Vaimo pakkohoidon tarpeessa?
Tuli siinä eilen sellainen perusriita.Vaimo otti esiin sukulaiseni ja aivan puskista alkoi lapsilleni(4 ja 7v) puhua hänestä,että:"T***a- mummi on tyhmä lehmä, savolaishuora, hirviö ym." Olen tottunut näihin "kohtauksiin". Niinpä kehoitin häntä katsomaan peiliin, sillä ilmeensä kertoi kaiken oleellisen: hän ei ole terveiden kirjoissa. Sain nauhoitettua tuota kohtausta lievemmästä päästä ja soitin sen hänelle. Reaktio oli muutama nyrkinisku selkään ja niskaan kun kävelin jo poispäin. Hetken päästä tuli mopinvarren kanssa. Toivoi varmasti, että olisin edes ottanut mopin pois tai torjunut. Seisoin vain paikoillani. ja päähänhän se kolahti.
Näiden temppujen jälkeen hän alkoi kertoa minusta lapsillemme:"iskä on käyttänyt huumeita ja ajanut huumeissa jopa autoa sekä myynyt niitä töissä, iskä on varastanut äidiltä rahaa, iskä ei tee mitään vaan on laiska, iskä ei oikeasti rakasta teitä ja mitäkaikeenyt vain keksii."
Vaimoni tietää olevansa hoidon tarpeessa, mutta milläs tuollaista saa hoitoon? Itse olen aivan loppu, kun joka aamu alkaa päivän ja minun mollaamisellani. Olen kuitenkin meistä se joka käy töissä. Hän syö kyllä lääkkeitä nukahtamiseen. Ei niitäkään tosin omalla reseptillä vaan minun ja siskonsa hänelle hommaamia.
Sama vaimoni viettää suuren osan ajastaan täällä keskustelupalstoilla. En tiedä onko tämäkään kauhean terveellistä. Täällä kun ei tarvitse toisia nähdä.
En voi edes kuvitella että en näkisi lapsiani joka päivä, mutta en toisaalta käsitä onko lapsille hyvä kasvuympäristö tällainenkään. Jos jollain edes vähän samankaltaisia kokemuksia, niin voisitko kommentoida?
Kommentit (78)
Varmasti ap:n tilanteessa olevia ihmisiä löytyy.
itselläni on ollut peräti kaksi kaukaisempaa sukua olevaa miestä (siis ei veli tai vastaava läheisin), joilla on vaimot olleet kuvaillun kaltaisia. Molemmat erosivat vihdoin, kun olivat kestäneet ja välillä romahtaneet ja sitten taas kestäneet. Tietoja tihkui vähä vähältä, lähinnä ahdistavankuuloisina vihjeinä. Vaimosta ei saanut puhua (suvun kesken) pahaa tai hänelle huomauttaa mistään, ettei taas tulisi kamalampi aika. Tilanne tuntui totaaliselta umpikujalta.
Molemmissa tapauksissa myös asiat huononivat synnytysten jälkeen. En tiedä tarkalleen mikä oli asioiden taustalla naisten tapauksissa, mutta liiankin kauan perhe-elämä joka tapauksessa kesti.
Lapset siinä välissä säälittivät eniten. Myöhemmin paljastui, että ainakin toisessa tapauksista äiti löi myös lapsia.
Itse tiesin koko ajan liian vähän ja olin liian arka puuttumaan - muka liian kaukainen sukulainen - nyt sekin hävettää. Lapset voisivat varsin hyvin sanoa minullekin: "mikset tehnyt jotain, jos aavistitkin!" :(
Tämä ongelma on ehkä helppoi liipata provouden alle.
Ei mulla ole mitään vaikeuksia uskoa että tuollaista on oikeasti olemassa. Mutta se ottaa aivoon, että joku tekee tällaisesta asiasta itselleen viihdettä! Ja sitten jonkun ajan kuluttua kiittelee "paras provosi" -ketjussa osallistujia hauskuuttamisestaan.
Noh, mieleltään sairaitahan nuo on jollain lailla, mutta ei se silti ole kivaa, että lukija tosissaan pohtii tilannetta ja koettaa auttaa ja sitten kohta huomaa tulleensa vedätetyksi. Ja minusta ei myöskään ole ok leikkiä tällaisilla asioilla. Jotain rajaa provoihinkin.
ja heillä tilannetta on jatkunut jo yli 20 vuotta - niin, että siitä on tullut heille jo "normaalia" elämää.
Mikä on tilanne tällä hetkellä? Yli 20-vuotias poika ei poistu kotoaan minnekään, pakenee tietokonepeleihin ja välillä koittaa ymmärtää "äidin huonoja päiviä", välillä provosoi. On oppinut käyttäytmismallin äidiltään, eli sen lisäksi, että vaimo on mielisairas ja käyttää henkistä ja psyykkistä väkivaltaa miestänsä kohtaan, niin poika on mallista oppinut ja tekee samaa.
Eno jaksaa vielä käydä töissä, joten saa hieman ulkopuolista elämääkin, mutta esim. kaikki illanvietot on hankalaa järjestää, kun puhelin soi koko ajan ja molemmat kotona olevat perheenjäsenet eivät anna hetken rauhaa.
Ulkopuoliset tälle tilanteelle ei voi mitään - yritetty on. Vastaus on aina, että enon pitäisi toimittaa vaimonsa hoitoon.
Poliisit ja ambulanssi tulee hakemaan soittaessa hoidon tarpeessa olevan kotoa ja vie lääkäriin arvioitavaksi. Jatkohoidosta päättää lääkäri, joka kirjoittaa tarvittaessa lähetteen psykiatriselle osastolle.
Minä vihaan mieheni sukulaisia, mutta en nyt siitää rupeaisi riehumaan.
Mun omilla vanhemmilla oli just tollasta 15v sitten ja isä taisteli loppuun asti. Hoitoon ei äitiä saanu ku sit kun oli tosi paha "hulluus kausi" meneillään ja soitti poliisit hakeen äidin. Puol vuotta oli pakkohoidossa ja sen jälkeen 2 kertaa joutunu käymään muutaman viikon mut muuten aivan loistava äiti ja ystävä nykyään kun lääkitys on kohdallaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Elä vaan hylkää vaimoas, meiän isää on tuhannesti kiitetty siitä miten jakso tukea äitiä ja piti perheen kasassa! Nyt ovat onnellisia 8:n lapsenlapsen isovanhempia jotka rakastaa toisiaan kun vastanaineet! =)=)=)
Mutta voimia se vaatii, ja hyvää tukiverkostoa sinulle ap!
Mutta on ollut mielenkiintoista lukea ketjua ja miten eritavalla tähän kirjoitukseen on vastattu kuin muuten aivan vastaaviin, mutta naisen kirjoittamiin...
Voimia AP:lle ja hänen lapsilleen!
vaimon tulisi tehdä rikos täyttäymmärrystä vailla jotta tuomio sitten muutetaan pakkohoidoksi.
Esimerkiksi itsemurhaa yrittänyt saa kävellä polilta pois ihan vapaasti jos haluaa. Häntä ei voi pakottaa hoitoon vasten tahtoa.
Ainoa keino on saada hänet menemään terveyskeskukseen ihan vapaaehtoisesti hakemaan apua. Toinen on soittaa ambulanssi kun psykoosi on päällä. Polilla lyövät sen verran rauhottavia että ehkä saavat jotain tolkkua. Sellä luultavasti saavat puhuttua että jäisi muutamaksi päiväksi lepäämään osastolle. Poliisit tekevät samoin, jos asiakas on hoidon tarpeessa ei häntä putkaan viedä.
Ap soita vaikka päivystykseen ja kysy mitä olisi tehtävissä, että vaimo on vaaraksi itselleen ja muille.
ja vielä parempi jos saat nauhoitettua niin että akka ei huomaa. Sit kun materiaalia on kasassa, otat ja häivyt lasten kanssa. Ei mielenterveyspotilaalle voi lapsia jättää.
Meillä sama homma, hyvin jäi lasten mieleen miten minun äiti on maailman huonoin. Ja se väkivalta... sen muisti kyllä aina jos piti kovalla puristuksella rauhoittaa ettei vahingoita, itseään, minua, lapsia, omaisuutta
Ei uskonut pariterapiassa kehoitusta hakea hoitoa mielenterveys ongelmiin. Ei hänessä ole vikaa
Nyt on sitten ero vireillä. Jo muuttui vaimo, nyt on vaan myöhäistä.
monesti tällaisissa tapauksissa on viimeinen virhe ottaa ne lapset pois ja pakottaa hoitoon (siis että soittaa valkotakkiset hakemaan).
itsekin olen ollut masentunut, väsynyt, ahdistunut ja harhainenkin. tästä syystä (toisinaan) purkanut pahaa oloani läheisiin, aika rankasti. se on vaan jonkinlainen hätähuuto. mutta tiedän, että jos lapset olisi siinä tilanetessa viety multa pois, niin olisin tehnyt itsemurhan, ihan varma.
ei sellaisessa mielentilassa ajattele järkevästi tai pysty hillitsemään tunteitaan tai käytöstään. täytyy vaan olla sellainen ihminen lähellä joka ottaa vaan syliin ja sanoo, että ymmärtää. täytyy myös saada ihminen näkemään oma käytöksensä. ei tuo nauhoitus ole pahasta, jos sitä ei käytetä vastaan, vaan hyväksi.
lääkitystä moni masentunut tai mielenterveysongelmainen kieltämättä tarvitsee, ja se on hommattava. itse kunnon levolla ja tuella ja selkeällä elämänmuutoksella paranin, (harrastus ja opiskelut kodin ulkopuolella) ilman mitään lääkkeitä ja harva edes tiesi minun olleen masentunut jne. vain läheisimmät (mies ja oma äiti)
mutta kun kuulee riidan seinän takaa, ni alku jää aina nauhoittamatta, olen ollut itse todistamassa vaimon puolesta. Huumeet+"uskoon" tulo ja vaimo kaikessa syntipukkina, miehen mukaan, helvettiä tekee ukko kokoperheen elämästä. Ja onko koskaan mitenkään vaimoa auttanut huushollin kanssa muuta kun jatkuvasti sanallisesti mäkättämässä ihan kaikesta. Pitää itseään jonain rankaisevan isäjumalan sijaisena, todellisena yli-ihmisenä, joka tietää absoluuttisen totuuden.
se mahis että soitat poliisit, kun vaimo alkaa riehua. Miestäkään ei saa hakata. Lapset eivät myöskään ole turvassa, jos vaimosi on psykoottinen ja riehuu. Säilytä se nauha ja ota aina vaikka kännykkäkameralla videolle, jos kohtauksia tulee. Pakkohoitoon voidaan määrätä, jos ihminen on vaaraksi itselleen tai muille.
Tiedät että vaimosi on sairas ja ärsytät häntä nauhoitamalla raivokohtausta? Olet tietty itse ihan loppu, mutta et ole puoliksikaan niin loppu kuin lapsenne. Eli lapset kainaloon ja jonnekin? Tai sitten soitat poliisit ja pyydät viemään vaimon pois.
Jos olet, etkö vieläkään ole tehnyt asialle mitään?
Hae apua perheneuvolasta. Ei tuo ole terveellinen kasvuympäristö lapsille.
Tiedät että vaimosi on sairas ja ärsytät häntä nauhoitamalla raivokohtausta? Olet tietty itse ihan loppu, mutta et ole puoliksikaan niin loppu kuin lapsenne. Eli lapset kainaloon ja jonnekin? Tai sitten soitat poliisit ja pyydät viemään vaimon pois.
Eikö sua hävetä toi kommenttikirjoitukses? Ja otsikkokin on aika tyly. Toinen pyytää apua ja vertaistukea ja sulta tulee puukkoa selkään, nälvimistä sun muuta..
Ap, voisit vaikka soittaa perheneuvolaan, sosiaalitoimistoon tms (ohjaavat kyllä eteenpäin tarvittaessa) ja keskustella asiasta. Paikkakuntasi puhelinnumerot löytyvät netistä.
Tsemppiä.
Nauhoituksen tarkoitus oli saada hänet näkemään millainen on raivotessaan. Olisi tietty pitänyt antaa tilanteen rauhoittua ensin.
Fyysisen koskemisen taustalla on, näin uskoisin, toive, että tekisin jotain takaisin. Hän saisi sitten siitä puhuttavaa. Ei ole sitä vaaraa, sillä lyöntinsä eivät edes satu. Pyrin olemaan hiljaa ja välttämään näitä riitoja, mutta ei auta tulee vaan perässä. Lopuksi sylkee, kun tietää kuinka paljon vihaan tuota tapaa.
http://www.iltalehti.fi/suhteet/200705106067498_su.shtml
Ja tässä
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/haetko_tietoa2/tietoa_perhevakiva…
Ja vielä
http://www.turvakoti.net/fi/tekijat/nainen+vakivallan+tekijana/
Lähde heti kun mahdollista hakemaan apua perheellesi. Sinun on suojeltava lapsiasi ja itseäsi! Jos vaimo ei kykene olemaan ihmisiksi, hän tarvitsee hoitoa ja sinun on otettava kokonaisvastuu lapsista. Hanki todisteet väkivallasta, jos vaimosi mahdollisesti valehtelisi viranomaisille. Toivon sulle ja perheellesi kaikkea hyvää.
sysissä kuin sepissäkin. Ensinnäkin, miksi ihmeessä hommaat vaimollesi nukahtamislääkkeitä? Onko totta tuo kertomus että olet käyttänyt huumeita? Miksi juoruat vaimostasi pahaa selän takana? Miksi nauhoitit hänen raivokohtauksensa? Mitä hyvää vaimossasi on? Miten paljon autat kotitöissä? onko teillä yhteistä aikaa? milloin viimeksi sanoit vaimollesi jotain kaunista?
totta, mutta yksityiskohtia on muunneltu, että kirjoittajaa ei tunnistettaisi.
Sen voin kertoa, että olen tähän ketjuun kirjoittanut toinen mies, ja minun tarinani on TÄYSIN totta. Tämä ongelma on ehkä helppoi liipata provouden alle.
Ehkä minun pitäisi aloittaa oma ketju, johon lykkään nuo omat juttuni, mutta eiköhän sielläkin olisi joku provon huutelija jo viidennessä viestissä.
Vanha juttuhan tämä on - jos ei viesti miellytä, ammu viestintuoja.