Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 13:49"]

Mä näen tuon biisin myös yhdenillan jutuista kertovana, mutta se ei kohdistu niinkään tiettyyn henkilöön tai persoonaan vaan näihin "yhden illan rakkauksiin" ns. massana. Tai oikeastaan ylipäätään siihen yhdenillan rakkauden kaipuuseen.

[/quote]

Yhden illan jutuista ei kirjoiteta biisejä. Ne vaan tapahtuu. Ja sit eteenpäin. Kyllä tässä on joku kaipaus jäänyt suuremmasta, enemmästä, kun vain yhden yön sai pitää omanaan. 

Vierailija
142/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:49"]

Mun mielestä tää kertoo koko elämän jatkuvasta suhteesta sielunkumppaniin. Molemmilla on oma elämänsä ja arki mutta hetken pystyy joskus viettämään yhdessä. Ja jollain tavalla tämä sielunkumppanuus on se kantava voima vaikka ei ole sitä arkitodellisuutta.

[/quote] Ihanasti sanottu. ♥ 

Mulle tää kertoi alunperin nimenomaan siitä platonisesta rakkaudesta yleisesti. Nykyään yhdistän tän biisin omaan pikkusisareen, joka on mua reilut 10 vuotta nuorempi. On vähän kuin sielunsisko. Niin läheinen, että tuntuu kuin katsoisi peiliin, muttei kuitenkaan koskaan täysin sellainen, kuin kuvittelen. Joka hetki tavallaan pelkään, että kasvetaan tässä maailmassa erilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:30"]Sinun tulkintasi ei se ainoa ja oikea. Tuon lauseen voi tulkita myös henkilön elämästä poistuneena (jättänyt, jouduttu eroamaan syystä tai toisesta monimutkaisen tilanteen vuoksi, kuolema yms.) tärkeänä naishenkilönä: Vaikka he olivat vain hetken yhdessä, ei etäisyys ja ei vuodetkaan heitä erota. Tämän naisen hän näkee monissa naisissa, unissa ja tuntee hänen läsnäolonsa edelleen yms. Mutta ei sinun tulkintasi myöskään väärä ole, niin kuin ei kenenkään muunkaan. Varsinkin kun biisi on tarkoitettu oikeasti seksinvonkausbiisiksi. Mutta se ei poista sitä, etteikö biisin voisi tulkita eri tavalla ja musta ei ole oikein sanoa kenenkään tulkintaa vääräksi, olipa biisin alkuperäinen merkitys mikä tahansa. Mä näen tän edelleenkin kauniina kappaleena, vaikka tiedänkin biisin taustan. Kaikki ei ole niin kyynisiä.

[/quote]

Tulkintoja on yhtä monta kuin kuulijoitakin, eikä mikään tulkinta ole väärä. Se, mitä tekstin kirjoittaja on tarkoittanut kirjoittaessaan, on kokonaan toinen asia.

Vierailija
144/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 13:49"]

Mä näen tuon biisin myös yhdenillan jutuista kertovana, mutta se ei kohdistu niinkään tiettyyn henkilöön tai persoonaan vaan näihin "yhden illan rakkauksiin" ns. massana. Tai oikeastaan ylipäätään siihen yhdenillan rakkauden kaipuuseen.

[/quote]

Yhden illan jutuista ei kirjoiteta biisejä. Ne vaan tapahtuu. Ja sit eteenpäin. Kyllä tässä on joku kaipaus jäänyt suuremmasta, enemmästä, kun vain yhden yön sai pitää omanaan. 

[/quote]

Biisejä voi kirjoittaa mistä tahansa, myös yhden illan jutuista. Tai vaikka puhelinpylvään henkisestä elämästä.

Vierailija
145/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on erilaisia hetkiä ja kohtaamisia, toiset pidempiä ja toiset lyhyempiä.

Vierailija
146/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:30"]Sinun tulkintasi ei se ainoa ja oikea. Tuon lauseen voi tulkita myös henkilön elämästä poistuneena (jättänyt, jouduttu eroamaan syystä tai toisesta monimutkaisen tilanteen vuoksi, kuolema yms.) tärkeänä naishenkilönä: Vaikka he olivat vain hetken yhdessä, ei etäisyys ja ei vuodetkaan heitä erota. Tämän naisen hän näkee monissa naisissa, unissa ja tuntee hänen läsnäolonsa edelleen yms. Mutta ei sinun tulkintasi myöskään väärä ole, niin kuin ei kenenkään muunkaan. Varsinkin kun biisi on tarkoitettu oikeasti seksinvonkausbiisiksi. Mutta se ei poista sitä, etteikö biisin voisi tulkita eri tavalla ja musta ei ole oikein sanoa kenenkään tulkintaa vääräksi, olipa biisin alkuperäinen merkitys mikä tahansa. Mä näen tän edelleenkin kauniina kappaleena, vaikka tiedänkin biisin taustan. Kaikki ei ole niin kyynisiä.

[/quote]

Tulkintoja on yhtä monta kuin kuulijoitakin, eikä mikään tulkinta ole väärä. Se, mitä tekstin kirjoittaja on tarkoittanut kirjoittaessaan, on kokonaan toinen asia.
[/quote]

Tiedän. Edellinen kommentoija vain toi esiin, että miten kukaan voi tulkita tuota lausetta muulla tavalla ja väitti muiden selityksiä hairahtaneiksi. Halusin tarttua siihen.

Vierailija
147/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luen näitä teidän tulkintoja, tuleekin olo että taidan olla aikas romanttinen ja naiivi. Mutta parempi niin, että näkee maailman kauniina ja positiivisena. Vaikkakin hivenen surullisenakin.

Mun mielestä tää biisi kertoo myös levottomuudesta, mies ja nainen eivät pysy paikoillaan.

Tykkään myös Jennin biisitä Missä muruseni on. Siinä on samaa, rakkain on hukattu jonnekin maailmalle. Yritetty unohtaakin, mutta toista kaipaa silti, ja odottaa.

Vierailija
148/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä biisi on saanut henkilökohtaisen merkityksen. Tunsin miehen vuosia ja olimme hyviä kavereita. Välillä meni vuosia ettemme nähneet lainkaan, mutta hän oli silti jossain alitajunnassa aina. Asuimme kaukana toisistamme ja aina tavatessamme oli hyvä olla yhdessä. Eräänä kevätyönä tapasimme jälleen, yksi yö kuin koko elämä.. Sen seurauksena sain lapseni.

Vierailija
149/165 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:03"]

Minulle tämä biisi on saanut henkilökohtaisen merkityksen. Tunsin miehen vuosia ja olimme hyviä kavereita. Välillä meni vuosia ettemme nähneet lainkaan, mutta hän oli silti jossain alitajunnassa aina. Asuimme kaukana toisistamme ja aina tavatessamme oli hyvä olla yhdessä. Eräänä kevätyönä tapasimme jälleen, yksi yö kuin koko elämä.. Sen seurauksena sain lapseni.

[/quote]

Tämä on hyvä esimerkki siitä, että tyypillisesti tulkinta tehdään oman elämäntilanteen pohjalta. Eikä siinä siis ole mitään pahaa, päinvastoin hyvä teksti antaa tilaa omalle tulkinnalle.

Vierailija
150/165 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biisi kertoo kahden vanhan, toisilleen tutun sielun kohtaamisesta. Molemmat ovat kulkeneet lukemattomia elämiä tavaten kussakin elämässä eräänlaisena välietappina. Hetken ajan he jakavat ikuisuuden, ja saavat lohdutuksen ja muistutuksen alkukodista. Tämä maailma ja heräämättömän ihmistietoisuuden paino on hetkeksi pois.

Vierailija
151/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Liedosta/ Turusta on se nainen. Arskaan tais biisi linkittyä.

Vierailija
152/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 06:16"]"Ei etäisyys, ei vuodetkaan Ei mikään meitä erota"

Juuri meinasin myös laittaa tän kohdan ja kysyä, että miten se sopii yhden yön juttuun

Jatkuu

"Kun hetken vain sut pitää saan Ja unohtaa"

Eli viittaa vain siihen hetken ajattomuuteen.

Edelleen kyse yhden illan jutusta.

Vierailija
153/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo bändäreiden panemisesta.

Ja nimenomaan sellaisista herkistä runotytöistä, jotka aamutähti otsallaan astelevat yön laitoja. Eli sellaisia, jotka pitivät Tehosekoittimen poikia jonain herkkinä ja syvällisinä runopoikina ja kuvittelivat jotain sielun kumppanuutta heidän kanssaan.

Vierailija
154/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko tarkoittaa myös läheistä ja tärkeää naista, ei vain "siskoa".

Kuulostaa perverssiltä. Minulle muut naiset ei ole siskoja.

Vierailija
155/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha etsiä syvempiä merkityksiä aina.

Biisien kirjoittajana voin paljastaa, että usein paperille vain kirjoitetaan, mitä mieleen tulee niin, että aihe pysyy Kuta kuinkin jotenkin koossa.

Valitettavasti näin, merkityksiä ei aina ole, vaikka niitä haluaisi nähdäkin.

Toki on hyvä, jos kuulijalle jää sellainen vaikutelma, sehän on tarkoituskin.

Vierailija
156/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 06:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 06:48"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 06:46"] Voi luoja teitä. :D Se kertoo nimenomaan yhdenillanjutuista, ei mistään elämää suuremmasta rakkaudesta yhteen henkilöön. Termi pikkusisko viittaa teinifaneihin, joita Otolla oli tapana panna keikkojen yhteydessä.

Mammat hei, ei tämä alapeukuttamalla muuksi muutu. Ottakaa nyt järki käteen. Lähde: oma pää?

Haastattelusta olen lukenut, eikä tuo kaksista lukutaitoa vaadi. Ette taida tuntea bändiä yhtään?

Hei, ei naisten kanssa voi puhua inhorealistisista asioista, heidän täytyy säilyttää ruusufantasiansa kaikissa asioissa.

Vierailija
157/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 06:03"]Mä oon aatellu että kertoo juurikin yhden illan jutusta.

Miksi se kutsuu sitä naista pikkusiskoksi, vähän perverssiä...

Kirjallinen viittaus. Grimmin veljekset: Hannu ja Kerttu

Vierailija
158/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan yhdenillan panosta. Mutta kauniista lyhyestä tarinasta. Lyhytkin voi olla kaunista, ei kaiken pidä aina johtaa mihinkään pidempään. 

Moni soittaa tätä kyllä häissään. Sitä en oikein ymmärrä. 

Vierailija
159/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Mä tiiänkin. Ei ole yhden illan jutusta.

160/165 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se kertoo selkeästi yhden yön jutuista, kuuluipa siihen seksi tai ei.

Pikkusisko viittaa sielunsisaruuteen: "voi kaltaisensa kohdata". Kertojan eri yhden yön kumppanit ovat olleet hänen sielunsisariaan. He kaikki ovat olleet kertojan kaltaisia ainakin siinä, että he ovat vaeltaneet yössä yksin ja päätyneet yhden yön juttuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän