Päiväkodin henkilökunta ei voi käsittää virike-hoitolapsia
Olen toiminut kolmessa eri yksikössä lastentarhanopettajana. Nämä virike-hoitoon tuotavat lapset saavat osakseen sääliä ja yleinen käsitys näiden lasten vanhemmista on, etteivät he kykene suoriutumaan vanhemmuudestaan ja ovat mukavuudenhaluisia ja itsekkäitä.
Olemme usein olleet suorastaan vihaisia näiden lasten vuoksi, mutta vanhemmillehan emme näitä tunteitamme ja mielipiteitämme voi kertoa tai näyttää.
Äidit, jotka tuovat varsinkin alle kolmivuotiaita lapsiaan hoitoon, ollessaan itse kotona, voivat olla aivan varmoja että henkilökunnasta suurin osa, elleivät kaikki, ovat edellä kuvaamani mieltä.
Eri asia on sitten, että vaikuttaako tämä suuntaan tai toiseen. Tällaista kuitenkin pk:din seinien sisällä:D
Ps. Itse olen harvoin ollut yhtä onnellinen, kuin silloin kun sain nelivuotiaani kotihoitoon vauvan synnyttyä....
Kommentit (98)
vaan siitä, että maailma on edelleen miesten ja hoitaja-mammatkin katsovat heitä palvoen ylöspäin. Lapsia hoitava mies, miten IHANAA, viis siitä että hoitaiskin vain yhtä lapsistaan...
Olen aika varma, että pk:ien henkilökunta ymmärtää täysin ja hyväksyy nuo listaamasi syyt lapsen päivähoidolle - samoin hyväksymme myös me, jotka kritisoimme turhaa päivähoitoa.
kotona olevien vanhempien lasten päivähoidon jos taustalla on vaikka seuraavia juttuja:
-kuntoutukselliset syyt
-vanhemman sairaus
-lapsen sisaruksen sairaus (kotona oleva vauva esim. joka vaatii usein sairaalahoitoa ym)
-maahanmuuttajaperhe joka ei puhu paikallista kieltäEntä onko ymmärrettävämpää jos jos kotona oleva vanhempi on isä? Yhdellä tuttavaperheellä kävi näin, eli alkuun äiti oli kotona kaksosten ja 1,5v vanhemman sisaruksen kanssa. Sisaruksen täyttäessä 3v tälle haettiin päivähoitopaikka ja tosi monet, mukana kyseisen pk:n henkilökuntaa, arvostelivat kun äiti ei kykene yksin hoitamaan lapsiaan ja haluaa vaan maata rauhassa kotona. Vajaa puoli vuotta myöhemmin sitten mies jäikin lkoti-isäksi eikä kukaan enää arvostellut tämän isyyttä ja uusavuttomuutta kun isosisko jatkoi hoidossa ja isä oli kotona ainoastaan noiden alle 2v kaksosten kanssa. Yhtäkkiä kaikki ymmärsivät miten rankkaa noiden lasten kanssa oli ja mies teki upeaa työtä kahden uhmaikäisen kanssa. Isosiskokin tarvitsei jo selkeästi päiväkodin virikkeitä vaikkei pari kuukautta aiemmin sitä tehnyt tippaakaan. :D
jatkaisi osa-aikaisena äitiysloman aikanakin, ja kuusivuotias olisi koko päivän. He olivat kahdessa eri tarhassa. Oltiinkohan me niiden mielestä jotenkin kelvottomia vanhempia.. ;)
lastensuojelullinen huoli.
Olen toiminut kolmessa eri yksikössä lastentarhanopettajana. Nämä virike-hoitoon tuotavat lapset saavat osakseen sääliä ja yleinen käsitys näiden lasten vanhemmista on, etteivät he kykene suoriutumaan vanhemmuudestaan ja ovat mukavuudenhaluisia ja itsekkäitä. Olemme usein olleet suorastaan vihaisia näiden lasten vuoksi, mutta vanhemmillehan emme näitä tunteitamme ja mielipiteitämme voi kertoa tai näyttää. Äidit, jotka tuovat varsinkin alle kolmivuotiaita lapsiaan hoitoon, ollessaan itse kotona, voivat olla aivan varmoja että henkilökunnasta suurin osa, elleivät kaikki, ovat edellä kuvaamani mieltä. Eri asia on sitten, että vaikuttaako tämä suuntaan tai toiseen. Tällaista kuitenkin pk:din seinien sisällä:D Ps. Itse olen harvoin ollut yhtä onnellinen, kuin silloin kun sain nelivuotiaani kotihoitoon vauvan synnyttyä....
Itse en voi käsittää näitä virikehoitoja. Jos esim synty pikkusisarus niin isomman voi silloin ottaa pois Pk:sta ja laittaa muutaman kerran viikossa kerhoon jossa tapaa lapsia, lisäksi puistoissa tapaa myös lapsia (ainakin meillä päin).
Mutta tuo päiväkoti jossa meidän lapset on tuntuu suhtautuvan tosi hyvin noihin virikelasten äiteihin. Muutenkin ihana päiväkoti, jokaista lasta halataan kun tulee päiväkotiin ja istuskelee hetken lto:n sylissä kertomassa kuulumisia jne. Olen kuullut kuinka tuo lto kyselee noilta virikelasten äideiltä että meetkö kotiin suoraan nukkumaan, onko suunnitelmia täksi päiväksi yms. Ja ihan asiallisesti kyselee eli en usko että piilovittuilee tms. Ja meillä siis pieni pk joten tiedä kyllä ketkä noista mammoista makoilee kotosalla kun lapset on tarhassa. Jotenkin sääliksi käy kun kasilta viedään aamupalalla päiväkotiin ja haetaan vasta neljän jälkeen pois. Surullista. Me käydään vuorotöissä miehen kanssa ja lapset on mahdollisimman lyhyitä päiviä päiväkodissa eli n.5-6h/pvä ja välillä arkivapaitakin heillä. Ei tulis mieleenkään pitää lapsia aamusta ehtooseen päiväkodissa.
Mutta kai tässä huomataan vaan se että ihmiset on erilaisia ja asenteet erilaisia ja ihmiset kasvattaa lapsiaan eri tavalla. Kaikki sallittakoon niin kauan kuin lapset ei kärsi siitä.
Ja nämä lapset joiden vanhemmilla mt-ongelmia, alkoholismia jne. Niille päiväkoti varmaan onkin paras ja turvallinen paikka enkä laske heitä virikelapsiksi. Kaverinikin oli sellainen. Oltiin samassa pk:ssa, hän oli aina siellä sen maksimiajan mitä sai olla. Ja hänen tapauksessaan se olikin varmaan paras ratkaisu. Kouluaikana muistan kuinka hän aina oli meillä iltaan saakka koska kuka nyt haluaisin tupakansavuisessa kodissa olla yksin kun äiti on päivän töissä ja sen jälkeen istuu iltamyöhään baarissa.
Sossu on painostanut pistämään lapset hoitoon, koska kyllähän nyt kolmevuotiaan jo pitää olla hoidos ja saada sosiaalisia taitoja. Kun ryhmäs ne opitaan?
Sossu on painostanut pistämään lapset hoitoon, koska kyllähän nyt kolmevuotiaan jo pitää olla hoidos ja saada sosiaalisia taitoja. Kun ryhmäs ne opitaan?
harvinaisen ammattitaitoinen lto.
Puhukoot vain omasta puolestaan. Tiedän, että on niitäkin päivähoidon henkilökunnassa, jotka eivät voi ymmärtää muunlaisia ratkaisuja kuin vain ne, joita itse omien lastensa kanssa tekevät. Meidän päiväkodissa kuitenkin jokaisen vanhemman miettiessä jättääkö isomman lapsen hoitoon vai ei vauvan syntyessä mietitään asiaa yhdessä henkilökunnan ja vanhempien kesken... Ottaen huomioon juuri kyseisen lapsen. En minäkään ymmärrä, että äiti on kotona ja alle kolmevuotiaat yli 9 tunnin päiviä hoidossa, mutta silloin ammattitaitoisesti keskustelen vanhempien kanssa lapsen edusta. Suurin osa "virikehoitolaisita" on kuitenkin lyhyitä päiviä ja vain parina päivänä viikossa. Suurimmalla osalla on myös perusteltu syy siihen.
Me emme voi tietää toisten perheiden elämästä. Jokainen perhe miettii itselleen parhaan ratkaisun. Kokemukseni perusteella kuitenkin hyvin harva vanhemmista ajattelee ratkaisua tehdessään itseään, kyllä he ajattelevat sen olevan lapsen parhaaksi!!
Itsekin olen ehkä enemmän suositellut jatkamista päiväkodissa kuin jäämistä kotiin.
..itselläni (olen lto) on paljon helpompi ymmärtää ns. virikehoitolasten vanhempien syyt tuoda lapsi/lapset hoitoon kun asioista puhutaan REILUSTI. Jos esim. äidillä asenne että paskaakose noille kuuluu, tuon lapseni kuin tuon jne.. niin tämä tuo myös meille haasteita asian ymmrtämiseen.. Ja toinen pointti on se, että ymmärrättehän, että me emme VAIN istu siellä pulla toisessa ja kahvikuppi toisessa kädessä vahtien lasten tekemisiä, vaan oikeasti luomme suhteen lapseen, joka kertoo asioita ja reagoi erittäin voimakkaasti juuri näihin asioihin.
Itse olen nuori ja "vastavalmistunut" ja en kiellä sitä, etteikö ns. vanhemman sukupolven hoitajilla ole hieman tällaista ymmärtämättömyyden "vikaa", mutta ymmärrättehän, että subjektiivinen hoito-oikeus ei ole kovin vanha juttu ja nykyisin hoidetaan todella eri tavalla kuin ennen. Tarkoitan näillä sitä, että katkeruutta lisää myöskin ryhmien koon suurentuminen suhteessa henkilöstöön (ennen pk:ssa päiväkotiapulaisia ym. "ylimääräistä" henkilökuntaa), joten on helppo syyllistää ns. virikelapsia.
Itse toivon oikeasti reilua keskustelua vanhemmilta ja hoito-aikojen sopimista suhteutettuna tarpeeseen ja lapsen persoonaan sekä kehitykseen "suhteutettuna". Ei todellakaan ole häpeä sanoa esim. pienen vauvan äitinä olevansa esim. väsynyt!
Miksi annatte niin surkeaa varhaiskasvatusta, että teidän täytyy sääliä lapsia, jotka ryhmäänne tulevat? Ennemminkin pitäisi katsoa peiliin ja miettiä miksi ryhmässäsi on lapsilla niin surkeat olot, että 5v lapsen on parempi viettää aikansa kotona väsyneen äidin ja vauvan kanssa. Hoida työsi paremmin niin että voit olla ylpeä siitä mitä teillä on antaa lapsille!
Kovat on luulot sulla itsestäsi! :D
En näe ongelmaa kertoa, että mitä mieltä ammattikunta oikeasti asiasta on.
kauppatorilta ja päiväkotimmekin on keskusta-alueella. Luulen, että yhteiskunnallinen status ja perheen toimeentulotaso vaikuttaa ratkaisuun siitä jatkaako lapsi sisaruksen syntyessä päivähoidossa. Esikoisemme jätti päiväkodin kesän kynnyksellä siirtyäkseen kouluun. Hän ehti olemaan päivähoidossa (tosin aina maksimissaan 6 tuntia päivässä) viisi vuotta. Tämän viiden vuoden aikana kaikki lapset jatkoivat päivähoidossa joko lyhennetyllä hoitopäivällä tai 11 päivää kuukaudessa, kun perheeseen syntyi uusi lapsi. Ketään ei otettu kotihoitoon. Ja tiedän asian todeksi, koska päiväkodissamme on vain 50 lasta n. 30 eri perheestä ja vanhempien välinen keskustelu ja lasten kyläily on runsasta. 3,5-vuotias esikoisemme oli itsekin hoidossa kuopuksen synnyttyä. Hän oli hoidossa viisi tuntia päivässä 11 päivää kuukaudessa. Päivähoitohenkilökunta on sanonut yleiseksi kannakseen sen, että kokopäiväisenä oloa he eivät hyväksy. Me emme halunneet antaa paikkaa pois, koska päiväkodissa lasten vaihtuvuus on vähäistä ja samaa hoitopaikkaa ei olisi saanut välttämättä uudelleen. Olemme kyseiseen päiväkotiin enemmän kuin tyytyväisiä. Tänäkin syksynä vain kolme uutta pääsi aloittaamaan hoidon siellä ja jonolaisia on liki sata. Uusista tulokkaista sisarukset pääsevät ensisijaisesti sinne samaan hoitopaikkaan isosisaruksensa kanssa. Meidän päiväkodissamme tämä "virikehoitoon" jääminen on vakiintunut käytäntö ja kukaan ei ole sitä koskaan paheksunut. Toisaalta kukaan vanhemmista ei viime vuonna ainakaan ollut opiskelija, pitkäaikaistyötön tai "kotirouva" vaan ainoastaan äitiyslomalainen.
toimintaterapeutti ja päiväkodin edustajat olivat yhdessä päättämässä siitä, että lapsi jatkaa päiväkodissa vaikka isä jäi puolenvuoden sairaslomalle. (lapsi päiväkodissa kylläkin 1-2 kertaa viikossa) mutta nimenomaan päiväkodin ja toimintaterapeutin suunnalta oltiin sitä mieltä, että päiväkotirytmiä pitäisi jatkaa ja suosittelevat jopa päiväkotipäivien lisäämistä piahkoin!
