Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat ja lapsiperheen päivärytmi

Vierailija
24.09.2009 |

Miten olisitte toimineet tässä tilanteessa?

Meidän perheen molemmat vanhemmat käyvät töissä, lapset 2- ja 4-v kokopäivähoidossa. Isovanhemmat käyvät meillä n. 1-2 x kk, välimatkaa n. tunti autolla. Usein eivät ilmoita tulostaan ennen kuin samana päivänä. He ovat monta kertaa tulleet meille arki-iltana klo 19, vaikka olemme toivoneet, että klo 19-20 rauhoitettaisiin illalla nukkumaanmenoa varten. Ennen sitä ja sen jälkeen saa käydä ihan vapaasti. Eilen isovanhemmat soittivat iltapäivällä, sanoivat tulevansa illalla käymään, kun lähtevät tänään mökille ja ovat siellä pari viikkoa. Vastasin, että tänään ei oikein sovi, kun esikoisella on jumppa illalla klo 18 (käy siellä, koska on päivähoidossa pienten ryhmässä ja tarvitsee tukea motoriselle kehitykselle), ja sen jälkeen on aika käydä iltatoimille. No, tulivat silti, klo 19. Olin tästä todella harmistunut, olimme kaikki väsyneitä. Olin hoitopäivän jälkeen tehnyt ruoan, käyttänyt lasten kanssa koiran lenkillä ja säntäsimme sieltä jumppaan. Isä kotiutui 18.30. Jos isovanhempien oli pakko tulla juuri nyt, niin mikseivät voineet tulla esim. 17.30, hoitaa kuopusta jumpan aikana tai käyttää koiran.

Lopputulos: kaksivuotias ei jaksanut enää edes syödä iltapalaa, nukahti 20.15. Isovanhemmat lähtivät klo 21.30, meillä kaikki kotityöt tekemättä. Nelivuotias ei millään olisi jaksanut herätä aamulla, mä nuokun nyt töissä.

Miten olisit toiminut, mitä olisit sanonut vanhempana tässä tilanteessa?

Mainittakoon, että isovanhemmista enää toinen työelämässä. Viettävät kaikki lomat ja viikonloput mökillä. Kesälomastaan isoisä käytti lastenlasten tapaamiseen 2 h, yllättäen perjantai-iltana klo 19-21 loman alkaessa... Sen jälkeen ei näkynyt eikä kuulunut.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päästäisin kyllä sisälle, mutta pitäisin kiinni siitä, että talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. Eli jos kutsumatta ja lähes ilmoittamatta tulee, ei voi odottaa, että heitä passataan, tarjoillaan jotain tai että perheen omat suunnitelmat jäisi tekemättä. Laittaisin vieraista huolimatta lapset nukkumaan suunnitellusti, kysyisin ehkä, haluaako jompi kumpi isovanhemmista lukea sadun ja hoitaisin ne kotityöt, jotka pitää sinä iltana tehdä. Ja juttelisin sitten vieraiden kanssa, jos aikaa jää. Pakkohan pyykit on pestä tai laittaa seuraavan päivän ruokaa tai mitä ikinä onkaan suunnitellut.

Vierailija
22/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä OMAT vanhemmat voi olla tollanen taakka ja rasite piipahtaessaan käymään??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään muuta ihmistä, jotka arvostaisivat meitä yhtä vähän ja jotka kävelisivät ylitsemme yhtä tyystin.

Vierailija
24/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään muuta ihmistä, jotka arvostaisivat meitä yhtä vähän ja jotka kävelisivät ylitsemme yhtä tyystin.

vana ihan joku muu asia taustalla.

Vierailija
25/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tokihan se iltoja voi venyttää

Vierailija
26/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa pipo löysätä niin helpottuu kaikkien elämä.

Ja ei se leikki-ikäinen kuole vaikka joskus vähän väsyneempänä aamulla nouseekin.

Ja minusta on älytöntä raahata lapset ulos iltapimeällä, eikö sitä liikuntaa tule jo päivällä ja iltaruuan jälkeen vaan olla öllötellään ilman mitään suursaavutuksia.

Itse jätän kotityötkin illalla usein tekemättä. Huhdomme sitten aamulla tiskit koneeseen ja tavarat paikoilleen, kun on virkeä ja innokas uutta päivää alaoittamaan.

Eli relaa ap relaa.

Vierailija
27/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa pipo löysätä niin helpottuu kaikkien elämä.

Ja ei se leikki-ikäinen kuole vaikka joskus vähän väsyneempänä aamulla nouseekin.

Ja minusta on älytöntä raahata lapset ulos iltapimeällä, eikö sitä liikuntaa tule jo päivällä ja iltaruuan jälkeen vaan olla öllötellään ilman mitään suursaavutuksia.

Itse jätän kotityötkin illalla usein tekemättä. Huhdomme sitten aamulla tiskit koneeseen ja tavarat paikoilleen, kun on virkeä ja innokas uutta päivää alaoittamaan.

Eli relaa ap relaa.

Meillä toiset isovanhemmat asuvat 900km päässä ja voi kuinka olisin iloinen jos pääsisivät useammin käymään! Ihmeellistä niuhotusta ap:llä.

Vierailija
28/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse ravaa siellä isovanhempien luona? Ei se leikki-ikäinen junamatkaan kuole.

Mene vaikka kerran viikossa yöjunalla. Se on leppoisaa.

Vierailija
29/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse ravaa siellä isovanhempien luona? Ei se leikki-ikäinen junamatkaan kuole.

Mene vaikka kerran viikossa yöjunalla. Se on leppoisaa.

lapset olivat 3kk kun ekan kerran ajettiin ja useasti vuoden aikana siellä käydäänkin. Ja on leppoisaa kun ei nuttura kiristä ;D

Vierailija
30/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitanut iltapuuhat ja kotityöt kuten normaalistikin, olivat isovanhemmat paikalla tai eivät.

Meidän tapauksessa isovanhemmat olisivat luultavasti olleet mukana iltapuuhissa ja kotithommissa.

Vierailija
31/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika inhottavaa jos isovanhempien vierailu haittaa niin ettei SAA SIIVOTA!

Ketä se haittaa, ettei yhtenä iltana saa siivota?

Vai jääkö sulla muutenkin sonnat keräämättä ja nyt vaan auot päätä kun et päässyt siivoamaan?

Relaa tosiaan vähän! Onnihan se on että on sukulaisia.

Vierailija
32/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea ja koko ajan...

Vierailija
33/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä OMAT vanhemmat voi olla tollanen taakka ja rasite piipahtaessaan käymään??

Mielestäni enemmän kyse siitä, etteivätkö aikuiset ihmiset usko, jos heille sanoo, että tänään ei sovi tai tänään voi tulla kylään klo 15, mutta ei muina aikoina. En minäkään änkeä omille vanhemmilleni (tai muillekaan sen puoleen) kyläilemään tiedustelematta, onko OK tulla.

Vierailija
34/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin ap:n harmistuksen!!

Meillä oli anopilla joskus vuosia sitten tapana tulla kylään aina la tai su kello 12.00 eli juuri silloin kun meidän yksi- ja kaksivuotiaamme olivat käymässä päiväunille. Toivoin aina että tulisi vaikka vähän myöhemmin iltapäivällä kun lapset olisivat jo unessa, mutta lapsiahan hän tulikin katsomaan!! No toivoin että tulisi sitten heti aamusta meidän kanssa yhdessä ulkoilemaan, mutta ei hän ikinä ehtinyt niin aikaisin.. oli (ja on edelleen..) tunnin ajomatka ja sellaista.. Iltakaan ei jostain syystä käynyt. Tätä kesti noin 2-3 vuotta. Sitten lopulta kun oli kerran lapsiamme viikon hoitamassa (päiväsaikaan siis, kun olimme töissä) tajusi hän kuinka tärkeät päiväunet ovat ja kuinka hankala poikiamme oli saada nukkumaan jos sadun lukemisesta sai yhtenään hypätä ovea avaamassa tms. Sanoi itse oma-aloitteisesti ymmärtävänsä mitä olen yrittänyt sanoa hänelle monta vuotta. Harmi että lapsemme ovat jo niin isoja etteivät enää nuku päiväunia. Nyt anoppi tulee nimittäin aina la tai su kello 9

Vierailija
35/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän toiveensa ja tyylinsä määrää kaiken.

Mikään ei koskaan käy muuten kuin heidän tavallaan.

Ja näkeehän tuosta ap:n tapauksesta, että siinä on Kuningas Appi I jalkautunut alamaistensa pariin. Ei tuo tunnu miltään ystävälliseltä vierailulta.

Vierailija
36/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kun teette omia kotiöitänne yms vaikka isovanhemmat ovatkin paikalla. Ei sinun ainakaan pidä alistua seuraneidiksi tuollaisessa stressaavassa päivässä. Eikö niitä voisi nakittaa auttamaan - nukutamaan yms.

Vierailija
37/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut vanhemmat ihmiset elävät niin kiinni omissa aikatauluissaan etteivät voi joustaa pätkän vertaa. TAi siis ovat niin kaavoihin kangistuneita että eivät tajua mitä arki-illat ovat esim. lapsiperheelle.

Esim. mun vanhempien elämä pyörii täysin tv:n ympärillä. Tulisivat siis mieluiten tänne iltapäivisin mutta se ei nyt aina vain sovi, koska täällä ei nyt vain ole ketään kotona:).

Vierailija
38/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni enemmän kyse siitä, etteivätkö aikuiset ihmiset usko, jos heille sanoo, että tänään ei sovi tai tänään voi tulla kylään klo 15, mutta ei muina aikoina. En minäkään änkeä omille vanhemmilleni (tai muillekaan sen puoleen) kyläilemään tiedustelematta, onko OK tulla.

Toivottavasti minun välini omiin lapsiini säilyvät yhtä luontevina kun tähänkin asti.

Huolimatta siitä, että aikuistuvat. (vanhin onkin jo 18v) Onhan tuo ihan kamalaa, että yhtäkkiä ei ollakaan enää perhettä, jonka seurasta nauttii ja voi olla oma itsensä. Vaan ollaankin joku kauhee rasite :(

Kyllä taas näkee tän suomalaisen minäminä -ajattelutavan. Eipä ihme, että se egyptiläinen mummokin ollaan ajamassa maasta, kun ei kuulu perheeseen!

Vierailija
39/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti minun välini omiin lapsiini säilyvät yhtä luontevina kun tähänkin asti. Huolimatta siitä, että aikuistuvat. (vanhin onkin jo 18v)

Kun olin itse 18-v. en todellakaan olisi halunnut äitiäni yllätysvieräilulle opiskelijakämpilleni... Eikä meidän välit ole luonnottomat. Kyllä minä omienkin lapseni kohdalla (4 ja 6 v.) koputan heidän huoneidensa oviin ennen sisään menoa, jos ovat jostain syystä oven kiinni laittaneet. Jotain rajaa perheellekin ja tilaa omalle yksityisyydelle.

Vierailija
40/67 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti minun välini omiin lapsiini säilyvät yhtä luontevina kun tähänkin asti. Huolimatta siitä, että aikuistuvat. (vanhin onkin jo 18v)

Kun olin itse 18-v. en todellakaan olisi halunnut äitiäni yllätysvieräilulle opiskelijakämpilleni... Eikä meidän välit ole luonnottomat. Kyllä minä omienkin lapseni kohdalla (4 ja 6 v.) koputan heidän huoneidensa oviin ennen sisään menoa, jos ovat jostain syystä oven kiinni laittaneet. Jotain rajaa perheellekin ja tilaa omalle yksityisyydelle.

Että hyökkäisin sinne keskellä yötä tms. Vaan sitä, että jos menen lapseni luona käymään, niin en oleta, että hänen koko elämänsä pysähtyy siihen. Vaan, että olisin luonteva osa hänen arkeaan ja voisin myös osallistua siihen. Ei niin, että istuisin vaan passattavana ja vaivautuneena hänen sohvallaan ja kaikki odottaisivat vierailun loppumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän