Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jotain haittaa, jos 3viikon ikäisen vauvan antaa nukkua läpi yön, vaikka

Vierailija
01.09.2009 |

on periaatteessa käsketty herättelemään syömään 3tunnin välein? Vauvan paino oli siis laitokselta lähdettäessä 4päivän ikäisenä 1850g, syntyi täysiaikaisena, mutta pienipainoisena. Viikossa hälle tulee painoa n. 100g tai vähän yli ja nyt vielä viimeiselläkin punnituskerralla sanottiin, että pitää herätellä 3tunnin välein syömään. Tyttö kuitenkin nukkuisi yöllä jo pidempiä pätkiä. Olen muutaman kerran antanut nukkua ja herätä itse syömään kun on nälkä niin nukkuu 5-6tuntia yleensä ja herää syömään. Pari kertaa nukkui jopa läpi yön, tämä siis ihan tässä lähipäivinä.

Olen myös huomannut, että kun tyttöä herättelee kesken unien ja syöttää niin hän ei nukahda unille takaisin enää niin helposti kun jos itse herää syömään ja jatkaa uniaan sen jälkeen.

Tiedän, että pitäisi luottaa neuvolan täteihin, että on heräteltävä 3tunnin välein, mutta koituuko tuosta jotain haittaa, jos en tyttöä herättele. Päivällä tyttö syö tiheämmin, mutta yöllä ei siis herää kauhean tiheään syömään.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmeen kiloon asti piti pitää syöttöväli enintään kolmessa tunnissa, mutta sen jälkeen sai mennä vauvojen tahtiin. Ja melko nopeasti se kolmen kilon raja sitten ylittyi. Sen jälkeen en stressannut asialla, suurimmaksi osaksi siksi etten enää jaksanut katsella kellosta mitään syöntiaikoja. Mutta vauvat heräsivätkin itse syömään. Joskus herätin toisen kun toinen oli syönyt, koska tiesin että toinenkin herää pian joka tapauksessa.

Vierailija
22/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehasin miten meidän 2 kk ikänen saattaa joskus nukkua yön yli syömättä. Terka ei ollut tyytyväinen, pieni vauva ei ole valmis nukkumaan koko yötä vaan tarttee herättää syömään: sokerit lapsella menee sekasin.

No normaalipainoista vauvaa en todellakaan itse herättelisi, jos syö hyvin muuten. MUTTA pienipainoista pitää kyllä herätellä (onko se nyt sitten tasan 3 vai 4 tuntia en olisi niin tarkka..) Yksi oire nesteenpuutteeseen (eli kun maitoa ei saa tarpeeksi) on väsymys ja ylinukkuminen. Äiti saattaa tulkita rauhallisena ja hyvin nukkuvana vauvana, mutta vauvaa saattaa kärsiä nestevajausta. Tarkkaile myös vauvan ihoa!

T. samassa tilanteessa ollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi silti niin moni sanoo myös, että ap:n on ehdottomasti heräteltävä vauvaa, vaikka se on jo pitkälti yli 3-kiloinen?

Vierailija
24/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli alle 2 kiloa syntyessään ja painoa on tullut 100g viikossa, ikää 3 VIIKKOA millä laskuopilla saat painoksi yli 3kg?

Vierailija
25/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 4 kilonen vauva, joka on nyt 5 viikkoa. hän nukkuu noin 7 tunnin yöunet ja mun ja neuvolan mukaan ihan ok.

Vierailija
26/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä lapsentahtista se on nukkua läpi yön, kuin herätä kahden tunnin välein syömään.

Lapsi määrää tahdin.

Vierailija
27/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin sairaalaan ja kerroin tytön tämän hetkisen painon (on siis n. 2200g nyt) ja, että tyttö nukkuisi pidempiä pätkiä ja miten paljon paino on noussut nyt viikossa jne. Sairaalasta sanoivat, että jos ihossa ei ole kuivumisen merkkejä ja päivällä syö tiheästi niin yöllä voi antaa nukkua 4-6tuntia herättelemättä. Jos ei vielä tuolloinkaan herää niin sitten täytyy herättää syömään.

Vierailija
28/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa herättelin syömään, sitten pidemmällä välillä, mutta jo 7 viikkoisena nukkui yöt heräämättä.

Nyt on hienosti kasvanut leikki-ikäinen!

Vierailija
29/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran 12-5 välillä, ettei maidontuotanto ehdy.

Vierailija
30/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvanne ovat pienia?

Vierailija
31/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ehdottomasti.

Vierailija
32/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvanne ovat pienia?

Mutta olin itsekin alle 3kg syntyessäni, että josko ne perintötekijät kuitenkin vaikuttaisivat.

Vierailija
33/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täysiaikaisen syntynyt esim. 2800g painava vauva on täysin normaalipainoinen. 2500g on pienipainoisuuden raja.

t. äiti jonka lapset painoivat syntyessään 2800g ja 3010g, eläessäni en ole tupakoinut

Vierailija
34/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1860g painaneena syntynyt tyttö. On myös sga, ja luokiteltiin kyllä keskoseksi. Syntyi kk sitten. Papereissa myös merkintä, keksonen.

Riippuu sitten näemmä sairaalasta nämä määritelmät, mutta itse ihmettelin tätä keskosuus nimitystä niin lääkäri sanoi että kaikki alle 2500 g painaneena syntyneet luokitellaan nykyään keskosiksi, olivat syntyneet täysiaikaisina tia ei.

Mutta sitten herättelyyn. Eli meidä täyti ohjeen mukaan herättää tyttö ensimmäiset 3 viikkoa 3 tunnin välein, tuon jälkeen 4 tunnin väleim syömään. Nyt on tyttö siis 1kk vanha, ja painoa on 2300g, ja herätellä täytyy kunnes paino nousee 3 kiloon. Eli pitkään vielä:(

Edellinen vauva syntyi myös pienipainoisena, mutta tuolloin ei pidetty keskosena (vuonna 2005)

Vierailija
35/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvanne ovat pienia?

Vierailija
36/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran 12-5 välillä, ettei maidontuotanto ehdy.

jos imettää vauvantahtisesti. Rinnat kyllä sopeutuvat vauvan tahtiin.

Vierailija
37/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorempi lapsista nukkui alusta asti heräämättä n. klo 11-05/06 - silti kasvoi hienosti ja täysimetyksellä mentiin 5,5 kk ikään asti.

Vierailija
38/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi 4vko etuajassa, painoa oli kylläki 3100g mutta..

Silti piti herätellä 2-3tunnin välein.

3vkon jälkeen saimme neuvolasta ns luvan antaa vauvan nukkua yhden pidemmän pätkän, 4-5tuntia.

Sitten herätettiin syömään.

Itse sinuna kokeilisin näin, jos PAINO on riittävästi lähtenyt nousuun!

Soita neuvolaan ja kysy heiltä.

Ja jokainen ennen rv 37 syntynyt EI ole keskonen! Meillä rv 35+6 syntynyt ja 3100g painanut oli ennenaikainen, ei keskonen

Vierailija
39/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli alle 2 kiloa syntyessään ja painoa on tullut 100g viikossa, ikää 3 VIIKKOA millä laskuopilla saat painoksi yli 3kg?

Minä luulin lukeneeni, että ap sanoi vauvan painavan 3.5 kg. Oli ehkä sitten jokin toinen ketju, missä oli sellainen vauva.

Vierailija
40/44 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättää yöllä syömään, vaikka lapsi olisi viikon ikäinen! Meillä ainakin tyttö nukkui 6-7 tunnin unipätkiä heti laitokselta kotiuduttuamme ja kun kerroin tästä neuvolassa, niin terkkari totesi vaan, että "ole onnellinen, kun saat itsekin nukkua!". Ja olinhan minä... Kuuden viikon iässä tyttö alkoi nukkua 10-12 tunnin yöunia.