**KESÄNUPUT ma-ke**
Kommentit (110)
Tulethan Tytteli sitten kertomaan, millainen asunto oli! Toivottavasti sellainen mistä pidätte ja saatte sen oman kodin. Mulla tuli viikonloppuna tosi haikea olo, kun katselin meidän puutarhaa, ja mietin että viimeistä kesää tässä ollaan. Mutta toisaalta saadaan tänään pohjapiirrustukset siitä meidän Prahan asunnosta, niin että voidaan (tai siis minä voin;)) suunnitella vähän huonejärjestyksiä ja sisustusta. Kivaa! Meillä ei ollut silloin paikanpäällä kameraa mukana, ja kummasti sitä unohtaa, että millasta siellä nyt tarkalleen oli. Pakkailua pitäisi pikkuhiljaa ryhtyä harrastamaan, mutta tänään harrastan vain itseni hemmottelua. Kauneushoitolaan matkaan.
Oletteko muut käyneet hammaslääkärissä kuin lähiaikoina? Mun pitäisi mennä, en ole ollut NIIIIIIIIN pitkään aikaan. Pelottaa vaan se, kun en pysty yhtään olemaan selällään. Oksennan heti kun mut pistetään selälleen, ja vielä tungetaan jotain suuhun;)
Supistuksista ei täällä tietoakaan, joten rauhassa kesäkuuta odotellaan. Miehellä onkin tulossa useampi ulkomaan reissu tossa kesäkuulla, joten toivotaan, että ajoitus osuisi meilläkin nappiin. Lapset toki saan vanhemmilleni tai naapuriin, mutta ei olis kiva mennä yksin synnyttämään ja miestäkin harmittais ihan hirveesti, jos ei mukaan pääsis.
Mutta nyt kaunistautumaan niin tulee itselle parempi mieli;)
Selma 35+6
Selma3: Kävin viime viikolla hammaslääkärissä ja voi sitä tuskaa. Hammaskiveä rapsuteltiin ja tulihan mulla ihan hirveen paha olo siinä maatessa, piti pyytää lääkäriä lopettaan. Ikenet vuos verta ja syljeskelin verta vielä seuraavana päivänä.
Mulla supisteli eilen niin lupaavasti yli 5tuntia, sit lopahti :(.
No ens viikolla on kait käynnistys joka tapauksessa, että eihän tätä mahaa enää kauan tarvitse kantaa mukana. Saa nähdä saanko syntymäpäivälahjan itselle (ens viikolla ois,...)
Kix 38 tasan
Suu kuivana sai nukkua yön ja useasti juosta juomassa ja vessassa. Nenä ihan tukossa ja silti valuu koko ajan. Tuskainen olo, kurkkukin hieman kipeä. Plääh.
Vesirokkoasia edistynyt siihen malliin, että soitin neuvolaan, josta oli soitettu äitipolille. Hyvin todennäköisesti saan aloittaa jumalattoman kuurin Zoviraxia, jos tuo on rokkoa. Tänään pitää vielä käydä näyttämässä tyttöä terveyskeskuksessa. Kuuri pitää aloittaa 7 vuorokautta ensimmäisestä kontaktista, joten nyt on arvioitava, alkoiko tauti tiistaina kuumeen myötä vai lauantaina isomman näppysatsin myötä. Piti vielä tämänkin.. Kutittaa ihan säälistä!
Mahan koosta: mulla oli sf-mitta 34cm viikolla 34+2 ja varmasti tuosta vielä nousee. Esikoisesti suurimmillaan 35cm, poika painoi 3945g, tokasta 32cm (3710g) ja kolmannesta 36cm (4730g). Itse veikkaan, että tämä neljäs ei jää kolmatta kovinkaan koosta jälkeen.. Mutta toisaalta, mulla on aina ollut mahat hyvin ylhäällä, vauvat laskeutuneet vasta synnytyksessä.
Muiden mielestä miun maha on valtava. Miusta ihan normaali vauvavatsa mulla. Ennen hiihtolomaa perhekerhossa vilkutti keittäjätäti kuopuksellemme ja sanoi: Nähdään sitten loman jälkeen, ellei äiti ole jo lähtenyt laitokselle! Just. Enpä heti tiennyt, miten päin olla :D
Hammaslääkärissä ravasin viime keväästä syksyyn. Oli pikkuisen remonttia, kun en muutamaan vuoteen saanut aikaseksi mennä. Sopivasti hoidot loppui ja tein positiivisen raskaustestin. Lääkäri olisi vielä varannut ajan viisaudenhampaiden (kaksi alhaalla) poistoon, mutta jää siis myöhemmäksi. Mutta viime viikolla tein kauhean löydön suusta: ylös on puhjennut viisauden hammasta aivan ikenen loppu "kulmaukseen" poskea vasten :( Pysyis vaan oireettomana muutaman kuukauden, että sit oikeesti kerkeis niitä poistattamaan!
