Aloitin salilla käymisen ja..
... heti ensimmäisen kerran jälkeen tunsin eron lihaksissani, nyt 3kk kuukautta takana ja muutos on niin suurta että mies jo alko kyselee että meinasitko paljonka vielä lihaksias kasvattaa, et kohta jo riittää. Vautsi kuinka nopeata tämä muutos voi olla!
Omaan lihaskasvuun suotuisat geenit, teen myös asiat oikein; treeni, ruoka, lepo. Treenin teen niin että viimeisen sarjan viimeiset toistot teen vaikka en millään jaksaisi, huutoa apuna käyttäen, joskus jopa lentää pitkä sylki treenin jälestä, mutta näin syntyy tulosta.
Huvittaa kaverit joille on joku "pro" tehnyt saliohjelman, yksikin kaveri on käynyt jo vuoden ja ihmettelee vähäisiä tuloksiaan. Siihen syynä että hänelle on tehty heti alkuun 2-jakoinen treeniohjelma ja liikeet tehdään laitteissa, miksi ihmeessä???
Kun amatöörikin tajuaa hieman asiaa opiskeltuaan että on aloitettava niin että koko kropaa treenataan kerrallaan, ja kun liikkeet tehdään vapaa painoilla saadaan tehokkaampi treeni kun useammat lihakset ovat käytössä seisaallaan tehdessä kuin istuessa, missä saadaan tukea. Vapaa painoilla kehittyy myös tasapaino ja kordinaatiokin, eli paljon enemmän hyötyä vähemmillä liikkeillä.
Mun sali ohjelma on todella simppeli sisältäen 6 eri liikettä ja tehokkaampi kuin kaverin "ohjelma" jossa ainakin 10 erilaista laitetta.
3 sarjaa per liike, 8-12 toistoa: Kyykky, vatsa, selkä, penkki, hauis ja olkapäät, nostamalla vain käsipainoja olalta ylös, näin minä saan kauniit olkapäät. Siinä se. Aikaa menee 45 min 3x viikossa.
Menkää ja tehkää! tästä tulee niin hyvä olo ja itsetunto kasvaa!
Kommentit (68)
Pilkun nussintaa: Proteiinisynteesi on aina läsnä, enemmän tai vähemmän, vastusharjoittelun jälkeen se on koholla n. 24-36 tuntia.
Ja juurikin noin, lihasten kasvu tapahtuu levossa, ei suoritettaessa. Verta lihaksiin kyllä pakkaantuu, mutta pummpi on eri asia.
Vasta-alkajalla muutenkin alkuviikkojen tuloskehitys on enemmän hermoston kehityksen ja koordinaation&tekniikan paranemisen tulosta kuin varsinaisen lihaskasvun eli lihaskuitujen kasvun.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:27"]
Istumaannousut ovat hyvä harjoite jos tarkoitus on tuhota alaselän välilevyt. Tee lankkuja tai muita staattisia pitoja. Alaselän pyöristely/köyristely (erityisesti kuormitettuna) on pahinta, mitä selkärangallesi voit tehdä.
[/quote]
Istumaannousut olivatkin kuntotestin osa, muuten niitä en tee, kertovat vain aika hyvin sen, mistä tasosta lähdettiin.
[/quote]
Ok.
Henk. koht en ottaisi osaa testiin, jossa testataan täysin turhaa, ja pahimmillaan haitallista suoritetta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:46"] Joskus ne laitteet ovat parempia ja ohjaavat liikkeen oikeaan. Esim kyykyt ovat aika hemmetin raskaita, kun omaa painoa on 100 kiloa. Osa meistä ei myöskään halua näkyviä lihaksia. Mulla on vyötärön ympärys kavennut 1,5 kk 7 senttiä, montako sun on? [/quote] 100 kiloisen tuskin tarvii huolehtia lihasten näkyvyydestä, sen verran paksu rasvapeite on niiden päällä. Treenaamisen kuuluukin olla raskasta. Laitehimputuksilla jää stabiloivat pienet lihakset huomioimatta lähes tyystin vaikka pinnalliset lihakset kasvaisivatkin kokoa. Ei jatkoon. [/quote] 100 kiloinenko ei voi laihtua ja saada näkyviä lihaksia? Hohhoijaa. Sinä jos kuka et tällä idiotismillasi vaan pääse jatkoon.
[/quote]
Totta kai voi, mutta se laihtuminen tapahtuu keittiön puolella.
Salile nyt ei energiaa merkittävästi kuitenkaan pala, jos ei siellä asu.
[/quote]Se liki 100-kiloinen on viettänyt salilla nyt kesällä reilun tunnin 5-6 kertaa viikossa, paino on pudonnut 300 g päivässä, joka päivä lämmittelen 30 minuuttia crosstrainerillä. Ja vaikka näkyviä lihaksia ei tulekkaan, esim. mun olkapääni ovat tulleet laihtumisen aikana selvästi esiin ja muokkautuneet. Ja treeni voi olla raskas vaikka sen tekee laitteillakin. Mä olen ottanut jopa pt:n ja niillä tunneilla, joilla teemme yhdessä mun pt toteaa, että mua pitää jarrutella, että teen aina kaiken täysillä.
Loman jälkeen alkaa mun lapseni umatreenit ja sen jälkeen ehdin salille vain 2-3 krt viikossa, uin vastaavasti 3-4 kertaa viikossa.
Tänään pt-treeneissä tehdään muuten kuntotesti, sama joka on tehty, kun aloitimme harjoittelun. Ja aivan varmasti tulosta on tullut huimasti. En esim. aloittaessani kyennyt tekemään ainuttakaan istumaan nousua. Teemme myös kehonkoostumusmittauksen, ja senkin muutokset on kiva nähdä.
Ja mun tärkein pointti on koko ajan ollut, en ole laihdutuskuurilla, vaan teen muutosta, jolla voin elää loppuelämäni. Jollain dieetillä, mun paino olisi pudonnut huomattavasti nopeammin, vaan dieetiltä pitää palata normi ruokavalioon, ja silloin mulle kävisi huonosti. Nyt syön täysin normaalia kotiruokaa herkkuineen, kiinnitän vain huomiota määriin. Näin mulle ei tule mitään himoja mihinkään. Ainut isompi muutos on, että en syö ruuilla leipää, ja illalla, jos tekee mieli napostella syön ensin raejuustoa, jos sitten vielä tekee mieli jotain, saan ottaa. Useimmiten se napostelun tarve on ollut nälkää.
[/quote]
Tosi hienoa! Toivottavasti saat motivoivia tuloksia sekä testistä että mittauksesta!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:32"]
Yhteenlaskettuna? Eli 8 kg kässäreillä?
[/quote]
Ei vaan 16kg paino vasemmassa, ja toinen 16kg paino oikeassa kädessä. Olkapäiden kohdalta ylös kädet nopeasti suoraksi, ja alas hitaammin, jotta liike on täysin tehokas. Alussa aloitin 10kg painoilla per käsi, joten ei ole yhtään mahdotonta tuo. Ap.
(olen keskivertonaiste riskimpi, ei tuollainen monelta onnistuisikaan tässä ajassa, mä teen täysillä harjoitukseni, ja siksi voimat on kehittynyt hyvin)
Tätä minäkin epäilen!
-ohis
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:50"]
Siis et voi olla tosissasi :D Tottakai salilla käymisen jälkeen tuntuu heti ero lihaksissa, KOSKA NE OVAT PUMPISSA! Kaikkea sitä saakin lukea...
[/quote]
Jos treenin tekee oikein ja raskaasti, huonosta kunnosta alottavalla lihasmassa voi kasvaa jopa 50-60g per salikerta, kun treenataan koko kroppa kerralla. Lihas alkaa kasvaa heti ekasta rasituksesta. Ap, 25 vastaaja on myös ap.
[/quote]
Voi elämä näitä kaiken"tietäviä" aloittelijoita... salitreenin aikana aiheutetaan vaurioita lihaksiin ja näitä vaurioita lihassolut alkavat sitten korjata treenin jälkeen. Proteiinisynteesi jatkuu seuraavat 3-4vrk korjaten ja kasvattaen lihasta. Se 50-60g ei todellakaan tule treenin aikana vaan seuraavien vuorokausien aikana (ja tuokin on todellakin maksimimäärä joka ei tule kuin harvoille). Se lihasten turvotus treenin jälkeen (eli pumppi) on vain lihaksiin kertynyttä verta ja nesteitä.
[/quote]
Missähän kohtaa lukee että minä luulen lihasten kasvavan salilla treenin aikana? tietysti vasta levossa treenin jälkeen kun kroppa tosiaan korjaa itseään. Ei pidä olla noin pilkunviilaaja, sitä puhutaan vaan niin että salilla tulee tulosta, vaikkakin se tulos tulee todellisuudessa seuraavien päivien aikana. Minä sen tiesin kyllä. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:32"]
Yhteenlaskettuna? Eli 8 kg kässäreillä?
[/quote]
Ei vaan 16kg paino vasemmassa, ja toinen 16kg paino oikeassa kädessä. Olkapäiden kohdalta ylös kädet nopeasti suoraksi, ja alas hitaammin, jotta liike on täysin tehokas. Alussa aloitin 10kg painoilla per käsi, joten ei ole yhtään mahdotonta tuo. Ap.
(olen keskivertonaiste riskimpi, ei tuollainen monelta onnistuisikaan tässä ajassa, mä teen täysillä harjoitukseni, ja siksi voimat on kehittynyt hyvin)
Tätä minäkin epäilen!
-ohis
[/quote]
[/quote]
47. viesti meni pieleen, siis näin:
8kg käsipaino pystypunnerruksessa on minun mielestä tosi vähän.. kun tosiaan itse aloitin 10kilosta, kaverinikin joka on käynyt sen vuoden salilla, jaksoi tehdä pystypunnerrus sarjat just 6kg painoilla.
Pistää miettimään kuinka heikkoja naiset on yleisesti. Olen tehnyt ruummillista työtä vapaa-ajalla lapsesta lähtien ja mulla on 4 nappulaa joita kantelen ja nostelen paljon, mulla vahva pohja käsilihaksilla. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:35"]
Salilla on käytävä vuosia, jotta se oikeasti näkyy kropassa.
[/quote]
Onko tämä sinun tekosyysi olla käymättä? Kun se on niin vaikeaa ja kestää kauan? Salilla käymisen huomaa päässä viikon jälkeen, kun mieliala kohenee ja peilissäkin paljon nopeammin. Jo "pelkkä" ryhdin paraneminen tekee ihmeitä.
Aloittajalle: kuulostaa hyvältä setiltä, mutta lisäisin itse ehdottomasti vielä maastavedon ja sopivan ojentajaliikkeen käsipainoilla. Ja tosiaan vaihtelu virkistää myös. Kyllä avain parhaisiin tuloksiin on vapaat painot ja rohkeutta pistää sitä rautaa tankoon. Lisäksi vielä muistaa syödä kunnolla. Lihaksen kasvatus ja laihdutus kun ei voi tapahtua samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 12:56"]
8kg käsipaino pystypunnerruksessa on minun mielestä tosi vähän.. kun tosiaan itse aloitin 10kilosta, kaverinikin joka on käynyt sen vuoden salilla, jaksoi tehdä pystypunnerrus sarjat just 6kg painoilla.
Pistää miettimään kuinka heikkoja naiset on yleisesti. Olen tehnyt ruummillista työtä vapaa-ajalla lapsesta lähtien ja mulla on 4 nappulaa joita kantelen ja nostelen paljon, mulla vahva pohja käsilihaksilla. Ap
[/quote]
Itsekin aloitin ko. liikkeen 5kg painoilla, nyt olen päässyt 10kg per käsi ja ihan pää punaisena olen kyllä nostellut. Kai olen sitten vain heikko. Mutta 16kg on kyllä naiselle kuin naiselle varmaan aika hyvä suoritus, varsinkin noin lyhyen ajan jälkeen.
Tämä keskustelu tukee mielikuvaani himotreenaajista: tyhjäpäitä, jotka eivät mistään muusta osaa puhuakaan kuin siitä, mitä on oikeaoppinen treenaus ja kuinka unelmavartalo saavutetaan. Inhoan tätä ihmistyyppiä! Pullistellaan peilin edessä, että näytänkö nyt tarpeeksi hyvältä muiden mielestä. Itsetuntoa rakennetaan ulkoisten avujen varaan. En ymmärrä.
Näin mietiskelee nainen, joka itsekin urheilee ja treenaa kyllä, mutta omaksi ilokseen ja terveyttä ylläpitääkseen eikä leveile osaamisellaan tai vartalon kehittymisellä.
Montako toistoa teette sillä 10kg ja 16kg painoilla pystypunnerrusta?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:29"]
Tämä keskustelu tukee mielikuvaani himotreenaajista: tyhjäpäitä, jotka eivät mistään muusta osaa puhuakaan kuin siitä, mitä on oikeaoppinen treenaus ja kuinka unelmavartalo saavutetaan. Inhoan tätä ihmistyyppiä! Pullistellaan peilin edessä, että näytänkö nyt tarpeeksi hyvältä muiden mielestä. Itsetuntoa rakennetaan ulkoisten avujen varaan. En ymmärrä.
Näin mietiskelee nainen, joka itsekin urheilee ja treenaa kyllä, mutta omaksi ilokseen ja terveyttä ylläpitääkseen eikä leveile osaamisellaan tai vartalon kehittymisellä.
[/quote]
Erittäin hyvin sanottu. Minua kans ärsyttää nuo jotkut fitness lässyttäjät jotka mittaavat kaiken rasvaprosenteissa ja kaikki ruokakin syödään kirjevaakan kautta.
Varsinkin sen yhden fitnessbisnesnaisen jutut naistenlehdissä kun se kehuu kuinka vahva hän on henkisesti ja psyyke kestää mitä vaan. Jos on kerran niin vahva niin miksi on sitten täytynyt silikonit/botox/steroidit apuja käyttää jos kerran ollaan niin vahvoja ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.
Minäkin tein yhden kyykyn ja nyt ahterini ei mahdu edes ovesta sisälle! Helvetin amatöörit kun eivät saa habaa kasvatettua. Tämähän on helppoa kuin heinänteko!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:20"]
Montako toistoa teette sillä 10kg ja 16kg painoilla pystypunnerrusta?
[/quote]
Teen niin monta kuin saan, tällä hetkellä taitaa mennä 8-9. T. Se heikko 10kg pystypunnertaja
Mä teen 4x10x10 eli yht 40 kympin painoilla, 12kg on mulle liikaa vielä ja 11kg ei löydy.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:29"]
[/quote]
Erittäin hyvin sanottu. Minua kans ärsyttää nuo jotkut fitness lässyttäjät jotka mittaavat kaiken rasvaprosenteissa ja kaikki ruokakin syödään kirjevaakan kautta.
Varsinkin sen yhden fitnessbisnesnaisen jutut naistenlehdissä kun se kehuu kuinka vahva hän on henkisesti ja psyyke kestää mitä vaan. Jos on kerran niin vahva niin miksi on sitten täytynyt silikonit/botox/steroidit apuja käyttää jos kerran ollaan niin vahvoja ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.
[/quote]
Taidan tietää ketä tarkoitat... :)
Aika huikeaa kehitystä. Olen voimistelua aiemmin harrastanut 20v likka kokoa 165/55 eli ei nyt ihan kukkakeppikään. 3,5 vuotta salilla käyty ja nyt pystypunnerruksessa sarja tyypillisesti 12+10+10 ja painot 2x15 ja 2x20kg. Penkissä 60 kg. Koitan ylläpitää tätä luokkaa kun ei tavoitteena ole hirveän iso haba. Nyt jo hartiat ovat leveät joidenkin miesten makuun.
Kyllä tästä vielä ylöspäin on suunta, mutta opiskelijana vähän ongelmia tasapainottaa unirytmi ja bileissäkin ja tapahtumissa pitäisi ehtiä käydä.
Otapa kuvat itsestäsi huomaat ettet kovin haba olekaan.. Itelle iski joku ihme fitnesssokeus mut valokuvista näin millainen laihaläski oikeasti olinkaam yhä.
Se on hienoa että on innostusta liikkumiseen ja kunnon kohotukseen ja tuloksiakin tulee. Vähän vaan pisti silmään tuo heittomerkeissä "pro"n tekemän saliohjelman mollaaminen ja se että "amatöörikin tietää". Veljeni on kaksinkertainen raskaansarjan SM ja valmentanut niin kunnonkohottajia kuin ammattilaisiakin vuosikausia, itsekin olen salilla työskennellyt aikoinaan useamman vuoden ja voin sanoa että kyllä niillä "pron" tekemillä ohjelmilla ja etenkin liikkeiden oikealla suoritustekniikalla ja liikeradalla on todellakin merkitystä oli se salilla käymisen tavoite sitten mikä vaan. Sillä on merkitystä jo treenaajan oman terveyden ja turvallisuudenkin kannalta ja se tulee korostumaan mitä pidempään treenaa ja mitä isompiin painoihin siirtyy. Jos joku tuttava ei vuoden treenaamisen jälkeen todellakaan huomaa mitään eroa entiseen niin kyllä se syy useimmiten löytyy siitä että treenit tehdään vähän sinne päin jos edes tehdään (vaikka omasta mielestä vedetään täysiä ja JUST niinku on pt neuvonu) ja jos on ruokavalio niin sitäkin noudatetaan vähän miten sattuu. Kun työskentelin salilla, välillä tuli vastaan juuri näitä treenaajia ja etenki painonpudottajia joiden mielestä kaikki on tehty ohjeiden mukaan mutta mitään tulosta ei näy - ja kun alat kyselemään että ihanko todella oot ruokavaliossa ja treeniohjelmassa pysyny niin "joo, paitsi että en tehny tuota liikettä ku en jaksanu/en muistanu/sattui reisiin/viikonloppuna oli pakko bilettää/oli yhet synttärit ja söin puoli kakkua/sit käytiin Raxissakin/niin ja söin sunnuntaina suklaalevyn/en tykkää kasviksista yäk mut MUUTEN olen kyllä noudattanu tota ohjelmaa ihan pilkulleen mut se ei vaan toimi!!!" Vikahan on aina siinä valmentajassa, se ei vaan osaa tehdä ohjelmaa vaikka amatöörikin tajuaa...:D :D :D
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:27"]
Istumaannousut ovat hyvä harjoite jos tarkoitus on tuhota alaselän välilevyt. Tee lankkuja tai muita staattisia pitoja. Alaselän pyöristely/köyristely (erityisesti kuormitettuna) on pahinta, mitä selkärangallesi voit tehdä.
[/quote]
Istumaannousut olivatkin kuntotestin osa, muuten niitä en tee, kertovat vain aika hyvin sen, mistä tasosta lähdettiin.