Kun lapsiluku on täynnä miksi ette mene steriloitavaksi?
Tuli vaan tuosta mies vaatii aborttia ketjusta mieleen. Jos kerran jompi kumpi tai molemmat varmoja, ettei enempää lapsia tarvitse, niin miksi ette laita piuhoja poikki?
Itselläni raskauden mahdollisuus luomuna luokkaa joitakin promilleja, mutta nyt kun toinen icsi vauva on syntynyt aion jälkitarkastuksessa pyytää aikaa sterilointiin. Varma on varmaa enkä halua yllätysvauvaa 48-vuotiaana! Aborttiin en varmasti pystyisi. Ja tiedän, että miehelle helpompaa, mutta mies ei periaatteesta halua ko. operaatiota itselleen tehtävän.
Kommentit (93)
Joko spontaanisti tai tarkoituksella aiheutettuna. Kohdun sisältö poistuu. Raskaus alkaa, vasta kun munasolu kiinnittyy kohtuun. Mutta siis kierukka ja etenkin hormonikierukka siis estää itse hedelmöittymisen.
joten en ole kaivannut muuta ehkäisyä. Ei vuotoja eikä kipuja, ei myöskään sivuvaikutuksia.
sterilisaatiota! No, eipä halua minunkaan mieheni. Hän pelkää kai, että mieskunto häviää tms.
Miehen mielestä meidän perheen lapsiluku on täynnä, mutta minä en ole yhtä varma. Siksi minä en tahdokaan sterilisaatiota, kun haluan säilyttää mahdollisuuden saada vielä lapsia.
Sitä paitsi meillä toimivat hyvin perinteiset ehkäisymenetelmät. Jokainen lapsi on saanut alkunsa melko helposti, mutta silti yrittämisen ja toivomisen jälkeen.
että en ole valmis ottamaan sellaisia
Kaksi ihanaa lasta saatuina, mutta sterilaatio ei ole meille mahdollinen vuosiin, ihan jo koskei sitä myönnettäisi näin nuorille. Muuten olisin kyllä kiinnostunut, en halua kokeilla enää mitään hormoneja kun ne ovat tähän asti joko masentaneet tai tehneet minusta kärttyisän akan :) Ja toinenkin oli jo vahinko, ei auttanut meillä ns. varmat päivät+keskeytetty yhdyntä+kerran kuussa seksi yhdessäkään...
Neljä vuotta sitten kävin sterilisaatiossa. Mulla ollut muksusta saakka mielessä, että jos lapsia tulee, haluaisin tytön ja pojan. Tyttö ja poika tuli ja nyt on mun lapsiluku täynnä. En uskaltaisi enää vanhempana lapsia tehdä, mun mielestä muksut on tehtävä nuorena.
Avomieheltä en kysynyt muuta kuin, että onko sille ok jos käyn pistämäs piuhat poikki. Sopihan se sille. Olen ajatellut, että jos tästä joskus vaikka ero tulee, tai satun itse kupsahtamaan(mies on mua nuorempi), niin mies voi vielä tehdä muksuja jos niin haluaa. Se oli siis mun puolelta varmaa, että minä en niitä enää kumminkaan ala tekemään.
Mulla toimenpide meni hienosti, lääkärit kyllä kyseli moneen kertaan, että olenko nyt sitten ihan varma. Kuukautisten vuotomäärä on ehkä hieman pienentynyt ja kuukautiskipuihin tarvii enää harvemmin ottaa kipulääkettä. Tyytyväinen olen ollut =)
kärsin aivan kamalista hormonaalisista kivuista ja vaivoista muutenkin. Olen kuullut, että aikamoisia kipuja voi olla odotettavissa.
mutta ei suostuttu "näin nuorille" tekemään. Itse olen 31 ja mies 34. Lääkäri sanoi, että katsotaan viiden vuoden päästä uudelleen.
Toinen pariskunnasta voi kuitenkin elätellä ajatusta siitä mahdollisuudesta saada lapsi, vaikka kumpikin sillä hetkellä olisi varma, ettei enää lisää.
Itse aion mennä kolmannen lapsen jälkeen steriloitavaksi (tai mies se menee, kun on helpompi operaatio). Ei sillä, etteikö neljäs lapsi perheeseen mahtuisi, mutta en vain halua olla pienen lapsen äiti enää tietyssä iässä. Kolme lasta on mulle ihan tarpeeksi, ettei tunne jääneensä jostain paitsi. :)
pahenna. Sterilisaatio olisi tosi hyvä juttu monelle ihmiselle. Harmi, että sitä ei voi saada kuka tahansa.
30v saa steriloinnin jos haluaa... siinä ei ole lääkärillä mitään sanomista!!
ellei ole täyttänyt 40v, tai ole saanut jo 4 lasta. Eli sitä ei ihan kenelle tahansa tehdä, jos on vaikka 30v. ja on vain 2 lasta.
Lain mukaan sterilisaation saa, jos on täyttänyt 30 vuotta.
Lain mukaan sterilisaation saa, jos on täyttänyt 30 vuotta.
Enkä nyt jaksa siitä oiketta enempää lähteä hakemaan. Otin sitten hormonikierukan ja aion tosiaan hoitaa asian sitten viiden vuoden päästä. t:3
Kaikki lääkärit ei ole halukkaita kovin nuorille lähetteitä kirjoittamaan mutta varmasti sen jostain saa jos vain sinnikkäästi haluaa.
Itsekkäitä nuo miehet, jotka eivät operaatioon suostu.
niin eiköhän tuo tajua alkaa noudattaa lakia. Koskee se laki lääkäreitäkin.
kehotan ystävällisesti vaihtamaan lääkäriä, koska komuunikaatiomme ei mitä ilmeisimmin toimi potilas-lääkärisuhteen vaatimalla tavalla.
johtuu siitä, ettei niihin edes yleensä lähdetä, koska onnistumistodennäköisyydet ovat niin vähäiset. Koeputkihedelmöityksellä saa steriloitukin pari mahdollisuuden lapseen, mutta jos kumppani on sama kuin sterilisaation teko-ajankohtaan, ei Kela korvaa mitään lääkkeistä tai lääkärikäynneistä, eikä julkiselle puolelle hoitoihin pääse.