Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimo pakkohoidon tarpeessa?

Vierailija
27.07.2009 |

Tuli siinä eilen sellainen perusriita.Vaimo otti esiin sukulaiseni ja aivan puskista alkoi lapsilleni(4 ja 7v) puhua hänestä,että:"T***a- mummi on tyhmä lehmä, savolaishuora, hirviö ym." Olen tottunut näihin "kohtauksiin". Niinpä kehoitin häntä katsomaan peiliin, sillä ilmeensä kertoi kaiken oleellisen: hän ei ole terveiden kirjoissa. Sain nauhoitettua tuota kohtausta lievemmästä päästä ja soitin sen hänelle. Reaktio oli muutama nyrkinisku selkään ja niskaan kun kävelin jo poispäin. Hetken päästä tuli mopinvarren kanssa. Toivoi varmasti, että olisin edes ottanut mopin pois tai torjunut. Seisoin vain paikoillani. ja päähänhän se kolahti.

Näiden temppujen jälkeen hän alkoi kertoa minusta lapsillemme:"iskä on käyttänyt huumeita ja ajanut huumeissa jopa autoa sekä myynyt niitä töissä, iskä on varastanut äidiltä rahaa, iskä ei tee mitään vaan on laiska, iskä ei oikeasti rakasta teitä ja mitäkaikeenyt vain keksii."

Vaimoni tietää olevansa hoidon tarpeessa, mutta milläs tuollaista saa hoitoon? Itse olen aivan loppu, kun joka aamu alkaa päivän ja minun mollaamisellani. Olen kuitenkin meistä se joka käy töissä. Hän syö kyllä lääkkeitä nukahtamiseen. Ei niitäkään tosin omalla reseptillä vaan minun ja siskonsa hänelle hommaamia.

Sama vaimoni viettää suuren osan ajastaan täällä keskustelupalstoilla. En tiedä onko tämäkään kauhean terveellistä. Täällä kun ei tarvitse toisia nähdä.

En voi edes kuvitella että en näkisi lapsiani joka päivä, mutta en toisaalta käsitä onko lapsille hyvä kasvuympäristö tällainenkään. Jos jollain edes vähän samankaltaisia kokemuksia, niin voisitko kommentoida?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit, että hän syö nukahtamiseen lääkkeitä. Hänellä taitaa olla myös muuta mielenterveysongelmaa meneillään.

Onko vaimo koko ajan vain kotiympyröissä? Hänen pitäisi ehkä saada muuta ajattelemista. Loma ja hermolepo tekisi varmasti myös hyvää. Entä liikkuuko hän, syökö terveellisesti? Ulkoilusta, kalaöljyistä ja B-vitamiineista voi olla apua.

Lisäksi etsi vaimolle yhteystiedot jollekin sopivalle psykiatrille tai psykologille. Varaa vaikka aika. Vaimo hyötyisi varmasti keskustelusta objektiisen ja ulkopuolisen asiantuntijan kanssa.

Kommunikointi ja keskustelu on tärkeää. Vaimo ei tarkoittane pahaa, mutta hän on selvästi henkisesti loppu tällä hetkellä.

Vierailija
62/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola oli hyvä neuvo. Sitä jotenkin menee niin tukkoon että ei näe edes helpoimpia vaihtojehtoja ratkaisuksi.

Tosin anteeksiannon kanssa voi tehdä tiukkaa, sillä tätä on todella jatkunut... Hän mm. kieltää lapsiltamme kaikki minun siskojeni lasten tapaamiset. Eli jos haluan sukulaisiani nähdä, en saa näytää heitä(lapsiani) omille sukulaisilleen.

Vaimo on ilmiselvästi masentunut, mutta ei suostu hakeutumaan hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on perheväkivaltaa. Sitä ei voi puolustella, vaikka tekijä on nainen tässä tapauksessa. Väkivallan kierre on katkaistava. Siinä tarvitaan kuule vähän muutakin kuin kalaöljyä ja B-vitamiinia, ja jos joku puhuu sekoja ja käy päälle, hän on psykiatrisen osastohoidon, ei minkään jutteluavun tarpeessa.

t. sh

Vierailija
64/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun raivotautinen nainen tuli perässä ja huusi niin että räkä roiskui päälle. Välillä tuli perässä pihallekin huutamaan.

Minä yritin vain toistaa rauhallisesti: "En halua riidellä. Mene pois." Ei mitään tehoa. Lopuksi yleensä poistuin talosta ja ajoin ympäri kaupunkia autolla.

Kaikki edellinen tietysti lasten kuullen, jatkuvaa vuodatusta miten "teidän isi ei ole mitää, teidän isi ei tee mitään, teidän isi ei osaa mitään."

Samalla tavalla myös meillä motiivi tuntui olevan se, että löisin. Muistan erityisesti yhden kerran kun, seisoin eteisessä, ja raivoava nainen läpsi minua aina poskelle ja huusi välillä: "mikä on vikana, onko XXX niin pieni poika, ettei uskalla lyödä?" ja sitten läpsäisi taas.

Myönnän menettäneeni hermoni, ja aika monta tavaraa tuli rikottua.

Onneksi ymmärsin erota, ennen kuin olisi tullut tosi pahaa jälkeä.

Vierailija
65/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimon hoitoon.Eihän tuollaista kukaan kestä.

Vierailija
66/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan taustalla on jokin vakava mielenterveysongelma. Minulla on ihan diagnosoituja mielenterveysongelmia, mutten ikinä edes umpiväsyneenä käyttäytyisi lähellekään noin törkeästi ja holtittomasti.

Vierailija
67/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin toivottavasti olette huolehtineet, etteivät lapset jää vaimon "armoille". Ei sekään ole hyvä ratkaisu, että mies lähtee lätkimään ja lapset jäävät.

Useinhan on niin, että nimenomaan nainen on yh ja lapset ovat hänen päävastuullaan. Yh:na oleminen on rankkaa jo sinällään, saati sitten jos naisen mielenterveys ei ole balanssissa. Lapset siinä sitten kärsivät.

Vierailija
68/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että ei pitäisi noita lääkkeitä hommata. Mutta sitä kun ajattelee, että toinen ei kehtaa niitä hakea niin sitten pyytää esim. kavereilta. Huumeita olen kokeillut. Todella lyhyen ajan. Enkä tarvitse enää sitä elämää, josta on jo vuosia. En puhu pahaa vaimostani selän takana. Täällähän pyydän nimenomaan neuvoja nimettömänä. Raivarin nauhoitin, jotta olisin saanut hänet kuulemaan itsensä ja sitä kautta ymmärtämään. Autan kotitöissä, vaikka vaimo kotirouvana onkin. Vietän mm. lasten kanssa enemmän aikaa ulkona ja eri riennoissa kuin hän. Yhteisen ajan puute kyllä rassaa. Emme ole olleet yhtään yötä lastemme syntymästä(vanhempi 7v) erossa yhtäaikaa lapsistamme. Sanon yleensä aina tyynellä päällä ollessaan vaimolleni jotain kaunista. Kehun ruokaa tai hänen vartaloaan mm.

Hän ei poistu kotoa, joka on mielestäni aivan hirveää. Monta viikkoa jo lupaillut lapsille kirjastossa käyntiä, mutta ei sitäkään saa aikaiseksi. Hän on aivan liian vähän kasvotusten muiden ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
69/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenne tarvitsee kipeästi apua. Ja saa sitä, kun lähdet hakemaan ja kerrot asiat samalla tavalla kuin tänne olet kertonut. Lapset eivät saa kasvaa tuollaisessa ympäristössä. Vaimosi pääsee "huilimaan" ja saat lasten kanssa aikaa käydä asioita läpi. Lapset voivat tarvita terapiaa, myös sinä.

Nyt kannattaa toimia, heti huomenna haet apua.

Vierailija
70/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa mun nyt kaikki kestää.

Sinun kannattaa nyt miettiä tilannetta lasten kannalta. Ei teidän tilanteenne voi tuollaisena jatkua, ei lapsista kasva terveitä aikuisia tuollaisessa ympäristössä. Jos vaimosi on sairas, se on ikävä juttu, mutta perheen ainoana terveenä aikuisena sinun tehtäväsi on huolehtia siitä että lapsilla on kaikki hyvin.

Jatkoa ajatellen vaimosi käyttämästä väkivallasta, nimittelystä, uhkailusta jne kannattaa yrittää hankkia todisteita, kuten noita nauhoituksia. Miehen voi olla hyvin vaikeaa todistaa joutuneensa perheessä "uhriksi". Todisteista on sinulle hyötyä mm. lasten huoltajuusasioista päätettäessä.

Lopetat tietenkin unilääkkeiden välittämisen vaimollesi. Mitä oikein olet ajatellut? Vaimosi ei kuulosta siltä, että hän täyttäisi ihan pakkohoitoindikaatioita eli olisi psykoosissa, joten hänen täytyy hakeutua hoitoon vapaaehtoisesti jos hän hoitoa haluaa.

Sinuna keskustelisin vaimosi kanssa tuosta mielenterveyspuolesta mahdollisimman rakentavasti, ehdottaisin käyntiä yhdessä tai erikseen perheneuvolassa, lääkärillä, psykologilla (ensisijaisesti kuitenkin lääkärin kautta) tai MTT:ssä jos paikkakunnallanne sellainen on. Vaimon pääkoppa ei nyt kuitenkaan ole ensisijainen huolesi vaan lapset. Huolehdi heistä ensin, sitten vasta muusta.

Vierailija
71/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että ei pitäisi noita lääkkeitä hommata. Mutta sitä kun ajattelee, että toinen ei kehtaa niitä hakea niin sitten pyytää esim. kavereilta. Huumeita olen kokeillut. Todella lyhyen ajan. Enkä tarvitse enää sitä elämää, josta on jo vuosia. En puhu pahaa vaimostani selän takana. Täällähän pyydän nimenomaan neuvoja nimettömänä. Raivarin nauhoitin, jotta olisin saanut hänet kuulemaan itsensä ja sitä kautta ymmärtämään. Autan kotitöissä, vaikka vaimo kotirouvana onkin. Vietän mm. lasten kanssa enemmän aikaa ulkona ja eri riennoissa kuin hän. Yhteisen ajan puute kyllä rassaa. Emme ole olleet yhtään yötä lastemme syntymästä(vanhempi 7v) erossa yhtäaikaa lapsistamme. Sanon yleensä aina tyynellä päällä ollessaan vaimolleni jotain kaunista. Kehun ruokaa tai hänen vartaloaan mm. Hän ei poistu kotoa, joka on mielestäni aivan hirveää. Monta viikkoa jo lupaillut lapsille kirjastossa käyntiä, mutta ei sitäkään saa aikaiseksi. Hän on aivan liian vähän kasvotusten muiden ihmisten kanssa tekemisissä.

hommaatte lapsille hoitajan ja menette johonkin kahdestaan, vaikka yöksi ja puhutte ja puhutte asioita. Käytättekö muuten alkoholia? se kannattaa jättää kokonaan, jos sitä menee. Sinun kannattaa myös tehdä selväksi omat rajasi, joiden yli vaimo ei saa mennä. Esim voit sanoa että Minua ei saa lyödä, en salli sitä enää. Tai voit puuttua jokaiseen hänen käyttämäänsä kirosanaan ja haukkumiseen ja tehdä sopimuksen ettei teidän kodissanne enää käytetä sellaisia sanoja. Tuntuu kyllä siltä että jotain on pielessä vaimolla jos moneen viikkon ei poistu kotoa. Mutta tietysti pitäisi ensin herätellä hänen oma hoitoon hakeutumisen motivaationsa. Ylhäältäpäin sanelemalla tulos ei välttämättä ole niin hyvä. Toki jos hän vaaraksi on ympäristölleen, niin sitten on jo pakkohoidon paikka.

Vierailija
72/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että vaimosi manipuloi sinua. Esim. tuo lääkkeiden haetuttaminen, tai että kieltää sua tapaamasta lasten kanssa sukulaisiasi, tai että yrittää saada sua lyömään itseään. Onko vaimo aina ollut tuollainen vai onko häiriintynyt käytös alkanut esim. synnytysten jälkeen? Millainen hän on lapsia kohtaan?

Laita vaimolle nyt kova kovaa vastaan ja katso mitä tapahtuu. Varaudu raivokohtaukseen ja siihen että joudut pakenemaan kotoa lasten kanssa (hommaa vaikka lapset muualle). Sanot että nyt mennään terveyskeskukseen hakemaan apua, perhe ei enää jaksa ja lapset kärsivät, sinä olet sairas ja tarvitset apua, minä autan tässä ja mennään yhdessä jne.

Miltä kuulostaa?

Vierailija
73/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että vaimosi manipuloi sinua. Esim. tuo lääkkeiden haetuttaminen, tai että kieltää sua tapaamasta lasten kanssa sukulaisiasi, tai että yrittää saada sua lyömään itseään. Onko vaimo aina ollut tuollainen vai onko häiriintynyt käytös alkanut esim. synnytysten jälkeen? Millainen hän on lapsia kohtaan? Laita vaimolle nyt kova kovaa vastaan ja katso mitä tapahtuu. Varaudu raivokohtaukseen ja siihen että joudut pakenemaan kotoa lasten kanssa (hommaa vaikka lapset muualle). Sanot että nyt mennään terveyskeskukseen hakemaan apua, perhe ei enää jaksa ja lapset kärsivät, sinä olet sairas ja tarvitset apua, minä autan tässä ja mennään yhdessä jne. Miltä kuulostaa?

Vierailija
74/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä todella yritän olla rauhallinen ja lähden juuri esim. autolla ajelemaan vaikka keskellä yötä. Pysäytän auton johonkin, otan pikku tirsat ja toivon että on nukahtanut sillä välin vaimo. Teltassakin on tullut tästä syystä useita öitä vietettyä. Kuten myös mm. erilaisissa takahuoneissa.

Minulla on kohtalainen itsepuolustuskoulutuskin ihan ex-ammattini ja muutenkin harrastuksen vuoksi. Siitä on ollut hyötyä esim. siinä, että osaa ottaa niitä lyöntejä vastaan tai antaa niiden tulla haluamalleen alueelle.

Minua hirvittää ajatus jättää nuo lapset vaimon hoteisiin. Mitä jos hän ei ota tosissaan hoitoa ja alkaa sekoilla silti?

Vierailija
75/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä todella yritän olla rauhallinen ja lähden juuri esim. autolla ajelemaan vaikka keskellä yötä. Pysäytän auton johonkin, otan pikku tirsat ja toivon että on nukahtanut sillä välin vaimo. Teltassakin on tullut tästä syystä useita öitä vietettyä. Kuten myös mm. erilaisissa takahuoneissa. Minulla on kohtalainen itsepuolustuskoulutuskin ihan ex-ammattini ja muutenkin harrastuksen vuoksi. Siitä on ollut hyötyä esim. siinä, että osaa ottaa niitä lyöntejä vastaan tai antaa niiden tulla haluamalleen alueelle. Minua hirvittää ajatus jättää nuo lapset vaimon hoteisiin. Mitä jos hän ei ota tosissaan hoitoa ja alkaa sekoilla silti?

Vierailija
76/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka aikuinen täysjärkinen antaa lastensa altistua hullun horinoille?

Vierailija
77/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimosi on masentunut, mutta tuskin niin pahasti, että kukaan häntä voisi väkisin mihinkään hoitoon viedä, saati kotoa hakea. Pitäisi tosiaan olla psykoottinen, eli todellisuudentaju hämärtynyt, olla irti realiteeteista, omissa maailmoissaan, nähdä vihreitä pikku-ukkoja : ) tai muuta vastaavaa. Toki tämän arvion tekee lääkäri eikä oma mies tai naapurinäijä, ja tätä lääkärin arviota varten poliisi tarvittaessa tulee kyllä kotoa hakemaan terveyskeskukseen.

Eli siis. Jos vaimosi todella mielestäsi on harhainen, psykoosissa, irti realiteeteista, soita terveyskeskukseen, kerro tilanne ja kerro myös että hän tarvitsee apua eikä suostu lähtemään hoitoon vapaaehtoisesti. Sitä kautta järjestetään sitten virka-apupyyntö poliisille. Jos vaimosi taas on muuten vaan perusärhäkkä ja depiksissä, tee kuten sinua on jo neuvottu. Ehdota hoitoon hakeutumista, jos ei kelpaa, ota lapset ja lähde.

Vierailija
78/78 |
27.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole moista kokenut enkä pysty parempia neuvoja antamaan, mutta tsemppiä sulle.

- eräs mies -

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi