Aloitin salilla käymisen ja..
... heti ensimmäisen kerran jälkeen tunsin eron lihaksissani, nyt 3kk kuukautta takana ja muutos on niin suurta että mies jo alko kyselee että meinasitko paljonka vielä lihaksias kasvattaa, et kohta jo riittää. Vautsi kuinka nopeata tämä muutos voi olla!
Omaan lihaskasvuun suotuisat geenit, teen myös asiat oikein; treeni, ruoka, lepo. Treenin teen niin että viimeisen sarjan viimeiset toistot teen vaikka en millään jaksaisi, huutoa apuna käyttäen, joskus jopa lentää pitkä sylki treenin jälestä, mutta näin syntyy tulosta.
Huvittaa kaverit joille on joku "pro" tehnyt saliohjelman, yksikin kaveri on käynyt jo vuoden ja ihmettelee vähäisiä tuloksiaan. Siihen syynä että hänelle on tehty heti alkuun 2-jakoinen treeniohjelma ja liikeet tehdään laitteissa, miksi ihmeessä???
Kun amatöörikin tajuaa hieman asiaa opiskeltuaan että on aloitettava niin että koko kropaa treenataan kerrallaan, ja kun liikkeet tehdään vapaa painoilla saadaan tehokkaampi treeni kun useammat lihakset ovat käytössä seisaallaan tehdessä kuin istuessa, missä saadaan tukea. Vapaa painoilla kehittyy myös tasapaino ja kordinaatiokin, eli paljon enemmän hyötyä vähemmillä liikkeillä.
Mun sali ohjelma on todella simppeli sisältäen 6 eri liikettä ja tehokkaampi kuin kaverin "ohjelma" jossa ainakin 10 erilaista laitetta.
3 sarjaa per liike, 8-12 toistoa: Kyykky, vatsa, selkä, penkki, hauis ja olkapäät, nostamalla vain käsipainoja olalta ylös, näin minä saan kauniit olkapäät. Siinä se. Aikaa menee 45 min 3x viikossa.
Menkää ja tehkää! tästä tulee niin hyvä olo ja itsetunto kasvaa!
Kommentit (68)
Hyvä OP! You go girl.
Mutta missä on MAVE, kaikkien liikkeiden kunkku. Takareidet tulille.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:46"] Joskus ne laitteet ovat parempia ja ohjaavat liikkeen oikeaan. Esim kyykyt ovat aika hemmetin raskaita, kun omaa painoa on 100 kiloa. Osa meistä ei myöskään halua näkyviä lihaksia. Mulla on vyötärön ympärys kavennut 1,5 kk 7 senttiä, montako sun on? [/quote] 100 kiloisen tuskin tarvii huolehtia lihasten näkyvyydestä, sen verran paksu rasvapeite on niiden päällä. Treenaamisen kuuluukin olla raskasta. Laitehimputuksilla jää stabiloivat pienet lihakset huomioimatta lähes tyystin vaikka pinnalliset lihakset kasvaisivatkin kokoa. Ei jatkoon. [/quote] 100 kiloinenko ei voi laihtua ja saada näkyviä lihaksia? Hohhoijaa. Sinä jos kuka et tällä idiotismillasi vaan pääse jatkoon.
[/quote]
Totta kai voi, mutta se laihtuminen tapahtuu keittiön puolella.
Salile nyt ei energiaa merkittävästi kuitenkaan pala, jos ei siellä asu.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:56"]
Kerroppa sarjapainosi nyt vaikka kyykyssä, pystypunnerruksessa ja hauiskäännössä Niin ja onnea sali-innostuksesta!:)
[/quote]
Penkissä 45kg, kyykyssä 65kg, pystypunnerruksessa 16kg käsipainossa, ja hauiksessa vain 10kg, koska en halua kasvattaa isoa hauista näin naisena. Minäkään en halua mitään tosi lihaksikasta kroppaa, vaan naisellisia muotoja, joten alan olemaan näin 3kk jälestä jo tavoitteessani, kohta ylläpitoa, tai kestävyysharjoittelu kiinnostas! Tiedän että alun jälkeen kehitys hiljenee.
Mutta tässä se pointti että tosi nopeasti voi saada aikaan sen muutoksen mistä just moni nainen haaveilee!! eli ei mitään fitness/lihaskimppu kroppaa, vaan että näyttää paremmalta ja paikat ei roiku :)
Keskivertonaisen hormooniprofiililla ei tosi lihaksikkaasi kasveta ilman dopingia. Ei syytä huoleen.
Jatkahan samaan malliin.
Siis et voi olla tosissasi :D Tottakai salilla käymisen jälkeen tuntuu heti ero lihaksissa, KOSKA NE OVAT PUMPISSA! Kaikkea sitä saakin lukea...
[/quote]
Jos treenin tekee oikein ja raskaasti, huonosta kunnosta alottavalla lihasmassa voi kasvaa jopa 50-60g per salikerta, kun treenataan koko kroppa kerralla. Lihas alkaa kasvaa heti ekasta rasituksesta. Ap, 25 vastaaja on myös ap.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:43"]No vähänkö oot parempi ihminen!
[/quote]
Taidat olla katkera ja lihava.
[/quote]miksi lihava?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:32"]
Tuskin pystyt tekemään täysipainoista koko kropan treeniä 3 kertaa viikossa. Jos esim. teet kunnon jalkatreenin, siitä palautumiseen menee ainakin 4 päivää. Jos pystytkin, niin jossain vaiheessa tollainen treeni kääntyy itseään vastaan. Muuta hyvä ihminen treenisin kolmijakoiseksi.
[/quote]
Kyllä vain teen, palautuminen riippuu monesta tekijästä. Jalat kipeyty alkuun enemmän, vasta 2 päivän päästä oli maksimi kipu, mutta seuraavana päivänä siitä jo sen verran palatuneet että kykenin treenaa. Mulla ei ole tarkoitusta kasvattaa lihaksia koko ajan suuremmaksi, alan ihan just olemaan tyytyväinen näihin lihaksiin, ja sit jatkan varmaan muunlaisena liikuntana, ehkä sitä kestävyysharjoittelua, jotta kuitenkin muodot säilyy muttei kasva. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:51"]
Hyvä OP! You go girl.
[/quote]
En tietoisesti tee maastavetoa, en halua sellaisia pullottavia takareisiä, vain hieman sinne muotoa, ja se tulee kyykyillä. Kaikilla on ne mielikuvansa jollaisesta kropasta haaveilee. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:46"]Joskus ne laitteet ovat parempia ja ohjaavat liikkeen oikeaan. Esim kyykyt ovat aika hemmetin raskaita, kun omaa painoa on 100 kiloa. Osa meistä ei myöskään halua näkyviä lihaksia. Mulla on vyötärön ympärys kavennut 1,5 kk 7 senttiä, montako sun on? [/quote] No jos sulla on painoa yli 100 kg, ei voi verrata normaalipainoisen vyötäröön. Tottahan se on, että keskimäärin salilla vyötärö ei kapene, vaan voimistuessaan kasvaa leveämmäksi.
[/quote]
Täytyy nyt muistaa, että salilla kävijöitä on hyvin erilaisia, kaikki eivät ole hoikkia. Ja heillä, vyötärö voi kaventuakin. Mulla painoa ei enää ole 100 kiloa, ei ole ollut aloittaessanikaan salilla. Olin pudottanut painoa reilusti ennen sitä, ja liikkunut myös muutenkin. Syy miksi minä aloitin siellä salilla, oli vartalon muokkaus, ja yksi niistä tavoitteista oli nimenomaan vyötärön kaventuminen.
Ja kun nimenomaan sanoin, että kaikki eivät halua näkyviä lihaksia, minä en niitä halua, ne eivät ole mielestäni kauniita, vaan minusta kaunista on siro hoikka vartalo. Sitäkin voi salilla tavoitella. Mulla ylipainoa on ollut niin paljon, että en siihen siroon ja hoikkaankaan varmasti koskaan tule kauniisti pääsemään, mutta jos estäisi isommat roikkumiset. Mutta uskon kyllä, että salilla kävijöistä puolet on noin puolet on laihduttajia, joiden tavoitteena on juuri samat asiat kuin minullakin.
Monilla salitreenin tavoite on parantaa yleiskuntoa ja lihaskuntoa sekä hoikistua.
Salilla, jossa itse käyn, käy esimerkiksi 8-kymppinen mummo, tuskin tavoittelee timmiä kroppaa! Yksi mies polkee puoli tuntia kuntopyörää, lukien samalla kirjaa ja lähtee pois. Joku käy pelkästään juoksumatolla, tai kuten minä eilen pelkästään crosstrainerillä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:46"] Joskus ne laitteet ovat parempia ja ohjaavat liikkeen oikeaan. Esim kyykyt ovat aika hemmetin raskaita, kun omaa painoa on 100 kiloa. Osa meistä ei myöskään halua näkyviä lihaksia. Mulla on vyötärön ympärys kavennut 1,5 kk 7 senttiä, montako sun on? [/quote] 100 kiloisen tuskin tarvii huolehtia lihasten näkyvyydestä, sen verran paksu rasvapeite on niiden päällä. Treenaamisen kuuluukin olla raskasta. Laitehimputuksilla jää stabiloivat pienet lihakset huomioimatta lähes tyystin vaikka pinnalliset lihakset kasvaisivatkin kokoa. Ei jatkoon. [/quote] 100 kiloinenko ei voi laihtua ja saada näkyviä lihaksia? Hohhoijaa. Sinä jos kuka et tällä idiotismillasi vaan pääse jatkoon.
[/quote]
Totta kai voi, mutta se laihtuminen tapahtuu keittiön puolella.
Salile nyt ei energiaa merkittävästi kuitenkaan pala, jos ei siellä asu.
[/quote]Se liki 100-kiloinen on viettänyt salilla nyt kesällä reilun tunnin 5-6 kertaa viikossa, paino on pudonnut 300 g päivässä, joka päivä lämmittelen 30 minuuttia crosstrainerillä. Ja vaikka näkyviä lihaksia ei tulekkaan, esim. mun olkapääni ovat tulleet laihtumisen aikana selvästi esiin ja muokkautuneet. Ja treeni voi olla raskas vaikka sen tekee laitteillakin. Mä olen ottanut jopa pt:n ja niillä tunneilla, joilla teemme yhdessä mun pt toteaa, että mua pitää jarrutella, että teen aina kaiken täysillä.
Loman jälkeen alkaa mun lapseni umatreenit ja sen jälkeen ehdin salille vain 2-3 krt viikossa, uin vastaavasti 3-4 kertaa viikossa.
Tänään pt-treeneissä tehdään muuten kuntotesti, sama joka on tehty, kun aloitimme harjoittelun. Ja aivan varmasti tulosta on tullut huimasti. En esim. aloittaessani kyennyt tekemään ainuttakaan istumaan nousua. Teemme myös kehonkoostumusmittauksen, ja senkin muutokset on kiva nähdä.
Ja mun tärkein pointti on koko ajan ollut, en ole laihdutuskuurilla, vaan teen muutosta, jolla voin elää loppuelämäni. Jollain dieetillä, mun paino olisi pudonnut huomattavasti nopeammin, vaan dieetiltä pitää palata normi ruokavalioon, ja silloin mulle kävisi huonosti. Nyt syön täysin normaalia kotiruokaa herkkuineen, kiinnitän vain huomiota määriin. Näin mulle ei tule mitään himoja mihinkään. Ainut isompi muutos on, että en syö ruuilla leipää, ja illalla, jos tekee mieli napostella syön ensin raejuustoa, jos sitten vielä tekee mieli jotain, saan ottaa. Useimmiten se napostelun tarve on ollut nälkää.
Istumaannousut ovat hyvä harjoite jos tarkoitus on tuhota alaselän välilevyt. Tee lankkuja tai muita staattisia pitoja. Alaselän pyöristely/köyristely (erityisesti kuormitettuna) on pahinta, mitä selkärangallesi voit tehdä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:58"]
Siis et voi olla tosissasi :D Tottakai salilla käymisen jälkeen tuntuu heti ero lihaksissa, KOSKA NE OVAT PUMPISSA! Kaikkea sitä saakin lukea...
[/quote]
Jos treenin tekee oikein ja raskaasti, huonosta kunnosta alottavalla lihasmassa voi kasvaa jopa 50-60g per salikerta, kun treenataan koko kroppa kerralla. Lihas alkaa kasvaa heti ekasta rasituksesta. Ap, 25 vastaaja on myös ap.
[/quote]
Niin ja sinäkö näät oikeasti sen gramman muutoksen eri lihaksissa?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:51"]
Hyvä OP! You go girl.
[/quote]
En tietoisesti tee maastavetoa, en halua sellaisia pullottavia takareisiä, vain hieman sinne muotoa, ja se tulee kyykyillä. Kaikilla on ne mielikuvansa jollaisesta kropasta haaveilee. Ap
[/quote]
Kyllä kuule vuosia saisit tehdä mavea ja raskailla painoilla, ja syödä reilusti yli kulutuksesi, jotta takareidet 'alkaisivat' pullottaa.
Jos sittenkään, olet kuitenkin naisimmeinen.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:56"]
Kerroppa sarjapainosi nyt vaikka kyykyssä, pystypunnerruksessa ja hauiskäännössä Niin ja onnea sali-innostuksesta!:)
[/quote]
Penkissä 45kg, kyykyssä 65kg, pystypunnerruksessa 16kg käsipainossa, ja hauiksessa vain 10kg, koska en halua kasvattaa isoa hauista näin naisena. Minäkään en halua mitään tosi lihaksikasta kroppaa, vaan naisellisia muotoja, joten alan olemaan näin 3kk jälestä jo tavoitteessani, kohta ylläpitoa, tai kestävyysharjoittelu kiinnostas! Tiedän että alun jälkeen kehitys hiljenee.
