Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin henkilökunta ei voi käsittää virike-hoitolapsia

Vierailija
15.08.2009 |

Olen toiminut kolmessa eri yksikössä lastentarhanopettajana. Nämä virike-hoitoon tuotavat lapset saavat osakseen sääliä ja yleinen käsitys näiden lasten vanhemmista on, etteivät he kykene suoriutumaan vanhemmuudestaan ja ovat mukavuudenhaluisia ja itsekkäitä.

Olemme usein olleet suorastaan vihaisia näiden lasten vuoksi, mutta vanhemmillehan emme näitä tunteitamme ja mielipiteitämme voi kertoa tai näyttää.

Äidit, jotka tuovat varsinkin alle kolmivuotiaita lapsiaan hoitoon, ollessaan itse kotona, voivat olla aivan varmoja että henkilökunnasta suurin osa, elleivät kaikki, ovat edellä kuvaamani mieltä.

Eri asia on sitten, että vaikuttaako tämä suuntaan tai toiseen. Tällaista kuitenkin pk:din seinien sisällä:D

Ps. Itse olen harvoin ollut yhtä onnellinen, kuin silloin kun sain nelivuotiaani kotihoitoon vauvan synnyttyä....

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

porukkaa pk:n hoitajat oikeasti ovat!!! Vahvistat tällä kirjoituksellasi sen, että te todellakin olette niin onnettomia, juoruilevia, työhönne kyllästyneitä ämmiä kuin olen arvellutkin. Lapseni ei ole virikehoidossa, mutta mitä vittua se teille kuuluu millä statukselle kukin on. Vai saammeko me vanhemmatkin alkaa puhumaan teistä, kuka on milläkin työllistämisrahalla tai väliaikaisella pestillä, sairauslomalla mielenterveyshäiriön vuoksi jne...

Vierailija
2/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kauhulla luen täällä päiväkodissa työskentelevien, muka ammattitaitoisten mielipiteitä. Teille maksetaan palkkaa lastenhoidosta, ei heidän vanhempien arvostelemisesta. Jos teille lapsi tuodaan hoitoon, niin tehän sen hoidatte, ei se lapsi ole sen pahempi kuin kukaan muukaan lapsi.

Mua suoraan sanoen inhottaa! Ja olen sitten sinisilmäinen tai en, luulen kuitenkin että suurin osa hoitajista on ammattitaitoista ja vastuunsa tuntevaan porukkaa, jotka eivät sorsi näitä ns. virikelapsia, se lapsi menee siinä missä muutkin lapset. Mutta ainahan sitä mätämunia joukkoon joutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi syy on nimenomaan se että haluan sisältä päin alkaa muuttaa koko ajatusta varhaiskasvatuksesta, minun mielestäni päiväkotihoidon pitäisi olla kaikille yli kolmivuotiaille PAKOLLISTA! Päiväkotihoidon pitäisi olla niin laadukasta ja lastentarhanopettajien ja hoitajien niin ylpeitä työstään että kotihoidettuja yli kolmivuotiaita lapsia säälittäisiin!

Ja kyllä, kaikki lapseni kuopusta lukuunottamatta ovat olleet "virikehoidossa", esikoinen jopa ihan kolme vuotta! Ja ovat saaneet siitä niin paljon kaikkea hyvää että olen todella tyytyväinen itseeni ja onnellinen että perheemme valitsi oikein ja piti päänsä ulkoisista paineista huolimatta!

Varhaiskasvatus on tärkeää kaikille lapsille, huolimatta siitä mitä vanhempansa tekevät.

Vierailija
4/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita suoraan... Lähinnä tarkoitan tilannetta jossa 1-2v viedään hoitoon kun "kaipaa kavereita" tms. Jos jo paikan hakuvaiheessa tai viim hoidon alkaessa vanhemmille olisi mahdollisuus suoraan sanoa että oikeasti tuon ikäinen ei vielä tarvitse seuraa (kun kaikki vaan eivät sitä tunnu tietävän/uskovan ja ehkä ammattilaisen sanaa uskottaisiin paremmin) ja millasita ylipaikoilla ja vajaalla henkilökunnalla toimivassa päiväkodissa oikeasti on niin ehkäpä asiaa mietittäisiin kahteen kertaan...

