Alle 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin!!!!
Vanhemmat jotka kouluikäisen kotiin sairastamaan tekevät LASTENSUOJELULLISEN RIKOKSEN! Työkaverini tuli töihin, jonka 11-vuotias lapsi oli kotona flunssassa. Tein lasu-ilmon. Työkaveri ei saanut tietää kuka ilmon takana, mutta puhisi asiasta. MLL:n mukaan alle 12-vuotiasta ei saisi jättää hetkeksikään yksin ja 15-vuotias on vielä lapsi, joka tarvitsee myös aikuisen valvovaa silmää. Ymmärrättekö nyt että alle 12-vuotiasta EI SAA JÄTTÄÄ EDES KAUPPAREISSUN AJAKSI YKSIN!!! Jos itse olisin äiti niin en rikkoisi lakia toistuvasti kuten olen todennut nykyvanhempien jatkuvasti tekevän ja toistuvasti!!!
"Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Kansainvälisiä suosituksia
Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä."
"Tosiasia kuitenkin on, että 15-vuotias on lapsi. Kotona voi myös tulla yllättäviä tilanteita. Mitä tehdä, jos tulee sähkökatkos tai tulipalo?"
Käräytin lastensuojelulle myös erään työkaveri äidin jonka yhdeksäsluokkalainen lapsi on ollut yksin öitä kotona äidin käydessä 3-vuorotyössä, eli myös öisin ollessa töissä. 9-luokkalainen lapsi oli tapahtuma-aikaan 15-vuotias. Täällä paheksuttiin asiaa ja nyt haluan todistaa OLLEENI OIKEASSA.
tässä lähde_http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/
käräytän edelleen kaikki lakia rikkovat vanhemmat halusitte sitä taikka ette.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:50"]Vain alle 10-vuotiasta lasta saa jäädä kotiin hoitamaan palkallisena, jos lapsi on sairas.
[/quote]
Nyt ei olekaan kyse sun rahapussistasi vaan lapsen terveydestä!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:50"]Vain alle 10-vuotiasta lasta saa jäädä kotiin hoitamaan palkallisena, jos lapsi on sairas.
[/quote]
Nyt ei olekaan kyse sun rahapussistasi vaan lapsen terveydestä!
[/quote]
Palkatonta vapaata saa jos 11-v lapsi on sairaana. On vanhemman itsekkyyttä mennä töihin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:05"]Voi ei, mikä lainrikkoja olen... Jätin 11 vuotta ja 7 kuukautta vanhan tyttäreni kotiin kun kävin hakemassa pikkuveljen päiväkodista! Aikaa kului jopa 7 minuuttia! Sama toistui eilen, kun kävin katsomassa naapurin koirat ja tyttö oli 2 minuuttia yksin. Mutta kivittäkää minua tyhmyriä ja paiskatkaa vankilaan: ehkä lapset ovat onnellisia menettäessään rakkaan äitinsä! Mikä surkea paska olenkaan!
[/quote]
7kk ikäistä vauvaa ei jätetä yksin kotiin ellet itse ole kuuloetäisyydellä. Mitä jos vauva alkaa parkumaan ja 11-v pinna ei riitä, 11-v ei ole vielä aikuinen ja voi tehdä virhepäätöksiä paniikissa kun vauva huutaa...
[/quote]
Ensi kerralla lue ajatuksen kanssa. Tyttö oli 11v 7kk, eli alle 12-vuotias.
Ap, olet ihan hullu. Minä olin ensimmäisestä luokasta lähtien yksin kotona, yksin kävelin kouluun, yksin sieltä kotiin joka oli tyhjä vielä pari tuntia koulusta tuloni jälkeen, ennen kuin isäni tuli töistä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:05"]Voi ei, mikä lainrikkoja olen... Jätin 11 vuotta ja 7 kuukautta vanhan tyttäreni kotiin kun kävin hakemassa pikkuveljen päiväkodista! Aikaa kului jopa 7 minuuttia! Sama toistui eilen, kun kävin katsomassa naapurin koirat ja tyttö oli 2 minuuttia yksin. Mutta kivittäkää minua tyhmyriä ja paiskatkaa vankilaan: ehkä lapset ovat onnellisia menettäessään rakkaan äitinsä! Mikä surkea paska olenkaan! [/quote] 7kk ikäistä vauvaa ei jätetä yksin kotiin ellet itse ole kuuloetäisyydellä. Mitä jos vauva alkaa parkumaan ja 11-v pinna ei riitä, 11-v ei ole vielä aikuinen ja voi tehdä virhepäätöksiä paniikissa kun vauva huutaa...
[/quote]
Niin siis kyseessä on lienee vain yksi lapsi, 11 vuotta ja 7 kuukautta vanha..
missä menee raja? saako vanhempi jättää alle 12-vuotiaan yksi siksi aikaa, kun käy postilaatikolla tai viemässä roskat? talo voi vaikka räjähtää! entä jos lapsi on suihkussa YKSIN 15 minuuttia?? ilman vanhemman valvontaa!!!!!lasu-ilmoako??
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:05"]Voi ei, mikä lainrikkoja olen... Jätin 11 vuotta ja 7 kuukautta vanhan tyttäreni kotiin kun kävin hakemassa pikkuveljen päiväkodista! Aikaa kului jopa 7 minuuttia! Sama toistui eilen, kun kävin katsomassa naapurin koirat ja tyttö oli 2 minuuttia yksin. Mutta kivittäkää minua tyhmyriä ja paiskatkaa vankilaan: ehkä lapset ovat onnellisia menettäessään rakkaan äitinsä! Mikä surkea paska olenkaan!
[/quote]
7kk ikäistä vauvaa ei jätetä yksin kotiin ellet itse ole kuuloetäisyydellä. Mitä jos vauva alkaa parkumaan ja 11-v pinna ei riitä, 11-v ei ole vielä aikuinen ja voi tehdä virhepäätöksiä paniikissa kun vauva huutaa...
[/quote]
Ensi kerralla lue ajatuksen kanssa. Tyttö oli 11v 7kk, eli alle 12-vuotias.
Ap, olet ihan hullu. Minä olin ensimmäisestä luokasta lähtien yksin kotona, yksin kävelin kouluun, yksin sieltä kotiin joka oli tyhjä vielä pari tuntia koulusta tuloni jälkeen, ennen kuin isäni tuli töistä.
[/quote]
ensi kerralla kirjoita oikein. Tyttö ei voi olla yhtäaikaa 11v ja 7kk, vaan joko 2 tyttöä 11v ja 7kk tai 1 tyttö 11v 7kk
Itse päästän 5 vuotiaan tytön aina yksin ulos leikkimään. Tulee kotia aina ruoka-aikaan
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:22"]Itse päästän 5 vuotiaan tytön aina yksin ulos leikkimään. Tulee kotia aina ruoka-aikaan
[/quote]
ahaa, myöskö silloin kun hän on kuumeessa?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:42"]
Vanhemmat jotka kouluikäisen kotiin sairastamaan tekevät LASTENSUOJELULLISEN RIKOKSEN! Työkaverini tuli töihin, jonka 11-vuotias lapsi oli kotona flunssassa. Tein lasu-ilmon. Työkaveri ei saanut tietää kuka ilmon takana, mutta puhisi asiasta. MLL:n mukaan alle 12-vuotiasta ei saisi jättää hetkeksikään yksin ja 15-vuotias on vielä lapsi, joka tarvitsee myös aikuisen valvovaa silmää. Ymmärrättekö nyt että alle 12-vuotiasta EI SAA JÄTTÄÄ EDES KAUPPAREISSUN AJAKSI YKSIN!!! Jos itse olisin äiti niin en rikkoisi lakia toistuvasti kuten olen todennut nykyvanhempien jatkuvasti tekevän ja toistuvasti!!!
"Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä."
"Tosiasia kuitenkin on, että 15-vuotias on lapsi. Kotona voi myös tulla yllättäviä tilanteita. Mitä tehdä, jos tulee sähkökatkos tai tulipalo?"
Käräytin lastensuojelulle myös erään työkaveri äidin jonka yhdeksäsluokkalainen lapsi on ollut yksin öitä kotona äidin käydessä 3-vuorotyössä, eli myös öisin ollessa töissä. 9-luokkalainen lapsi oli tapahtuma-aikaan 15-vuotias. Täällä paheksuttiin asiaa ja nyt haluan todistaa OLLEENI OIKEASSA.
tässä lähde_http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/
[/quote]
Älä jauha peetä, tuo väitteesi ei pidä paikkaansa. Tee vaan lasuja niin pian sua paiskataan syytteellä perättömästä lausumasta. Idiootti.
Tää on kyllä hyvä provo. Tajuatko ap, että 15-vuotiaat asuvat usein jo yksin?
Miksi monessa muussa Eu-maassa ovat sos.viranomaiset oven takana jos 12 vuotias on yksin kotona? Kertokaa kun en tajua miksi Suomessa lapset ovat erinomaisen hyvin kasvatettuja ja itsenäisä vrt. muut maat että täällä pärjää itsekseen jo 7 vuotias koulun jälkeen?Lapsi voi haluta olla yksin, minunkin lapseni nyt 2 vuotias haluaa jätskiä joka päivä mutta on vanhemman tehtävä huolehtia turvallisuudesta jne.
En tajua asiaa, joten selittäkää idiootille? Vai onko Suomessa jotenkin synnynnäisesti vahvempi psyyke jo lapsilla jolloin yksin jättäminen ei haittaa? Ihan aikuisten oikeasti esimerkiksi katolisissa maissa naapurit soittavat sos. viranomaiset ja poliisit vaikka se 12 vuotias olisi sen kauppareissun yksin kotona... ja monessa maassa 14 vuotiaaksi asti viedään ja haetaan koulusta ja portit ovat lukossa koulupäivän ajan (ei vain isoissa kaupungeissa). Mistä johtuu suomalaisten lasten suurempi sisäsyntyinen turvallisuuden tunne? Erinomaisesta kasvatuksesta tms?
Provohan tämä on mutta..
Olen kulkenut matkat esikoulusta / koulusta kotiin jo 6- vuotiaasta asti. Yksin olin kotona jo 9- vuotiaana kun äiti aloitti yötyöt. Sillointällöin kävi naapurinmummo katsomassa miten menee ja kutsui pullakahveille jos olin kauan yksin :)
Ja nyt olen 22- vuotias nainen joka ei pienestä säiky ja nautin omasta ajasta suunnattomasti.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:12"]Pitäisikö ap.n hankkia oma elämä? Hyysää vaikka omaa perhettäsi jotta voit jättää toisten perheet rauhaan. Vai oletko perheetön? Jokseenkin en olisi yhtään yllättynyt siitäkään. Onko se nenä pakko tunkea asioihin mitkä ei oikeasti sulle kuulu? T.se lapsityövoiman käyttäjä jonka 12v lähti viemään yksin roskat ulos. [/quote] Eikös kyse ollut sairaasta lapsesta? Jos laitat kuumeisen lapsen viemään roskia ja tekemään töitä kotona sairaana niin kyllä, lasu-ilmoituksen paikka!
[/quote]
Tässä kommentissa ei mainita mitään sairastelusta. Ap käräyttää kaikesta typerästä ja turhasta mikä ei sille edes kuulu. Ap tekee enemmän hallaa lapsilleen kun estää niiltä itsenäistymisen. Ap.n lapset roikkuvat sen helmoissa vielä keski-ikäisenäkin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:42"]
[/quote]
muutin omilleni ollessani 16 ja vielä 100km päähän vanhemmistani.
liika holhoaminenkaan ei tee hyvää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 19:03"]
Ap, oikein teit. Sairasta 11v lasta ei saa jättää yksin huolehtimaan omasta hoidostaan.
[/quote] työnantaja ei korvaa ts et saa palkkaa jos hoidat 11 v kotona, 10 v on se raja muistaakseni
AP, MLL:n suositus ei ole mikään laki. Että ihan turhaan vauhkoat.
M[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 18:01"]Minä asuin 16v jo yksin.
[/quote]mä asuin 15v.
Mun tyttö on ollut kotona yksin 12-vuotiaana tön yli. Kuulemma nautti kun oli kotona rauhallista eikä iskä ollut kiusaamassa.
En jaksa lukea. Ihanan seko. Hajoa ajatukseesi, että ekaluokkalaseni kulkee kouluun ja kotiin joka päivä yksin, ja viettää joka ip n.2h yksin. Omasta halustaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:52"]
Jos on lusikalla annettu jne...
[/quote]
Ei tässä nyt oo millään lusikalla annettu, vaan pipetillä korkeintaan...