Ruoka-aineallergisten (moni) lasten äidit!!
Valakaa minuun jonkin sortin voimaa jooko?
Ollaan nyt VASTA 1kk taisteltu,mut meidän 5½kk vauvalle ei tunnu sopivan mikään. Paitsi tissimaito kun äiti diettaa myös kaikkea mahdollista...
Allergiamaitoja oon jo aatellut,mutta menee tuo tissimaidollakin vielä,oon kyllä koittanut miettiä et oisko se nyt parempi kuitenkin jo totutella,jaksankohan imettää tällälailla vielä kuinka kauan?
Näin ihan kotona testaillen (1 ruoka-aine/viikko) on päästy riisi,maissi,porkkana,peruna ja vehnä allergisiksi.
MITÄ uskallan kokeilla seuraavaksi?? Ai niin,olihan se toki saanut pari tl myös mustikka-vadelmasosetta->näppyjä.
Onko olemassa mitään mikä ois edes 90% sopivaa melkein kaikille....??
Ja miten saisin väliaikana nuo posket kuntoon? Yöllä sivelen pari krt viikossa kortisonia,eihän sitä päivällä voi laittaa,vauvahan söis sen...
Kommentit (30)
Meidän keskimmäinen söi 1-vuotiaaksi pelkkää Neocatea ja päärynää, mutta hyvin voi ja kasvoi. Eli teillä ei ole vielä mitään kiirettä löytää sopivia kiinteitä. Meillelääkäri sanoi, että on tärkeintä että jotain menee edes puoli teelusikallista, jotta suoli kehittyy, muuten maidosta saa kaiken mitä tarvitsee.
Meillä ovat parhaiten siedettyjä olleet päärynä, vadelma, kesäkurpitsa ja hirvenliha. Mustikka ja puolukka taitavat sopia monelle. Ei kannata suotta kokeilla noita yleisesti allergisoivia vaan jotain turvallisempaa.
Kolmen allergisen (yksi laaja-alaisesti allerinen) lapsen äitinä voin vakuuttaa että kyllä se vielä helpottaa jossain vaiheessa.
Maissi, porkkana, peruna ja vehnä taitavat kaikki olla aika yleisesti allergiaa aiheuttavia. Mitä muuta voisi kokeilla no esim. päärynää, tattaria/hirssiä, bataattia. Kannattaa välillä pitää riittävästi taukoa kokeiluista niin että suoli kerkeää parantua kunnolla.
Tosi paljon alleriatietoutta ja vertaistukea on tarjoilla allergioihin erikoistuneilla sivustoilla kuten histamiini sivulla netissä sekä yahoon allerialistalla.
Jos lapsi on kovin allerginen niin kannattaa harkita vakavasti hyvälle allergialääkärille hakeutumista. Noilta mainitsemiltani nettisivustoilta löytyy vinkkejä pidetyistä lääkäreistä.
Tsemppiä, kyllä se siitä vielä selkenee tuo tilanteenne.
(lisäys kolmen allergisen äidiltä)
Meillä on ollut vauvoilla poskissa voimakasta ihottumaa. Joka on aiheutunut tekokuituisista vaatteista iholle vastattuna, kuminauhoista iholle vastattuna (esim. lakin nauhoissa), muovitetusta froteesta lakanan alla, neppareista ja vetoketjuista iholle vastattuna (siis ilmeisesti nikkelistä).
Ihon hoidossa kannattaa huomioida että pesee ihon vähintään kerran vuorokaudessa hyvin. Sitten puhtaalle iholle rasvat niin ne tehoavat paremmin.
Meillä suolakääreet auttoivat uskomattoman hyvin. Eli puhtaalle iholle kortisoni, sitten suolaveteen kastellut puuvillataitokset päälle ja kypärälakilla + 4 m sideharsolla kiinni poskille ym paikkoihin pariksi tunniksi vähintään. Muksu näytti lähinnä "muumiolta" mutta iho parani.
Ja tuon suolaveden voi ostaa apteekista tai keittää itse (1l kiehuvaa vettä ja 2 tl lisäaineetonta suolaa).
Bataatti on kai usein sopiva.
Jos riisi ei käy (kokeilithan ihan puhdasta riisiä, esim. riisijauhoa?) niin olikohan sitä tuossa mustikka-vadelmasosessa? Jos muistan oikein, niin riisiä on aika monissa soseissa saosteena.
Jos on kovin herkkä, niin kuinka 100% sinun diettisi sopii (syöt kai perunaa, riisiä, vehnää jne?)
muksun riisipuurojauheella? En tiedä puhtaudesta,mitä se tarkoittaa? Että on pelkkää valkoista riisiä,niinkö...?
Mustikka-vadelmasoseessa taitaa tosiaan olla riisitärkkelystä.. no,se oli mummin antamaa,itse en olisi antanut...
Itse en syö tällähetkellä siis pojalle sopimattomia aineita. Unohdin listalta maitoproteiinin. Se oli eka huomattu allergia.
Posket meilläkin reagoi,ei suoli ollenkaan. Ei ainakaan vielä.
Pesty on "vanhat rasvat pois" aina ja uudet puhtaalle.
ap
Meillä esim. ei sopinut lapselle 5-6kk kohdalla laisinkaan peruna tai porkkana. Hirveät ihottumat! Olin jo ihan ahdistuksissani kun mietin että niitähän löytyy mistä tahansa.
Mutta avot - kun kokeilin perunaa uudelleen 8kk kohdalla se sopi. Ei mitään oireita. Porkkanasta tuli yhä pientä näppyä. Kokeilin porkkanaa uudelleen 1v kohdalla - ei mitään oireita!
Ystäväni lapsella ei sopinut 6kk iässä vehnä tai oikeastaan mitkään viljatuotteet. Jättivät ne hyllylle ja kokeilivat varovaisesti 1v kohdalla - ei mitään oireita.
Ei ei noin pienellä ei kannata olla niin varma allergiasta. Kyse voi olla vaan yliherkkyydestä joka menee kyllä ajan myötä pois.
Jos lapsi on noin vahvasti moniallerginen, voi ap sinun olla hankala pitää tuota diettiäsi.
Ja lapsi taas voi sinun maitosi kautta reagoida ruoka-aineisiin, joita ei ole suoraan saanut => vaikea kokeilla uusia, jos et tiedä mihin lapsi reagoi - äidinmaitoon vai uuteen ruoka-aineeseen.
Eli viikko samaa uutta voi olla liikaa, parempi kierrättää 2-3 päivän välein. Meillä tämä auttoi, oireita tuli mutta lievempinä.
lähinnä se kokeilu juuri. Lapsi on kuitenkin kasvanut rintamaidolla hyvin ja mulla diettaaminen onnistuu ihan ok tällähetkellä,allergioita kun löytyy joitain itseltäkin niin tuttua on...
9, tuota ajattelin itsekkin kokeilla,kunhan löytyisi edes joku joka sopisi vähän edes. Peruna tuntuisi olevan sellainen. Maanantaina sai perunaa ½ sosepurkkia,keskiviikkona tuli hieman näppyä (ti ei kiinteitä ja minäkin söin samaa kuin ennenkin). Mutta nuo näppyset mitkä perunasta tuli oli "siedettäviä" ja häipyi nopeaa (perjantaina jo tavallisemmat posket).
Meillä on pojalla myös atopia joten lääkäri sanoi noista poskista,ettei koskaan tule olemaankaan ns ihan terveet koska lämpötilojen vaihtelu jo aiheuttaa punotusta ja jotkut kankaat yms karheutta.
Nuo "oikeat allergiat" on poskiin kuitenkin iskeneet ihan kunnolla -> näpyt ja kudosnestettä tihkunut,joten nämä on siis kunnon allergiaoireita,paitsi nyt viimeksi siis perunasta (toinen kokeilu) tuli paljon vähemmän oireita.
Ajattelin kokeilla perunaa taas maanantaina jos nyt ilmeisesti mun syömästä tomaatista ärtyneet posket on rauhoittuneet.
Ai niin,mun syömänä peruna ei siis vaikuta? Pitäisikö mun kuitenkin karsia se pois...? Riisi,vehnä,maito ja porkkana minunkin syöminä vaikuttaa kyllä!
ap
ja possunliha sekä mustikka. Valmissoseet on hankalia siitä, että niissä on useampia ruoka-aineita ja sen lisäksi tärkkelystä sun muuta mikä voi sotkea. Helpointa on kokeilla kun keittää vihannesta vedessä itse, ei mitään sotkevia lisäaineita. Ota vaikka pakastevihanneksia, pakastaminenkin voi tuhota joitain allergeeneja.
Musta voisit vähän rauhoittaa kokeilutahtia. Jos jaksat itse dieetata ja vauva kasvaa jotenkuten niin kiinteiden kanssa ei ole mikään kiire vielä. Yks uusi kokeilu per viikko on musta vähän liikaa jos kaikki on osoittautuneet sopimattomiksi. Pidä sopimattoman jälkeen taukoa niin paljon että posket on taas kunnossa, muuten et tiiä seuraavasta vielä. Jos et jaksa dieetata niin sitten eka asia on hommata sopiva korvike jonka turvin vauvan kasvu on turvattu. Noilla soseilla tuon ikäinen ei kuitenkaan kauhean pitkälle vielä pötki.