikä hänen tarvitse pomppia äidin pillin mukaan!

Vierailija
42/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oma lapsikin on aikuisena oma persoonansa, eikä hänen tarvitse pomppia äidin pillin mukaan!

Sehän siinä se pointti olikin, ettei kenenkään tarvitsis pomppia kenenkään mukaan!

Muualla maailmassa on ihan luontevaa, että koko suku on "yhtä suurta perhettä"! Mutta ei täällä!

Täällä on vain MINÄ ja MINUN kotini. Muut pysykööt poissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä meilläkin lapset alkaa iltapalalle klo 19. Sitten klo 20 ollaan sängyssä ja lakaa iltasatu +laulut. Välissä

jos jo klo 19 pitää alkaa nukkumaan / iltatoimet? Menee aika hankalaksi elämä noin. Meillä saatetaan lähteä vielä kauppaan siihen aikaan. (Vaikka lapset hoidossa / koulussa.)

Vierailija
44/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onko se paha?

Vierailija
45/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä se pointti olikin, ettei kenenkään tarvitsis pomppia kenenkään mukaan! Muualla maailmassa on ihan luontevaa, että koko suku on "yhtä suurta perhettä"! Mutta ei täällä! Täällä on vain MINÄ ja MINUN kotini. Muut pysykööt poissa!

minä kirjoitin kaksosteni juhlista ja siitä kuinka halusin pitää ne klo 18 mutta äitini tuli välttämättä jo klo 15. En pitänyt siitä siksi, koska a) sisareni ja muut sukulaiset tulivat vasta ilalla ja b) kakku eivätkä muutkaan tarjottavat eivät olleet iltapäivällä valmiina c) juhlan kohteet eli lapset eivät olleet kotona klo 15.

Vierailija
46/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tämä muuttaa erilleen. Tai varsinkaan sen puolison perhettä.

Sukua olet lapsellesi, lapsen puolisolle et sitäkään, ja perhettä et kummallekaan.

Vierailija
47/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä se pointti olikin, ettei kenenkään tarvitsis pomppia kenenkään mukaan! Muualla maailmassa on ihan luontevaa, että koko suku on "yhtä suurta perhettä"! Mutta ei täällä! Täällä on vain MINÄ ja MINUN kotini. Muut pysykööt poissa!

minä kirjoitin kaksosteni juhlista ja siitä kuinka halusin pitää ne klo 18 mutta äitini tuli välttämättä jo klo 15. En pitänyt siitä siksi, koska a) sisareni ja muut sukulaiset tulivat vasta ilalla ja b) kakku eivätkä muutkaan tarjottavat eivät olleet iltapäivällä valmiina c) juhlan kohteet eli lapset eivät olleet kotona klo 15.

jos kaikki eivät ole kotona? Meillä anoppi tulee monesti etukäteen jotta saa jeesata tarjoiluissa, lasten pukemisessa jne. Myös oma äitini saattaa olla meillä jopa 2 viikkoa putkeen kylästelemässä ja me eletään tuolloin ihan normaalisti, mukavaa vaan kun mummo on lisänä joukossa.

Vierailija
48/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vastaavaa ja ongelmana nimenomaan appi. Anopin kanssa asioista voi sopia. Muistanpa vielä ajan, jolloin 1,5- ja 3-vuotiaat lapset oli saatu suurella vaivalla päiväunille, niin eikös säännöllisesti tullut appi juuri silloin rämpyttämään ovikelloa (tosiaankaan sen yksi painallus ei riittänyt). Ja sanoin monta kertaa, että tule seuraavalla kerralla aikaisemmin tai sitten vähän myöhemmin, koska on eläkkeellä eikä ole sidottu mihinkään aikatauluihin. Hermothan siinä meni, kun lapsien unet meni pieleen toistuvasti. Kyse oli mun mielestä juuri tuosta ylikävelystä ja pompottamisesta, joka näkyi muissakin asioissa.

Heidän toiveensa ja tyylinsä määrää kaiken. Mikään ei koskaan käy muuten kuin heidän tavallaan. Ja näkeehän tuosta ap:n tapauksesta, että siinä on Kuningas Appi I jalkautunut alamaistensa pariin. Ei tuo tunnu miltään ystävälliseltä vierailulta.

Vierailija
49/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA NE ON LASTEN SYNTTÄRIT, EI LINNAN KUTSUT.

Kuka on noin avuton ja kädetön?

Vierailija
50/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA NE ON LASTEN SYNTTÄRIT, EI LINNAN KUTSUT.

Kuka on noin avuton ja kädetön?

kuin osallistuminen synttäreille ja lahjojen tuominen? Tavallisessa elämässä eivät saa olla mukana?

Vierailija
51/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noinkin läheinen sukulainen kun oma äiti tai anoppi tulee liian aikaisin, niin laittaisin sen hommiin. Avuksi vain juhlien valmisteluihin. Siinähän sitä voi samalla jutellakin.

Vierailija
52/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että huomioisivat lasten iltarutiinit, eivätkä pölähdä juuri silloin paikalle. On luonnollista, että lapsen nukkumaanmeno häiriytyy, vaikka kuinka toimisi iltatoimien kanssa normaalisti, kun/jos paikalle juuri on tullut isovanhemmat.

Vierailija
53/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että annat osallistua synttäreille, tuovat lahjoja ja sitä ennen piikovat ilmaiseksi kaksi viikkoa? Onpas jaloa ja arvoa antavaa.

Vierailija
54/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että huomioisivat lasten iltarutiinit, eivätkä pölähdä juuri silloin paikalle. On luonnollista, että lapsen nukkumaanmeno häiriytyy, vaikka kuinka toimisi iltatoimien kanssa normaalisti, kun/jos paikalle juuri on tullut isovanhemmat.

jos isovanhemmat saa ne sekaisin ja hankalaksi. Lyökää hammasharja ja satukirja kouraan, kyllä se siitä suttaantuu, vaikka ei välttämättä juuri niin kuin sinä haluaisit.

Vierailija
55/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että annat osallistua synttäreille, tuovat lahjoja ja sitä ennen piikovat ilmaiseksi kaksi viikkoa? Onpas jaloa ja arvoa antavaa.

Mun äitini on perheen ollessa töissä/koulussa/hoidossa käynyt kampaajalla, shoppailemassa, tuttujen luona jne. Ei meillä tarvitse kenenkään piikoa.

Vierailija
56/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon kampaamokeikat, shoppailu ja tuttujen luona kyläily?

Vierailija
57/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet juuri niitä mammoja, joide mielestä isovanhempien tehtävä on lahjoa lapsia ja muuten niiden ei tarvitse näkyä/kuulua, paitsi silloin kun tarvitsette lastenhoitoapua

Vierailija
58/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illat ja viikonloput jää siihen mukavasti yhteistä aikaa, vai mitä?

Vierailija
59/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulevat kylästelemään aina kerralla pidemmäksi aikaa. Ei meillä iltarutiinit tms siitä mene sekaisin, enkä ymmärrä miten voisikaan. Lapset ovat innoissaan kun joskus iltasadun lukee muukin kuin äiti/isä. Ja meillä isovanhemmat pyytävät ain akylään tullessaan, ettei lasten tarvitsisi mennä tuolloin hoitoon, vaan saisivat olla kotona isovanhempien kanssa.

Vierailija
60/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appi ei tiedä, miten lapselle laitetaan vaippa (neljä omaa lasta, ei koskaan vaihtanut niille vaippaa, ei myös lapsenlapsilleen); ei ymmärrä, miksi 2-vuotias syö iltapalaksi puuroa; ei tiedä, missä lasten vaatteita pidetään; ei ymmärrä, että pienet tarvitsevat sen 11 h yöunta. Lisäksi 2-vuotias pelkää häntä.

jos isovanhemmat saa ne sekaisin ja hankalaksi. Lyökää hammasharja ja satukirja kouraan, kyllä se siitä suttaantuu, vaikka ei välttämättä juuri niin kuin sinä haluaisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan