Oisko Jehovan Todistajia paikalla, kysymys olisi
Kommentit (215)
ja mistä sinä tiedät että se on JAHVE eihän vokaaleja hebrean kielessä ole? ette te sitä tiedä, kunhan yrität väittää ettei se nyt ainakaan ole Jehova.
Jumala on suojellut nimensä joten siksi sitä ei kaikki käytä, hän ei salli sitä vaikka esim. juutalaiset sen tietävät.
Mutta esim. useissa vanhoissa kirkoissa (Porvoo, Oulu) näkyy nämä hebrealiset kirjaimet, eli JHVE. On sen kirkkokin ennen osannut..
ap.
kaikki on sallittua evlut seurakunnassa, siksi sieltä alunalaken erosinkin
kirkkoon saa kuulua kuka vaan vauvana kastettu, teki murhan tai mitä vaan kaikki siis sallittua
raamattu ei ohjaa mitenkään kirkon toimintaa puhumattakaan sen jäsenien toimintaa
tässä nyt muutama esimerkki raamattu käskee poistamaan pahantekijät , eli ne jotka ei kadu tekojaan erotetaan seurakunnasta, tekeekö kirkko niin , ei
Esiaviollinen seksi on kielletty, kirkko hyväksyy senkin ja avoliitot
nykyään jo homoliitotkin,
jumalan nimi tulee pyhittää, miten kirkko sen tekee poistaa koko nimen raamatusta
raamattussa sanotaan menkää ja tehkää opetuslapsia kaikista kansoista, eipä ole pappia tai ketään muutakaan näkynyt meidän ovella koskaaan, ketä on näkynyt teitty todistajia
raaamattu kehottaa kokontumaan yhteen ja kieltää jättämästä yhteen kokoontumisia, moniko teistä av mammoista on käynyt korkossa vuoden aikan ja kuoinkas usein yleensäkään
tässä nyt muutamia
enkä tunnusta kristinuskoa, en mitään uskoa. Papeilla on teologin koulutus takana, mutta myös henkilökohtainen vakaumus. Minä olen ainoastaan uskontojen tutkija.
30,. te teologit olette ne kaikista harhaoppisimpia.
Minunkin mielestäni papit puhuvat sontaa, kuten myös jehovat.
enkä tunnusta kristinuskoa, en mitään uskoa. Papeilla on teologin koulutus takana, mutta myös henkilökohtainen vakaumus. Minä olen ainoastaan uskontojen tutkija.
30,. te teologit olette ne kaikista harhaoppisimpia.
Minunkin mielestäni papit puhuvat sontaa, kuten myös jehovat.
höpsistä.
kohtaa sanotaan mikä prosentti on annettav, 'raamatussa sanotaan kukin antaa omantuntonsa mukaan, ei pakosta
Onko uskonnot loogisia? Ts. jos uskoo pääajatuksen, niin loput on helppo niellä ja uskoa?
Onko olemassa ristiriitaisia uskontoja?
Saisit vähän laajennettua tajuntaasi, ettei tarvitse vouhkata asioista, joista ei oikeasti tiedä mitään.
P.s. Se on muuten hePrea
ja mistä sinä tiedät että se on JAHVE eihän vokaaleja hebrean kielessä ole? ette te sitä tiedä, kunhan yrität väittää ettei se nyt ainakaan ole Jehova. Jumala on suojellut nimensä joten siksi sitä ei kaikki käytä, hän ei salli sitä vaikka esim. juutalaiset sen tietävät. Mutta esim. useissa vanhoissa kirkoissa (Porvoo, Oulu) näkyy nämä hebrealiset kirjaimet, eli JHVE. On sen kirkkokin ennen osannut.. ap.
ja lisään listaan sen et pappina voi siis toimia teologi joka ei edes itse suko koko raamattuun saati jumalan olemassaoloon, näitäkin on valtavasti ns leipäpappeja
kohtaa sanotaan mikä prosentti on annettav, 'raamatussa sanotaan kukin antaa omantuntonsa mukaan, ei pakosta
Erotettiin köyhät kirkosta ja joutui häpeään jos ei kyennyt maksamaan kirkollisveroa.
Olen itse nähnyt vanhoja papinkirjoja joissa on mainittu nimiltä henkilöjä jotka on kirkosta erotettu, kun eivät siis kyenneet maksamaan veroja. Todella raakaa touhua!
ap.
aina saavan pitkän ketjun hyvin nopeasti... Ei sinänsä, mielenkiintoista luettavaa. En itse kehtaa osallistua keskusteluun sen kummemmin koska uskosta on turha kiistellä, mihinkään yhteisymmärrykseen ei tulla koskaan pääsemään.
Mutta siksi kai se onkin niin mielenkiintoista.
mutta ainoa sallittu tietolähde sinulla on jehovien omat sepustukset, joille jo harakatkin nauraa.
Yliopisto tarjoaa hieman laajempialaista tietoa.
eli minulle se on hebrea edelleenkin. Niin olen sen jo vuosia kirjoittanut.
Minusta olisi Raamatun kirjoitusten vastaista sekin että mukamas vain yliopistoissa voisi oppia lukemaan ja ymmärtämään Raamattua... vähän keskiaikaista.
ap.
Jaksaisitteko vastata minulle, että onko se niin, että Jeesus sanoi ettei vanhan testamentin lait koske kristittyjä?
Mietin sitä, että miten esim. tekohurskaat jenkit perustelevat ja puollustavat kuolemantuomiota "silmä silmästä" mentaliteetilla... Eikös kristinusko kuitenkin kiellä tappamisen ilman porsaanreikiä?
