Rahat tiukilla oman tyhmyyden takia.
On omakotitalo, mökki ja auto. Jokaisesta on lainaa. Omakotitalo on unelmien koti unelmapaikalla joten siitä ei haluttais luopua ja mökistäkin on haaveiltu yli 10 vuotta ja nyt se on sitten saatu. Auto on välttämätön. Tuntuu vain ettei paljon saa säästöön rahaa. Eikä ainakaan joka kuukausi. Pitäisköhän käydä lainan lyhennyksiä pienentämässä vai kituutella vain ja ajatella että toiset säästää tilille ja me ollaan sijoitettu mökkiin ja asuntoon.
Kommentit (34)
.. mitä otat mukaan, kun kupsahdat?
Mutta onhan se kiva asua siten kuin haluaa ja mökkikin on eikä vuokramökki. Tiedän että mitään ei saa mukaan mutta ei saa rahokaan jos niitä tilillä panttaa.
t. ap
lotossa olisi taas jaossa ihan mukava potti.
Oisin niistäkin onnellinen :)
t. ap
Jostain kuitenkin pitää luopua jos rahat ei riitä.
hyvä että rahat kuitenkin riittää?
Ja sitten taas odotellaan seuraavaa tilipäivää.
t. ap
Kaikkea ei voi tavallinen palkansaaja saada. Joko se laatuasia on sulle oma talo ja mökki, tai sitten voi olla, että haluaisit kuluttaa elämiseen enemmän - siis matkoihin, ruokaan, huvituksiin, vaatteisiin jne.
Minulle jälkimmäiset ovat tärkeitä. Rakastan sitä, että voimme mennä ex tempore matkalle tai syödä ulkona mitä ja missä huvittaa. Asuinalueella sen sijaan ei ole niin kauheasti väliä ja mökistä en piittaa - asunto on kerrostaloneliö ja velaton jo.
Sinulla kenties on erilaiset prioriteetit, ja kun olet ne valinnut, älä haikaile. Ajattele, että aikanaan sinulla sitten on omat kiinteistöt ja rahaa jää hurvitteluun joskus... mitä? ... parinkymmenen vuoden päästä.
Ja sitten taas odotellaan seuraavaa tilipäivää.
t. ap
Meillä rahatilanne nyt todella kauhee, voit lukea tuolta APUA-ketjusta. Se talous voi heilahtaa niin äkkiä, vaikka pitkään on rahat hyvin riittänyt.
Jos kerta olette kaiken tuon halunneet niin sitten elätte nyt tuolla tavoin ainakin vuoden. Onko odotettavissa yhtään palkankorotuksia tms? Te kuitenkin laitatte ne rahat OMIIN kiinteistöihin, ajattele niitä jotka esim. laittavat ne johonkin huvituksiin! Heillä ei ole 30 vuoden kuluttua mitään jäljellä, teillä on sentään omaisuutta.
Meillä myös talo ja pari autoa. Ei mökkiä. Kaikki tulee mikä menee, mutta mitä muuta voi odottaa lapsiperheeltä? Emme ole saaneet mitään apuja keltään eikä perintöja ole tulossa. Omin käsin kaikki rahat revittävä irti! Mutta tyytyväinen olen silti.
Jos kerta olette kaiken tuon halunneet niin sitten elätte nyt tuolla tavoin ainakin vuoden. Onko odotettavissa yhtään palkankorotuksia tms? Te kuitenkin laitatte ne rahat OMIIN kiinteistöihin, ajattele niitä jotka esim. laittavat ne johonkin huvituksiin! Heillä ei ole 30 vuoden kuluttua mitään jäljellä, teillä on sentään omaisuutta. Meillä myös talo ja pari autoa. Ei mökkiä. Kaikki tulee mikä menee, mutta mitä muuta voi odottaa lapsiperheeltä? Emme ole saaneet mitään apuja keltään eikä perintöja ole tulossa. Omin käsin kaikki rahat revittävä irti! Mutta tyytyväinen olen silti.
Minusta meille jää paljon enemmän pääomaa siitä, että matkustelemme ja vietämme mukavaa elämää, ilman että joka lati pitää laskea... Kuin että pihdattaisiin elämän parhaat vuodet pankin korkotuloja kartuttaaksemme ;-)
Ja lapsillekin on - veikkaan - aika mukavaa se, että saavat harrastaa ja matkustaa.
Ja edelleen, minusta kukin tekee omat valintansa, ja se on fine, mutta sen kanssa kannattaa sitten yrittää elää sovussa ja kauheasti katumatta. Katuminen on energian heittämistä hukkaan...
... käykin niin, että kuolet ensi viikolla auto-onnettomuudessa. Haluaisitko, että olisit elänyt viimeiset viikkosi/kuukautesi/vuotesi pihdaten ja pihistellen, että 30 vuoden kuluttua (jota ei siis koskaan tulisikaan) olisi lainaton mökki, asunto ja auto. Vai olisitko mielummin matkustellut ja viihtynyt perheesi, lastesi kanssa ja viettänyt mukavia hetkiä. Kumpaa haluat lapsesi muistelevan - sitä kun oli pinna aina kireällä, kun raha-asiat vaivasivat, vai sitä, että äidillä ja isällä oli aina aikaa tehdä kivoja juttuja heidän kanssaan.
Pohdi näitä ja tee niiden perusteella ratkaisusi, miten haluat elämäsi elää - sen pituuttahan et voi sinä, eikä kukaan muukaan, tietää.
Jos kerta olette kaiken tuon halunneet niin sitten elätte nyt tuolla tavoin ainakin vuoden. Onko odotettavissa yhtään palkankorotuksia tms? Te kuitenkin laitatte ne rahat OMIIN kiinteistöihin, ajattele niitä jotka esim. laittavat ne johonkin huvituksiin! Heillä ei ole 30 vuoden kuluttua mitään jäljellä, teillä on sentään omaisuutta. Meillä myös talo ja pari autoa. Ei mökkiä. Kaikki tulee mikä menee, mutta mitä muuta voi odottaa lapsiperheeltä? Emme ole saaneet mitään apuja keltään eikä perintöja ole tulossa. Omin käsin kaikki rahat revittävä irti! Mutta tyytyväinen olen silti.
En ole siis ap, minä joka kirjoitin tämän viestin! Eikä tilanteemme ole myöskään muutenkaan kuin ap:lla ettemme voisi matkustella tai harrastaa. Esim. tänä kesänä olemme olleet jo useilla matkoilla ja syyslomalla menemme myös:).
Meille elämisen laatua on tosin just se että saamme asua hienossa talossa hienolla paikalla MAASEUDULLA. En haluaisikaan mitään muuta enää tässä iässä (olen 38 v). En tyytyisi mihinkään vuokra-asuntoon ja kerrostalossa en myöskään asuisi lasten kanssa. Eikä se sopisi harrastustemme kanssa ollenkaan.
Sori jos koit viestini kritiikkinä, mutta kuten itse kirjoitit niin ihmiset näkevät eri tavoin sen mihin kannattaa elämässä satsata!
se nyt ihan noinkaan mene. Ensinnäkään eipä kuoleman jälkeen luulisi paljon harmittavan ylipäätään mikään. Toiseksi ei koko elämää voi elää, niin kuin viimeistä päivää eläisi. Eihän noin ajatellen tarvitsisi opiskella, tehdä töitä eikä mitään muutakaan pitkän tähtäimen suunnitelmia. Kyllähän jostain kannattaa tinkiä tulevaisuudenkin tähden.
Miksi pitäisi aina ajatella, että mitä jos kuolee ensi viikolla auto-onnettomuudessa? Voihan yhtä hyvin ajatella, että mitä jos en kuolekaan. Siis pitäähän se keskitie löytää tässäkin asiassa.
etenkin jos on noin paljon velaksi hankittua (?) omaisuutta niin eiköhän prioriteettina ole hoitaa velat mahdollisimman pian pois.
Minulle se on säästämistä, että lyhennän kohtuullista asuntovelkaosuuttani reilusti pois kuukausittain ja asunto on sitten velaton mahdollisimman nopeasti. Olen nyt vasta alkanut säästää, koska haluan olla muutaman kuukauden kotona vanhempainvapaan päätyttyä. Lisäksi olisi kiva päästä äitiyslomallakin edes kerran ulkomaan matkalle.
Riittääkö ap.lla rahat kuukausimenoihin vai ei?
Kun kirjoitit että odotellaan seuraavaa palkkapäivää.
Vai siis pelkkää säästämistäkö ajattelet?
talo on kerran hyvällä paikalla?? Tätä en ole koskaan tajunnut...
Jos haluaa asua unelmatalossa ja omistaa kesämökin niin sitten pitää tinkiä jostakin muusta. Yllättävää eikö?
lotossa olisi taas jaossa ihan mukava potti.