Vierailija
5/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koittakaa edes vähän laajentaa ajatusmaailmaanne ja muistakaa että teillä ei koskaan ole eikä ole tarviskaan tietää kulloisenkin 'virikelapsen' hoitoon tulon syitä. Itselläni mm. puhkesi keskivaikea masennus, jonka myötä voimavarani pieneni merkittävästi. Mutta tätä ei tiedä kovinkaan moni lähipiiriä ja hoitavaa lääkäriä lukuunottamatta. Toisaalta olen tosi murheellinen ja toisaalta huolestunut jos lapiani hoitaa noin rajoittuneen maailmankuvan omaavat henkilöt.

Vierailija
6/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä srk:n kerho 2 krt viikossa?? Siellä tapaa ihan samalla lailla saman ikäisiä lapsia, siellä askarrellaan, leikitään, luetaan ja lauletaan (eikä pelkästään vaan uskontopainotteisesti) ja tehdään 3 tunnin aikana kaikki ne "kivat" asiat, mitä päiväkodissa harvemmin ehditään tekemään ja opitaan samalla eettisesti tärkeitä asioita. Päiväkodissa näiltä asioilta vie aikaa pukemiset, riisumiset, syömiset jne.

Ja maksu taitaa olla puolelta vuodelta n. 60e, eli tulee halvemmaksikin!

Plus että kerhoryhmä on max. 12 lasta / kaksi ohjaajaa.

Vierailija
7/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä srk:n kerho 2 krt viikossa?? Siellä tapaa ihan samalla lailla saman ikäisiä lapsia, siellä askarrellaan, leikitään, luetaan ja lauletaan (eikä pelkästään vaan uskontopainotteisesti) ja tehdään 3 tunnin aikana kaikki ne "kivat" asiat, mitä päiväkodissa harvemmin ehditään tekemään ja opitaan samalla eettisesti tärkeitä asioita. Päiväkodissa näiltä asioilta vie aikaa pukemiset, riisumiset, syömiset jne.

Tuohon kolmeen tuntiin sisältyy kaikki ohjattu toiminta ja eväiden syönti, joten vapaalle leikille ikätovereiden kanssa ei juuri aikaa jää.

Vierailija
8/98 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on asiatonta. Todellinen ammattilainen ei nimettömänä ryhtyisi mollaamaan asiakkaita. Aivan kuten ei ammatillinen sairaanhoitaja rupea internetin palstoilla haukkumaan tiettyjä potilasryhmiä. Jos virikehoito on mielestäsi väärin, ala vaikuttaa lainsäätäjiin. Kahvihuonejupinat ei siinä auta.

Vierailija
9/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: lastenohjaaja

Vierailija
10/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: lastenohjaaja

Ja se oli järkyttävä kokemus sekä lapselle että vanhemmille. Kerhossa oli 10 3-vuotiasta (ei yhtään isompaa lasta, nelivuotiaille oli oma 10 lapsen ryhmänsä) ja YKSI noin 60 v. täti, joka oli erittäin laiska, erittäin lihava ja kömpelö ja erittäin tympiintynyt työhönsä. Lapset lähes joka päivä fyysisesti tappelivat keskenään koska olivat niin toimettomia. ainoat virikkeet mitä kerho tarjosi olivat uskonnolliset laulut ja tarinat, eli aivopesu. Ulkoilua oli 30 min aitaamattomalla, huonolla pihalla. Kertakaikkiaan hirveä paikka, ja hintaa oli 40 euroa per YKSI kuukausi, eli ei edes ollut edullista.

3,5 vuotiaana lapsemme pääsi vihdoin päiväkotiin ja koko perheen onnellisuusaste nousi kohisten!

Vierailija
11/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kaikki palanneet töihin joko ennen kuin lapsi on lähelläkään 3-vuotias tai sitten heillä on ollut isompi lapsi virikehoidossa. Paras tapaus lto:sta on se, jolla isompi oli päiväkodissa täyttä päivää ja pienempi mummolassa...

Ei vais. Meidän lasten päiväkodissa kyllä lähdetään siitä, että virikelapsetkin ovat tervetulleita.

Vierailija
12/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. 4-5-vuotiaalle pojalle tuo on kiva juttu? Sitten voit ajatella jälkeenpäin että lapsesi leikki-iän paras juttu oli tuo askartelu&uskonto-kerho pari kertaa viikossa höystettynä leikkimisellä äidin ja naapurin parivuotiaiden kanssa.

Vierailija
13/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ap:n kuvaamanlainen. Tiedän, että siellä on oltu iloisia, että isommat sisarukset ovat jatkaneet päiväkodissa ja että heillä on ollut myös sellaisia lapsia hoidossa, joiden äiti on kotona. Tosin ei tietenkään ole täyttä päivää.

En yhtään ihmettele, että päiväkotien henkilökunnassakin on katsannoltaan rajoittunutta väkeä. Eivät kai he sille sen immuunimpia ole kuin muukaan väestö. Sen sijaan minulle olisi ihan samantekevää, mitä minusta ajateltaisiin, jos olisin lastani ns. virikehoitoon viemässä. Itse käyttäisin pelkästään hoito-termiä.

Vierailija
14/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee tätä ketjua, niin pitää varmaan lähteä politiikkaan ja alkaa ajamaan asiaa: KAIKKI lapset hoitoon viimeistään kolmevuotiaina, Kauheita mammoja täällä.

Toinen ongelma on tietysti, että yhtä hirveitä kasvattajahirviöitä (kuten ap) löytyy sieltä päiväkodistakin. Mitä hemmettiä tässä nyt keksisi. No, päiväkoteja, jossa VAIN mieshoitajia!

Voihan virikehoito sentään :)

Vierailija
15/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jatkaa 5,5-vuotiaan päivähoitoa parina päivänä viikossa, jotta on mahdollista tavata saman ikäisiä lapsia.

Täällä ei ole niitä kerhoja, johon voisi viedä leikkimään oman ikäistensä kanssa. Ympärillä harvaan asuttua okt- ja rivarimaastoa, joista ei kotona olevia lapsia löydy. Asumme pk-seudulla.

t.äiti, joka kotona vauvan ja 2,5-vuotiaan kanssa

Vierailija
16/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te tiedä koko totuutta.

Vierailija
17/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän paheksutte Ette te tiedä koko totuutta.

itket koko loppupäivän, kun joku sinua katsoo pitkään. Hoh-hoijaa!

Vierailija
18/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaisi osa-aikaisena äitiysloman aikanakin, ja kuusivuotias olisi koko päivän. He olivat kahdessa eri tarhassa. Oltiinkohan me niiden mielestä jotenkin kelvottomia vanhempia.. ;)

Jos ei mitään kuntoutuksellista syytä ole, niin taustalla on lastensuojelullinen huoli.

Kuusivuotias oli kuntoutuksellisessa erityisryhmässä ongelmiensa vuoksi mutta nelivuotias oli terve ja hyvin kehittynyt. Silti arvelivat että päiväkodin ryhmästä olisi hänelle hyötyä.

Vierailija
19/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kiire on ja kuinka meitä hoitajia aamulla jaetaan eri ryhmiin jos jossain on puutetta. Sijaisia ei saa ja jos saa niin osa voi olla mielenterveyskuntoutujia, joita tarjotaan työharjoitteluihin. Kyttäät sitten niidenkin perässä.

Työt on tehtävä, että homma pyörii. Mutta ei todellakaan jaksa riittää ymmärtämystä virikelapsille kun tietää, että niillä olisi paras olla kotona.

Varhaiskasvatus on vitsi nykyään.

Mutta kauhulla luen täällä päiväkodissa työskentelevien, muka ammattitaitoisten mielipiteitä. Teille maksetaan palkkaa lastenhoidosta, ei heidän vanhempien arvostelemisesta. Jos teille lapsi tuodaan hoitoon, niin tehän sen hoidatte, ei se lapsi ole sen pahempi kuin kukaan muukaan lapsi.

Mua suoraan sanoen inhottaa! Ja olen sitten sinisilmäinen tai en, luulen kuitenkin että suurin osa hoitajista on ammattitaitoista ja vastuunsa tuntevaan porukkaa, jotka eivät sorsi näitä ns. virikelapsia, se lapsi menee siinä missä muutkin lapset. Mutta ainahan sitä mätämunia joukkoon joutuu.

Vierailija
20/98 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kiire on ja kuinka meitä hoitajia aamulla jaetaan eri ryhmiin jos jossain on puutetta. Sijaisia ei saa ja jos saa niin osa voi olla mielenterveyskuntoutujia, joita tarjotaan työharjoitteluihin. Kyttäät sitten niidenkin perässä. Työt on tehtävä, että homma pyörii. Mutta ei todellakaan jaksa riittää ymmärtämystä virikelapsille kun tietää, että niillä olisi paras olla kotona. Varhaiskasvatus on vitsi nykyään.

että te hoitajat olette niin kivoja ja ihania ja teitä on niin paljon vaan koska siellä on ikätoverien seuraa