Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat ja lapsiperheen päivärytmi

Vierailija
24.09.2009 |

Miten olisitte toimineet tässä tilanteessa?

Meidän perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, lapset 2- ja 4-v kokopäivähoidossa. Isovanhemmat käyvät meillä n. 1-2 x kk, välimatkaa n. tunti autolla. Usein eivät ilmoita tulostaan ennen kuin samana päivänä. He ovat monta kertaa tulleet meille arki-iltana klo 19, vaikka olemme toivoneet, että klo 19-20 rauhoitettaisiin illalla nukkumaanmenoa varten. Ennen sitä ja sen jälkeen saa käydä ihan vapaasti. Eilen isovanhemmat soittivat iltapäivällä, sanoivat tulevansa illalla käymään, kun lähtevät tänään mökille ja ovat siellä pari viikkoa. Vastasin, että tänään ei oikein sovi, kun esikoisella on jumppa illalla klo 18 (käy siellä, koska on päivähoidossa pienten ryhmässä ja tarvitsee tukea motoriselle kehitykselle), ja sen jälkeen on aika käydä iltatoimille. No, tulivat silti, klo 19. Olin tästä todella harmistunut, olimme kaikki väsyneitä. Olin hoitopäivän jälkeen tehnyt ruoan, käyttänyt lasten kanssa koiran lenkillä ja säntäsimme sieltä jumppaan. Isä kotiutui 18.30. Jos isovanhempien oli pakko tulla juuri nyt, niin mikseivät voineet tulla esim. 17.30, hoitaa kuopusta jumpan aikana tai käyttää koiran.

Lopputulos: kaksivuotias ei jaksanut enää edes syödä iltapalaa, nukahti 20.15. Isovanhemmat lähtivät klo 21.30, meillä kaikki kotityöt tekemättä. Nelivuotias ei millään olisi jaksanut herätä aamulla, mä nuokun nyt töissä.

Miten olisit toiminut, mitä olisit sanonut vanhempana tässä tilanteessa?

Mainittakoon, että isovanhemmista enää toinen työelämässä. Viettävät kaikki lomat ja viikonloput mökillä. Kesälomastaan isoisä käytti lastenlasten tapaamiseen 2 h, yllättäen perjantai-iltana klo 19-21 loman alkaessa... Sen jälkeen ei näkynyt eikä kuulunut.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ei voi yksinkertaisesti enään tulla tähän aikaan illalla. Ja jos lapset ovat väsyneitä, olisin laittanut lapset vain nukkumaan. Olisin tehnyt ne samat iltarutiinit, vaikka ne vanhempani olisi ollutkin siinä vieressä.

Vierailija
2/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä kaikki (sekä sukulaiset, että ystävät/tuttavat) tietävät, että meiltä ajetaan pihalle viim. 19.30, koska a) nuorempi on jo tuolloin nukkumassa ja b) vanhempi menee tuolloin nukkumaan. Ja hyvin on asia mennyt jakeluun, ainakin viim. silloin, jos joku on ängennyt myöhään kylään ja sitten suurin osa meidän ajasta on mennyt lasten iltatoimiin ja vieraat ovat istuneet yksin olohuoneessa.. Kyllä se nyt kuitenkin niin menee, että talossa talon tavoilla, myös vieraat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä omat sukulaiseni (asuvat kaikki ihan tässä lähellä) ihan kiltisti odottavat, että lapset on saatu nukkumaan ja sitten me vielä heidän kanssaan keskustellaan. Ei ne kotityöt sieltä mihinkään katoa.

t. 3

Vierailija
4/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin mennyt avaamaan oven ja ilmoittanut että meille ei tänään sovi, mutta esimerkiksi huomenna voitte mielellänne tulla klo 16. (tai mikä aika nyt olisi ollutkin sopiva)

Miksi ihmeessä päästit heidät sisään, jos teille ei kerran sopinut vierailu? Ihan hullua nöyristelyä isovanhempien edessä...

Vierailija
5/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, varmistuin siitä, että olin oikeutettu suuttumaan.

Kyseessä olivat mieheni vanhemmat, jotka mieheni päästi sisälle. Kun tulin lasten kanssa kotiin, siellä ne isovanhemmat istuivat olohuoneessa. Mieheni oli päivällä vanhempiensa soitettua tarkistanut minulta, mitä illan ohjelmassa olikaan, ja olin sanonut, että tänään ei sovi. Mies oli sitten kuitenkin luvannut, että saavat tulla, ja päästi sisään. Isovanhempien kun piti päästä tänään lähtemään mökille.

Aloin tosiaan laittaa lapsia nukkumaan saman tien, mutta kuten arvata saattaa, harvoin nähdyt vieraat tätä toimitusta aikalailla hidastivat. Pienempi vierastaa isovanhempiaan, mutta isompi tietysti halusi kertoa kuulumisensa.

Illalla tästä aika tiukkaan sävyyn sanoin miehelle, että tämä ei sovi. Hänen mielipiteensä oli, että lapsilla on oikeus nähdä isovanhempiaan. Toki olen samaa mieltä siitä, mutta minun mielestäni myös isovanhempien tulisi käyttää pientä harkintaa ja joustaa omista menoistaan. Ei se mökki olisi sieltä mihinkään yhdessä päivässä hävinnyt, jos kerran halusivat nähdä lapsia! Toki jos eivät halua luopua omista menoistaan, niin ei heillä mitään velvollisuutta ole meillä käydä eikä varsinkaan lapsia hoitaa.

Vierailija
6/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nipo, vaikka toisaalta ymmärränkin harmistuksesi. Mutta ainakaan meillä kummatkaan isovanhemmat eivät sinänsä saa mitään erityiskohtelua, jos he tulevat pistäytymään niin siinä sitten vaihdetaan kuulumisia sen keskellä mitä milloinkin on meneillään. En viitsi lähteä harmistumaan. Sulla on ehkä vähän hämärtynyt se fakta, että klo 19 illalla on oikeasti tosi aikaisin.

Se että rupesit miehellesi sanomaan tiukasti tästä että päästi omat vanhempansa sisälle kun soittivat ovikelloa... Voisit ehkä vähän miettiä.

Vierailija
7/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sanoit ettei sovi niin en ymmärrä miksi silti tulivat? Uskomatonta välinpitämättömyyttä! En minäkään pitäisi tuollaisesta. Meilläkin oli usein, kun lapset olivat pienempiä, tarkka rytmi ja eiväthän lapset nukahda jos on vieraita.

Miksi et voinut tehdä kotitöitä vaikka isovanhemmat olivat paikalla? Voisitko seuraavan kerran pyytää heitä tulemaan avuksi esim. juuri jumpan ajaksi kuopusta hoitamaan? Joillekin pitää kädestä pitäen neuvoa ja sanoa tarkka aika milloin voivat tulla.

Vierailija
8/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran sanoit ettei sovi niin en ymmärrä miksi silti tulivat? Uskomatonta välinpitämättömyyttä! En minäkään pitäisi tuollaisesta. Meilläkin oli usein, kun lapset olivat pienempiä, tarkka rytmi ja eiväthän lapset nukahda jos on vieraita. Miksi et voinut tehdä kotitöitä vaikka isovanhemmat olivat paikalla? Voisitko seuraavan kerran pyytää heitä tulemaan avuksi esim. juuri jumpan ajaksi kuopusta hoitamaan? Joillekin pitää kädestä pitäen neuvoa ja sanoa tarkka aika milloin voivat tulla.

että mun mies olisi just tuollainen ettei kehtaisi sanoa kellekään että nyt ei sovi... erityisesti omille vanhemmilleen! Tietty jos harvoin käyvät niin ehkä voisit katsoa vähän sormien läpi kuitenkin.

Kun kaksoset olivat pieniä niin anoppi ravasi oven takana JATKUVASTI. Soitteli aina sunnuntaisin ja vaati meitä käymään jne. Ei sekään ollut kivaa, vaan oli ahdistavaa.

Vierailija
9/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että meillä minun sukulaiseni notkuivat ja pitivät lapsia hereillä kymmeneenkin. Sen jälkeen olikin kiva sitten rauhoitella pari tuntia ylikierroksille mennyttä lasta.

Välillä joutui suorastaan kantamaan sukulaiset ovesta ulos. Ja kaiken huippu oli siskoni, joka sitten soitteli vielä kotimatkaltaan meidän esikoiselle (5 vee) hyvän yön puheluja kesken sen nukuttamisrumban...

Ja miehen vanhemmat taas osaavat tuon oven taakse ilmestymisen. Asuvat 400 kilsan päässä, mutta koskaan eivät voi soittaa ennen lähtöä tai matkalta. Parhaimmillaan ovat kilkutelleet ovikelloa kello 6.45 pyhäaamuna.

Vierailija
10/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voinut tehdä kotitöitä vaikka isovanhemmat olivat paikalla? Voisitko seuraavan kerran pyytää heitä tulemaan avuksi esim. juuri jumpan ajaksi kuopusta hoitamaan? Joillekin pitää kädestä pitäen neuvoa ja sanoa tarkka aika milloin voivat tulla.

No, tiskit ja pyykit laitoin siinä samalla kun herrasväelle iltapalaa. Jos anoppi olisi soittanut minulle etukäteen, niin olisin toki pyytänyt kuopuksen seuraksi. Mies on juuri sellainen, ettei kehtaa sanoa vastaan, eikä hänelle tullut mieleen että olisi itse tullut aiemmin kotiin, kun kerran lupasi vieraiden tulla (me olemme vuorotellen pidempään iltaisin töissä, ja oli miehen vuoro olla pidempään).

Tämä ei toki ollut ensimmäinen kerta kuin näin käy, ja suurinpiirtein olen rautalangasta vääntänyt tämän asian jo monta kertaa. Edellisellä kerralla, kun kyse oli kuopuksen syntymäpäivästä, erikseen terotimme, että juhlat ovat klo 15-19, ja sen jälkeen vieraiden tulee ymmärtää lähteä. Silloin se jopa onnistui! Mutta eipä muistunut enää mieleen...

Perusongelma lienee se, että appivanhemmat eivät hyväksy mun työssäkäyntiä, ja lasten oloa päiväkodissa. Samoin heillä on aina totuttu siihen, että koko perhe hyppää appiukon työn mukaan. Nyt on vissiin sitten hankalaa, kun miniä pistääkin hanttiin.

Vierailija
11/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain on kyseessä ja kotityöt tai yksi liian myöhään nukkumaan menty ilta ovat minulle vähemmän tärkeitä kuin isovanhemmat. Ajatteluuni vaikuttaa ehkä se, että olemme juuri menettäneet yhden isovanhemmista ja ymmärrän entistä selvemmin, että jokainen hetki heidän kanssaan on arvokas.

Vierailija
12/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jo klo 19 pitää alkaa nukkumaan / iltatoimet? Menee aika hankalaksi elämä noin.

Meillä saatetaan lähteä vielä kauppaan siihen aikaan. (Vaikka lapset hoidossa / koulussa.)

Vierailija
13/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että lapset saavat nukkua kunnollisen yöunen, koska koululaisella on koulua kello 8 - 13 ja sen jälkeen ip-kerhoa kello 16.30:een.

Vierailija
14/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noin aikasin tarttee lähteä??

Kuulostaa aika rankalta!

Vierailija
15/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiset herää klo 6, lapset herää 6.45, kotoa lähdetään 7.15.

Meidän lapset tosiaan vasta 2 ja 3, joten eivät oikein jaksa edes yhtenä arki-iltana valvoa pidempään. Viikonloppuna saavat valvoa, mutta kyllä tuo 3-vuotias silloin viimeistään 20.30 ilmoittaa haluavansa nukkumaan. Pienempi ei osaa sanoa, mutta heittäytyy kyllä lattialle huutamaan kun on tarpeeksi väsynyt (kuten eilen illalla).

T. Ap

Vierailija
16/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetan keskustelun nyt, palaveri alkaa.

Vierailija
17/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu alkaa tasan kello 8. Matkalla on herkästi ruuhkaa.

Vierailija
18/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei toki ollut ensimmäinen kerta kuin näin käy, ja suurinpiirtein olen rautalangasta vääntänyt tämän asian jo monta kertaa. Edellisellä kerralla, kun kyse oli kuopuksen syntymäpäivästä, erikseen terotimme, että juhlat ovat klo 15-19, ja sen jälkeen vieraiden tulee ymmärtää lähteä. Silloin se jopa onnistui!

