Marsunomistajia?
Meillä 3 ihanaa karvapötköä. Marsu on hyvä vaihtoehto koiralle tai kissalle, sillä todella sylissä viihtyvä, pitää mitä merkillisempiä ääniä. Paljon seuraa 7-vuotiaallemme! Suosittelen kaikille! Ainoastaan häkin siivoamisessa hieman työtä.
Kommentit (5)
Marsu on lemmikkinä varsin helppohoitoinen, mutta siivousintoilijalle en suosittelisi. Puruja ja heinää välillä pitkin lattioita ja marsut eivät YLEENSÄ opi sisäsiisteiksi. Kuitenkin tarvitsevat pävässä n.tunnin jaloittelua häkin ulkopuolella.
Lemmikkinä marsu on lapselle ihanteellinen, sillä se harvoin puree. Se myös kommunikoi omistajansa kanssa veikeästi vinkumalla, esim.kun omistaja tulee kotiin tai jääkaapin ovi avataan.
Marsun ruokaan menee suhteellisen paljon rahaa - pelletit, hyvälaatuinen heinä ja vihannekset maksavat aika tavalla (vihannekset etenkin talvisaikaan). Marsun on kuitenkin saatava ravinnostaan C-vitamiinia, sillä se ei sitä itse pysty tuottamaan. Hyvä vaihtoehto etenkin talvisaikaan on C-vitamiini tipat tai jauhe.
Sylissä marsu viihtyy erittäin hyvin, jotkut marsut "kiittävät" silittelystä nuolemalla (meillä on tällainen yksilö). Häkin pitää olla tarpeeksi suuri, ja marsuja tulisi aina ottaa vähintään kaksi, sillä yksinäinen marsu ei ole onnellinen. Marsut ovat laumaeläimiä ja kaipaavat lajitoverin seuraa. Niiden hauskoista käytösmalleista ja ääntelystäkin saa paljon paremman käsityksen kun marsuja on kaksi.
Suosittelen siis marsua lämpimästi, mutta hoitoahan se vaatii kuten kaikki lemmikit. Alle 10-vuotias lapsi ei pysty yksin huolehtimaan marsusta, joten vanhemmilta tarvitaan myös halua/jaksamista hoitaa lemmikkiä.
se on laumassa viihtyvä eläin, joten niitä pitää olla ainakin kaksi!
Meillä on kaksi marsua. Aluksi ne olivat todella vilkkaita ja hankalia syliteltäviä, joten kesyyntyminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Tässä asiassa aikuisen täytyy opastaa lasta. Marsulta täytyy leikata kynsiä, se voi olla aika aika kinkkistä aluksi ja varsinkin jos on väritykseltään tumma marsu=verisuonet eivät näy. Meidän marsut eivät ole purreet kertaakaan. Niillä on iso arsenaali erilaisia ääniä, joilla ne kommunikoivat toistensa/hoitajan kanssa.
Haluan vielä huomauttaa että marsu on todella allergisoiva eläin. Myös purut ja heinä (jota menee paljon) pölisevät.
Tässä hieman minun kokemuksiani marsuista. Suosittelen lemmikiksi kaikille!
täytyy kyllä sanoa että ovat todella valloittavia otuksia :)
Edelliset kirjoittajat kokosivatkin yhteen ne tärkeimmät seikat marsujen hoidosta.
Yhtään liikaa ei voi painottaa sitä, että marsu on laumaeläin. Liian moni ottaa vain yhden, vaikka lähes samalla hoidolla menee kaksikin ja marsut ovat onnellisempia. Jos itsekkäästi ajattelee (jos se saisi ostamaan vähintään kaksi) niin kahdesta marsusta on omistajillekin enemmän iloa kuin yhdestä nurkassa kyhjöttävästä pötköstä.
Itse olen vähän kahden vaiheilla. Kerro lisää marsun hoidosta, onko kovin vaativaa. Juu tiedän, että Googlella selviäisi, mutta jos jaksat niin kiitos.