Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivisen päivähoito-oikeudet vastustajat:

Vierailija
19.09.2009 |

Miten teidän mielestä pitäisi sitten päättää, kuka tarvitsee päivähoitopaikkaa?

Tarvitseeko masentunut äiti, pitääkö näyttää lääkärintodistus?

Tarvitseeko 4-6-vuotias lapsiseuraa, jos sitä ei ole kotona eikä pihapiirissä eikä mitään kerhoja ole?

Tarvitsenko minä, mies töissä, mä nyt noin kuukauden työttömänä, ensin oli työkkäri-ramppausta, olen hakenut töitä, käynyt haastatteluissa, tehnyt syyskuun noin 2-3 päivää viikossa keikkaa?

Mäkin haluaisin muuttaa systeemiä, mutta niin, että vapaapäivät olisivat joustavammat, eli ei tarvisi ilmoittaa viikkoa ennen. Ainakin silloin näin, jos todella soitetaan aamulla että nyt tarvitaan. Mullakin on virallisia v-päiviä, joudun aina arvaamaan, että milloin voisin ne pitää.

Kommentit (162)

Vierailija
1/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puhutaan kokopäivähoidosta.

Maahanmuuttajien lapsille ja niille, jotka esim. puheenkehityksen vuoksi tarvitsevat päivähoitoa, voisi olla oikeus osapäivä- tai kerhopaikkaan.

Kotona vauvalomailevilta ja hoitovapaalaisilta pitäisi hoitopaikat ottaa pois. Työttömien ym. epäsäännöllisesti hoitoa tarvitsevien varalle voisi varata oman päiväkodin avustamaan tilannetta, jolloin haetaan töitä tai työllistytään. Lapsilla olisi silloin varma hoitopaikka heti kun työ alkaa ja vakipaikkaa aivan kodin läheltä ei ole vielä löytynyt.

Ja jatkuvalla tarkoitan tuttua, turvallista päiväkotia nyt ja tulevaisuudessa. En minä halua lasteni joutuvan vaihtamaan päiväkotia työllistyessäni.

Ja mamut ja kielellisen kehityksen vuoksi pk:ssa olevat ovat nytkin usein puolipäiväisinä, mutta se tarkoittaa todella sitä, että ovat aamupäivät päiväkodissa. He pääsevät parhaiten mukaan ryhmiin juuri olemalla päivittäin paikalla, eikä esim. 2krt/vko. Käytännössä puolipäiväinen vie kuitenkin kokopäiväisen paikan pk-ryhmässä, koska iltapäivälle ei ole tulijoita. Ellei sitten puolipäiväisiä lasketa normaalin ryhmävahvuuden päälle, mikä ei ole kenenkään etu.

Vierailija
2/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka vastustatte subjektiivista päivähoito-oikeutta, niin kyselkääpä vähän sellaisilta vanhemmilta, joiden lapset olivat päiväkodissa ennen 1990-lukua miten päiväkotipaikan sai.

Pahimmillaan todellakin joutui itse perustamaan päiväkodin, että saattoi mennä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on noloa kuinka halveeraat kassoja ja siivoojia. Koulutetulla/fiksulla ihmisellä on cv valmiina, niin että työhakemus valmistuu minuuteissa.

Vierailija
4/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on noloa kuinka halveeraat kassoja ja siivoojia. Koulutetulla/fiksulla ihmisellä on cv valmiina, niin että työhakemus valmistuu minuuteissa.

Voi tietty ollakin, mutta harva saa tusinahakemuksella työpaikkaa.

Vierailija
5/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on monenlaista kokemusta ei todellakaan kannata laittaa joka paikkaan täsmälleen samanlaista CV:tä.