Anoppi ja miehensä ilmestyvät joka kerta lasten synttäreille tms. juhliin, joista on ilmoitettu tietty alkamisaika, n. tuntia etukäteen, koska haluavat saada erityishuomiota, eivätkä olla muiden vieraiden kanssa yhtä aikaa paikalla. Ei ole tainnut käydä mielessä, että meillä on syymme, miksi haluamme, että vieraat tulevat esim. klo 13 eikä klo 12. Useimmiten pyrähtelemme koko perhe anopin tullessa ympäri kämppää alusvaatteissa yrittäen vielä tehdä viime hetken imurointeja ja kakun koristeluja yms., mutta tämä ei näytä herättävän anopissa mitään reaktiota sen suhteen, että tajuaisi tulleensa liian aikaisin... Enää en jaksa edes ottaa lämpöä aiheesta, vaan ohjaan heidät sohvalle kahdestaan istumaan ja olemme kuin heitä ei olisikaan. Ihmettelen vain, miten heiltä löytyy pokkaa moiseen (ja moneen muuhunkin, ei sen puoleen...).

Vierailija
19/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin enpä asiasta mitään metelisä nostaisi. Meillä ei muutenkaan juosta kellon perässä ja pystytään muuttamaan suunnitelmia lennossa. Myös aikuisen ihmisen valitus yhden huonosti nukutun yön jälkeen on musta ihan turhaa kitinää, vähän ryhtiliikettä voisit ihan itsekin tehdä, etkä kitistä turhista.

Vierailija
20/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei toki ollut ensimmäinen kerta kuin näin käy, ja suurinpiirtein olen rautalangasta vääntänyt tämän asian jo monta kertaa. Edellisellä kerralla, kun kyse oli kuopuksen syntymäpäivästä, erikseen terotimme, että juhlat ovat klo 15-19, ja sen jälkeen vieraiden tulee ymmärtää lähteä. Silloin se jopa onnistui!

Anoppi ja miehensä ilmestyvät joka kerta lasten synttäreille tms. juhliin, joista on ilmoitettu tietty alkamisaika, n. tuntia etukäteen, koska haluavat saada erityishuomiota, eivätkä olla muiden vieraiden kanssa yhtä aikaa paikalla. Ei ole tainnut käydä mielessä, että meillä on syymme, miksi haluamme, että vieraat tulevat esim. klo 13 eikä klo 12. Useimmiten pyrähtelemme koko perhe anopin tullessa ympäri kämppää alusvaatteissa yrittäen vielä tehdä viime hetken imurointeja ja kakun koristeluja yms., mutta tämä ei näytä herättävän anopissa mitään reaktiota sen suhteen, että tajuaisi tulleensa liian aikaisin... Enää en jaksa edes ottaa lämpöä aiheesta, vaan ohjaan heidät sohvalle kahdestaan istumaan ja olemme kuin heitä ei olisikaan. Ihmettelen vain, miten heiltä löytyy pokkaa moiseen (ja moneen muuhunkin, ei sen puoleen...).

kun kaksosilla oli synttärit tässä pari vuotta sitten niin halusin järjestää juhlat klo 18 alkaen. Äidilleni, eläkeläiselle, tämä ei käynyt vaan hän olisi halunnut änkeä meille jo klo 15!!!! Vaikka siis meillä ei ollut siihen aikaan muita kotona kuin minä (teen etätöitä) ja lapsetkin piti hakea hoidosta vasta klo 16. No tulivat he sitten pihalle jo siinä 15 aikoihin. Saivat hoitaa itse itsensä sillä välin kun lähdin hakemaan lapsia.

Ärsyttää suunnattomasti tuollainen välinpitämättömyys eritoten kun äidilläni syynä oli se, ettei halunnut missata illan tv-sarjoja!!! ja siksi änkesi meille jo iltapäivästä.

Halusin tietty järjestää juhlat illalla kun esim. siskonikin pääsee meille tulemaan enkä silloin kun meillä ei ole ketään kotona.

Mutta äitini on ihme ihminen. En ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän