Anna esimerkkejä curling-vanhemmasta
koska mietin, olenko sellainen itse. Mistä sen tietää?
Kommentit (195)
Serkkuni vanhemmat ovat oikea malliesimerkki tästä.
Siis sille serkullesi?
Tyttöni on joskus kovaan ääneen kysynyt, että miksi tuo poika tai tyttö syö ennen kuin on maksettu.
Olen yhtä kovalla äänellä selittänyt, että jotkut nyt vain ovat varkaita tai niin läskejä, etteivät jaksa odottaa kassalle asti vaan on pakko määstä mässyttämään herkkuja.
Hauskoja ilmeitä on tullut mussuttajalta ja hänen vanhemmiltaan. Mutta se muiden asiakkaiden ilme on ollut vielä parempi. Moni on revennyt nauramaan kuultuaan selitykseni:)
Tyttöni on joskus kovaan ääneen kysynyt, että miksi tuo poika tai tyttö syö ennen kuin on maksettu. Olen yhtä kovalla äänellä selittänyt, että jotkut nyt vain ovat varkaita tai niin läskejä, etteivät jaksa odottaa kassalle asti vaan on pakko määstä mässyttämään herkkuja. Hauskoja ilmeitä on tullut mussuttajalta ja hänen vanhemmiltaan. Mutta se muiden asiakkaiden ilme on ollut vielä parempi. Moni on revennyt nauramaan kuultuaan selitykseni:)
tuo nyt sitten ollut ihan oikea sanamuoto selittää asia lapsille?
Serkkuni vanhemmat ovat oikea malliesimerkki tästä.
Siis sille serkullesi?
On nyt täysikänen käyttäytyy kuin umpimielinen teini, ei juttele jne. hyvä jos vastaa kun kysyy jotain. Kun oli jotain 16v, olin kaupan kassalla töissä niin ei vastannut edes tervehdykseeni. Muutnkin ärsyttää teinit jotka ei osaa tervehtiä, vastata jne., mutta että ei ees omaa serkkuaan! Aika paljon kuiten suvun juhlia yms. missä nähdään, ettei kyse ole siitä ettei olis tunnistanut tai ujostelusta. Sosiaaliset taidot ovat siis aika surkeat eikä itsenäistymisestä juurikaan viitteitä (esim. ei oo ollu tietääkseni minkäänlaisissa kesätöissä, saati muissa töissä, vaikka isällä on jopa firma, johon ois luullu kesäapupojaksi pääsevän...)
Tyttöni on joskus kovaan ääneen kysynyt, että miksi tuo poika tai tyttö syö ennen kuin on maksettu. Olen yhtä kovalla äänellä selittänyt, että jotkut nyt vain ovat varkaita tai niin läskejä, etteivät jaksa odottaa kassalle asti vaan on pakko määstä mässyttämään herkkuja. Hauskoja ilmeitä on tullut mussuttajalta ja hänen vanhemmiltaan. Mutta se muiden asiakkaiden ilme on ollut vielä parempi. Moni on revennyt nauramaan kuultuaan selitykseni:)
Hävettää sun puolesta.
ennen kassaa:)
Hyvä, että joku uskaltaa sanoa suoraan, miten asia on. Saattaa mennä jäätelöt väärään kurkkuun mussuttajalta.
Katselin kerran vähän ihmeissäni kun n. 4-5 lapsen lauma (pieniä lapsia) möykkäsi ja riehui kaupassa, jokaisella oli jäätelö kädessä. No, ajattelin että ehkä väsynyt äiti viimeisenä oljenkortena oli lykännyt jädet katraallensa että saa ostokset tehtyä. Sitten huomasin, että myös äiti tyynesti mussutti jätskipuikkoaan, eikä mitenkään huomioinut mekkaloivaa lapsilaumaansa, joka siis juoksi, kinasteli ja kiipeili hyllyillä....:D
No, ehkä se äiti oli vähän väsynyt.
jolla 3 lasta, nyt jo murkkuja. Kun hänen lapsensa olivat pieniä, niin kun yhdellä oli syntymäpäivä, niin kaikilla oli syntymäpäivä. Hän koetti pakottaa muut tuomaanlahjat myös niille 2 muulle, kellä ei ollut synttärit... Vanhempani menivät tähän, mutta mä en. Sanoin suoraan, että musta se on älytön juttu + ei mulla edes ole opiskelijana rahaa ostaa 3 synttärilahjaa kerralla, jos kuitenkin haluaa, että lahja on kiva ja kehittävä lelu, eikä joku tiimarikynä.