Kiitos :)
kapea on se tie mikä vie elämään
eli ei ihmiset edes halua tutkia asioita ja ottaa selvää, saati et haluaisivat muuttaa omaa elämäänsä ,on helpompaa kun kaikki on sallittua ja mitään ei pidä katua, voi tehdä ihan mitä huvittaa
mutta ainoa sallittu tietolähde sinulla on jehovien omat sepustukset, joille jo harakatkin nauraa. Yliopisto tarjoaa hieman laajempialaista tietoa.
Minusta tuntuu ettet ole tutustunut Raamattuun etkä Jehovan Todistajiin missään, et yliopistoissa etkä muuallakaan.
Anteeksi vain, suorapuheisuuteni on minun heikkouteni jonka kanssa teen kyllä töitä koko ajan.
ap.
tappa ei saa millään verukkeella
perustuu ihan ja vain ja ainoastaan raamattuun, sieltä ne vastaukset löytyy
ja muuten sekin on raamatussa, et kaikkia tullaan koettelmaan
ja kaikkia totuuden löytäneitä tullaan pilkkaamaan, aivan kuten sinäkin juuri teet
Onko uskonnot loogisia? Ts. jos uskoo pääajatuksen, niin loput on helppo niellä ja uskoa? Onko olemassa ristiriitaisia uskontoja?
Uskonnot, erityisesti lahkot, ovat rakentaneet loogisen kuuloisia oppijärjestelmiä, joihin asioihin perehtymätön uskoo helposti.
Vaikka epäilyksiä jonkin opin loogisuudesta olisikin, lehkolaiset ovat ohjeistettu sivuuttamaan epäilykset. Usein vedotaan mm. "luopioiden puheeseen" tai Saatanan juoniin saada uskova pois lahkosta. Ohjeeksi epäilevälle henkilölle annetaan lisää lahkokirjallisuutta. Kun "aivopesua" kestää tarpeeksi pitkään, alkaa olla jo psyykkisesti vaikeaa ruveta ajattelemaan toisin.
Onko uskonnot loogisia? Ts. jos uskoo pääajatuksen, niin loput on helppo niellä ja uskoa? Onko olemassa ristiriitaisia uskontoja?
saati et haluaisivat muuttaa omaa elämäänsä ,on helpompaa kun kaikki on sallittua ja mitään ei pidä katua, voi tehdä ihan mitä huvittaa
Uskon Jumalaan mutta en varsinaisesti lue raamattua tai toteuta sen ohjeita kirjaimellisesti, vaan sen mukaan mikä tuntuu oikealta ja millä ei mielestäni voi olla Jumalalle mitään väliä. Eli en murhaa ihmisiä, en petä puolisoani, koitan olla ystävällinen yms...
Kysymys siis kuuluu että minkä takia sinun mielestäsi jumalalle sillä on väliä että olenko naimisissa mieheni kanssa vai vain avoliitossa? Olemme sitoutuneet toisiimme ja elämme kuin olisimme naimisissa, luultavasti menemmekin naimisiin vielä jossain vaiheessa. Mutta miksi en saisi harrastaa seksiä ja tehdä lapsia mieheni kanssa, johon olen sitoutunut ennen avioliittoa? Mitä väliä sillä on Jumalalle? Tärkeäähän on se, mitä sydämessämme tunnemme, ei se olemmeko avio- vai avopari.
Yhden yön juttuja en hyväksy, mutta tätä asiaa olen ihmetellyt. Itse en usko että Jumala pitää pahana avoliittoamme.
Jehova-nimen taustalla on Vanhassa testamentissa Jumalasta käytetty erisnimi, jossa on heprean kielessä neljä kirjainta JHWH (konsonanttia): (luetaan oikealta vasemmalle)
"jod" suomen "i" tai "j"
"he" suomen "h" (tai vokaalina a,e,o - kuten Jahve-sanan lopussa)
"waw" suomen "v" tai "w" (tai vokaalina o tai u)
"he" suomen "h"
Vanhassa hepreankielessä ei käytetty vokaalimerkkejä. Tuota jumalannimeä ei saanut lausua ("Älä turhaan lausu Jumalan nimeä", 2.Moos 20:7). Siksi tuohon pyhään jumalannimeen lisättiin jonkun muun sanan vokaalimerkit (esim. "Adonai" eli "Herra" tai "Elohim" eli Jumala). Raamatun tekstiä luettaessa tuli pyhän jumalannimen sijaan lukea tuo toinen sana. Myöhemmin ei tätä tapaa enää tunnettu ja sana alettiin lukea alkuperäisillä konsonanteilla mutta väärillä vokaaleilla. Näin syntyi sana "Jehova".
Myös kristillisten kirkkojen (esim. luterilainen kirkko) piirissä käytettiin Jumalasta vuosisatoja "Jehova"-nimeä. Nykyään on varmistunut, että pyhän jumalannimen oikea lausuntatapa on "Jahve". Alkuperäinen lausuntatapa on säilynyt eräissä sanoissa, esim. "Halleluja" ("Kiittäkää Herraa") ja "Elia" ("Jahve on Jumala"). Myös Jehovan todistajat myöntänyt nykyään, että Jahve on alkuperäinen muoto.
Juutalaiset eivät edelleenkään lue Jumalan nimeä Jahvea, vaan kohdissa luetaan "hashem" = "se nimi", "Adonai" tms. Meidänkin Raamatussa JHWH on yleensä käännetty "Herra".
Toinen käsky on nykykäännöksen mukaan "Älä käytä Jumalan nimeä väärin". Tämä käännös on lähempänä alkutekstin merkitystä. Alunperin kiellettiin vannomasta turhaan Jahven nimeen. Jahven lausumisen kielto liittyy myöhempään juutalaiseen traditioon.
www.opinto.net/uskonto/
P.s. Kuinka paljon teillä opiskellaan hepreaa siellä kokouksissa?