Ruoka-aineallergisten (moni) lasten äidit!!
Valakaa minuun jonkin sortin voimaa jooko?
Ollaan nyt VASTA 1kk taisteltu,mut meidän 5½kk vauvalle ei tunnu sopivan mikään. Paitsi tissimaito kun äiti diettaa myös kaikkea mahdollista...
Allergiamaitoja oon jo aatellut,mutta menee tuo tissimaidollakin vielä,oon kyllä koittanut miettiä et oisko se nyt parempi kuitenkin jo totutella,jaksankohan imettää tällälailla vielä kuinka kauan?
Näin ihan kotona testaillen (1 ruoka-aine/viikko) on päästy riisi,maissi,porkkana,peruna ja vehnä allergisiksi.
MITÄ uskallan kokeilla seuraavaksi?? Ai niin,olihan se toki saanut pari tl myös mustikka-vadelmasosetta->näppyjä.
Onko olemassa mitään mikä ois edes 90% sopivaa melkein kaikille....??
Ja miten saisin väliaikana nuo posket kuntoon? Yöllä sivelen pari krt viikossa kortisonia,eihän sitä päivällä voi laittaa,vauvahan söis sen...
Kommentit (30)
jos pojalla on vähän kuivat posket niin mitä sitten vaikka se aiheutuisi jostakin ruoka-aineesta? Eihän tuo iso vaiva ole. Eri asia jos olisi laajemmat oireet. Älä mene tähän allergiahömpötykseen liiaksi mukaan. lapsi pihalle multaa maistelemaan!
siis ensinnäkään et todellakaan saa itse syödä sitä, mitä olet huomannut, että vauvalle ei sovi. Toisilla ne ei mene niin hyvin läpi, toisilla ihan samantien (kuten itsellä meni) - siis vaikuttaa lapseen.
Jos on noille allerginen, niin toi on vielä lyhyt lista. Luet tarkkaan selosteet soseista ja kokeilet - ja noita yleisimmin allergisoivia ei kannata kokeilla. Siis kaikellehan voi olla allerginen ja toiselle sopii toinen ja toiselle toinen, sitä ei siis voi etukäteen sanoa, pitää vaan kokeilla.
Erityiskorvikkeetkaan ei ole automaattisesti sopivia vaikka muka pitäisi olla, että ei kannata siihen tukeutua, että jos siirtyy korvikkeisiin tilanne automaattisesti paranisi.
Kokeile nyt ihmeessä seuraavaksi päärynää ja persikkaa. Ne oli esim. meillä ne kaksi ainota hedelmää, jotka sopivat. Marjoista kävi vain puolukka. Mutta toisille siis ne ei sovi. Bataatti tosiaan sopii aika usealle. Jos ei vehnä sovi, ruis saattaa sopia tai kaura tai sitten kokeilla hirssiä tai tattaria tai... vaihtoehtojahan on todella monia.
Siis rohkeasti vaan selvittelemään. Ja ton ikäisenä on vielä ihan sama syökö lapsi sitä samaa sosetta vaikka joka aterialla, kunhan jotain kiinteetä saa.
tsemppiä vaan, teillä on vielä asiat tosi hyvin, kokeilun iloa.
Mutta olennaista tosiaan itse dietata kaikkea samaa! Ja kenties välttää itse myös munaa, mansikoita, tomaattia, suklaata... ettei olekaan sun syömiset ne, jotka aiheuttaa ihottuman eikä se mitä lapsi itse syö...
Kuten tuolla aiemmin sanoin niin pahimmillaan kudosneste tihkuu läpi ja posket on aivan ruvella!!
Ok ja jätän perunankin pois kokonaan. Nyt olen välillä syönyt sitä,vähän kylläkin vain. Lääkäri neuvolassa sanoi et esim maitoakin voisi siedättää nuin....???
Ja erityiskorvikkeista juuri itsekkin sanoin nimenomaan tuossa aiemmin,että siksi en haluakaan niitä heti ajatella kun imetys sujuu ja pelottaa se niiden kokeileminen...
Persikkaa olen ajatellutkin itsekkin,pitääpä katsoa löytyykö valmiina vai pitääkö alkaa itse mössään.
Ruista en uskalla,kun vaikka se mun syömänä on sopinut niin ne pierut on olleet aika kamalia. Hirssi ja tattari menee listalle,pitääpä ostaa.
Mansikoita olen syönyt jonkun verran itse,ei ole lapselle tullut mitään,muna-allerginen olen itse ja suklaata en tietenkään syö kun pojalla on se maitoproteiiniallergia. Tomaatista en ole nähnyt mitään vaikutusta.
Ja ei tosiaan oo ihottuman/kasvojen oireilut mun syömisiä,pojalla tulee todella selkeät ja helposti tunnistettavat oireet ja aika nopeaa. Niinä päivinä kun on pelkällä tissimaidolla posket rauhoittuu melkeinpä päivässä todella hyviksi.
ap
ruokavaliota pidät itselläsi? Olethan karsinut kaikki yleisesti allergisoivat (muna, mansikka, suklaa, sitrushedelmät jne).
Allergiat onneksi helpottaa useimmissa tapauksissa iän myötä, toki on hankalaa päästä jyvälle siitä mitkä allergiaa aiheuttaa.
Atoopikoillhana tosin ruoka-aineisiin reagointi vaihdella lyhyemmälläkin aikavälillä, riippuen esim. vuoden ajasta, ja toisaalta atooppinen iho voi lehahdella ja olla näpyillä/punoittaa hyvin herkästä, ja sinällään ilman ruoka-aine ärsytystäkin.
Todella tuttua tekstiä!
Ja kyllä, lapsesi ON moniallerginen. Sinä tiedät sen ja se on tärkeintä, jätä ympäristö omaan arvoonsa, aiheuttavat vaan mielipahaa tuolla asenteellaan. Koska lasta on aivan turha kiusata!
Suosittelisin että hakeutuisit hyvälle allergologille ja lopettaisit imetyksen ja lähtisitte kokeilemaan sopivaa korvikemaitoa. Pelkkä lapsen ruokavalio aiheuttaa tuossa vaiheessa niin paljon stressiä, että helpompaa oli ainakin minulla kun ei tarvinnut tiukasta dieetistä huolimatta miettiä johtuiko reaktio lapsen vai minun syömistä ruuista.
Ja meillä sama tilanne, mukana myös atopia. Lapsi on nyt 6-v ja allerginen enää maidolle, munalle, soijalle, pähkinälle, mutta sen lisäksi keliakia. Lapsella oli 3,5kk:sta lähtien posket aivan auki, vuosivat verta ja visvaa, oli itkuinen, tuskainen ja raapi yöt. Myöhemmin mukaan tuli myös suolioireet. Pitkään lapselle sopi vain bataatti ja poronliha ja ruusunmarja, mutta kasvoi aina hyvin ja on nytkin pitkä tyttö. Eli jätä myös omaanarvoon sukulaisten siunailut!
Ja niinkuin joku sanoikin, kypärämyssyn alla saa hyvin pysymään suolakääreet tai rasvahauteet.
Koita jaksaa, voimia koko perheelle, lapsen tuskainen olo on rankkaa seurattavaa, mutta kyllä se siitä helpottuu! Tärkeintä on että uskotte itseenne lapsen parhaaksi toimiessanne!
Meillä kanssa nyt 2,5-vuotias oli pienenä kaikelle allerginen..nyt alkoi ruuat vihdoin käymään,ja enää viljat ja kananmuna pois käytöstä.Itse olin imetysdieetillä,ja silti pojan iho oli tosi huono.Normaali maito onneksi aina sopinut pojalle.Mutta meillä ensimmäisiä sopivia oli bataatti ja mustikka..sitten riisi,kesäkurpitsa ja päärynä...persikka myös myöhemmin.Voimia sinulle allergioitten kanssa,meillä oli tähän kesään asti 15ruoka-ainetta käytössä.
Olen kyllä menossa allergologille,neuvolan kautta varmaankin? Parin vkon päästä seuraava neuvola. Silloin ajattelin ottaa puheeksi.
Meillä ei ole vakuutusta joten yksityisellä tulisi kalliiksi. Asumme täällä pohjois-suomessa joten täällä ei nuin vaan taida löytyä mitään ns hyvää allergologia,täytyy kai tyytyä siihen kuka meille osoitetaan..
ap
Jos vaan jaksat imettää eikä käy itsellesi liian rankaksi niin jatka ihmeessä sinne vuoden ikään, silloin ei tarvitse muusta ruokavaliosta juurikaan murehtia. Ainakin meillä ymmärsin että juuri imetyksen ansiosta vasta 1v kohdalla katsottiin tarkemmin ja joka tapuksessa siihen 1v ikään astihan se maito on vielä tärkein ravinnon lähde vaikka olisi korviketta. Meillä pahemmin allergiselle ei käynyt maito, ei mitkään viljat (ei maissi eikä riisikään) eikä tomaatti, porkkana jne... Sitten vuoden jälkeen alkoi riisi käydä ja porkkanakin sopii jo yms.
Eli minä sanoisin että älä yritäkään liikaa kun ei mikään kiire ole, ihan vaan harvakseltaan uutta ja aina oireiden jälkeen tarpeeksi pitkä tauko, meillä vaatii melkein kuukauden että palautuu normaaliksi. Ja kamalasti sitä ravitsemusterapeuteilla yms hössötetään mitä kaikkea pitäisi lapsen syödä (meilläkin ravitsemusterapeutti jaksaa kysellä joko on muita lihoja ruokavaliossa kuin possu ja kana - miksi ihmeessä olisi kun ei meillä kukaan muukaan muuta syö ja oikeasti, jos ihan perusterveen lapsen ruokavaliotakin katsotaan niin eipä siellä välttämättä viljaakaan kovin montaa sorttia ole käytössä vaikka kaikki kävisivätkin) mutta paljon vähemmälläkin kyllä pärjää.
Oletko kesäkurpitsaa kokeillut?
Maidottaoman korvikkeen makuun kannattaa kyllä varmaan totutella jo paljon ennenkuin olisi tarkoitus siihen siirtyä (2v asti pitäisi kuitenkin käyttää) kun ovat aika erikoisen makuisia... :)
C-vitamiiniin reagoidaan hyvin voimakkaasti, varsinkin jos on kyse proteiiniallergiasta. Älä syötä mitään tuotetta mihin on lisätty yhtä ja toista, eli puhdasta riisijauhoa, keitä siitä velli, ihme jos ei siedä.
kiitos vinkistä,en ottanut huomioon et c-vitamiinillekkin voisi oireilla. Olen kuitenkin olettanut,että kyse on riisistä itsessään (joka ei kuulema ole ihan niin harvinainen,sehän on ilmeisesti aasian maissa yleisin allergia...) koska nuo soseet joissa on riisijauhoa tai tärkkelystä jatkeena aiheuttavat oireet myös...?
ap
"puuroa" veteen puhtaasta vehnästä tehdyistä jauhoista. Otin selvää ettei samalla linjalla ollut tehty muuta,siis ei ollut jauhot kosketuksessa muuhun.
ap
Neuvolan kautta joudut jonottamaan ja selvittelemään asioita pitkän kaavan kautta. Me teimme aikanaan niin ja nyt kun siirryttiin hoitamaan asiat yksityiselle niin on nopeaa ja loppujen lopuksi ainakin meillä jopa edullisempaa kun käyntejä tulee paljon harvemmin ja välissä voi hoitaa asioita sähköpostillakin yksityisen lääkärin kanssa.
Vinkkinä että Oulussa on loistava yksityinen ODL:ssä. S K-T on loistava lastenlääkäri allergioiden kanssa.
Tsemppiä.
Ja tosiaan kannattaa harkita tarkkaan millä tuotteilla kokeilee nyt alkuun ruoka-aineita niin että niissä on vain sitä yhtä ainutta kokeilussa olevaa ainetta.
Meillä aloitetiin kukkakaalista ja mustikasta ja maissi sopi myös. Pitkään mentiin näillä. Porkkana ei alussa sopinut, mutta myöhemmin pakastettuna kävi kuten perunakin. Poika on nyt 8v ja ruokavalio on laajentunut. Jotkut mausteet poissa kanamuna ja pähkinä.Lääkäriin kannattaa mennä ja hakea apua.
Esikoinen 3v:n ruokavalio koostuu edelleen Neocatesta ja muutamasta lusikallisesta kengurua/vko. Eivät saa edes Kela:n korvauksia Neocatesta koska eivät ole pystyneet tekemään Kelan vaatimia altistuksia.
Kuopus näyttää olevan ihan yhtä allerginen, en tiedä meneekö mikään muu kuin Neocate nykyään.
Ensiksi, en jaksanut lukea koko ketjua läpi,että voi tulla samaakin asiaa, mutta siis meillä lähtökohta on ollut se,että pojalle (nyt 1v8kk) ilmestyi kasvoihin ihottumaa n.kolmen kuukauden ikäisenä. Tai pikkuhiljaa siihen mennessä.Mitään suolioireita ei ole ikinä ollut.Kun vihdoin menimme (yksityiselle allergialääkärille) kun poika tuli sen 3kk oli naama,tai juurikin posket ja päänahka ihan auki ja tihkui kudosnesteitä.. Poika sai tällöin ainoastaan rintamaitoa.
Lääkäri totesi heti ensinäkemältä että aika selvä tapaus,maito ja muna heti pois minulta. Ja poika ihotesteihin ja maitoaltistukseen. Altistuksessa todettiin lehmänmaitoallergia ja ihotesteissä kananmuna.Poitsulla todettiin myös atooppinen ihottuma. Oireet helpottivat hetkeksi,mutta palasivat taas.Jätin soijan pois,ja taas helpotti.
Kokeiltiin eri korvikkeita,(halusin kokeilla varalle,että isä olisi vaikka voinut välillä hoitaa vauvaa).Maissi,ja soijapohjaiset ei käynyt.Aminohappopohjainen neocate olisi käynyt.Mutta siinä vaiheessa ei enää tarvittu.
Kiinteät aloitettiin 6kk iässä maissilla, ei käynyt. Sitten persikkaa,ei käynyt. Sit peruna,kappas kävi! Ja mustikka,kävi!
N.9kk ruokalistalla oli peruna,riisi,poro,mustikka.Ja näillä mentiin.n. vuoden ikään.Ja tietty tissimaidolla + lisäkalsiumi.Muuta maitoa ei tarvittu. Reilu vuoden ikäisisetä sopi kaura,joten saimme vaihtelua puuroihin ja kaurajuoman tissimaidon ohelle.
Siitä pikkuhiljaa on ruokavalio laajentunut ja imetyskin loppui 1v 5kk iässä.Ja helpottunut olin siitä ettei apteekin korvikkeisiin tarvinnut siirtyä. Siis vaikka poika on vaikka mille allerginen, esim. vehnälle tosi pahasti.Niin minun maitoni kautta hän ei saanut oireita kuin maidosta,munasta ja soijasta.
Nyt heppu on 1v8kk ja ruokavalioon kuuluu jo n.30 ruoka-ainetta.Melkein kaikki hedelmät ja vihanneket ja marjat. Maito,muna,suurin osa viljoista ja lihoista vielä uupuu,mutta näillä pärjää jo pitkälle...
Voimia teille taistelun aloitukseen,ja lohdutuksen sana.Suurimmalla osalla moniallergisistakin oireet helpottaa parin-kolmen vuoden paikkeilla! Ja lämpimästi suosittelen etsimään yksityisen lasten allergia lääkärin.On ollut meidän pelastus.Ja vakuutus korvaa altistukset ym. mitkä muuten tulisi tosi kalliiksi!!
Kortisonia tosiaan kuureina on lääkäri määrännyt,välille perusvoidetta. Perusvoide vaan on aikalailla "tyhjää",ei mitään apua jos kortisonin väliaikana iskee kuitenkin jotain ihottumaa...
Bepanthen ja Dexim ei meille käy,en tiedä miksi mutta tuntuu et ne vaan pahentaa ihottumaa??
Perusvoiteena meillä on sininen Abopase.
Onko Helosan millainen tai joku muu?? Tai millaista ois se apteekin Hyvä salva??
Tai muita vinkkejä :)
ap
Ei kait nuo mitkään perusrasvat auta samalla tavoin ihottumaan kuin kortisonit.
Meillä parhaiten toimi lyhyet kortisonikuurit esim. kolme päivää kortisonia ja kolme taukoa. Toki tauon aikanakin tuli jo ihottumaa perusrasvoista huolimatta. Siis jos ihottuman aiheuttaja ei ole poistettu. Jos ruokavalio on sopiva eikä ole kosketusallergioita tai muuta vastaavaa niin silloin ei tapaa tulla ihottumaa tauollakaan. Jos tulee niin lapsi ei ole oireeton.
- Kolmen allergisen äiti taas
Jos iho on kuiva niin meillä käytettiin paljon Lipolania jos iho ei niin kuiva niin sitten aqualan tai ceralan toimivat hyvin.
esim. Aqualan+ ja muistaakseni decubal sisältävät sitä. Eli kunnon vesi/suolavesiliotuksen jälkeen heti rasvaa. Kortisonista lääkäri (juuri tuo em. ODL:stä) sanoi että iho ei saisi olla rikki, eli parempi laittaa kortisonia aina kuin tarvitsee, vaikka menisi väliaikaisesti yli suositusajan. Allergioiden selvittyä kortisonista sitten pääsee yleensä eroon. Vain niillä uusilla limuusivoiteilla voi korvata kortisonia kokonaan, Elidel ja Protopic, kysy lääkäriltäsi.
Kaikki tuntemani moniallergisten äidit ovat lopulta joutuneet lopettamaan imetyksen, koska oman ja vauvan ruokavalion seuraaminen käy ajan mittaan kovin monimutkaiseksi ja vauvaa on vaikea saada oireettomaksi. Itse imetin 8kk ja näin jälkikäteen katsottuna se oli liikaa. Ei siis kannata pitää korvikkeeseen siirtymistä ongelmana, se on yleinen käytäntö.
Miten muuten ruusunmarja? Voisko sillä kokeilla...?
Siinä on valmissoseessa tapiokatärkkelys ja viinirypälemehu lisänä.
Taidan kyllä alkaa kokeileen enemmin myös ihan omatekoisilla soseilla,vaikka nuo keittiötaidot ei ihan häävit olekaan... Bataattisose varmaankin onnistuisi ihan hyvin :)
ap