Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsepuolustus tositilanteessa

Vierailija
25.08.2015 |

Heti alkuun pahoittelen, jos tulee kirjoitusvirheitä tms. sillä kirjoitan puhelimella.

Eli asiaan, oletteko koskaan joutuneet tilanteeseen jossa olette joutuneet puolustamaan joko itseänne tai jotain muuta ihmistä/eläintä/omaisuutta? Mitä olette tehneet tässä tilanteessa?

Katsoin tuossa elokuvaa ja tappelukohtauksessa tuli mieleen että onko esimerkiksi minulla, suht hoikalla naisella, jolla ei lihaksia löydy nimeksikään ja itsevarmuuskin varmasti häväisi tuhka tuuleen jos joku jääkaappi-pakastin-yhdistelmän kokoinen ukko kävisi liian tuttavalliseksi vaikkapa klo 3 aikaan yöllä baari-illan jälkeen? Onko siinä vaiheessa enää mitään tehtävissä?

Äitini on opettanut että jos joku käy päälle niin potkaisu polveen tai klassisesti haaroväliin tai todella pahassa tilanteessa sormet silmiin.

Olen miettinyt jonkun kamppailulajin aloittamista, jo pelkästään hartiavaivojen vuoksi. Esim potkunyrkkeily kuulemma auttaa hartia ja niskavaivoihin, mutta opiskelijana rahatilanne on sellainen että ihan hetkeen ei ole varaa siihen.

Myönnän sen että viimeaikoina on tullut hieman turvaton olo jo pelkästään asuinalueen vuoksi. Tilannetta "helpottaa" se että omistan koiran joka on jo rodultaan varautunut oudosti käyttäytyviä ihmisiä kohtaan ja heti reagoi jos itse jännityn.

Kommentit (171)

Vierailija
41/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:33"]

Kerran kävellessäni juna-asemalta yöllä kotiin lähi-itäläisen näköinen mamu tuli puhumaan minulle jotain, mutta en kuunnellut enkä vastannut. Mamu lähti seuraamaan minua pienen matkan päässä. Jossain vaiheessa mamu juoksi minut kiinni ja yritti tarttua kiinni takaapäin. Käännyin ympäri ja yritin potkaista mamua haarojen väliin jolloin kyseinen pelkuri lähti heti karkuun :D Kannattaa siis osoittaa olevansa agressiivinen ja osaansa puolustaa itseään niin saa olla rauhassa.

[/quote]Just tälläinen paskanjauhaminen ja omien fantasioiden höpöttäminen on kaikista naurettavinta, kertoo vain ihmisestä joka on katsonut liikaa elokuvia ja tv-sarjoja, sieltä nämä fantasiat kumpuaa.

Vierailija
42/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:42"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:33"]

Kerran kävellessäni juna-asemalta yöllä kotiin lähi-itäläisen näköinen mamu tuli puhumaan minulle jotain, mutta en kuunnellut enkä vastannut. Mamu lähti seuraamaan minua pienen matkan päässä. Jossain vaiheessa mamu juoksi minut kiinni ja yritti tarttua kiinni takaapäin. Käännyin ympäri ja yritin potkaista mamua haarojen väliin jolloin kyseinen pelkuri lähti heti karkuun :D Kannattaa siis osoittaa olevansa agressiivinen ja osaansa puolustaa itseään niin saa olla rauhassa.

[/quote]Just tälläinen paskanjauhaminen ja omien fantasioiden höpöttäminen on kaikista naurettavinta, kertoo vain ihmisestä joka on katsonut liikaa elokuvia ja tv-sarjoja, sieltä nämä fantasiat kumpuaa.
[/quote]
No ei ole mikään fantasia vaan tositapahtuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:45"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:42"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:33"]

[/quote]
No ei ole mikään fantasia vaan tositapahtuma.
[/quote]
Ps. En katso tv:tä.

Vierailija
44/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:45"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:42"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:33"] Kerran kävellessäni juna-asemalta yöllä kotiin lähi-itäläisen näköinen mamu tuli puhumaan minulle jotain, mutta en kuunnellut enkä vastannut. Mamu lähti seuraamaan minua pienen matkan päässä. Jossain vaiheessa mamu juoksi minut kiinni ja yritti tarttua kiinni takaapäin. Käännyin ympäri ja yritin potkaista mamua haarojen väliin jolloin kyseinen pelkuri lähti heti karkuun :D Kannattaa siis osoittaa olevansa agressiivinen ja osaansa puolustaa itseään niin saa olla rauhassa. [/quote]Just tälläinen paskanjauhaminen ja omien fantasioiden höpöttäminen on kaikista naurettavinta, kertoo vain ihmisestä joka on katsonut liikaa elokuvia ja tv-sarjoja, sieltä nämä fantasiat kumpuaa. [/quote] No ei ole mikään fantasia vaan tositapahtuma. [/quote] Ps. En katso tv:tä.

[/quote]Sovitaan niin, voit nyt olla hetken netissä leikisti kova muija anonyymina, söpöä.

Vierailija
45/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:32"]Ei todellakaan kannata yrittää puolustautua jos ei ole mitään kokemusta ja on pienikokoinen. Karu fakta on että saat vaan itsesi pahasti hakatuksi tai jopa pääset hengestäsi. Pakoon ja pois tilanteesta, vahinkojen minimointi. Itsekin miettisin pari kertaa alanko tappelemaan tositilanteessa, vaikka minulla on 15v lähitaistelukokemus.

Olen treenattu mutta hoikka nainen, ja tiedän että jos jonkun kaapin kokoisen suututtaa, siinä voi henki lähteä vaikka olisi itse miten taitava. Pahinta mitä voi olla että taitamattomana potkit munille ja toisella tulee sokea raivokohtaus.
[/quote]
Munille ei tarvitse osua kuin kerran niin siihen pysähtyy isompikin mies. Ja sinne on helppo osua.

Vierailija
46/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:49"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:45"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:42"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:33"] Kerran kävellessäni juna-asemalta yöllä kotiin lähi-itäläisen näköinen mamu tuli puhumaan minulle jotain, mutta en kuunnellut enkä vastannut. Mamu lähti seuraamaan minua pienen matkan päässä. Jossain vaiheessa mamu juoksi minut kiinni ja yritti tarttua kiinni takaapäin. Käännyin ympäri ja yritin potkaista mamua haarojen väliin jolloin kyseinen pelkuri lähti heti karkuun :D Kannattaa siis osoittaa olevansa agressiivinen ja osaansa puolustaa itseään niin saa olla rauhassa. [/quote]Just tälläinen paskanjauhaminen ja omien fantasioiden höpöttäminen on kaikista naurettavinta, kertoo vain ihmisestä joka on katsonut liikaa elokuvia ja tv-sarjoja, sieltä nämä fantasiat kumpuaa. [/quote] No ei ole mikään fantasia vaan tositapahtuma. [/quote] Ps. En katso tv:tä.

[/quote]Sovitaan niin, voit nyt olla hetken netissä leikisti kova muija anonyymina, söpöä.
[/quote]
Oletko vain katkera kun olet avuton heikko nainen etkä osaa puolustaa itseäsi?

Vierailija
47/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:32"]Ei todellakaan kannata yrittää puolustautua jos ei ole mitään kokemusta ja on pienikokoinen. Karu fakta on että saat vaan itsesi pahasti hakatuksi tai jopa pääset hengestäsi. Pakoon ja pois tilanteesta, vahinkojen minimointi. Itsekin miettisin pari kertaa alanko tappelemaan tositilanteessa, vaikka minulla on 15v lähitaistelukokemus. Olen treenattu mutta hoikka nainen, ja tiedän että jos jonkun kaapin kokoisen suututtaa, siinä voi henki lähteä vaikka olisi itse miten taitava. Pahinta mitä voi olla että taitamattomana potkit munille ja toisella tulee sokea raivokohtaus. [/quote] Munille ei tarvitse osua kuin kerran niin siihen pysähtyy isompikin mies. Ja sinne on helppo osua.

[/quote]Juu ei pysähdy, varsinkin jos on adrenaliinia veressä, ei tunnu missään. Terkuin iso mies jota on munille potkittu.

Vierailija
48/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munille potkimisesta voi saada myös rahaa. Kunhan ei kovin kovaa tee. Hyvät markkinat. :)

Vierailija
49/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan pistoolia, minut on kouluttanut sen käyttöön Suomen valtio.

Vierailija
50/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Vau. Ennenkun tämä menee asiattomaksi tai tästä keskustelusta tulee kauhea sota koskien naisten ja miesten fyysisiä tai henkisiä ominaisuuksia, niin kiitän kaikkia jotka ovat jaksaneet asiallisesti vastata! Mielenkiintoisia juttuja tullut ja ihan sellaistakin mikä pistää miettimään.

Itse en ehkä lähtis teräaseiden tms kanssa pelleilemään, taitaa se hiuslakkapullo olla se parempi vaihtoehto tai huutaa että minulla on kamala tarttuva tauti.

Anyway, kiitos! Ap lähtee ostamaan minihiuslakkapullon ;D

Vierailija
52/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 03:21"]

http://www.como.fi/uutiset/uskomaton-video-nuori-kiinalaisnainen-pisti-nippuun-ravintolariehujat/

[/quote]Videon autenttisuudesta ei ole takeita sanotaan jo jutussakin, aivan kuten netissä suurin osa jutuista on silkkaa paskaa. Ei kai kukaan oikeasti ole niin Urpo, että uskoo kaiken mitä nettiin laitetaan, voi luoja.

Vierailija
53/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:50"]

Kyllä jotkut naiset pystyvät ihmeisiinkin. Olen vierestä seuraillut. Mutta jos lähdetään siitä, että sieltä tulee se maailman isoin ja vahvin mies tilanne voi tietenkin olla vähän eri. Yleensä naisen vastus on kuitenkin jotain muuta. Moni poliisinainenkin/vartijamuija heittelee suht isoja miehiä asfalttiin. Nähty on. Näitä juttuja nyt ei vaan hirveästi youtubesta löydy, häveliästä porukkaa kun ollaan.

[/quote]Poliisit ja vartijat sun muut eivät hirveästi tykkää kuvaamisesta, koska siinä paljastuu myös väärinkäytökset. Kuvaajaa saatetaan uhkailla ja video tuhota. Järjestyksenvalvojana toimii lyhyitä ja hinteliä naisia ja poliisiin nainen pääsee aika vaatimattomilla fyysisillä tuloksilla. Toisaalta poliisin ei olekaan tarkoitus ikinä painia yksin epäillyn kanssa, vaan porukalla. Yhden oikeasti ison miehen taltuttamiseen tarvitaan monesti aseita, kun useampi miespoliisi kerralla ei siihen pysty. Siksi väite "monista" naisvartijoista- tai poliiseista tuntuu aika epärealistiselta.

-Mies 29v + 1v-

[/quote]

No tämä nyt ei enää erityisemmin liity naisten kykyihin ja voimiin. On selvää, että usein tarvitaan paljon poliiseja, mutta toisaalta 1-2 kamppailulajimestaria voi tehdä enemmän kuin 3-4 normi miespoliisia. Itse olen elänyt kamppailulajinaisen rinnalla, joka osasi paljon. Ei nyt ihan loppuun asti suorittanut mitään lajia, mutta huomasin kuitenkin miten hyvä oli. Muutamassa sekunnissa sai aikaan paljon ja heitti 185cm ahdistelijan täysillä päin seinää niin että kallo halkesi. Yleisesti tää naisten morkkaaminen on sitä, että miehet ei halua myöntää olevansa ketään naista huonompia. Toki miehellä on usein jonkinlaista etumatkaa.

Vierailija
54/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:05"]Opiskeluaikoina tein Afrikan reissuja yksin, olen asunut Lontoossa melko huonomaineisessa paikassa jne. Paras on ennaltaehkäisy. Ei yksin liikkumista tietyissä paikoissa, Afrikassa ei ylipäänsä pimeällä yksinliikkumista. Street wise ei haaveile vaan tarkkailee ympäristöä. Jalat alle jos tilanne vaikuttaa siltä. "Miehekäs" nopea kävelytyyli, tsekkaa miten miehet kävelee, vältä katsekontaktia. Vaihda ajoissa kadunpuolta jne tee ratkaisut ajoissa. Refleksejä voi harjoittaa: kävin vuosia potkunyrkkeilyssä ja kerran olisi heilahtanut yllättävä nyrkki naamaan jos en olis refleksinomaisesti väistänyt ennen kuin kunnolla ymmärsin. Lontoossa jäi huumehörhö rastafari keskellä kirkastapäivää roikkumaan ja jankuttamaan, teeskentelin tunnistavani isoimman näkemäni miehen ja menin juttelemaan. Rasta lähti. En leiki kovaa mimmiä vaan käytän järkeä.
[/quote]

Totta! Koko keskustelun fiksuin viesti

Vierailija
55/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 15:20"]Ensin kannattaa miettiä miltä puolustautuu. Esim. raiskauksessa on aivan sama osaatko kamppailulajeja, jos hyökkääjä iskee takaapäin kaataen maahan ja peittää kädellä suun. Silloin ei paljoa ole tehtävissä enää ikävä kyllä :( Että jos vannoo sumutteiden tai varashälyttimien nimeen, niin silloin ne tulee olla käsillä koko ajan jos kulkee esim. iltaisin yksin. [/quote] Hyvin pääsee alta poiskin. Eli kyllä on paljonkin tehtävissä.

[/quote]

Teetkö huviksesi pilkkaa? Olisit edes kertonut miten se teoriassa olisi mahdollista jos jotain hyödyllistä kommentillasi haluaisit saada aikaan.

Mun on täysin käsittämätöntä ajatella miten tuossa tilanteessa enää voi mitään tehdä jos on pienikokoinen ja siro nainen, eikä mitään kokemusta itsepuolustuksesta. Ja päälle vielä se, että on inhimillistä ihmiselle (myös osalle miehistä, eivät kaikki miehetkään pysty väkivaltatilanteessa aggressiivisesti puolustamaan itseään...), että uhkaavassa vaaratilanteessa jähmettyy täysin pelosta, koska jähmettymällä voi kenties pystyä pelastamaan kehonsa esim. pysyviltä vammoilta kuten repeämisiltä, pahimmillaan oma henki on kyseessä ettei lähde puolustamaan itseään.

Vierailija
56/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:32"]

Ei todellakaan kannata yrittää puolustautua jos ei ole mitään kokemusta ja on pienikokoinen. Karu fakta on että saat vaan itsesi pahasti hakatuksi tai jopa pääset hengestäsi. Pakoon ja pois tilanteesta, vahinkojen minimointi. Itsekin miettisin pari kertaa alanko tappelemaan tositilanteessa, vaikka minulla on 15v lähitaistelukokemus.

Olen treenattu mutta hoikka nainen, ja tiedän että jos jonkun kaapin kokoisen suututtaa, siinä voi henki lähteä vaikka olisi itse miten taitava. Pahinta mitä voi olla että taitamattomana potkit munille ja toisella tulee sokea raivokohtaus. Tietysti jos tiedät että toinen aikoo tappaa just sinut niin sitten taistellaan loppuun asti, mutta harvoin tätä kellekään sattuu.

[/quote]

Öö? Oletko sitä mieltä ettei kannata laittaa vastaan? No, olet väärässä. Kannattaa huutaa ja yrittää päästä pois tilanteesta. Ihan vitun sama "suututtaako" siinä hyökkääjään. Totta kai jalat alle jos pystyy, mutta jos ei pysty, kannattaa laittaa hanttiin keinolla millä hyvänsä. Tässä vielä uutinen tältä päivältä todisteeksi:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305980123996

Vierailija
57/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormet silmään vain suututtaa hyökkääjän. Sormet pitää saada työnnettyä yläluomien välistä kallon ja silmämunien väliin ja kiskaistua irti silmäkuopista.

Keino on äärimmäisen hätävarjelua eikä suositella oikeastaan koskaan tehtäväksi. Tekniikka tulee käärmekungfusta jossa kaksi sormea esittelee käärmeen kielen kärkeä.

Karatessa tekniikka on suora lyönti kahdella sormenpäällä, mutta käytännössä sellaisenaan todella vaikea tekniikka osumisen kannalta ja myös sen että silmämuna on hyvin joustavaa materiaalia. Toki se voi hetkeksi sokaista tai vammauttaa, mutta pahimmillaan epäonnistuneena se provosoi hyökkääjän tappamaan puolustautujan.

Vierailija
58/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:06"]

Kyllä jotkut naiset pystyvät ihmeisiinkin. Olen vierestä seuraillut. Mutta jos lähdetään siitä, että sieltä tulee se maailman isoin ja vahvin mies tilanne voi tietenkin olla vähän eri. Yleensä naisen vastus on kuitenkin jotain muuta. Moni poliisinainenkin/vartijamuija heittelee suht isoja miehiä asfalttiin. Nähty on. Näitä juttuja nyt ei vaan hirveästi youtubesta löydy, häveliästä porukkaa kun ollaan.

[/quote]Poliisit ja vartijat sun muut eivät hirveästi tykkää kuvaamisesta, koska siinä paljastuu myös väärinkäytökset. Kuvaajaa saatetaan uhkailla ja video tuhota. Järjestyksenvalvojana toimii lyhyitä ja hinteliä naisia ja poliisiin nainen pääsee aika vaatimattomilla fyysisillä tuloksilla. Toisaalta poliisin ei olekaan tarkoitus ikinä painia yksin epäillyn kanssa, vaan porukalla. Yhden oikeasti ison miehen taltuttamiseen tarvitaan monesti aseita, kun useampi miespoliisi kerralla ei siihen pysty. Siksi väite "monista" naisvartijoista- tai poliiseista tuntuu aika epärealistiselta.

-Mies 29v + 1v-

[/quote]

No tämä nyt ei enää erityisemmin liity naisten kykyihin ja voimiin. On selvää, että usein tarvitaan paljon poliiseja, mutta toisaalta 1-2 kamppailulajimestaria voi tehdä enemmän kuin 3-4 normi miespoliisia. Itse olen elänyt kamppailulajinaisen rinnalla, joka osasi paljon. Ei nyt ihan loppuun asti suorittanut mitään lajia, mutta huomasin kuitenkin miten hyvä oli. Muutamassa sekunnissa sai aikaan paljon ja heitti 185cm ahdistelijan täysillä päin seinää niin että kallo halkesi. Yleisesti tää naisten morkkaaminen on sitä, että miehet ei halua myöntää olevansa ketään naista huonompia. Toki miehellä on usein jonkinlaista etumatkaa.

[/quote]Kuulostaa siltä, että tuossa sinun esimerkkitilanteessasi nainen meni heti sadalla prosentilla ja mies puolella teholla ja tuohonhan lähes kaikki naisten itsepuolustus perustuu; mies puristaa pyllystä, nainen potkaisee niin lujaa kuin jaksaa ja sitä rataa eli nainen kääntää väkivaltanupin maksimiin heti alussa, ennen kuin mies kerkeää herätä tilanteen rajuuteen. Jos mies tekisi noin kähmivälle naiselle, miestä syytettäisiin hätävarjelun törkeästä liioittelusta.

Mutta jos mies lähestyy naista yhtä aggressiivisesti kuin nainen vastaa, niin tilanne on taas aivan erilainen.

Oikeaa taitoa ja valtaa ei ole se, että yrittää tehdä heti mahdollisimman suuret vahingot, vaan se kuvastaa enemmänkin epätoivoa ylivoimaisen vastustajan edessä. Aidosti tuhovoimainen taistelija voi lannistaa hyökkääjän ilman minkäänlaista vamman aiheuttamista, koska hänellä on niin suuret voima- ja taitovarastot.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
59/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä nyt alkaa mennä vähän turhaksi inttelyksi miesten ja naisten välisistä taidoista ja fyysisistä ominaisuuksista.

Niissä itsepuolustuslajeissa, joissa kilpaillaan, on miesten ja naisten sarjat. Miksiköhän näin on? Jos kaikki kerran ovat ihan samalla viivalla, niin miksi 160 senttinen ja 60 kiloinen nainen ei ottele 185 senttisen ja 95 kiloisen miehen kanssa, jos molemmilla on vaikka sininen (tai musta) vyö lajissa X tai Y?

Siksi, että kuten täällä on todettu, niin yleinen totuus on, että jos tulee lyöntien vaihto- tai painitilanne, niin mies jo luontaisten fyysisten ominaisuuksiensa vuoksi on etulyöntiasemassa, ja nainen alakynnessä. Ja kyllä, on myös niitä poikkeuksia; on olemassa 175 senttisiä lihaksikkaita hyvin treenattuja kamppailijanaisia, jotka varmasti laittavat treenaamattomat känniset samankokoset tai jopa vähän isommat pojat nippuun. Mutta tämä ei ole se yleinen tilanne.

Nainen voi oppia puolustamaan itseään, jos sitoutuu lajiin vuosikausiksi ja samalla treenaa fyysistä kuntoa (aerobinen ja lihaskunto). Tärkeintä kuitenkin silloin on, että tavoitteena (jo lajin valintaa ajatellen) on itsepuolustuksen painottaminen ja fyysinen kamppailu. Tällöin voi kaikki "kevyet" lajit (ei kunnon kontaktia, pääpaino kilpailussa tai jossain muotoliikkumisessa, esim katat tai poomset) unohtaa, ja treenatessa täytyy ottaa (tai kasvattaa itselleen) oikea asenne; täällä otellaan ja painitaan tosissaan, koska näitä taitoja opetellaan mahdollista tositilannetta varten.

Turhan usein näkee naisia, jotka tuntuu treeneissä ottavan vähän sillain leikkimieleisesti ja varovasti ja varovat myös ettei heitä itseään satu. Ei treeneissä pidäkään satuttaa itseään tai muita tahallaan, mutta ei siitä varomisesta pidä tehdä tärkeintä asiaa. Otteet pitää olla ronskit ja tiukat. Tositilanteessa on turha valittaa vastustajalle, että sä et saa olla tommosessa asennossa kun ei me olla treenattu tota...

Mutta niin... jos haluaa, niin itsensä pystyy monien vuosien kovalla työllä kyllä kouluttamaan siiihen, että suurin osa tilanteista on omassa hallinassa. Tähän kouluttaumiseen kuuluu myös se  henkinen puoli, kun usko omiin kykyihin kasvaa harjottelun myötä, ja huomaa että alistuminen ei ole koskaan ratkaisu mihinkään tilanteeseen. Toinen kysymys sitten on se, onko tämmöisestä omistautumisesta lopulta koskaan mitään hyötyä (tämän aiheen näkökulmasta)? Voi olla että sitä tappelutilannetta ei lopulta koskaan tule eteen, tai voi olla että se tulee niin, että kimppuun käykin kahdeksan nuoren miehen joukko jotka lyö, potkii ja raiskaa ja ryöstää... siinä alkaa olla jo treenatulla miehelläkin konstit vähissä, kun vastustajia on liikaa.

Eli loppupeleissä suurimman palveluksen naiset tekisivät itselleen opetellessaan muutamia aivan perusjuttuja turvallisuudesta (ja puhun siis nyt nimenomaan naisista, joihin kohdistuvat uhat ovat pikkusen erilaisia miehiin verrattuna):

- Älä aseta itseäsi turhan takia alttiiksi vaaralle liikkumalla yksin, ja varsinkaan pimeällä ja kännissä. Pyri mieluummin liikkumaan kaveriporukassa, tai koita ainakin pysytellä jonkun vieraan ihmisen läheisyydessä jos on pakko kulkea yksin. Käytä mieluummin taksia, kun säästät rahaa ja kävelet yksin puiston läpi baarista kotiin.

- Kun kuljet missä tahansa, niin ole tietoinen ympärillä tapahtuvista asioista. Tiedosta keitä takana kävelee ja miltä he vaikuttavat, tarkkaile millaisia ihmisä edessä on ja miltä he vaikuttavat. Uhkaavan oloiset tyypit tai ihmisryhmät kannattaa suosiolla kiertää. Kiertäminen on parasta tehdä vaivihkaa niin ettei kiinnitä tämän uhkaajan mielenkiintoa. Ei siis kannata kävellä kymmene metrin päähän levottomasta nuorisojoukosta, pysähtyä ja lähteä juoksemaan pakoon (joku lähtee varmaan perään) vaan kannattaa jo ajoissa hahmottaa, että tuo joukko kannattaa kiertää satojen metrien päästä.

- Pidä mukana aina laukussa hälytintä, jonka saat laukastua helposti huutamaan, myös tuo jonkun mainitsema lakkapullo jne. voi toimia hätätilanteessa

- Opettele lyömään nyrkillä ja kämmensyrjällä tarpeeksi kovaa. Voi tulla tilanne, että kimppuun käynyt on niin lähellä, että voit lyödä suoraan nenänpäähän tai aataminomenaan. Tämä voi aiheuttaa sen verran kipua, että pääset pois. Mutta ei toimi, jos varot... sillon pitää antaa mennä täysillä. Sormet silmiin, polvi muniin... siinä ne muutamat tehokkaat joka naisen liikkeet.

- Pakene aina kun mahdollista, älä jää koskaan inttelemään ja riitelemään kenenkään kanssa, jos ympäristö ei ole turvallinen. Iltainen katu, ravintolan edusta tai nakkikiskajono ei ole koskaan turvallisia paikkoja intellä ja riidellä kenenkään kanssa. On kokonaistaloudellisesti edullisempaa "antaa toisen voittaa" kun pitää kiinni jostain periaatteesta, mutta saada kohta ehkä turpaan isommalta joukolta.

- Älä mene "itsepuolustuskurssille", ja kuvittele sen jälkeen että osaat tapella. Perustelut tuolla ylempänä.  

Vierailija
60/171 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:13"]

Todellisuus on se, että suurimmasta osasta ihmisistä ei ole yhtään mihinkään tositilanteessa, oma karaten opettaja sanoi että paras itsepuolustuskeino on nopeat jalat ja tilanteesta poistuminen. 

[/quote]

Paska karaten opettaja. Oikea mestari ei koskaan harjoittele karatea joka ei toimi.

Minun mieheni harjoittelee oikeaa karatea. Käytännössä opettajasi sanoi että menkää harrastamaan juoksua...

Ei mitään järkeä.