Rahat tiukilla oman tyhmyyden takia.
On omakotitalo, mökki ja auto. Jokaisesta on lainaa. Omakotitalo on unelmien koti unelmapaikalla joten siitä ei haluttais luopua ja mökistäkin on haaveiltu yli 10 vuotta ja nyt se on sitten saatu. Auto on välttämätön. Tuntuu vain ettei paljon saa säästöön rahaa. Eikä ainakaan joka kuukausi. Pitäisköhän käydä lainan lyhennyksiä pienentämässä vai kituutella vain ja ajatella että toiset säästää tilille ja me ollaan sijoitettu mökkiin ja asuntoon.
Kommentit (34)
.. mitä otat mukaan, kun kupsahdat?
Mutta onhan se kiva asua siten kuin haluaa ja mökkikin on eikä vuokramökki. Tiedän että mitään ei saa mukaan mutta ei saa rahokaan jos niitä tilillä panttaa.
t. ap
mitä sä sitten valitat?
Jos nuo on teille tarpeellisia. Jos käteistä ei jää niin sitten tarvii tehdä valintoja; raha vai omaisuus. Ja jos on kyse siitä, ettei rahaa jää säästöön sen jälkeen kun kaiken on maksanut, niin en ymmärrä ongelmaa? Kaikkea ei voi saada, you know.
kuten itsekin aloitusviestin otsikossa totesit; tyhmähän sä oot!
Ei ehkä ihan joka vuosi kuitenkaan. Ja lapsetkin saavat harrastaa. Mutta ehkä olen sitten liian vaatelias kun haluaisin enemmän säästöön. Mökilläkin ois vielä monenlaista laitettavaa mutta ajan kanssa kun ei kaikkeen ole heti sitä rahaa.
Minusta meille jää paljon enemmän pääomaa siitä, että matkustelemme ja vietämme mukavaa elämää, ilman että joka lati pitää laskea... Kuin että pihdattaisiin elämän parhaat vuodet pankin korkotuloja kartuttaaksemme ;-)
Ja lapsillekin on - veikkaan - aika mukavaa se, että saavat harrastaa ja matkustaa.
[/quote]
t. ap
pystyy jättämään lapsille talon ja mökin.
Ei ehkä ihan joka vuosi kuitenkaan. Ja lapsetkin saavat harrastaa. Mutta ehkä olen sitten liian vaatelias kun haluaisin enemmän säästöön. Mökilläkin ois vielä monenlaista laitettavaa mutta ajan kanssa kun ei kaikkeen ole heti sitä rahaa.
Minusta meille jää paljon enemmän pääomaa siitä, että matkustelemme ja vietämme mukavaa elämää, ilman että joka lati pitää laskea... Kuin että pihdattaisiin elämän parhaat vuodet pankin korkotuloja kartuttaaksemme ;-)
Ja lapsillekin on - veikkaan - aika mukavaa se, että saavat harrastaa ja matkustaa.
t. ap
Mun työkaveri elää kädestä suuhun. He jäivät aikoinaan laman aikana 2 asunnon loukkuun ja oli kumpikin pari vuotta työttömänä, eli lainaa on laitettu eteenpäin jne.
He rakastavat kotiaan.
Eivät ikinä matkusta viikonloppuisin mihinkään, koska he ovat missä eniten tykkäävät olla.
Hän kukoistaa kesällä kun iltaisin saa laittaa kädet multaan ja työmatkalla syö oman maan porkkanaa.
Ihanaa että me ollaan erilaisia.
Jos kerta olette kaiken tuon halunneet niin sitten elätte nyt tuolla tavoin ainakin vuoden. Onko odotettavissa yhtään palkankorotuksia tms? Te kuitenkin laitatte ne rahat OMIIN kiinteistöihin, ajattele niitä jotka esim. laittavat ne johonkin huvituksiin! Heillä ei ole 30 vuoden kuluttua mitään jäljellä, teillä on sentään omaisuutta. Meillä myös talo ja pari autoa. Ei mökkiä. Kaikki tulee mikä menee, mutta mitä muuta voi odottaa lapsiperheeltä? Emme ole saaneet mitään apuja keltään eikä perintöja ole tulossa. Omin käsin kaikki rahat revittävä irti! Mutta tyytyväinen olen silti.
En ole siis ap, minä joka kirjoitin tämän viestin! Eikä tilanteemme ole myöskään muutenkaan kuin ap:lla ettemme voisi matkustella tai harrastaa. Esim. tänä kesänä olemme olleet jo useilla matkoilla ja syyslomalla menemme myös:). Meille elämisen laatua on tosin just se että saamme asua hienossa talossa hienolla paikalla MAASEUDULLA. En haluaisikaan mitään muuta enää tässä iässä (olen 38 v). En tyytyisi mihinkään vuokra-asuntoon ja kerrostalossa en myöskään asuisi lasten kanssa. Eikä se sopisi harrastustemme kanssa ollenkaan. Sori jos koit viestini kritiikkinä, mutta kuten itse kirjoitit niin ihmiset näkevät eri tavoin sen mihin kannattaa elämässä satsata!
Jos haluat, että juuri sinulle osataan vastata, käytä edes alkuperäisen kirjoituksesi numeroa.
AP kyllä vaikuttaa siltä, että hiukan katuu investointejaan tai ainakin niiden takaisinmaksuvauhtia.
10
arvovalintojahan nämä on jokaisella. Minä laskisin AP:n tilanteessa sen, että kuinka paljon mökki maksaa ja kuinka paljon siellä vietetään aikaa.
Jos alkaa siltä, että päivähinta (= korkokulut ja ylläpitokulut) tulee aika kalliiksi, niin sitten kannattaa miettiä, että saisiko elämäänsä enemmän iloa jollain toisella ratkaisulla. Jos sitten on tärkeämpää saada omistaa mökki (viis kustannuksista), niin sitten se on teidän valinta.
Mulla oli aikanaan yksi työkaveri, joka valitti sitä, että heidän teinit eivät enää halua tulla mökille, vaikka vanhempansa ovat uhranneet kaikki säästönsä ja vapaa-aikansa mökin rakentamiseen ja kunnostamiseen.
Meillä on uusi ihana talo ja se riittää meille. Mökistä emme edes haaveile, koska mielestäni mökki on aika järjetön sijoitus: se aika minkä lapset innoissaan mökillä viettävät on tosi lyhyt ja myöhemmin on pakkopullaa lapsille kun vanhemmat raahaavat mökille kun ei vielä yksin voi kotiinkaan jättää. Sitäpaitsi kesässäkin on vain rajallisesti aikaa vietettäväksi siellä mökillä ja kun olet mökillä jää piha yms. hoitamatta. Silti mökki nielee rahaa, paljonkin.
Siksi mökkeilen korkeintaan vuokramökillä nykyisin.
Ihme touhua. Minä myisin vähintään sen mökin.
.. mitä otat mukaan, kun kupsahdat?
Mutta onhan se kiva asua siten kuin haluaa ja mökkikin on eikä vuokramökki. Tiedän että mitään ei saa mukaan mutta ei saa rahokaan jos niitä tilillä panttaa.
t. ap
Kuinka pitkä laina-aika teillä on kustakin lainasta?
Entä kuinka monta vuorokautta olette vuodessa mökillä?
Itse järkytyin, kun laskin, että miten paljon mökillä pitäisi olla että se tulisi "kannattavaksi". Tietysti elämässä on paljon muutakin kuin raha, mutta joskus on oikeasti se oma paljon kalliimpi vaihtoehto kuin vuokralla oleminen. Itse pohdiskelin asiaa blogissani. Nyt kun tiedän, että miten paljon mökilä pitäisi olla, niin pistää miettimään koko rakentaminen, ainakin nyt.
Tuolta voi käydä kurkkaamassa sitä, että miten halvallakin mökillä pitäisi olla ja paljon.
Vanhempani rakensivat mökin minun ollessa lapsi. Ja kuinka verrattoman mukavaa se olikaan lapsena siellä lomailla. No teininähän tuli katkos mökkeilyyn,mutta kuinka mukavaa on taas mökkeillä omien lapsieni kanssa mummon ja papan mökillä,eli samalla mökillä missä minä pienenä lomailin. Vanhemapani ovat sitä kunnostaneet ja hoitaneet,eli pitäneet hyvänä :)
Meillä on myös haaveena rakentaa se mökki, vaikkakin muutimme vastikään rakentamaamme unelmiemme omakotitaloon. Mutta haluamme myös mökin, missä saamme ladata akkuja oikein kunnolla, ja se mökki tulee olemaan esim.laskettelu rinteen lähettyvillä. Eli semmoisessa paikassa missä voimme harrastaa niitä lajeja mihin on pitempi matka omakotitalostamme.
Sitten tuohon arjen viettoon.
Vaikka meilläkään ei tällä hetkellä kovin kummoisia ole säästössä, ei se sitä tarkoita ettemmekö pystyisi koko perhe yhdessä harrastamaa,lomailemaan ym. Kyllähän pienelläkin budjetilla pystyy tekemään vaikka mitä kivaa lasten kanssa!! Mikä varmasti jää lapsilla mieleen. (Olemme asuneet ulkomailla yli 10v,joten lapset ovat nyt innoissaan Suomessa vietetystä ajasta). :D