Mutta tässä se pointti että tosi nopeasti voi saada aikaan sen muutoksen mistä just moni nainen haaveilee!! eli ei mitään fitness/lihaskimppu kroppaa, vaan että näyttää paremmalta ja paikat ei roiku :)
[/quote]Kova pystypunnerrus, muistatkohan painomäärän (16 kg) oikein.
Yhteenlaskettuna? Eli 8 kg kässäreillä?
Mä aloitin vähän aikaa sitten säännöllisen salitreenauksen, ja siitä on ollut tosi paljon hyötyä :) Olen kokoluokkaa rahtialus tai sinivalas, joten ulkoisia muutoksia en havittele, mutta yleinen jaksaminen on parantunut kohisten. Myös selkäkivut ja muut jumit, joista olen kärsinyt, ovat hävinneet kokonaan (opiskelun takia istun paljon, ja sen ohella teen duunia, jossa työasennot ovat istuminen ja seisominen).
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:32"]
Yhteenlaskettuna? Eli 8 kg kässäreillä?
[/quote]
Tätä minäkin epäilen!
-ohis
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:42"]
... heti ensimmäisen kerran jälkeen tunsin eron lihaksissani, nyt 3kk kuukautta takana ja muutos on niin suurta että mies jo alko kyselee että meinasitko paljonka vielä lihaksias kasvattaa, et kohta jo riittää. Vautsi kuinka nopeata tämä muutos voi olla!
Omaan lihaskasvuun suotuisat geenit, teen myös asiat oikein; treeni, ruoka, lepo. Treenin teen niin että viimeisen sarjan viimeiset toistot teen vaikka en millään jaksaisi, huutoa apuna käyttäen, joskus jopa lentää pitkä sylki treenin jälestä, mutta näin syntyy tulosta.
Huvittaa kaverit joille on joku "pro" tehnyt saliohjelman, yksikin kaveri on käynyt jo vuoden ja ihmettelee vähäisiä tuloksiaan. Siihen syynä että hänelle on tehty heti alkuun 2-jakoinen treeniohjelma ja liikeet tehdään laitteissa, miksi ihmeessä???
Kun amatöörikin tajuaa hieman asiaa opiskeltuaan että on aloitettava niin että koko kropaa treenataan kerrallaan, ja kun liikkeet tehdään vapaa painoilla saadaan tehokkaampi treeni kun useammat lihakset ovat käytössä seisaallaan tehdessä kuin istuessa, missä saadaan tukea. Vapaa painoilla kehittyy myös tasapaino ja kordinaatiokin, eli paljon enemmän hyötyä vähemmillä liikkeillä.
Mun sali ohjelma on todella simppeli sisältäen 6 eri liikettä ja tehokkaampi kuin kaverin "ohjelma" jossa ainakin 10 erilaista laitetta.
3 sarjaa per liike, 8-12 toistoa: Kyykky, vatsa, selkä, penkki, hauis ja olkapäät, nostamalla vain käsipainoja olalta ylös, näin minä saan kauniit olkapäät. Siinä se. Aikaa menee 45 min 3x viikossa.
Menkää ja tehkää! tästä tulee niin hyvä olo ja itsetunto kasvaa!
[/quote]
Nopeus ja helppous loppuukin sitten siihen alkuun. Edes miehet eivät kasvata lihaksiin alun jälkeen kuin erittäin hitaasti. 3kg vuodessa on kova saavutus.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:58"]
[/quote]
[/quote]
Voi elämä näitä kaiken"tietäviä" aloittelijoita... salitreenin aikana aiheutetaan vaurioita lihaksiin ja näitä vaurioita lihassolut alkavat sitten korjata treenin jälkeen. Proteiinisynteesi jatkuu seuraavat 3-4vrk korjaten ja kasvattaen lihasta. Se 50-60g ei todellakaan tule treenin aikana vaan seuraavien vuorokausien aikana (ja tuokin on todellakin maksimimäärä joka ei tule kuin harvoille). Se lihasten turvotus treenin jälkeen (eli pumppi) on vain lihaksiin kertynyttä verta ja nesteitä.
Sen verran haluaisin muistuttaa että kaikilla ei ole haaveena näkyvät lihakset vaan esim.töissä jaksaminen ja lihaskunnon ylläpitäminen jolloin tärkeää ei ole tuo että sylki lentää viimeisen toiston jälkeen.