Jatkakaamme myöhemmin.. Piia ja rv 35+6
Onnea Niinalle kesänupun syntymisestä!
Ja onnea myös asuntoa etsiville ja uuteen muuttaville!
Selmalle hammaslääkäristä: Kävin muutama viikkoa sitten hammaslääkärissä ja hyvinhän tuo meni vaikka itsekin jännitin juuri selällään oloa ja kun suuhun tungetaan jotain. Mutta ei edes oksettanut yhtään, vaikka muuten nyt raskausaikana on tuntunut, että hyvä kun hampaat saan pestyä ilman oksentamista. Kaikki meni kuitenkin yllättävän hyvin ja puudutettakin sain ihan normaalisti.
Ja sitten omaa vointia: Aamusta piti soitella heti terveydenhoitajalle kun eilen tuntui, että lurahtelee jotain housuihin. Menen käymään neuvolassa puolen päivän jälkeen tarkistuttamassa ettei ole lapsivettä. Voihan se olla vaan juoksevaa valkovuotoakin, niin kuin täällä joku aiemmin kirjoittikin. Supisteluja ei ole sen kummemmin ollut tai ainakaan kipeitä. Mutta liitoskivut ja selkäkivut on ihan hirveitä. Miten voikin olla etenkin yöllä nouseminen ja liikkeelle lähtö niin vaikeaa ja tehdä kipeää, tuntuu ettei jalkoja saa liikkeelle. Niin ja tietenkin kääntyminen sängyssä on yhtä tuskaa.
Viikonloppu meni taas nopeaa siivoillessa ja muita kotitöitä tehdessä. Mulla niin ottaa päähän kun olo tuntuu melko hyödyttömältä pihatöiden suhteen. Yks kukkapenkki odottelis kiviä, pitäis vähän maalaillakin, savisia kukkapurkkeja ei voi nostella... Aina pitää olla miestä pyytämässä kaveriksi, ärsyttävää! No eilen kävin vähän ostaan kesäkukkia ja niitä sentään pystyn istutteleen. Mutta täällä Oulun seudulla on vielä niin arvaamattomia nuo yöpakkaset, joten kukkia pitäis vielä jaksaa nostella sisälle tai suojata.
Meillä 4v tyttö oppi eilen ajamaan ilman apurattaita, kylläpä oli ihana nähdä toisen onnistumisen riemua. Ensin kyllä tuntui melko toivottamalta opettelu, mutta nopeasti kuitenkin oppi : )
Tänään päätin ottaa rennosti, kun tyttökin meni hoitoon. Joten suuntaan nyt löhöileen sohvalla, katselemaan tv:tä ja syömään jäätelöä...
Tuikku rv 38 tasan
Minä nukuin kuin.. noh, mikä nyt nukkuu sikeästi ja pitkään.. :D Vähän puuttuu tuolta korvien välistä kun tuli äkkiherätys. Tytär tuli puol ysin aikaan sieltä kaverin luota yökylästä ja oli kuulemma kurkku kipeä ja nenä vuoti ja yskitti.
Eilen lipsautti että olivat mökillä hyppineet vielä puol 11 aikaan paljain jaloin trampoliinilla. Oli kuulemma jalat meinannu jäätyä. Ei kai tartte olla ydinfyysikko tajutakseen että on vilustunut edellisen nenänvuodon päälle vielä uudestaan? Kun ei ollut kuumetta niin komensin kouluun. Hitsi, minä olin kamala äiti, tyhmä ja hän inhoaa minua. Voi toista! On syntynyt tämmöisen paskan pilattavaks.. :) Kamala huuto ja haukkuminen, mutta meni kouluun.
Tyttö olisi lintsaamassa koulusta koko ajan jollain verukkeella jos lupa tulisi. Vuosi sitten teki niin että jäikin kotiin kun minä ja mies lähdettiin töihin. Kouluun opelle ja kavereille valehteli että on kipeä. No jäi kiinni silloin kun ope soitti minulle huolissaan että kun tyttö ei ole 2 viikkoon ollut koulussa että mikä hätänä. Minä tietty sain nautintoa kun pussitin tytön puheissaan sen päivän päätteeksi. Vielä yritti pitää tarinaa yllä.
Lusi kk:n arestia ja open kanssa sovittiin että jos minulta ei tule aamusta soittoa että on kipeä niin sitten suora johtopäätös on, että lintsaa. Miehen kanssa pelisäännöiksi sovittiin että kuumeessa pitää olla kotona ja muuten surutta kouluun. Tyttö kun tekee sitäkin että menee toiselta kinuamaan lupaa siihen, minkä toinen on kieltänyt. Piti ottaa yhteinen rintama että ei kuseta meitä ihan mennentullen.
Että tämmöistä. Oottakaapas te vaan, jolla noita tyttäriä on, milloin se mulukkuikä teidän perheessä iskee.. Meidänkin tyttö oli ihana aurinkoinen ja megakiltti lpieni, mutta tuo murrosikä jyräsi sen yli ihan satasella. Ihana tyttö se vieläkin tietty on mutta saa varautua siihen, ettei aina ole suosiossa. :) Anoppi on sitä mieltä että pojilla on helpompaa. Hänellä oli vanhin tyttö ja 2 poikaa. Tytär paiskoi ovia mutta pojista ei huomannut murkkuikää. Lie tytön jäljiltä niin pahat odotukset että sen takia meni huomaamatta ohi?..
Mun isä nauraa partaansa kun sille sadattelen tuota tilannetta. Meitä on 3 tyttöä ja hän sanoi etten minä ollut mikään helpoin tapaus itsekään. Nyt kuulemma tulee potut pottuina ja sillit päälle. :D Voi jestas kun se eilenkin mulle puhelimessa nauroi..
Omaa napaa sen verran että liitoskivut ovat olleet vähän helpompia nyt aamusta. Kyljyksen kääntäminen yöllä oli kipeä mutta muuten nukuin hyvin. Vähäisiä ovat supistukset, vain semmoisia kovaksi tekeviä. Eli jää tämä mullakin sisälle.
Oikeasti, siinä olisikin painajainen! Kuvitelkaa jos tämä nahkapatteri jäisikin tuohon ja pitäisi lopun ikää kantaa.. Tosin minä näin yksi yö unta että vauva potkaisi jalan tuosta nahan läpi, Kai sitten elämöi yöllä enkä siihen herännyt vaan tuli uniin se jytä.
- pirkko ja punkero rv 35+4
Kipeää tekee. Ei siis supista, mutta haaroväli on kipeänä. Kun olimme menossa nukkumaan, vauva meinasi ihan pakolla kääntyä väärinpäin. Tunsin pään tulossa jo hyvän matkaa tuossa kyljessä. Menin sille kyljelle nukkumaan, jolla tunsin kovan pään ja uimisliikkeita tekevät kädet sekä hieroin samalla toista kylkeäni. Lopulta sain kuin sainkin vauvelin kääntymään takaisin oikein päin. Ei tainnut pikkuinen tykätä kun miehen kanssa vähän "jumpattiin" paikkoja pehmittääksemme ;-)
Kävin jo neuvolassakin. Sf-mitta oli nyt laskenut, pissa oli puhdas, verenpaine 123/69. Paino oli noussut 300g viime viikosta, Kiloja on tullut kaiken kaikkiaan 19, mutten ole huolissani, yleensä 10kg jää jo sairaalaan ja loput vie mukanaan imetys ja arjen kiire :))). Vauvan pää tuntui alhaalla, muttei voida vielä puhua kiinnittymisestä. Sen verran alhaalla kuitenkin, että sattuu ihan tuhottomasti alaosastoon. Järkky kipu, kun tuntuu ihan kuin repeäsin.
Terkka oli sitä mieltä, että jotain voisi tapahtuakin vielä ennen sitä Taysin käyntiä, sen verran lupaavalta kuulemma näyttää ja kuulostaa. Minulla on muuten vatsakin tyhjentynyt nyt ihan ennätysvauhtia ja ne supparit ovat muuttuneet napakammiksi kuin ennen ja sellaisiksi jomotteleviksi...ja kyllähän jotain tuolla alhaallakin tuntuu. Mitään limatulppaa en ole bongannut, mutta valkovuoto on lisääntynyt ihan mielettömästi.
Yöllä piti vielä raahautua vessaankin ja kylläpä oli taas työn ja tuskan takana päästä ylös, Panadolista huolimatta.
Veritulpasta minäkin peesaan Tytteliä: Yleensä siihen liittyy melkoinen kipukin, ja tosiaan raaja on sellainen sinertävä sen turvotuksen ohella.
Minulla on taas sellainen päivä, jotta tuntuu, ettei saa mitään aikaiseksi. Kuopuksen kanssa olin puolisen tuntia neuvolan jälkeen ulkona ja eikös tuo mennyt kaatumaan siellä niin, että nyt on poski mustana. Miten onnistuikin lyömään sen poskensa puisen pergolan tukipuuhun. Onneksi mistään ei tullut kuitenkaan verta, vaikka mustelma onkin melkoisen mahtava, eikä mitään tikkuja tai muuta tullut ihoon. Sattui kyllä takuulla ja olisin niin mieluusti ottanut kaiken sen kivun itselleni :(
Alcatrazille onnittelut hepan kaksosvarsojen syntymisen johdosta. Hellyttäviä kuvia!
Kanelisokeri 38+3
Onnittelut Niinalle ekan kesännupun syntymän johdosta :)
Ja onnea myös kaksosvarsojen omistajalle! Todella söpöjä ilmestyksiä :)
Eilinen päivä meni Särkänniemessä istuskellessa. Hiukan oli upea ilma, kun aurinko paistoi oikeestaan koko ajan. Ihan oli mukava vaan istua ja kattella, kun muut kävi laitteissa. Kävin mä jopa Koskiseikkailussa :) Päivä meni yllättävän hyvin, kun etukäteen aattelin, ett kuinkahan jalat ja selkä kestää. Mutt ei kyllä ollu mitään ongelmaa. Illalla vasta sitten pois lähtiessä alkoi jaloissa tuntua. Onnistuin pudottamaan miehen insuliinikynän jonnekin Särkänniemeen...hiukan otti meitä molempia päähän! "Onneks" se hävis vasta ihan loppureissussa, että sai kuitenkin syöntien aikana ittelleen vielä insuliinit...Nyt mies on sitten terveyskeskuksessa selvittämässä, mistä uusi insuliinikynä. Olikin jo ihan "lupaava" puhelinrumba tuossa ennen hänen sinne lähtöään, kun diabeteshoitaja on sopivasti lähtenyt lomille ja kukaan tk:ssa ei oikein tuntunut tietävän mitään... Katsotaan millä eväillä mies tulee kotiin.
Yöllä maittoi unikin mainiosti, kun oli koko päivän ollu pihalla. Toki ne vakioheräämiset parin tunnin välein kuulu asiaan, mutta siis sen minkä nukuin, nukuin hyvin :)
Täällä on masu kanssa ottanut suunnan alaspäin eli on siis alkanut laskeutua. Hassulta tuntuu, kun istuessa maha ikäänkuin lepää jalkojen päällä ja portaita kävellessä ottaa kiinni reisiin. Mulla maha humpsahti alas jotenkin kerrasta, kun kerran vaan katsahdin peiliin ja huomasin, että ompas se jotenkin erinäkönen. Tuntuu se olossakin, kun enää ei niin pahasti närästä. Ihanaa, kun sekin vaiva edes vähän helpottaa!
Joo...ei tänne oikeen ihmeempiä. Näyttää tulevan taas nätti päivä - nautiskellaan siitä!
makri 36+5
Samanlaiset nukkumisrituaalit näyttää mulla olevan kuin muillakin...Eli parin tunnin välein vessassa käymistä, sängystä ylös pääseminen tuottaa tuskaa ja kävellessä tuntuu kuin rantapallo ois jalkojen välissä...:D "ihanaa"...Lisäks tosiaan se kyljen kääntäminen on aina hankalaa ja tuottaa tuskaa- no ne näyttää olevan näitä "normaaleja" vaivoja...:)
Taas vaihtui uus päivä ja ei tietoakaan lupaavista suppareista- ei varmasti tää pötkylä synny ennen laskettua aikaa. Mullakin ois melko lähellä laskettua aikaa omat synttärit että saa nähdä saanko synttärilahjaksi nyytin kainaloon...:)
Kalevassa tais olla kuva niistä Alcatrazin pikkuvarsoista...Olivat oikein päässeet julkkiksiksi...:) Suloisen näköisiä kyllä!
Nätiltä tosiaan näyttää aamupäivä- voi kun tulis yhtä kiva päivä kuin eilen...
No palaillaan taas :)
Suvi 37+4
ihanaa kun saatiin eka kesänuppu syntyyn :). äsken vahasi auton supistusten toivossa, eikä supistanut ku 2kertaa ja nekin kivuttomia. ja palkkioksi sain kipeän selän ja jomottavan issiaksen. pitää varmaan joku päivä pestä sauna, jos sillä olis mitään vaikutusta asiaan.. harrastettiin muuten seksiä pitkästä aikaa, sillä hommalla sai ainakin muutamaksi tunniksi hyvät menkkamaiset supistukset aikaan, suosittelen :)
Mahan laskeutumisesta täällä ollut puhetta.. siskoni äsken sano että mulla olis yön aikiana maha laskeutunut ihan alas. aloin sitte itekki sitä katteleen ni kyllä se onkin alhaalla, hyvin mahtuu kämmen tissejen ja mahan väliin.. ja istuessa se on sylissä.
Limatulppaa tuli taas eilen jonkin verran. sitä on tullut nyt yli viikon verran, saa nähdä meneekö tämä raskaus ihan loppuun asti, epäilen... torstaina olis lääkäri neuvola niin näkee tuon alapään tilanteen...
kohta pitää mennäkkin esikoista nukuttamaan päikkäreille jos sais pian itekki nukkua samalla.. on muuten ihanaa ku mies on tämän viikon kesälomalla, menee aika ihan erinlailla ku pojan kanssa kaksin ollessa :).
mariatar84 rv 36+2
Mielialoista huomaa, että loppusuora on käsillä. Kahdelta edelliseltä kerralta näen taas samat varmat merkit: mulla on hirmu aktiivinen kausi tässä loppuajoilla, kunnes päivä, pari ennen synnytystä on aina tullut sellainen hirveä väsymys. Kroppa varmaankin kerää voimia tulevan synnytyksen varalle. Nyt ei siis olla väsymyksessä, vaan olen tosi aktiivisessa vaiheessa. Intoa riittää ja jaksua, konkkaavasta menosta huolimatta. Ja näillä viikoilla kun ei tarvitse enää "välittää" supistuksista eli niiden takia kummemmin tahtia hidastella, niin huoletta voi touhuilla.
Viikonloppu sujui mökillä. Istutimme kasvimaahan siemenet, tietty lukuunottamatta niitä kylmänarkoja lajeja joita ei täällä Keski-Suomen korkeuksilla voi laittaa vasta kuin kesäkuun puolella, tyyliin pavut ja herneet ja kurpitsantaimet jne. Olen siis "perinyt" alzheimeriin sairastuneen anoppini valtaisan kasvimaan, joka on kyllä mulle aivan liian iso... Mutta appiukko kun kertoi anopin joskus sanoneen että kun hänestä aika jättää niin kasvimaa jää heinettymään... Niin eihän tässä ylpeys riitä sitä pienentää. Rikkaruohojen määrä on kyllä kasvanut eksponentiaalisesti anopin lopetettua kitkemisen. Minä en vaan ole jaksanut ja ehtinyt niin paljon, ja ymmärtäähän sen, sillä en satu olemaan täysipäiväisesti puutarhanhoitoa harrastanut kotirouva kuten anoppi. Nyt olen lukenut kaiken käsiini saaman kateviljelystä ja aion alkaa soveltamaan niitä oppeja tänä kesänä.
Eli lauantaina mies käänsi maan koneella ja sunnuntaina sitten yhdessä harasimme, kylvimme, istutimme, teimme penkkejä ja vakoja, kastelimme... Rankka päivä, etukäteen ajattelin, etten pysty varmaankaan siemeniä kylvämään tämän rantapallon kanssa, mutta hups ihmettä pystyin kuitenkin jonkin verran! Porkkanansiemenien kylvämisen delegoin miehelle silkkaa pahuuttani, kun vihaan niitä pikkuruisia siemeniä ja TIETENKIN LUONNOLLISESTI siemennauhat olivat kaikista kaupoista loppu siinä vaiheessa kun tajusin ajatella niitä...
No, nyt on istutettu porkkanaa syyslajikkeesta erittäin varhaiseen ja muutamaa siltä väliltä. Lisäksi sipulia, salaatteja, punajuuria, retiisiä, pinaattia, tillia, persiljaa sekä kukkasia silmän iloksi ja kasvitautien/ötököiden tuhoksi. Pavut, herneet, avomaankurkut, kesäkurpitsat viedään sitten vauvan kanssa mökille tai mies saa käydä ne istuttamassa. Miehen sisko tuo myös jotain kaalintaimia ym. Minä en aio enää lähteä maalle ennen vauvan syntymää, ja eihän tässä olekaan enää kuin puolitoista viikkoa koska aion tosiaan jakautua 39+3 ;)
Joku kyseli hammaslääkäristä, ja itse voin kertoa lukeutuvani niihin joilla edelleen tulee oksennusrefleksi hampaita harjatessa. Joten en ole uskaltanut käyttää edes sitä ilmaista hammastarkastusta tämän raskauden aikana. Ajatus makaamisesta pää alaspäin suu täynnä sondeja, imureita, poria, ekskavaattoreita ja vanutuppoja oksettaa jo ihan ajatuksena. Tukehtuisin!
Synnytyksenjälkeinen seksielämä askarruttaa näköjään monia. Omat kokemukseni ensimmäisen synnytyksen jälkeen ovat semmoiset, että episiotomia tarvitsee oman aikansa parantuakseen, sen ollessa vielä tuore ei tule pieneen mieleenkään tunkea alapäähänsä mitään pippeleitä. Myös jälkivuoto pitää huolen siitä, että ajatukset pysyvät pois seksistä, mulla oli varsin eka synnytyksen jälkeen massiivinen jälkivuoto ja aivan yllätyin tokan jälkeen kun se olikin lyhyt ja niukka. (Muistakaa muuten ostaa varastoon semmoisia isoja, pehmeitä, "vanhan ajan" terveyssiteitä osastoa pirkka tai daily. Mitkään siivelliset ihanat huomaamattomat ohuenohuet ei tule kyseeseen.)
(Kun tää hassu palsta väitti että viestini on liian pitkä)
Sitten kun kroppa on jo vähän palautunut synnytyksestä, seksihommia vaikeuttavat kaikenlaiset hormonit, jotka pitävät edelleen ajatukset pois seksihommista. Imetys, äitiyden ensihurma, hullu onnellisuus ja rakkaus vauvaa kohtaan - tämä kaikki on omiaan yhdistämään äitiä ja isää, mutta mielestäni sen seksin kanssa voi ihan hyvin odotella kunnes ihan oikeasti tuntuu siltä. Ekan vauvan jälkeen meni kaksi kuukautta ennenkuin tohdin yrittää, tokan jälkeen n. vajaan kuukauden. Ihanaksi yllätykseksi synnytys ja äidiksi tuleminen paransivat mulla seksin laatua. Tuntoherkkyys ja kyky nauttia omasta kropasta olivat parantuneet huimasti! Hyvä oli parempaa kuin ennen ja orgasmit voimakkaampia. Eli kyllä sitä kannattaa odottaa! Toivottavasti kenelläkään ei ole niin tolloja miehiä etteivät ne sitä kuukautta, paria jaksa odottaa. Sitten on kyllä jotain pahasti pielessä. Mutta yleensä pikkuvauvavaihe on järisyttävä kokemus myös miehelle, ja seksikeskeisyys laantuu heilläkin hetkeksi. Asiastahan voi myös ihan puhua suoraan suomen kielellä, puhuminen tuppaa aina auttamaan kun sen tekee ajoissa ja hyvässä hengessä eikä tyyliin vittuako vonkaat siinä
;)
Mua ei edes enää pelota synnärille ehtiminen, kyllä minä sinne ehdin kun lähden tällä kertaa ajoissa ja jätän nuo elämäni miehet selviytymään kolmistaan mummolaan ja sitten yksi niistä ajelkoot perässäni sairaalaan kun pääsee. Mies on ilmoittanut, että paljon ennen laskettua aikaa ei sovi synnyttää, sillä hänellä on niin paljon duunia tehtävänä valmiiksi ennen isyys- ja kesälomaa. Ans kattoo nyt. Ensi viikolla kuitenkin, arvaan mä.
Kivaa että eka kesänuppu on jo syntynyt, lisää tulee varmasti, ja enpä usko että kenellekään tämä turvokki-vaihe pysyväksi tilaksi jää vaikka Pirkko ja joku muu niin jo epäilittekin...
SF-mitoista: Mulla oli rv 37.4 sf 32 cm, vatsa on laskeutunut jo viikkoja sitten. Katsoin vanhat neuyvolakortit ja aiemmissa raskauksissa näillä viikoilla on olleet 35,5 & 36 - lääkäri sanoikin että voi olla tulossa vähän edellisiä pienempi vauva. Tosin ei se taida tosta sf:stä niin kauheasti kiinni olla vaan mun kroppa vaan taitaa olla niin löystynyt että maha roikkuu, hehheh.
Ja kipulääkkeistä: Itse olen jo varhain siirtynyt suosiolla opiaattipuolelle, eli jos olen todella kipeä liitoksista tai selästä niin otan Panacodia, ja jos olen vain vähän kipeä niin en ota mitään. Pelkkä parasetamoli ei riitä pahaan kipuun, ja koska en itse saa minkään valtakunnan halluja tosta panacodista niin olen sitä jo edellisessäkin raskaudessa käyttänyt ihan reippain mielin. Ja ihan on nuo neuvolalääkärit sitä määränneet. Kaikkeen ei panacodkaan auta: eli öisin menen ihan yhtä jumin kuin te muutkin eikä siihen auta tabuja nappailla, ne eivät auta tilannetta. Samoin pahoihin iskiasvetoihin ei ole kodeiinistakaan suurta apua, mutta onneksi niitä ei ole nyt tässä raskaudessa ollut.
Virtaa viikkoon, itse olen nyt NIIN energinen että lähden hyödyntämään tätä energiaa johonkin konkreettiseen, taidan aloittaa silittämisestä. Sitten ostoksille puutarhalle (kesäkukkia!) ja lasten päiväkodin tädeille jotain kivaa pientä kevätlahjaa!
Maarmeladi 38+1
Olo on täällä mitä mainioin. Selkää pikkasen jomottaa, mutta muista vaivoista ei ole mitään tietoa.
Olen tässä aamun siivoillut hiljalleen.Petasin vauvan sängynkin kuntoon. Kokeneemmat kertokaa, tunteeko vauva pinnasängyn alussa hirmu turvattomana? Monet kun nukuttaa vaavia äitiyspakkauksen pahvilaatikossa. Minulla ei ole mitään rimpsuja tuohon laatikkoon ja olisi niin kiva laittaa vauva suoraan sänkyyn, kun sänky on niin sievä uudinverhoineen ja reunapehmusteineen.
Huomenna on tulossa kaveri tyttönsä kanssa kylään. On mennyt muutama vuosi kun ollaan viimeksi nähty. Tulee käymään täällä Helsingissä kesälomareissulla. Täytyisi tänään leipoa jotakin huomiseksi
Kaverin koira on minulla tänään hoidossa, täytyisi jossainvaiheessa kävellä sen kanssa postiin.
Nyt jatkamaan siivoilua.
mapemaukka 35+2
Onnea Niinalle vauvan syntymästä.
Sekä kaksosvarsan omistajalle myös onnittelut (anteeksi kun nimimerkki ei ole muistissa), oli ihania kuvia varsoista.
Tänne ei uutta auringon alle. Nautin ihanista ilmoista ja myllertävästä masuvauvasta. Ei ole mitään kipuja ja on kauhean vaikea ajatella, että tämä vaavi syntyisi pian. Olen siis asennoitunut niin, että yli mennään ja reilusti. En osaa edes ajatella, että ensi viikolla on LA. Niin se aika vaan menee, apua!
Onnea asunnon metsästäjille sekä jo uuteen asuntoon muuttaneille!
Eliador 38+3
Heippa vaan!
Onpas tullut taas paljon viestejä, kiva kiva..
Täällä ei mitään uutta, ei kerrassaan.
Eilen mua supisteli KOKO PÄIVÄN aamusta iltaan. Oli miedompia ja seassa välillä aina kipeitäkin mutta plääh.. ei niin ei.
Käytiin miehen kanssa kävelyllä alkuillasta (siis laahustamassa:D) reilu puol tuntia. Sen jälkeen supisteli tosi napakasti mutta sit loppui. Seksiäkin tuli harrastettua ja siihen supistukset loppuikin kokonaan ;) Vasta sitten pari tuntia myöhemmin alko taas supisteleen ja sitä jatkui yli klo 23..
Yöllä valvoin jotain 3.30-5.. vauvakin riehu samaan aikaan kovasti. Tuntu että se tosissaan tule mahasta läpi kohta kyllä :D Peppua se niin työntää tosta navan tienoolta aina.
Tässä ei oo kamalasti supistellut tänään. Aina välillä joo ja koko ajan menkkatunne on.
Kävin tossa kaupassa ja nyt ruoka uunissa, sitä odotellessa..
Vihloo ja jomottaa kyllä eikä passaa tehdä mitään äkkiliikkeitä kyllä.
Kamala on myös turvotus, sormet on niin nakit ja nilkat ihan järkyn näköiset :o
Huomenna on neuvola ja olen ihan varma että jo turvotuksesta pelkästään ainakin 1kg lisää..
Kerrohan Tytteli vastasiko asunto odotuksianne?
Sf-mitasta on ollut juttua. Mulla se huiteli yläkäyrillä melkein koko ajan, alko sit laskeen keskikäyrille tossa muutama viikko sitten. Nyt viimeks viime viikolla oli 37+3 niin 35cm.
Äitipolin painoarvioiden mukaan ei kuitenkaan pitäis ihan hirmu jättiä olla tulossa vaan suht 'normaalin' kokoinen..mutta, senhän näkee sit.. :D
Ja turvotuksesta vielä Mustikalle kans että mulla on välillä kans oikee ranne ja oikee nilkka enemmän turvoksissa kun vasemman puolen. Olen kuullut että monilla voi olla vastaavaa eikä se ole vaarallista.
Maarmelaadi kertoi energiapiikistä. Voi kun olis täälläkin sellainen. Tuntuu että ihan tajuton väsy on vaivannut jo useamman viikon, kroppa pakottaa aina lepäilemään. Eikä se kyllä ongelma olekaan ;) Ihan hyvin on saanut noita päikkäreitä aina nukuttua. Aina se uni ei tuu mutta joskus sentäs.
Palaillaanpa taas..
a_j + pötkis 38+4
Eilen se sitten tapahtu...
supisteli, kun kävin kirjottamassa eilen ja ajattelin et jos taas laantuu...
olin ihan kypsä kun ei saanut nukuttua. no lähin lenkille koiran kanssa ja laitoin saunan päälle...lenkin jälkeen saunaan ja sit vaatteet päälle, isäntä ei uskonut et syntyy :-)
lähettiin klo 15 ajaa seinäjoen sairaalaan päin, 25km ajettiin, kun sanoin äijälle, et soittaa ambulanssin hakee. Amppari tuli ja sanoin etten aijo synnyttää vielä, mut varo toimenpide, ettei käy niin et äijä joutuis kätilöksi!
Ampparissa kellotettiin suppareita, puol-2,5 min välein, ei kuulemma hätää ;-), kysyin et oletko joutunut ottaa koskaan koppia, ei kuulemma ollut, joten päätin et varmasti en anna tulla ulos...vaikka mieli ois tehnyt!
päästiin sairaalaan pihaan ja mut vietiin sisälle, kätilö kysy: ponnistuttaako?
sanoin, joo, suoraan saliin, lapsivesi meni, kätilöt repi multa housut pois ja sit ponnistin kerran: pieni tyttö 2930g/47cm syntyi!!!
kylläpä helpotti!!!!!
se on ohi nyt ;-)
kaksi synnytystä on ollut jo näin nopeita, et mitenköhän käy neljännen kanssa???
Onnea toivotan kaikille tuleville kesänupuille :-)
aurinko07+nuuskis 37+6
Onneks olkoon Aurinko!!!! Todella paljon onnea teidän koko perheelle pienestä prinsessasta!!! :)
a_j
Vähän kateellisena täällä luin tuota sun synnärijuttua. olispa mullakin noin nopea sitten kun asiaan päästään.
Rutistuksia täältä jakaantuneille!
- Pirkko
Onnea Aurinko! Ihanaa, lisää vauvoja. Täällä tippa linssissä luin viestisi.
*Tahtoo itsekin jo synnärille tositoimiin!
Alkaa tuntua jo todelliselle, että nyt on VIHDOINKIN meidän kesäkuisten vuoro jakaantua :D
Kanelisokeri 38+3
Onneksi olkoon aurinko!!!!!!! Olipas vauhdikas neiti!
kyllä niitä pikkuisia rupeaa meille kesäkuisillekin pikku hiljaa tulemaan.
Mulla olo hiukan tukala, joskaan synnytyksestä ei mitään tietoa. Jouduin eilen spurttaamaan meidän pikku neidin perään, kun lähti turhan kauas pyöräilemään, eikä suostunut hiljentämään vaikka miten huusi. Oma mokahan se oli kun päästettiin narusti irti. Juokseminen sinänsä ei ollut ongelma, mutta nyt tuohon häpyluuhun sattuu, varsinkin ylös noustessa. Liikkeelle lähteminen on hiukan hidasta, mutta liikkuminen sujuu hiukan vaivasesti. Istuminen ei oo ongelma. Vauva on liikkunut ahkerasti massussa joten sille tuskin mitään tuli.
Huomenna olis neuvola. Makea on taas maistunut, mutta jospa paino ei olis ihan älyttömästi noussut. Saas nähä montako kertaa vielä kerkiää neuvolassa käydä, ens maanantaina olis la. Nyt on sellanen fiilis että taitaa masuasukki seurata siskonsa jälkiä ja viipyä mahdollisimman pitkään asunnossaan.
Mä haluaisin tota pihaa laittaa, mutta taitaa jäädä vähän myöhempään. Pari omenapuuta istutetaan kuitenkin tänä kesänä.
Nyt lähden kahvin keittoon...
t. SannaNu ja tiuhti rv 39+0
Piru kun yöllä jännitti, että pitää lähteä synnyttämään. Heräsin puoli kahdelta tosi kipeään supistukseen. Ajattelin vaan mielessäni, että just miun tuuria... Mietin jo kaikki vaihtoehdot, että miten pääsis katsomaan sitä kämppää. ONNEKS supistukset loppuivat ja nukahdin. Nyt ois enää 4,5 tuntia siihen näyttöön, ei varmaan kerkiä syntyä sillä aikaa =).
Mustikka: Kyllä siinä trombissa on myös tyypillistä kova kipu tukoksen kohdalla. Yleensä siinä vaiheessa ei tarvitse kyllä miettiä, onko kysymys jostain pahemmasta. Usein myös jalka (mihin se tosiaan yleensä tulee) on hieman erivärinen kuin toinen jalka.
Tuli kuitenkin sellainen kiva fiilis tuosta supistelusta, että ehkä tää vaikka tällä viikolla syntyisi... Kun ei oo pitkään aikaan mitään merkkejä näyttänyt.
Onnea Artille uuteen kotiin!
Tytteli-83 rv 39+0 (ja viimeistä viikkoa aloitellaan, toivottavasti)