Siskoni suuttui ja sanoi, että 2 muulle tulee paha mieli, jos tuon lahjan vain yhdelle... Sanoin, että voi tullakin, mutta eikö se ole normaalia, ja jopa toivottavaa, että oppii ettei oo aina oma vuoro? Siskoni vaan sähisi, että katsotaan mitä mieltä olet sitten, kun sulla on lapsia...
Mullakin on nykyään 3 lasta, iät 11-4 v. Aina on ollut vain yhden synttärit kerrallaan, eikä ole vielä tullut niin paha mieli, etteikö kakku, karkit ja muut herkut juhlapöydässä oo sitä vieneet.
Eräs joulu oli ikimuistoinen, kun siskoni koetti pakottaa mut pois omasta lapsuudenkodistani, koska heidän keskimmäinen lapsi tarvitsee oman huoneen kylässäkin...
Muita pikkujuttuja on myös, kun heille tuli kylään, oli pakko olla tuliaisia. Jos ei ollut, niin he kävivät omin luvin penkomassa laukun ja kerran veivät multa rahaakin jonkun kympin, ja kävivät sillä rahalla ostamassa lähikiskasta karkkia, kun en tuonut tuliaisia...
Lisäksi siskoni lapset pilasivat isäni 60-v synttärit. Ne olivat meillä, koska vanhemmat olivat menossa lentokentälle seuraavana aamuna etelänmatkalle. He asuvat muualla, me pk-seudulla ja siskoni vielä ihan eri paikassa, kun muutti miehen perään sinne.
Kun grillattiin rivarimme pihalla, lapset leikkivät siinä olohuoneessa. Mun vanhin oli 1,5 v ja mun kanssa ulkona. Siskon lapset menivät kysymättä jääkaapille, ottivat siellä olleet 2 kakkua, ja kaapivat ne käsin naamansa... Ekä heitä edes toruttu! Mä suutuin, ja sisko taas sinä että lapsilla teki mieli, ei se niiden vika ole, pälä pälä... Sanoin että ei olekaan, vaan teidän kasvatustyylin vika. Sisko suuttui niin että hänestä ei kuulunut mitään puoleen vuoteen.
Samat lapsukaiset nykyään haistattelevat vieraiden läsnäollessakin äidilleen, haukkuvat vitun huoraksi ym. Eikä tästäkään näytä tulevan rangaistuksia.
Olisi lisää pikku esimerkkejä, mutta varmaan saa jo kuvan...
syön itsekin joskus kaupassa jos meinaa olla aivan heikottava nälkä. Ja maksan todellakin kaikki avatut vissypullot ja banaanit jos syön. Ei se ole niin vakavaa.
sämpyläpussit ym, jotka annetaan pilteille ennen maksamista. Koskaan en ole kuullut, että nämä lapsiaan ruokkivat vanhemmat eivät olisi kyseessä olevia tuotteita maksaneet. Siitä pitää jo huolen muiden asiakkaiden tiivis huomio, näitä tapauksia kohtaan.
Todellinen ongelma on aidot näpistelijät ja varkaat. Jotka siis anastavat aidosti ne tuotteet. Ja näiden henkilöiden kiinnisaamisessa voisitte olla avuliaita. Hävikki näkyy hinnassa, jonka te arvoisat asiakkaat maksatte.
Tai ihmiset, jotka jättävät kylmäsäilytyksen vaativia tuotteita muihin hyllyihin, koska eivät haluakaan ostaa kyseistä tavaraa.
t:kauppias
Tuote on maksamiseen saakka kaupan omaisuutta ja omistusoikeus vaihtuu vasta maksun tapahduttua. Kukaan ei voi oikeasti tietää oletko aikeissa maksaa vai et. Vai hätäpäissäkö selität, että "kyllä minä meinasin maksaa". Uskokaa nyt, että koskette toisen omaisuuteen samalla tavalla kuin menisitte syömään naapuriin. Ja uskokaa se, vaikka ette ole siitä vielä pulaan joutuneetkaan. Luulen, että vartijat arvaavat asian laidan ja katsovat sormien läpi, mutta älä hämmästy, jos vartija pyytää rouvan mukaansa takahuoneeseen. Voi olla nolo lähtö.
ja kaikki tosia, ei yhtään liioteltuja.
Siskoni mies on samaa maata, esim. jos ylitti työpäivän aikana kuntarajan, niin toi tuliaisia jonkun sellaisen lego-paketin, minkä normaalisti voi saada esim. synttäreiksi...
171
että pahinta mitä lapselleen voi opettaa on se, että syö tuotteen kaupassa ennen maksamista! Huh. Vähän mä olen hyvä vanhempi, kun koskaan en ole lapsilleni sapuskaa kaupassa antanut.
Esimerkkejä curling-vanhemmista:
- ostetaan kalliit K18 aseet 10 vuotiaalle, kun se niin kovasti tahtoo ja naapurin 16 vuotiaalla pojallakin on. Isi ostaa sulle vielä hienomman.
- Kyllä meidän pojan pitää saada just nyt keksiä kylässä, ettei sille tule paha mieli ja ala heikottamaan. (en ihan heti alkanut keittämään kahvia, kun ajattelin ensin jutella vieraiden kanssa ennen tarjoilun aloittamista)
- synttärilahjaesimerkki on hyvä. Näitäkin löytyy.
- Nyt äkkiä ostamaan meidän Millallekin samanlainen ihana kimallepaita, kun päiväkotikaverillakin on ja Milla niin kovasti sellaista tahtoo. Ja ilta kierretään kauppoja ja soitellaan kaverin venhemmille, että mistähän sellaisen saisi.
- meidän 6 vee poika ei syö kuin Torino-makaronia ja Felixin ketsuppia. Muut merkit ei käy eikä muu ruoka. Kun se ei vaan tykkää. Että sitä pitäisi olla tarjolla, kun tullaan teille viikonloppukylään. Valitettavasti meidän ketsuppi oli Heinziä, niin kävivät sitten ostamassa oikeaa.
jne.
Kyllä paketin avaaminen ennen maksamista on pienempi paha kuin puuttuvat käytöstavat...
Minäkin nauraisin. Mutta en noille mussuttajille, vaan SINULLE! Kun joku ihminen tekee jotain todella tyhmää, sellaista joka ylittää käsityskyvyn, niin ei siihen voi muuta kuin nauraa.
Minäkin nauraisin. Mutta en noille mussuttajille, vaan SINULLE! Kun joku ihminen tekee jotain todella tyhmää, sellaista joka ylittää käsityskyvyn, niin ei siihen voi muuta kuin nauraa.
että pahinta mitä lapselleen voi opettaa on se, että syö tuotteen kaupassa ennen maksamista! Huh. Vähän mä olen hyvä vanhempi, kun koskaan en ole lapsilleni sapuskaa kaupassa antanut.
miehen siskot ovat melkein 20 vuotta nuorempia. heillä oli just tätä, että kun toisella oli synttärit, toisen piti saada myös lahja. muistan kerrankin kun nuorempi täytti 6 vuotta ja sai lahjaksi suuren koirapehmon, vanhempi 7-vuotias kiukkusi ja itki juhlapöydän alla, kun ei saanut täsmälleen samanlaista koiraa lahjaksi. ja mitä tekivät anoppi? lähti siltä seisomalta kiertamään kauppoja, että pikkumussukalle löytyy samanlainen lelu!
tytöt myös nukkuivat äitinsä kanssa tuonne 7-8 -vuotiaiksi asti. perheen isä joutui ensin leluhuoneen (kyllä, leluilla oli oma huoneensa, kyseessä ei ollut lastenhuone, sillä ne lelut olivat vain varastoitu siihen huoneeseen) pieneen lastensänkyyn, sittemmin hänelle pedattin peti koiran huoneeseen (juu-u, koiralla oli tosiaan oma huone jonkun aikaa, siis ihan kokonainen huone, jossa oli sellainen koiranperi ja leluja lattialla...niin ja apen sänky tietenkin). anoppi ja tytöt olivat siis varsinaisessa makkarissa, jossa oli parisänky + kaksi kapeaa sänkyä yhteenkytkettynä jättiläissänkynä.
tytöt suostuivat muuttamaan pois äitinsä kainalosta vasta kun heille rakennettiin talon yläkertaan omat huoneet. jotka ovat siis yhteensä yhtä suuret kuin koko alakerta.
nyt tytöt ovat teini-ikäisiä. eivät saa viikkorahaa, vaan saavat vapaasti ottaa äidin rahapussista. ja tietenkin ottavat. välilä anoppi voivottelee, kuinka ei ole varaa oikein mihinkään kun tyttöihin menee niin kovasti rahaa. no tietenkin menee kun antaa heidän shoppailla ja rellestää mielin määrin. kesällä ajoivat 70 kilometriä lähimpään kauppaan mökiltä, kun toisella tytöistä ei ollut sopivia bikinejä, mukana kun oli vain 8 erilaista uima-asua..
anoppi ei ollut mieheni sanojen mukaan aivan yhtä kamala silloin kun mieheni oli lapsi. mutta kyllä miehestä näkee että on aiemmin saanut kaiken haluamansa. nytkin vnkuu ja vinkuu kuin 4-vuotias jos ei heti saa just sitä mitä haluaa. esim satelliittiantenni ja tsiljoona kanavaa meille hankittiin kun en enää jaksanut kuunnella vinkumista asiasta (oli kinunnut ja kinunnut vuoden). mies ei myöskään kestä minkäänlaista negatiivista palautetta, saattaa sanoa että häntä haukutaan jos joku aivan yksinkertaisesti vain on eri mieltä.
Gurling-vanhemmuushan tarkoittaa nimenomaan sitä, että vanhempi silottelee lapsen tieltä töyssyt tehden lapsen elämästä mahdollisimman helppoliukuista.
Serkkuni vanhemmat ovat oikea malliesimerkki tästä. Olin muutaman kerran 10-12 vuotiaana perheen mukana lomareissuilla seurana tälle heidän pojalleen joka oli 5-7 vuotias. Kerran olimme laivalla ja minä voitin piirrustuskilpailun. Kun laivan radiosta minut kuulutettiin hakemaan palkinto, sai serkkuni aivan hirveät raivarit, huusi, potki ja haukkui minua ja vanhempiaan. Hänet saatiin rauhoittumaan siten että vanhemmat vakuuttivat tämän olevan oikeasti paljon parempi piirtämään ja hänen työnsä on varmaan mennyt hukkaan. Vanhemmat myös pyysivät minua antamaan palkintoni hänelle ja ostivat minulle vastaavan.
Paluumatkalla yövyimme tätini luona. Illalla oli televisiosta tulossa jalkapallon mm- finaali, josta tätini futisfanina oli hyvin tohkeissaan. Enoni totesi vain että saapi nähdä, tuleeko finaalia katsottua, kun heidän poikansa tahtoo katsoa videoita! (tätini tietysti ilmoitti, että ei tähän taloon sellaista keisaria tule, joka häntä sitä estäisi katsomasta). Jotta saimme pelin rauhassa katsoa, täytyi järjestää hirveät huijausoperaatiot, koska poika vaati että myös minun on laitettava sitten nukkumaan yhtä aikaa hänen kanssaan. Makasin siinä sitten hiljaa paikallani jotain kaksi tuntia, ennen kuin saivat pojan nukahtamaan...
Nämä ovat tietenkin aika äärimmäisiä esimerkkejä, mutta niistä selviää kuitenkin aika hyvin gurlingin perusidea.