Että näin... mutta meillä onkin päiväkoti joka on saanut kiitosta ammattitaidostansa ja nimenomaan siitä, että osaavat käsitellä lapsia+perheita yksilöinä ja katsovat jokaisen tapauksen erikseen.
haloota ja numerontekemistä viedä koskaan lapsia päiväkotiin, kun joskus muutaman kerran vuodessa teen töitä kotona lasten ollessa päiväkodissa. Esim. koulut alkaa meillä ensi viikolla, mun on luonnollisesti valmistelta/suunniteltava, joten lapset aloitti hoidossa viime viikolla (puolikkaita päiviä). Jokainen hoitaja halusi oikein erikseen varmistaa, että "eikö ne koulut ala vasta ensi viikolla?" Ja sitten piti kaikille asia erikseen selvittää ja ikään kuin lupaa anoa, että eihän nyt opettajien ja oppilaiden lomailu välttämättä lopu samaan aikaan.... Tietysti tämä asian puiminen moneen kertaan aiheutti myös sen, että tuli lapsille selväksi, että tein töitä kotona ja he sitten olivat selvästi etenkin loppuviikolla pahoillaan, että miksi on hoitoon mentävä.
Jos päiväkodissa asiaa ei olisi ihmetelty niin kauheasti, lapseni olisivat aloittaneet ihan hyvillä mielin ja olleet tyytyväisiä, kun tulin hakemaan jo puoliltapäivin! Mutta ei, kauhea syyllisyys itsellä ja suorastaan hävetti viedä hoitoon, kun ei siellä selvästi tajuttu, etten mennyt kotiin aamupäiväksi lorvimaan!
Miksi ei vain riitä, että lasten kesäloman oli ilmoitettu loppuvan ja sitten he palaavat hoitoon ja that´s it! Meillä lapset sentään olivat lomalla jo toukokuun lopusta saakka, aika harvalla taitaa muuten niin pitkiä taukoja päiväkodista olla.
ihanat lapset että ne halusi pitää ne siellä:)
jatkaisi osa-aikaisena äitiysloman aikanakin, ja kuusivuotias olisi koko päivän. He olivat kahdessa eri tarhassa. Oltiinkohan me niiden mielestä jotenkin kelvottomia vanhempia.. ;)
ihanat lapset että ne halusi pitää ne siellä:)
Keväällä pohdin tilannetta lapseni hoitajien kanssa että mitä tehdä kun vauva syntyy ja jään kotiin. Ajattelin ottaa lapseni pois pk:sta ja jatkaa seurakunnan kerhossa. He kuitenkin olivat sitä mieltä, että parempi olisi jos 5-v jatkaisi _osa-aikaisesti_ tutussa päiväkodissaan tuttujen hoitajien ja kavereiden kanssa kun vuoden päästä alkaa kuitenkin eskari.
Tämän jälkeen en ole suostunut tuntemaan syyllisyyttä lapseni päiväkotiin viemistä, vaikka kieltämättä hassultahan se tuntuukin palata kotiin töihin lähtemisen sijaan (vauva ei ole vielä syntynyt, rv 39). Lapseni on ollut vasta kolme päivää, mutta hihkuu jo riemusta pitkän kesäloman jälkeen nähdä kavereitaan pk:ssa. Hän jatkaa siis 3 pv/viikossa 6h päivässä.
Miksi sitten te lto:t suosittelette virikelapsille mahdollisimman monta hoitopäivää viikossa? Kaverini laittaa oman 2-vuotiaansa päiväkotiin ja jää kotiin vauvan kanssa.
Hän aikoi pitää lapsen 3 päivää viikossa hoidossa, mutta lto:n mukaan 4 päivää on parempi, lapsi kuulema sopeutuu paremmin eikä jää jälkeen muiden leikeistä.
.. sanoisin että suositus on lastensuojelullisista syistä. On katsottu, että lapsen on parempi olla pk:ssa kuin kotona?
Eivät pankkitoimihenkilötkään pidä todennäköisesti asiakkaiden palvelumaksuista. Työtä tekevien ei tarvitse ajatella, muut tekevät päätökset. Joten turha jupista :)