Ammattilaiset rekrytoivat tunnistavat pelottavan hyvin liukuhihnalla tehdyt työhakemukset, ja useinkin ohittavat ne samantein. Paikkaa hakiessa on annettava paras mahdollinen kuva itsestään. Jos on varaa valita, ketä haastatellaan, otetaan huomioon vain paperilla parhaat. Vasta sen jälkeen annetaan hakijalle mahdollisuus reaaliaikaiseen ensivaikutelman antamiseen. Hakemus on tärkeä!

t. ei ap

Vierailija
6/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että cv ja hakemus täytyy muokata joka kerta uudelleen avoimen paikan mukaisesti. Mutta: pohja hakemukselle ja cv:lle on jo olemassa aikaisemmissa hakemuksissa. On aika turhaa työtä kirjoittaa joka kerta koko hakemus alusta loppuun asetteluineen ja muine muotoseikkoineen.

Itse käytän vanhaa pohjaa ja muokkaan siitä uuden hakemuksen. Jätän sen "lepäämään" muutamaksi tunniksi ja palaan siihen uudelleen. Huomaan usein kohtia, joita pitää vielä muokata. Seuraavana aamuna käyn hakemuksen ja cv:n vielä kerran läpi ja lähetän vasta sitten työnantajalle.

Vierailija
7/162 |
19.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että cv ja hakemus täytyy muokata joka kerta uudelleen avoimen paikan mukaisesti. Mutta: pohja hakemukselle ja cv:lle on jo olemassa aikaisemmissa hakemuksissa. On aika turhaa työtä kirjoittaa joka kerta koko hakemus alusta loppuun asetteluineen ja muine muotoseikkoineen.

Itse käytän vanhaa pohjaa ja muokkaan siitä uuden hakemuksen. Jätän sen "lepäämään" muutamaksi tunniksi ja palaan siihen uudelleen. Huomaan usein kohtia, joita pitää vielä muokata. Seuraavana aamuna käyn hakemuksen ja cv:n vielä kerran läpi ja lähetän vasta sitten työnantajalle.

Vierailija
8/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta melkein helpompaa kirjoittaa uusi hakemus, kun muokkailla vanhaa, jos ei satu, että on jo hakenut hyvin samantyyppistä paikkaa ja päässyt esim. haastatteluun. Muuten siinä on niin paljon muokattavaa. Ne muotoilut ja muut on kuitenkin niin helpot. Pelkään muuten, että jää niitä vanhojen hakemusten kappaleita.

Näin siis sähköpostihakemuksissa. Nykyään harvemmin enää haetaan kirjehakemuksella, mutta kerran olen senkin tehnyt nyt elokuussa.

Olen myös hakenut pari kertaa sellaisella lomakkeella. Sekin on työläs ja vaikka selkeä, mitä mihinkin tulee, useampi tunti siinäkin menee.

CV:n kohdalla teen niin, että mulla on pohja, jossa on kaikki, ja paikan mukaan muokkaan sitä, esim. suosittelijoita ja erityisosaamisia, jos on kovin atk-osaamista painottava työ, niin siihen satsaan tarkemmin esim. entisten työpaikkojen kuvaamisessa, jos taas muuta, niin siitä tarkemmin.

En lähetä samaa joka paikkaan.

ap

Vierailija
9/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en varsinaisesti halveerannut, olen itsekin joskus +-20 v tehnyt opiskelujen ohessa kumpaakin työtä.

Se oli vaan heitto, että jos nyt hakisin vaikka kassaduunia, niin ei mulla tunteja siihen hakemiseen menisi. Siinä haussa määrää se, että onko kokemusta alalta, ehkä alan koulutustakin (tosin näyttää sinne nykyäänkin nuoret pääsevän ilman kaupallisen alan peruskoulutusta).

Vaikka hakemuksen/cv:n vain copypasteaisi, menee siinä kauemmin kuin pari minuuttia. Täytyy käydä kuitenkin koko hakemus ja cv läpi, jossa on vanhan paikan tiedot ja vaatimukset. Ei se niin helppoa ole, että vaan listaa mitä kouluja on käynyt ja mitä töitä tehnyt ja sama joka paikkaan.

ap

Vierailija
10/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka kuinka olisit käyttänyt 4 tuntia per hakemus, olet käyttänyt hakemuksiin yhteensä 16 tuntia, et mitenkään siis 7 tuntia joka ikinen päivä, kuten nyt pokkana väität!

Vierailija
11/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rähinä siinä lähtövaiheessa on lapsen mielenosoitusta sinulle, että olet vienyt hänet hoitoon.

Vierailija
12/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, mähän olen monet kerrat jo esittänyt tämän yhtälön:

eli

20 päivää kuussa (4 viikkoa x 5 päivää)

miinus 5 ihan sopparin mukaista v-päivää

miinus 10 työpäivää (kun on 2-3 viikossa)

-------

jää 5 päivää kuussa, jolloin voin keskittyä työnhakuun, soitella, tehdä niitä hakemuksia, käydä hoitaa niitä työkkärin infoja ja käymisiä jne. + hoitaa asioita, mitä on hankalaa tehdä lasten kanssa.

Eli jos mä oon hitain, niin sulla on kuitenkin huonoin lukutaito :).

ap

Ja vaikka kuinka olisit käyttänyt 4 tuntia per hakemus, olet käyttänyt hakemuksiin yhteensä 16 tuntia, et mitenkään siis 7 tuntia joka ikinen päivä, kuten nyt pokkana väität!

Vierailija
13/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerropa montako hakemusta olet tehnyt syyskuussa, montako haastattelua olet käynyt?

Kahdelta viime viikolta olit kaksi päivää viikossa töissä, et kolmea ja kerroit äsken tehneesi nyt yhden hakemuksen.

Eli jos katsoo kahden viime viikon saldoa, olet käynyt neljä päivää töissä ja haastatteluja on voinut olla korkeintaan 3. Ja yksi hakemus a 4 tuntia.

Tätä neljää työpäivää ja max kolmea haastattelua ja yhtä hakemusta varten olet tarvinnut lapsille täydet hoitopäivät kaksi viikkoa.

Vierailija
14/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"2-3 päivää viikossa, niin miten mä ennakoin ne? Esim. tällä viikolla työpäivät olivat ma, ti ja to, edellisella ti ja pe."

- lainaus aiemmasta viestistäni, tarkistin vaan, että oonko kirjoittanut väärin aiemmin.

Ja miksette osaa kukaan lukea niitä v-päiviä päiväkodista? Niitä on siis 5 kuukaudessa, ihan virallisia, jotka ilmoitan viikkoa ennemmin päiväkotiin.

Eli 2 viimeisen viikon aikana olen ollut

* 5 päivää töissä

* v-päiviä päiväkodista on ollut 2 (toisena oli toisen lapsen neuvolakäynti, ja onneksi eivät osuneet hälytyspäiville)

* olen käynyt kerran työkkärissä (johon meni käytännössä koko päivä, matkoineen 4 h, pitää jonottaa sille jutteluvirkailijalle)

* olen tehnyt 2 hakemusta, ja

* ollut kerran haastattelussa.

Ensi viikosta ei ole vielä muuta tiedossa, mutta maanantaina olen töissä. Se sovittiin jo viime viikolla, koska siellä tiedettiin poikkeuksellisesti sijaisen tarve jo torstaina. Siellä menee yksi työntekijä johonkin koko päivän kestäviin lääkärintutkimuksiin.

Ja on yksi v-päiväkin tiedossa.

ap

kerropa montako hakemusta olet tehnyt syyskuussa, montako haastattelua olet käynyt?

Kahdelta viime viikolta olit kaksi päivää viikossa töissä, et kolmea ja kerroit äsken tehneesi nyt yhden hakemuksen.

Eli jos katsoo kahden viime viikon saldoa, olet käynyt neljä päivää töissä ja haastatteluja on voinut olla korkeintaan 3. Ja yksi hakemus a 4 tuntia.

Tätä neljää työpäivää ja max kolmea haastattelua ja yhtä hakemusta varten olet tarvinnut lapsille täydet hoitopäivät kaksi viikkoa.

Vierailija
15/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljänä päivänä, et viitenä. Älä valehtele.

Eli kahden viikon aikana olet tehnyt neljä työpäivää ja käynyt yhden haastattelun.

Ja tätä varten lastesi pitää olla siellä päiväkodissa joka päivä kello 8 - 15.

Noita vapaapäiviähän et ole voinut käyttää, koska jos niistä pitää ilmoittaa aikaisemmin, et ole voinut tietää niitä, kuten itse kirjoitat.

Vierailija
16/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo lainaus on oikea, ihan yhdestä viestistäni tässä ketjussa.

On se kumma, kun tiedät paremmin kuin minä, miten viikot ovat menneet.

Jos olen johonkin kirjoittanut, että 4 päivänä, se on väärin, mutta kopioipa tänne se viesti, jossa lukee niin. En muista kirjoittaneeni niin.

Tuo 2 + 3 on kuitenkin oikein, jonka mukaan olen sen sovitellun päivärahan hakemuksenkin tehnyt.

Jos ei käytä vapaapäiviä, niin ei saa sitä alennustakaan. Ja vaikka on vaikeaa ennakoida niitä v-päiviä, niin olen vaan laittanut niitä. Toinen noista oli 5-v neuvola, aika klo 10, joten tiesin, etten voi ottaa keikkaa sinä päivänä. Toisen vaan merkkasin. Sattui hyvä tuuri, ei tullut keikkaa kumpanakaan päivänä.

Marraskuun ja joulukuun sovitut v-päivät menee niin, että marraskuussa meillä on sovittu viikon matka mummolaan toiselle puolen Suomea ja joulukuussa pidän kunnon joululoman ja lapset ovat kotona 21.12. - 1.1. Lokakuussa pitää vielä arpoa päivät ja toivoa parasta.

Jos keikat lisääntyy esim. että on jo 4 viikossa syksyn mittaan tai saan ihan pitkän pätkän, niin sitten otan viralliset v-päivät pois tietenkin.

ap

neljänä päivänä, et viitenä. Älä valehtele.

Eli kahden viikon aikana olet tehnyt neljä työpäivää ja käynyt yhden haastattelun.

Ja tätä varten lastesi pitää olla siellä päiväkodissa joka päivä kello 8 - 15.

Noita vapaapäiviähän et ole voinut käyttää, koska jos niistä pitää ilmoittaa aikaisemmin, et ole voinut tietää niitä, kuten itse kirjoitat.

Vierailija
17/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö ole helmeä, että meidän ei tarvitse tällä palstalla niitä päivähoitoasioita pohtia. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on lakisääteinen oikeus, jonka ansiosta perheet ITSE voivat arvioida oman päivähoitotarpeensa... ei tarvitse olla selittämässä, että on masennusta ja rankkaa, vaan voi vaan viedä sen lapsen tarhaan, olla vauvan kanssa kotona ja viis veisata, mitä AV-kotiäidit pohtivat.

Joku sen jossain ketjussa hyvin tiivisti: harvassa ovat ne lapset, jotka häiriintyvät tarhassa, eivätkä leikeissä viihdy (niitäkin on toki, ettei nyt tarvi alkaa uliseen) mutta pirun tiuhaan kyllä törmää elämäänsä kyllästyneisiin kotiäiteihin, joilla hermot riekaleina, seksielämä olematonta, parisuhde raunioilla ja elämäntehtävän arvioida muiden hoitoratkaisuja. Amen to that.

Tiedän, että suurin osa tarhojen hoitajista ja -johtajista kannattavat subjektiivisen oikeuden jos ei poistoa, niin ainakin rajaamista, mutta kun hekään eivät niitä ratkaisuja tee.

Lapset ovat yksilöitä, äidit ovat yksilöitä ja perheiden tarpeet ja toiveet yksilöllisiä...

Tästäpä johtuen ainakin minä olen oikein tyytyväisenä äitiyslomalla vauvan kanssa ja 4-vuotias poika jatkaa tarhassa 3pv viikossa. Syykin on itsekäs ja selkeä: poika kaipaa kaveriseuraa ja tarvitsee niitä lasten leikkejä (minä en pysty 4 vuotiaaksi kaveriksi pojalle muuttumaan).

Ja se, joka sanoo, että 4-vuotias ei ikäseuraa kaipaa niin lämpimästi tervetuloa meille katsomaan, kuinka hyvin poika viihtyy äidin ja vauvan kanssa vs. kuinka hyvin viihtyy tarhassa.

Toki varmaan joku kerhokin kävisi, mutta joku 9-12 kerhoaika on käytännön elämän kannalta ihan syvältä -eipä siinä muuta ehtisi tehdä kuin kuskata poikaa kerhoon ja takaisin.

Vierailija
18/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti olet ollut töissä VIISI päivää kymmenestä ja käynyt yhdessä haastattelussa.

Sitä varten tarvitsee 5,5 hoitopäivää, ei KYMMENTÄ.

Vierailija
19/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hallinto-oikeuden päätös siitä, että työnhaku ei ole sellaista aikaa vaativaa hommaaa, etteikö lastenhoitoa saisi siinä sivussa järjestymään. Joten ap:n on ihan turha selitellä, että lapset on sen vuoksi vietävä päiväkotiin. Ei ole. Haluatko niiden tuomareiden nimet, jotka näin ovat päättäneet...

Vierailija
20/162 |
20.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on nää mammat jotka kirjoittelee täällä niin musta-valkoisia. Luultavasti mies elättelee kivasti isolla palkalla eikä heillä ole tietoakaan mistään pätkätöistä tai vastaavista!!

Tietenkään hyvää työhakemusta tai CV:a ei kirjoiteta tosta noin vain "lasten hyöriessä ympärillä". Ja todellakin työelämä on sellaista että jos soitetaan ja pyydetään haastatteluun niin soittaja ei ainakaan ilahdu jos työnhakija heti ekassa lauseessa haukkoo "mutta kun olen lasten kanssa tänään enkä pääse..".

Työttömällä on oltava lapsille hoitopaikka! Tietysti!

Sama koskee epäsäännöllisten pätkätöiden tekijöitä.

Itse teen yrittäjänä hommia eikä minullakaan ole joka minuutille töitä arkipäivisin. Silti KAUHISTUS poika 3,5v on hoidossa 4 päivää viikossa klo 9-15 välillä. Joskus lähes pyörittelen peukkuja kotosalla, joskus taas työtunnit eivät millään riittäisi, ja joudun tekemään töitä iltaisin/viikonloppuisin.

En silti pode huonoa omaatuntoa. Kyllä pojalle olisi paljon kummallisempaa jos pitäisin hänet jonain aamuna kotona "koska ei ole töitä". Sitten yhtäkkiä töitä ilmaantuisikin ja joutuisin ruveta viemään häntä hoitoon kesken vaikkapa lounasajan. Mitä siitäkin tulisi?

Kukaan järkevä ihminen EI VOI OLLA SITÄ MIELTÄ etteikö lapsikin hyödy säännöllisestä elämästä. Miksi lapsen pitäisi kärsiä siitä että isä tai äiti on työtön tai yrittäjä tai pätkätyöläinen?

Pidä sinä ap vain lapsellesi hoitopaikka ja vie lapsi hoitoon kuten tähänkin saakka. Saat minulta täyden tuen:).

PS. Miehet tuskin miettivät edes tällaisia asioita, vai mitä? Heille on kyllä itsestäänselvyys viedä lapsi hoitoon. Tämä tällainen nahistelu on pelkkää katellisten panettelua, akkojen typerää nahistelua. Hankkikaa kotiäidit jotain tekemistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi