Yllättävät kesävieraat osaavat yllättää
Muualla asuva kaveri soitti äsken klo 19.30 että ovat paikkakunnalla ja tulevat huomenna kylään. Kiva juttu! Sanoin, että olen yksin lasten kanssa (3 kpl, joista vanhin 7v) ja jääkaappi ihan tyhjä, joten tuletteko klo 11 jälkeen kysyin. Ehtisin käydä kaupassa sitä ennen. "No, joo, oltiin kyllä ajateltu tulla heti aamusta kun on hotellissa syöty aamupala, mutta kai me sitten jotenkin saadaan se aamu kulumaan". Eivät tarjoutuneet tuomaan mitään, mikä sekin olisi helpottanut kaupassakäyntipaineita, mutta näinollen minulla meni kyllä maku. En voi olla koko ajan varautunut, jodko huomenna tulee iso sakki syömään. Vai oletteko te muut? Aina jääkaappi täynnä kesäaikaan, jos sattuu kesävieraita poikkeamaan yllättäen?
Kommentit (19)
Minusta on turha ärsyyntyä mistään tulkinnoista, joita olet tehnyt toisen lausunnoista!
Vieraathan tulevat nyt klo 11 jälkeen, kuten pyysit- joten ongelmasi on vain se, että vieraat olisivat mielummin tulleet heti aamusta.
ja olen ollut itse vieraana asenteella olkaa kuin kotonanne, tultiin tervehtimään kun ei mitään juhlitakaan. Oltiin siis kyllä varoitettu etukäteen aikoja sitten että ollaan paikkakunnalla, ja ajettu satoja kilometrejä.
Siinä sitten löysin itseni istumasta yksin toisten olkkarissa, kun automme hyödynnettiin kauppareissuun, toinen kyläpaikan puoliso lähti kavereita moikkaamaan ja lapset katos pihalle ulos kavereille.
Olkaa vaan juu ku meitä ei oliskaan, mitäs meninkin sanomaan.
Pointti tais olla se, että ihmisiä he kai tulevat tapaamaan eikä teiän ruokatarjoilua, ja jos et voi olla paikalla niin sitten sanotaan ettei käy. Mulle ainakin kerran viikkoon kauppareissu on aika tärkeä ja aikaavievä toimitus jota ei voi jättää väliin. Korkeintaan ehkä siirtää hieman.
Mua kyllä kanssa ärsyttäis. Jotenkin tulis sellainen olo myös että soittiko ne mulle näin viime tinkaan (ts viimeisenä kaikista muista kyläilypaikkavaihtoehdoista) kun ei minnkeään muuallekaan päässeet kylään. Jotenkin olis vaan kohteliaampaa ilmoittaa vähän enempi ajoissa, mutta ennen kaikkea olla nipottamatta sitten jos emäntä haluaa suorittaa pakollisen kauppareissunsa suunnitellusti. Aina ei voi tanssia vieraiden pillin mukaan.
Mua harmittaa kun asutaan sen verran sivussa, ei meille juuri koskaan, max 3 krt vuodessa, tule kylään. Itse tykkään käydä kylässä, josta sovitaan ennakkoon ja aina kaikille sanon tervetuloa meille, mutta kun asutaan sivussa, ei kukaan tule tänne ns ohikulkumatkalla.
Meillä on aina säilykkeitä ja niistä on helppo tehdä risotto. Kaupassa käynnin voi lykätä päivällä.
Mikähän on tämän ystävällisen metsäpirtin osoite?
En jaksa tuon tyyppisiä "kavereita" ollenkaan.
tulevat heti aamusta kun OVAT SYÖNEET AAMUPALAN eli hienostikiertäen ilmoitti ettei tartte tarjota mitään. Näin minä tuon ymmärrän.
Ihan kiva, mutta en usko, että ajattelivat etten tarjoa mitään. Ja sitä paitsi tarvitsee sitä ruokaa meidän omakin sakki. Kauppareissupäivä oli joka tapauksessa huomenna.
Ap.
Yllärivieraalla on vastuu jos tulee yllärinä kylään :) Tuo "tullaan aamupalan jälkeen" tarkoitti etteivät kaipaa mitään suuhunsa. Ja jos sun pitää käydä kaupassa niin pistäpä kaverit vahtimaan muksuja ja nauti kauppareissusta ihan yksinäsi ;)
Kaupassa olisit joutunut siis muutenkin käymään ja pakko ei ole kenellekään tarjota mitään, jos et tahdo.
Yllätysvieraiksi en itse kyllä kutsuisi niitä jotka edellispäivänä jo ilmoittavat tulostaan.
Tee huomenna ruuat omille lapsille ja sillä selvä. katat kolmelle ja sanot ystävällisesti että nyt on sinun lapsillasi ruoka-aika ja pyydät heidät pöytään. voithan keittää kaverillesi kahvit ja pyöräyttää vaikka helpon kääretortun, mutta mitään velvollisuutta alkaa laittamaan heille ruokaa sinulla ei totisesti ole!
Hyvähän se jos tulevat aamusta niin saat käytyä rauhassa kaupassa, kai ne vieraat sen aikaa pärjää teillä kotona lasten kanssa. En näe mikä tässä on ongelma?
Vai saako teille tulla vain, jos ilmoittaa viikkoja etukäteen.
Kaupat aukeavat aamulla seiskalta, joten hyvin ehdit käydä kaupassa ja vielä leipoakin ennen kuin vieraat tulevat, vaikka tulisivat heti aamiaisen jälkeen. Tuskin he kesälomareissullaan sentään kuudelta ovat hotellin aamiaisella.
miten te voitte tehdä nuin mitättömistä asioista ongelmia. Ihan käsittämätöntä. Saa sitä sitte valittaa ettei ole ystäviä ja kukaan ei käy. Meillä on paljon ystäviä ja luulenpa, että juuri siksi, ettei joka asiasta nipoteta niin hulluna. Jos vieraita tulee niin tulee ja sillä sipuli. Käyn kaupassa jos ehdin ja jos en ehdi niin pakkotilanteessa vaikka vieraiden kans, tai pyydän niitä tuomaan tai sit juodaan pelkät kaljupääkahvit. Jos koko päiväksi ovat tulossa, niin silloin vaikka rouvat kauppaan ja mies jääköön vahtiin muksuja..
ärsytti??? Siis se, että klo 11 oli vieraille liian myöhäinen ajankohta! Minä kerroin haluavani käydä sitä ennen kaupassa, koska tarvitsen jääkaappiin ruokaa. Vieraille ajankohta kuulosti siltä, että "jos on pakko venyttää siihen asti tuloa, niin kai se sitten käy". Minusta jos ei mitään vierailua oltu edes sovittu, niin silloin vieraat kyllä jaksavat odottaa siihen asti, että ehdin katraani kanssa käydä kaupassa sitä ennen. Tämä oli se pointti.
Ap.
niin voit antaa heille kauppalistan. Eli he käyvät kaupassa tullessaan ja maksusta voitte sitten sopia. Ei tarvitse olla lammas.
herätä lomailevia lapsiaan, että ehtii kauppaa klo 7. Lapsenikin ovat lomansa päiväkodista ja koulusta ansainneet!
hotellissa,eipä varmaan tarvi olla heti ruoka pöydässä!Ehdit käydä kyllä kaupassa ja sitten teette ruoan yhdessä..mut luulisin,et nyt kiikastaa jostain muusta-et taida vaan haluta vieraita?
tulevat heti aamusta kun OVAT SYÖNEET AAMUPALAN eli hienostikiertäen ilmoitti ettei tartte tarjota mitään. Näin minä tuon ymmärrän.
jos olisi ruokaa jääkaapissa edes omalle perheelle sitten sen vierailun jälkeen syötäväksi, niin ettei tarvi sitten nälkäisenä lähteä nälkäisten lasten kanssa kauppaan kun vieraat lähtevät...
Mua harmittaa kun asutaan sen verran sivussa, ei meille juuri koskaan, max 3 krt vuodessa, tule kylään. Itse tykkään käydä kylässä, josta sovitaan ennakkoon ja aina kaikille sanon tervetuloa meille, mutta kun asutaan sivussa, ei kukaan tule tänne ns ohikulkumatkalla.
Meillä on aina säilykkeitä ja niistä on helppo tehdä risotto. Kaupassa käynnin voi lykätä päivällä.
Eikös se ole kivaa, että tulee vieraita? Minusta ainakin on!
Jos meille tulee yllätysvieraita, niin talo voi olla kuin pommin jäljiltä, eikä meillä ole välttämättä mitään tarjottavaa, mutta so what? Eikös pääasia ole se, että tapaa ystäviä? Siivotaan sitten vähän yhdessä tai istutaan vaateröykkiön keskellä. Syödään mitä löytyy, kyllä sieltä kaapinperältä aina jotain letuntarpeita, näkkäriä tai makaronia löytyy ja tehdään niistä mitä saadaan kasaan. Tai jos ei kerta kaikkiaan ole mitään niin tilataan vaikka pizzat.
Mun mielestä on luonnollista, että jos tulee kylään yllättäen tai ilmoittamatta, niin kyläpaikassa ei ole voitu siihen varustautua ja näkymä ja tarjoilut ovat sen mukaiset. Ei siitä pidä häiriintyä kummankaan osapuolen. Pidetään sitten hienommat bileet silloin, kun on ehditty sopia asiosita etukäteen.