Ärsyttää äidit jotka laukovat "kyllä musta 7 vuotiaan pitäisi osata jo uida."
"Meillä lapset opetettiin 4-vuotiaina uimaan"
Opettivatkohan ne äidit lapsensa myös syömään ja puhumaan... Meillä on 10-vuotias tyttö, joka on käynyt monta kertaa uimakoulussa ja olemme kuljettaneet häntä uimassa, mutta koska on luonteeltaan varovainen, hän ei osaa/uskalla vieläkään uida. Häntä on myös kiusattu asiasta, mikä on mielestäni kohtuutonta. Väitän että sekä minä että lapsi olemme tehneet paljon paljon enemmän työtä uimisen oppimiseksi kuin tuo nelivuotiaansa uimaan "opettanut" äiti. Aina kyse ei ole siitä että vanhemmat olisivat laiskoja asian suhteen.
Kommentit (58)
..hyvä keino saattaa olla viettää aikaa vedessä ja unohtaa koko uimaan opettelu joksikin aikaa. Meillä nuorempi oppi kyllä 4-vuotiaana uimaan, mutta olisi ollut kumma jos ei olisi oppinut, Oli nimittäin viettänyt siinä vaiheessa jo 3 vuotta 1-3 tuntia viiikossa kanssani uimahallin lastenaltaassa, kun uintia harrastava isosisko oli treeneissä. Oli vaan helpompi mennä altaaseen lillumaan kuin odotella ulkopuolella. Ei juuri opeteltu mitään, leikittiin vaan ties mitä vesiprinsessaleikkejä ja renkaiden poimimista, kun aika kävi pitkäksi. Aika monet varhaiset oppijat ovat varmaan samanlaisia, perhe on vain syystä tai toisesta viettänyt paljon aikaa uimassa.
Ja toisaalta: aikuisuimakouluissa on paljon väkeä, ei uimataidottomuus niin harvinaista ole, Jos motivaatio tulee myöhemmässä vaiheessa, voi taidon oppia silloinkin.
ja käynyt jo muutamat kisatkin uimassa. Ei se meistä mitenkään ihmeellistä ole, onpahan yksi harrastus muiden joukossa.
Seuraavaksi hän haluaa kokeilla triathlonia. Tosin lasten sellaista. Hänen mielestään on niin kivaa, kun voi ajaa fillarilla, uida ja juosta.
Kukin tyylillään ja mitä se kenellekään kuuluu missä vaiheessa toisten lapset mitäkin tekevät. Joten älä stressaa ap!
Ap! Älä vain painosta lastasi. Oppii kyllä aikanaan, jos on oppiakseen.
Jokaisella vanhemmalla pitäisi olla useampi lapsi, että ymmärtäisi lapsien kehittyvän eri tahtia.
Meillä 7v. kehitysvammainen lapsi uskaltaa kastautua jo reisiin asti ja se on hieno suoritus.
Pakottamalla vaan rupesi karttamaan veteen menoa.
Toinen lapsi on taas sellaien vauhtiveikko.
Rohkeat ja ketterät lapset oppivat helpommin liikunnalliset taidot.
Lapsen täytyy saada luottaa aikuiseen. Pakottamien vaan pahentaa oppimista.
tänä kesänä uimaan 25 m (= uimahallin allas päästä päähän)
Hyvä minä itse!!
uimataidon oppiminen varmasti viivästyy. Voisin myös kuvitella, että kovin arka ja ujo lapsi ei varmasti ole parhaimmillaan vieraiden ihmisten ja metelin ympäröiminä oppiakseen jonkin uudeen taidon. Kukin ajallaan, eihän se ole sen kummempaa. Ja mikäs pakko kaikkien on oppia uimaan? Jos vesi ei muutenkaan kiinnosta, uimataidolla ei tee oikeastaan mitään ja veneillessä tietenkin käytetään pelastusliivejä.
asutaan rivarissa järven rannalla. Kuitenkaan yksikään 6v. näistä meidän taloista ei osaa uida ja täällä paljon 6v.lapsia.
Omani täytti juuri 6v. ja on uimakoulussa. En usko, että oppii nyt uimaan, koska käyntejä on vain 10.
On kuitenkun oppinut kastautumaan kokonaan, niin että pää on kokonaan veden alle.
Käydään uimakouluja niin kauan, että oppii kunnolla uimaan, koska asutaan veden äärellä.
Sukeltaminen on tärkeä taito ja pelkkä uiminen ei riitä.
Hukkuu, jos tippuu veteen. Tosin arka ei tipu.
Kaikki aikanaan ja pääasia on, että pääsee harjoittelemaan.
Uskon, että moni 7v. on uimataidoton. Vain av- mammojen lapset osaa kaiken, siis aivan kaiken.
Meilläpäin ikäraja uimakouluun on 6v. ja asutaan Tampereella.
Meillä myös kehitysvammainen lapsi ja ikää 8v. Kastautuu reisiin asti.
En noilla taidoilla vielä vie kehitysvammaisten uimakouluun.
T.51
Kuopus taas on se ääripää. Ketterä ja liikunnallinen.
Kyllä minäkin UIMATAIDOTTOMANA osasin uida 5 metriä.
Mutta lapset ovat erilaisia. Oman kokemukseni mukaan tuon ikäisen todellakin pitäisi osata uida, mutta kaikillahan on erilainen näkemyspohja. Toisen mielestä joku asia on normaalia ja toisen ei.
Itse olen tätä mieltä siksi, koska meidän poika oppi uimaan ihan opettamatta alle nelivuotiaana. Nyt 4,5v iässä ui ihan ilman mitään apuvälineitä 6-7 metriä, sukeltaa, tekee kuperkeikkoja vedessä yms. Mutta vesi onkin ollut hänelle tuttu ja rakas elementti jo vauvasta lähtien vaikkei missään vauvauinnissa käynytkään.
Kukin oppii ajallaan.
jos siis olisi meidän lapsi. Mökki on järven rannalla, enkä jaksaisi olla koko ajan silmä supertarkkana uimataidottoman noin ison lapsen kanssa. Meillä lapsia on uitettu vauvasta lähtien uimahalleissa, järvessä, meressä ja syksyisinkin etelässä. Ovat molemmat oppineet uimaan 4-5 -vuotiaana. Mutta serkkupoika on oppinut vasta hiljattain, vaikka on jo kohta 10 vuotta. Käy kerran viikossa erityislasten uimakoulussa, taitaa olla jo kolmas vuosi menossa.
toinen vanhemmista ei osaa uida itsekään ja toinen on kloorille allerginen?
Eikä asu järven tai meren lähellä.
Hmmmm....
Olin käynyt useammassa uimakoulussa, koulun uimatunneilla, uimahallissa vapaa-ajalla jne.
Opin kyllä uimaan oikein hyvin ja melko pian olinkin jo sitten koulun ikäluokan paras jne.
5-6 vuotiaana jos ei vielä ui.
Minä olen oppinut uimaan 9-vuotiaana ja johtui siitä ettei aiemmin oltu asuttu veden äärellä ja tuohon aikaan ei kuljetettu lapsia uimaan ainakaan meillä.
Ensimmäinen kesä muuttomme jälkeen ja opin uimaan ja siskolleni joka on kaksi vuotta minua vanhempi oli uimaanoppiminen hankalampaa koska oli arempi mutta hänkin oppi toki ei niin rohkeaksi tullut kuin minä joka hyppi veneestä ja sukelteli yms. hauskaa.
Mielestäni sopiva ikä on viedä lapsi uimakouluun kun täyttää 5.
En pelännyt vettä, osasin sukeltaa yms.
Olin käynyt useammassa uimakoulussa, koulun uimatunneilla, uimahallissa vapaa-ajalla jne.
Opin kyllä uimaan oikein hyvin ja melko pian olinkin jo sitten koulun ikäluokan paras jne.
5-6 vuotiaana jos ei vielä ui.
Minä olen oppinut uimaan 9-vuotiaana ja johtui siitä ettei aiemmin oltu asuttu veden äärellä ja tuohon aikaan ei kuljetettu lapsia uimaan ainakaan meillä.
Ensimmäinen kesä muuttomme jälkeen ja opin uimaan ja siskolleni joka on kaksi vuotta minua vanhempi oli uimaanoppiminen hankalampaa koska oli arempi mutta hänkin oppi toki ei niin rohkeaksi tullut kuin minä joka hyppi veneestä ja sukelteli yms. hauskaa.
Mielestäni sopiva ikä on viedä lapsi uimakouluun kun täyttää 5.
lapsena aika myöhään uimaan, pelkäsin jotenkin vettä. En niinkään uimahallissa mutta mökillä saaressa.
Mutta sitten minusta tulikin varsinainen vesipeto ja nyt nelikymppisenäkin käyn 3 kertaa viikossa uimassa ja uin reilun tunnin yhtä soittoa.
Kaikki ajallaan.
Uimakoulussa on käyty joulusta saakka. Tykkää kyllä kovasti uimakoulusta ja vedestä yleensä.
En aio todellakaan ottaa mitään paineita asiasta. Joillakin mammoilla on niin kova pätemisen tarve, kannattaa, ap, laittaa hevonpaskasuodatin päälle vaan. ; )
Kun olin lapsi, ei käyty mitään uimakouluja. Joku oppi uimaan, joku ei. Itse opin välttävästi pysymään pinnalla n. 17-vuotiaana, uimataidoksi sitä ei voi oikein sanoa. Nyt vasta mulle on valjennut, että uimakoulu onkin joku sosiaalinen pakko. Asumme järven rannalla ja lapset ovat touhunneet rannalla/vedessä kesäisin ahkerasti. Isompi (6-v.) kävi juuri kylpylässä ja siellä käyttänyt sukulainen totesi, että lapsihan osaa lähes uida. En mä uimakouluja vastusta, mutta joskus asiat voi tehdä toisinkin. Itselleni se uimakoulu paremminkin olisi tarpeen, pelkään yli kaiken veden alla olemista.
Ja tämä tarina on tosi, mutta meillä olikin kotona oma uima-allas. Isäni otti minut altaaseen päivittäin kun teki omaa treeniään vastavirtalaitteella.
Itse opin 10-vuotiaana. Sukeltamista pelkäsin, mutta 12-vuotiaana uimahallissa ollessa vietin puolet ajasta veden alla :D Nykyään en ui kovin usein, osaan kumminkin kaikki perus-kroolit, selkäuinnit ja koirauinnit. Pari temppua veden alla menee helposti.
Kysy siltä muibelta sen ikä. Jos se on vaik 32-vuotias, sano sille:
"Kyllä musta 32-vuotiaan pitäisi osata jo pitää turpansa kiinni. Meillä akat oppivat jo 4-vuotiaina pitämään lärvänsä ummessa, jos niiltä ei mitään kysytä."