"Ihana" ex-mieheni ja elatusmaksu
Päätin sitten sohaista kepillä ampiaispesää... Ex-mieheni maksamaan elatusmaksuun ei ole tehty indeksikorotuksia noin viiteen vuoteen, ja nyt kun olen itse tilapäisesti pienituloinen, päätin ottaa ne puheeksi. Nyt on sitten täysi sota päällä.
Yhteinen lapsemme on 9-vuotias. Erosimme, kun hän oli alle 2-vuotias. Ero oli riitaisa ja jo avioliittomme aikana alkanut, mieheni harjoittama henkinen väkivalta jatkui pitkään eron jälkeen - olihan hänellä käytössään hyvä ase, yhteinen lapsi.
Nykyään tilanne on jo rauhoittunut, ja minulla on uusi perhe. Ex-mieheni tapaa lastaan vapaasti. eli aina kun haluaa. Hän haluaa yleensä tavata lapsen viikon tai kahden viikon välein vain muutaman tunnin ajan kerrallaan, vaikka asumme samalla paikkakunnalla.
Mies maksaa minimielatusmaksua, joka oli eromme aikaan 119 e / kk, ja jota ei ole siis kertaakaan korotettu edes indeksikorotuksin. Tulojensa puolesta hän joutuisi varmasti maksamaan enemmän (on keskituloinen, tällä hetkellä ei edes asuntolainaa). Hänellä ei myöskään ole muita lapsia tms. elätettäviä. En kuitenkaan ole jaksanut tapella hänen kanssaan yhtään enemmän kuin on ollut pakko, joten olen tyytynyt tuohon minimirahaan.
Nyt pyysin, että hän maksaisi minulle ensi kuusta lähtien nykyisen minimielatusmaksun verran, eli 136 e / kk. Mies kilahti ihan totaalisesti, ja sanoi, että haluan ilmeisesti aloittaa sodan uudestaan. Hän ei sitten kuulemma enää aio tavata lastaan, kun minä olen niin v-mäinen, paitsi sitten kun tämä täyttää 12 vuotta, jolloin ottaa tämän luokseen asumaan.
No huh-huh... voi kun kukaan muu ei olisi niin idiootti kuin minä olin, ja menisi tekemään lapsia tuollaisten hullujen kanssa.
Kommentit (4)
Olet oikeassa Melba, olen ollut liian kiltti. Hän on vain niin kauhea ihminen, että olen antanut asian olla, jotta saan olla rauhassa.
Odotan nyt 15.7. asti ja katson, maksaako hän sen 136 e vai entisen summan. Sen jälkeen otan yhteyttä lastenvalvojaan ja lasketaan koko elatusmaksu uusiksi tulojen mukaan, jos hänelle ei minun ehdottamani vaihtoehto sovi.
t.ap
Hienoa! Tee näin. Pistä myös ulosottoon se korotettu elari heti jos ei tule tuo suurempi summa. Ja toki voitte joka tapauksessa laskea ne uudet elarit muutenkin. Minä olen sitä mieltä, että jos ei vaadi lapselleen sitä summaa, mikä elatukseen kuuluu saada, niin siinä äitikin vähän kuin varastaa lapsensa rahoja. Jos ei niitä välttämättömään elämiseen tarvitse, niin pistää sitten vaikka lapselle säästöön ne 25 e kuussa tai mitä se sitten onkaan.
Tsemppiä. Kun kerran näytät, ettet anna kohdella sinua ja lastasi miten herra haluaa, niin jatkossakin on varmasti paljon helpompaa teillä.
En ymmärrä itsekään, miten riitely ex-miehen kanssa saa mut välittömästi voimaan ihan fyysisesti pahoin. Johtunee siitä, että hän tottakai tuntee minut niin hyvin, että osaa lyödä vyön alle ja lujaa. Lisäksi hän vetää aina välittömästi lapsen mukaan riitaan, niin kuin nytkin: "En enää aio enää tavata lasta ollenkaan, koska olet niin v-mäinen ämmä."
Mitäpä se minuun vaikuttaa, vaikkei hän lasta tapaakaan, mutta lapselle siitä tulee paha mieli ja äitinä joudun häntä lohduttamaan.
Järkevät sanasi kuitenkin auttavat kummasti. Mukavaa kesänjatkoa sinulle, Melba!
Miksi sinä alistut tuommoiseen? Elatusmaksut ovat välittömästi ulosottokelpoisia indeksikorotuksineen. Älä pidä mitään yhteyttä tai huomauta vain kerran kauniisti muuttuneesta elarista ja sitten pistät ulosottoon. Tammikuusta lähtien olisi pitänyt jo tulla se isompi elatusmaksu. Minä olen sitä mieltä että tuon sorttisten ihmisten kanssa ei kannata pitää turhaan ylimääräisesti yhteyttä.