Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa jotain "säädöksiä" kuinka monta oppilasta saa olla ekalla luokalla koulussa?

Vierailija
05.08.2009 |

Kuulin että paikkakuntamme ekalla luokalla on 27 oppilasta. Minusta se kuulostaa hurjan isolta. Eikö näissä ole mitään säädöksiä oppilaiden määrästä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on 40 oppilasta eli ei tuohon verrattuna ole paljon.

Vierailija
2/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 on ehdoton maksimi omasta mielestäni, 17-20 oppilasta optimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun itse 80-luvulla koulussa ollessani luokalla oli 32 oppilastakin, ja hyvin pärjättiin.



Nyt tuntuu että hyvä ettei joka oppilaalle tarvittaisi omaa opettajaa tai vähintään avustajaa...

Vierailija
4/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni luokkakoko olisi ihanteellinen alle 20 oppilasta. Onneksi meillä on näin ollutkin.



Ennen oli jotain kunnioitusta auktoriteetteja kohtaan ja isompaa luokkaa oli helpompi opettajan ohjailla.



Suuri osa nykylapsista on levottomia, häiriintyneitä, huonosti kasvatettuja ja siksipä suuri luokkakoko on erittäin haastava opettajalle.



Nyt on monella diagnoosit osa oikeasti seurauksena lapsen vioista/sairauksista osa taas seurausta vanhemien kyvyttömyydestä kasvattajaksi.

Vierailija
5/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä tiedän kolmella olevan aika hankalia käytösongelmia (aggressiivisuutta ja impulssikontrollin olemattomuutta), joten onnea vaan opettajalle. Oma poikanikin on hankala, mutta sentään peloteltu sen verran hiljaiseksi, ettei aiheuttane suuria ongelmia luokassa.

Vierailija
6/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun itse 80-luvulla koulussa ollessani luokalla oli 32 oppilastakin, ja hyvin pärjättiin.

Nyt tuntuu että hyvä ettei joka oppilaalle tarvittaisi omaa opettajaa tai vähintään avustajaa...

1. ja 2. luokalla oli n. 22-24 oppilasta.

Toisaalta ylemmillä luokilla jaettiin usein pienryhmiin, usein joko luokka kahtia tai sitten luokkataso kolmeen osaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani luokalle on tulossa 35 lasta.

En tiedä millasia häiriköitä on tulossa, mutta eiköhän sinne muutama ADHD taas tule.

Vierailija
8/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Vantaa siis johtaa täälläkin---lukuja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pelasta kokulutyötä pieni luokkakoko vaan open työskentely. Jos ei saa hommaa haltuun niin pienempikin ryhmä leviää käsiin kuin ne kuuluisat jokisen eväät. Toisaalta taas isokin ryhmä voi olla toimiva, jos oikeanlainen ihminen johtamassa laumaa!

Vierailija
10/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli meilläkin 80-luvulla 32opppilasta, mut ekalla oli tuo 24

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.-2.luokilla maksimi on 25, tästä voidaan tilapäisesti (=ihan mistä syystä tahansa) poiketa muutamalla lapsella ei kyllä usein ainakaan yli 30. 3.-6.luokilla maksimi on 32, josta voidaan sujuvasti liukua johonkin 35... ME OPETTAJAT OLLAAN NIIN KYPSIÄ TÄHÄN TOUHUUN! Kunta/kaupunki antaa niin pienet resurssit, että vaikka koulu voi itse päättää, miten luokat muodostetaan, käytännössä ei ole varaa esim. jakaa ylisuurta ekaluokkaa kahdeksi pieneksi, mikä olisi tietenkin sekä lasten että open etu. Kahteen pieneen ekaluokkaan ei riitä opettajien tunnit. Opeilla pitää olla vähintään 24 tuntia, eikä sitä kerry, kun oppilaskohtainen kerroin on niin surkean pieni. Ja vuodesta toiseen poliitikot jauhavat, että lakia ei voida tiukentaa, milloin mistäkin syystä. Tää on taas näitä tahtokysymyksiä. Toki on myös hyviä tilanteita, että päästään aloittamaan ekaa n. 20 oppilaalla, mikä on hieno tilanne. Usein se on kyllä just se 25.

Vierailija
12/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD lapsesta saa koko luokka kärsiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5km päähän pienemmälle luokalle. Kukaan ei halunnut vaihtaa.



Ihmettelenkin, että mitä ihmettä se rehtori oikeesti voi tehdä näissä tilanteissa? Ja miksi vanhemmat valittavat, jollei kukaan halua vaihtaa luokkaa? Ja sama juttu kolmannella luokalla, jos pienet luokat yhdistetään, niin kaikki valittavat, että juuri solmitut ystävyyssuhteet ja opettajayhteistyö katkeaa. Määrärahat eivät anna periksi sitä, että kaikilla olisi aina 15oppilaan luokkia, joten joitain päätöksiä on vaan pakko tehdä.



Minusta luokkakokoa tärkeämpiä juttuja on turvallinen koulumatka, tutut kaverit ja pysyvyys. Jos vuosiluokan koosta johtuen tulee suuri luokka, niin ylimääräisillä jakotunneilla ja avustajalla jämäkkä opettaja pärjää kyllä.

Vierailija
14/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulinat pois-

integraatio ja inkluusio eli erilaiset lapset tulee tavisluokkiin

YK:n Suomen allekirjoittaman artiklan mukainen



t. nro 12

/ kysykää vaikka poliitikoilta- he ovat tämän allekirjoittaneet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun ei ole rahaa siihen avustajaan tai jakotunteihin. ope sairaslomalla viimeistään lokakuussa. nykyajan lapset ei osaa käyttäytyä sitten yhtään. sääliksi käy isojen luokkien opettajia. palkkaa tarvitsisivat puolet enemmän vähintään.

Vierailija
16/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulinat pois- integraatio ja inkluusio eli erilaiset lapset tulee tavisluokkiin YK:n Suomen allekirjoittaman artiklan mukainen t. nro 12 / kysykää vaikka poliitikoilta- he ovat tämän allekirjoittaneet

kärsii vuositolkulla. ADHD vois lähettää jonnekin syrjäiseen paikkaan jossa voisivat sitten toisiaan kiusata ja häiriköidä.

Vierailija
17/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 25oppilaasta, niin opettajat haluais 35 oppilaan luokkia...

Vierailija
18/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan palkka on sama. Ja vaikka saisin (olen ope) jokaisesta maksimin ylittävästä oppilaasta rahaa, en haluaisi ylittää maksimia kuin muutamalla oppilaalla. Sitä ei vaan yksinkertaisesti jaksa.

Vierailija
19/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellämme ei ole vielä kouluikäisiä lapsia, mutta ihmettelen vain hieman tuota määrää. En hetkeäkään usko että oppilasmäärä loppujen lopuksi jää tähän vaan tulee ylittymään 30 oppilaalla. Ja tietenkin kynnys hajottaa luokkaa kahteen kesken lukuvuoden on varmastikin suuri.



Ei kyllä käy kateeksi opettajan työ!:( Kertokaahan opettajat ja muutkin jotka asiasta jotain tietävät niin voimmeko me vanhemmat tai muut välittävät kuntalaiset tehdä asialle jotakin??

Vierailija
20/26 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut 25 oppilaan ekaluokkaa ja sitten sellaista ekaluokkaa, jossa oli 15 oppilasta ja täytyy kyllä sanoa, että oppilaat saivat yksilöllisempää opetusta tuossa pienessä luokassa. Pienemmässä luokassa oli vaikeampia oppilaita useampia, mutta kun heillekin oli joka ikisellä tunnilla aikaa, niin tilanne rauhoittui aika pian. Oppilaat oppivat nopeammin lukemaan, työskentelytavat olivat nopeammin hallinnassa, aikaa oli tehdä ylimääräisiä kivoja juttuja, koko luokkahenki oli paljon parempi jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. 25 oppilastakin on liikaa ekaluokalla, varsinkinkin kun nykyään "normaaliluokkaan" mahtuu monenlaista väkeä, lapsia, joilla on suuria ongelmia, mutta joilla ei ole mitään diagnoosia, jolla lapselle saisi edes avustajan! On surullista että meidän päättäjät eivät näe tätä ja nyt kun kaikesta leikataan, viedään todennäköisesti myös ne jakotunnit eli puolen luokan tunnit minimiin. Ne ovat ainoa aika, jolloin opettajalla on edes teoreettinen mahdollisuus huomioida oppilaita haluamallaan tavalla. Voitte vapaasti kivittää minut ja haukkua ammattitaidottomaksi tms., mutta tämä on totuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi