Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat ja lapsiperheen päivärytmi

Vierailija
24.09.2009 |

Miten olisitte toimineet tässä tilanteessa?

Meidän perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, lapset 2- ja 4-v kokopäivähoidossa. Isovanhemmat käyvät meillä n. 1-2 x kk, välimatkaa n. tunti autolla. Usein eivät ilmoita tulostaan ennen kuin samana päivänä. He ovat monta kertaa tulleet meille arki-iltana klo 19, vaikka olemme toivoneet, että klo 19-20 rauhoitettaisiin illalla nukkumaanmenoa varten. Ennen sitä ja sen jälkeen saa käydä ihan vapaasti. Eilen isovanhemmat soittivat iltapäivällä, sanoivat tulevansa illalla käymään, kun lähtevät tänään mökille ja ovat siellä pari viikkoa. Vastasin, että tänään ei oikein sovi, kun esikoisella on jumppa illalla klo 18 (käy siellä, koska on päivähoidossa pienten ryhmässä ja tarvitsee tukea motoriselle kehitykselle), ja sen jälkeen on aika käydä iltatoimille. No, tulivat silti, klo 19. Olin tästä todella harmistunut, olimme kaikki väsyneitä. Olin hoitopäivän jälkeen tehnyt ruoan, käyttänyt lasten kanssa koiran lenkillä ja säntäsimme sieltä jumppaan. Isä kotiutui 18.30. Jos isovanhempien oli pakko tulla juuri nyt, niin mikseivät voineet tulla esim. 17.30, hoitaa kuopusta jumpan aikana tai käyttää koiran.

Lopputulos: kaksivuotias ei jaksanut enää edes syödä iltapalaa, nukahti 20.15. Isovanhemmat lähtivät klo 21.30, meillä kaikki kotityöt tekemättä. Nelivuotias ei millään olisi jaksanut herätä aamulla, mä nuokun nyt töissä.

Miten olisit toiminut, mitä olisit sanonut vanhempana tässä tilanteessa?

Mainittakoon, että isovanhemmista enää toinen työelämässä. Viettävät kaikki lomat ja viikonloput mökillä. Kesälomastaan isoisä käytti lastenlasten tapaamiseen 2 h, yllättäen perjantai-iltana klo 19-21 loman alkaessa... Sen jälkeen ei näkynyt eikä kuulunut.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appi ei tiedä, miten lapselle laitetaan vaippa (neljä omaa lasta, ei koskaan vaihtanut niille vaippaa, ei myös lapsenlapsilleen); ei ymmärrä, miksi 2-vuotias syö iltapalaksi puuroa; ei tiedä, missä lasten vaatteita pidetään; ei ymmärrä, että pienet tarvitsevat sen 11 h yöunta. Lisäksi 2-vuotias pelkää häntä.

että huomioisivat lasten iltarutiinit, eivätkä pölähdä juuri silloin paikalle. On luonnollista, että lapsen nukkumaanmeno häiriytyy, vaikka kuinka toimisi iltatoimien kanssa normaalisti, kun/jos paikalle juuri on tullut isovanhemmat.

jos isovanhemmat saa ne sekaisin ja hankalaksi. Lyökää hammasharja ja satukirja kouraan, kyllä se siitä suttaantuu, vaikka ei välttämättä juuri niin kuin sinä haluaisit.

tuntuu vanhempien mielestä hankalilta ja lapsi vaistoaa sen. Eihän apen tarvitsekaan lastenhoitoa osata, voihan sitäkin opetella.

Vierailija
62/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tuo ap:n appi kuulosta yhteistyö- tai opinhaluiselta, päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oma lapsikin on aikuisena oma persoonansa, eikä hänen tarvitse pomppia äidin pillin mukaan!

Sehän siinä se pointti olikin, ettei kenenkään tarvitsis pomppia kenenkään mukaan! Muualla maailmassa on ihan luontevaa, että koko suku on "yhtä suurta perhettä"! Mutta ei täällä! Täällä on vain MINÄ ja MINUN kotini. Muut pysykööt poissa!

minä kirjoitin kaksosteni juhlista ja siitä kuinka halusin pitää ne klo 18 mutta äitini tuli välttämättä jo klo 15. En pitänyt siitä siksi, koska a) sisareni ja muut sukulaiset tulivat vasta ilalla ja b) kakku eivätkä muutkaan tarjottavat eivät olleet iltapäivällä valmiina c) juhlan kohteet eli lapset eivät olleet kotona klo 15.

jos kaikki eivät ole kotona? Meillä anoppi tulee monesti etukäteen jotta saa jeesata tarjoiluissa, lasten pukemisessa jne. Myös oma äitini saattaa olla meillä jopa 2 viikkoa putkeen kylästelemässä ja me eletään tuolloin ihan normaalisti, mukavaa vaan kun mummo on lisänä joukossa.

kyllä mun oma äitini mun kodissa saa olla vaikka mä itse poissa olenkin. Ja silloin kun meillä oli ne juhlat niin jouduinkin jättämään sinne kun lähdin lähes tunniksi hakemaan lapsia eskarista ja hoidosta.

Ongelma ei ollutkaan siinä, vaan se että äiti olisi sitten halunnut lähteä takas kotiin jo ennen klo 18:a, eli ennen kuin muut vieraat olivat jo saapuneet. Eli ei olisi edes osallistunut juhliin muiden kanssa. Minusta aika kummallista etteikö eläkeläinen voisi nyt vähän kauempaakin olla meillä. Ja ei hän edes näe siskoanikaan turhan usein. Se mua ärsytti kun näen vaivaa ja yritän koota sukua paikalle, niin äiti haluaakin noudattaa jotain omia aikataulujaan.

Yleensä näissä esimerkeissä on ongelmia muissakin asioissa. Eli isovanhemmat eivät muutenkaan kunnioita perheen tapoja vaan kuvittelevat että voivat tulla ja mennä miten vain. Sama kai koskee sitten sitäkin että eivät esim. kunnioita sitä että karkkia ei saa syödä jatkuvasti tai keksejä ei saa syödä liikaa.

Vierailija
64/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy kyllä paljon vieraita, vähintäänkin viikoittain. Tämä sama lapsi on päiväkodissa hyvin viihtyvä, ja tulee toimeen myös muiden vieraiden kanssa. Muut vieraamme ymmärtävät kysyä, koska sopii tulla, tai jos tulevat sopimattomaan aikaan, ymmärtävät auttaa tai lähteä pois! Tämän samaisen 2-vuotiaan lähellä asuvat kummit tulevat usein yllättäenkin käymään. Esim. eilisessä tilanteessa, he olisivat kysyneet, saako koiran viedä lenkille tms.

Ja jos appi olisi halunnut lastenhoitoa opetella, siihen olisi ollut mahdollisuus viimeiset 35 vuotta...

Vierailija
65/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kotitöitä teidän jokailtaiseen rutiiniin kuuluu?? Ap sanoi, että tiskit ja pyykit laittoi illalla samalla kun appivanhemmat olivat paikalla, mutta kaikki kotityöt jäivät tekemättä!? Siis mitkä?

Olen varmaan tosi outo, kun mulle riittää, että keittiö on siisti iltapalan jälkeen, ja joskus tiskit voi jopa jättää aamuun. Mitä on ne kotityöt joiden poisjääminen sekoittaa pakan noin totaalisesti, ja miten aikuinen ihminen nuokkuu töissä jo aamupäivällä, jos hänen vieraansa ovat lähteneet vasta 21.30??

Ei jummarra.

Vierailija
66/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun äitiäni tai appivanhempiani asuntoon, jos emme itse ole siellä. Penkovat kaapit, laatikot, laskut, postit, kaiken.

Vierailija
67/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kotitöitä teidän jokailtaiseen rutiiniin kuuluu?? Ap sanoi, että tiskit ja pyykit laittoi illalla samalla kun appivanhemmat olivat paikalla, mutta kaikki kotityöt jäivät tekemättä!? Siis mitkä?

No kato kun meillä nuo koneet ei tyhjene itsestään. Sitten iltaisin laitetaan seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, tehdään seuraavan päivän ruoka, käytetään koira lenkillä. _Jos_ ap olisi tiennyt odottaa vieraita, niin ap reippaana tyttönä olisi toki tehnyt nämä työt jo edellisenä päivänä/heti töistä tultuaan. Lisää jokapäiväisiä kotitöitä voit katsoa tuosta toisesta ketjusta, miten työssäkäyvien vanhempien illat yleensä sujuvat.

miten aikuinen ihminen nuokkuu töissä jo aamupäivällä, jos hänen vieraansa ovat lähteneet vasta 21.30??

Jotta ap ehtisi nukkua riittävästi, hänen pitäisi päästä itsekin nukkumaan klo 22.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi