Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko näkösi huonontunut raskaana?

09.02.2006 |

Minulla on viime kesänä testattu näkö (-0.75) ja olen pärjännyt hyvin ilman rillejä päivittäisessä elämässä. Rillejä olen käyttänyt vain todella satunnaisesti, mutta nyt olo kuin sokealla lepakolla, tv:tä ei voi enää katsoa ilman rillejä, en näe bussiaseman näyttöä tai kelloa kuin ihan vierestä jne. Voiko tämä johtua raskaudesta (nyt rv 15). Jos teillä on näkö huonontunut raskauden aikana, onko se parantunut taas synnytyksen jälkeen vai jäänyt ennalleen?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla ei ole muuttunut näkö ollenkaan raskauksissa, mutta optikkoni kyllä snoi kun meinasin ostaa uudet rillit kun odotin kakkosta että ei kannata koska raskaana ollessa kuulema näkö saattaa muuttua usein. Palautuu kyllä kuulema takaisin sitten kun vauveli on syntynyt.

Vierailija
2/9 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko ystäväni sanoi minulle näin jo opiskelu aikoinamme (hän opiskeli optikoksi, minä jotain muuta terveydenhoitoalalla). Hänelle silloinen mies opettaja oli asiasta puhunut ja kommentoinut ettei itse asiaa ensin uskonut, mutta kun vaimo oli tullut raskaaksi oli pakko uskoa että näkö huononee. Niinpä ystäväni neuvoa noudattaen en ole laseja vaihtanut odotus ja imetysaikana. Kyllä minunkin näkö tuntuu nytkin huonontuneen kun ei meinaa päätteelle nähdä. Näin tuntui myös edellisen raskauden aikana, mutta kun sit puoli vuotta synnytyksen jälkeen uusin lasit ei mitään muutosta ollut tapahtunut (imetin kyllä yhä).

Tiedä sitten?

Terkuin Kretu, tänään täyttyi muuten 15vkoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/9 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäisi siirtää lisääkin. Alkaa tekstitykset puuroutua pikkuhiljaa.

t: H, rv 36+6

Vierailija
4/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistini mukaan niin kävi myös esikoisen aikana, ja nyt toista odottaessa olen jouduin lainaamaan äidiltäni lasit, kun niillä näkee lukea tekstin telkkarista! ja lähestyvän bussin numeron ennen kuin se on kohdalla.. vaikkei sohvamme mielestäni kovin kaukana telkusta ole.

ja omia laseja en ole viitsinyt ostaa, juuri odotuksen takia. kun vauva syntyy, niin jos näkö pysyy huonona,niin ehkä sitten mietin uudestaan..

Haalen rv32+3

Vierailija
5/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsin ennen esikoisen raskautta ilman laseja. Raskausaikana näköni huonontui ja tuntui, etten näe enää yhtään mitään..Vajaa vuosi tytön syntymän jälkeen hankin lasit, kun näkö ei parantunut. Käytin laseja reilun vuoden, jonka jälkeen en enää käyttänyt kuin koulussa taululle katsottaessa..Eli omasta mielestäni näkö palautui, tosin viiveellä (esikoinen tulee toukokuussa 5 v.). Nyt odotan toista (rv 20) ja taas tuntuu, etten näe mitään! Ja käytän taas laseja esim. televisiota katsottaessa ja koulussa. Muuten yritän pärjätä ilman..

Vierailija
6/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kauan ollut huono näkö, rillit n. -3 molemmissa linsseissä. Nyt raskausaikana on näkö taas huomattavasti huonontunut. Olen nyt totutellut tähän huonosti näkemiseen, sillä uusia laseja ei kannata hommata raskauden aikana vaan se näkö tosiaan kuulemma saattaa palautua. Itsekin alkuvaiheessa kovasti mietin, voiko tämä johtua raskaudesta ja monen mukaan kyllä! ;o)

Eletään ainakin toivossa, että näkö palautuu vielä!

V rv 35+2

Vierailija
7/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minusta tuntuu, että näkö on huonontunut aivan roppakaupalla. Kun äkkiseltään nostaa päätään, tuntuu, että mitään ei näe. Muutenkin, kun vertaan entiseen ( Ennen näin tuon ja tuon selvästi jne.), ovat kyllä kohteet kovasti sumentuneet silmissä :) Mulla on toisessa silmässä vain aavistus +0.25 ja toisessa miinusta -2.5. Mutta nyt raskaana ollessa tuntuu, et tuo plus-silmä on mennyt miinuksen puolelle. Uskon kyllä, että raskaus tähän näköön on kovasti vaikuttanut ja näin minulle sanoi myös terveydenhoitaja siskoni.Siksipä lasien hankintaa mietin vasta vauvan syntymän jälkeen, nyt siis viikoilla 36+1.

-Evna

Vierailija
8/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen esikoista lasit, joita käytin todella satunnaisesti. Näkö heikkeni aikas paljon, jouduin käyttämään koko ajan laseja, jotta päätä ei särkisi. Mulla näkö EI palautunut ennalleen, joten laseja käytetään päivittäin.

Mutta nyt odotan toista rv 11, ja olen huomannut, että nyt en tarvitse kaikissa tilanteissa enää laseja :) Joskus jopa sattuu silmät, kun yrittää touhuta jotain lasit silmillä. Eli toiveet korkealla, että saisin luopua edes osittain laseista tämän raskauden myötä.

Vierailija
9/9 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata kun kerran alalla työskentelen. Vaikka ihan hyvin on näköjään asia hallussa muillakin.

Eli siis, näkö voi todellakin muuttua raskauden aikana. Usein se myös palautuu ennalleen viimeistään imetyksen lopettamisen jälkeen. Aina näin ei kuitenkaan käy, vaan raskauden aikaiset näkömuutokset jäävät pysyviksi. Etukäteen ei voi millään tietää kenen näkö palautuu ja kenen ei. Samoin edellisen raskauden perusteella ei voi ennustaa näkömuutoksia seuraavassa raskaudessa. Sitäkään ei voi ennustaa kumpaan suuntaan muutos tapahtuu. (useammin kuitenkin miinuksen suuntaan) Tämän vuoksi optikot eivät mielellään määrää uusia laseja raskausaikana, koska lasien käyttöikä saattaa jäädä hyvinkin lyhyeksi. Asiaan vaikuttaa tietysti myös muutoksen määrä. Ainakaan kovin suuria muutoksia ei raskausaikana kannata yleensä tehdä, jos ei ole valmis uusimaan laseja muutaman kuukauden välein:)

Tässä raskaudessa ainakin toistaiseksi näkömuutoksilta välttynyt Quest ja Minni rv22