Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsiluku on täynnä miksi ette mene steriloitavaksi?

Vierailija
20.06.2009 |

Tuli vaan tuosta mies vaatii aborttia ketjusta mieleen. Jos kerran jompi kumpi tai molemmat varmoja, ettei enempää lapsia tarvitse, niin miksi ette laita piuhoja poikki?

Itselläni raskauden mahdollisuus luomuna luokkaa joitakin promilleja, mutta nyt kun toinen icsi vauva on syntynyt aion jälkitarkastuksessa pyytää aikaa sterilointiin. Varma on varmaa enkä halua yllätysvauvaa 48-vuotiaana! Aborttiin en varmasti pystyisi. Ja tiedän, että miehelle helpompaa, mutta mies ei periaatteesta halua ko. operaatiota itselleen tehtävän.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lakia voi kiertää omantunnon syistä. Mistään omastatunnostahan ei ole kyse, jos montakin lääkäriä kieltäytyy toimenpiteestä. Niinhän tuossa joku väitti. En tosin usko sitä.Aina voi mennä toiselle lääkärille. Voihan sille omaantuntoonsa vetoavalle lääkärille sanoa, että onko sitten parempi että tulen aborttiin muutaman kuukauden päästä. Ja minä tosiaan intän silloin kun tiedän olevani oikeassa.

Vierailija
42/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinä syödä minipillereitä tai mieluummin hankkia hormonikierukan hoidoksi, vaikka sterilisaatio olisi tehtykin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ettei lääkärin tarvitse edistää asiaa, joka on hänen omatuntonsa vastainen.

Lääkärin täytyy kuitenkin ohjata potilas eteenpäin sellaiselle lääkärille, joka ko. toimenpiteen voi tehdä.

Tämä esim. abortissa ja sterilisaatiossa.

Vierailija
44/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sterilisaation saattavan pahentaa kk-kipuja!

Itse en tätä tiennyt, kunnes nyt neljättä odottaessani aloin ajattelemaan lapsiluvun olevan todellakin, lopullisesti täynnä. Tästä syystä sitten tutustuin sterilisaatioon, ja kas, täysin yllätäen havaitsin sillä olevankin jopa haittavaikutuksia.

Vierailija
45/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuohon:näin nuorille ei suostuttu tekemään. Mulle tehtiin kun olin just töyttäny 30, mies oli 25. jos itse on varma asiasta, kyllä lääkäri laittaa jonoon. Kyllä täälläkin eka lääkäri vähän yritti "käännyttää" mutta en antanut vaihtoehtoja tai nikotellut itse.

Sehän on kuitenkin oma asia, ei lääkärin. Toki lääkärillä on vastuu selvittää asia potilaille. Meillä on yksi ystäväpariskunta, lapseton joista vaimolle tehty sterilisaatio. Hekin oilvat asian päättäneet yhdessä, lääkäri ei sanonut mitenkään vastaan.

Jos lääkäri huomaa epäröinitä yhtään, varmasti laittaa hanttiin, kyse on kuitenkin siitä että pitää ajatella että se todella on lopullinen päätös.

Vierailija
46/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

gyne antoi suosituksen ja kahden kuukauden kuluttua oli homma tehty miehelle. Sterilisaation saa mikäli on kolme alaikäistä lasta tai yli 30-vuotias tai mikäli raskaus vaarantaa äidin tai lapsen hengen tai mikäli on vakavan sairauden tai geenivirheen uhka. Ja siihen ei ole lääkärillä nokan koputtamista! Meidän päätöstä ei kyseenalaistettu, ja minäkin olin vain 25 v, mies 9 v vanhempi.

Vierailija
47/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiaana, mutta syy miksi sitä ei heti anneta kuin tarjottimella on se, että gynelle tulee jatkuvalla syötöllä ihmisiä, jotka haluavat purkaa sterilisaation. Parempi laittaa hormonikierukka, joka on jopa sterilisaatiota varmempi keino. Ainakin täällä sitä tarjotaan ilmaiseksi nuorille sterilisaatiota haluaville vaihtoehtona.

Vierailija
48/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän sen jo myönsit itsekin. Inttäminen on rasittavaa.

että lakia voi kiertää omantunnon syistä. Mistään omastatunnostahan ei ole kyse, jos montakin lääkäriä kieltäytyy toimenpiteestä. Niinhän tuossa joku väitti. En tosin usko sitä.Aina voi mennä toiselle lääkärille. Voihan sille omaantuntoonsa vetoavalle lääkärille sanoa, että onko sitten parempi että tulen aborttiin muutaman kuukauden päästä. Ja minä tosiaan intän silloin kun tiedän olevani oikeassa.

Vierailija
49/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan itse päätti, ei ollut mikään "meidän Musti". Lapsia neljä, ikää siinä vaiheessa 30v eikä lääkäri nikotellut yhtään.

Itse pidin tätä oikeasti hienona tekona, koska mies sanoi suoraan, että jos joskus ero tulee ja hän löytää uuden naisen, niin lapset hänellä on kuitenkin tässä. Mielestäni tosi kaunis ajatus - varsinkin, kun mies on koko ajan aktiivisesti mukana lasten kasvatuksessa ja hoidossa - ei siis sellainen isä, jonka täytyy viisikymppisenä aloittaa uusi kierros, koska "en ensimmäisellä kerralla tajunnut osallistua lasteni elämään".

Itse en olisi ollut vielä valmis niin lopulliseen ratkaisuun omalla kohdallani (olin myös 30v), ja mieskin tietää, että halusin pitää vielä sen mahdollisuuden, että uuden miehen kanssa hankkisin lapsia. No, eipä olla erottu tai eroamassakaan ja vaikea uskoa, että joskus vielä tulisin raskaaksi :)

Vierailija
50/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täyttänyt 30v. Sehän ei ole totta. Kyllä takuulla löytyy lääkäri , joka siihen suostuu. Ja edelleenkin, se lääkäri joka ei suostu, toimii lainvastaisesti. Omaa tyhmyyttä, jos asiakas suostuu kaikenlaiseen kohteluun. Olen kyllä sitä mieltä, että mitään purkuoperaatioita ei tarvitsisi olla ollenkaan. Silloin ku mennään sterilisaatioon, pitäisi olla selvä asia, että lapsia ei enää tule. Moni saisi mennä jo ennen ensimmäistäkään lasta.

Vierailija
51/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitti sitä itse, mutta mulla on niin paljon hormonihäiriöitä, etä joutuisin kuitenkin käyttämään jotain hormonivalmisteita. koska hormonikierukka ajaa saman asian, niin sterilisaatio oli turha.

Vierailija
52/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin sterilisaatio ja sitten kuitenkin syödä minipillereitä kuukautisten poissapysymiseen? Miksi se sterilisaatio silloin otettaisiin??? Jos voi välttää kuukautiskivut, runsaat vuodot, leikkauksen ja nukutuksen sillä, että syö minipillereitä, niin miksi ihmeessä sitten haluaisi sterilisaation ja sitten kuitenkin söisi niitä pillereitä?

Vierailija
53/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman asian voi helpommin ja vähemmällä hormonimäärällä hoitaa hormonikierukalla? Ehkäisyteho samaa luokkaa kuin sterilisaatiossa.

Vierailija
54/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(hedelmöittynyt munasolu ei kiinnity eli tapahtuu abortti) minä en ainakaan suostu kierukkaan

MIRENA vaikuttaa erityisesti paikallisena progestiinina kohtuontelossa. Kohdun limakalvon suuret levonorgestreelipitoisuudet estävät limakalvon estrogeeni- ja progestiinireseptorien synteesiä, ja näin kohdun limakalvo ei pysty reagoimaan estrogeeniin eikä myöskään proliferoidu. MIRENA-valmisteen käytön aikana kohdun limakalvolla ilmenee sekä morfologisia muutoksia että heikko paikallinen vierasesinereaktio. Kohdunkaulakanavan liman paksuneminen estää siittiöiden kulkua kanavan läpi. Lisäksi kohtuun ja munanjohtimiin syntyvissä paikallisissa olosuhteissa siittiöiden liikkuvuus ja toimintakyky vähenevät voimakkaasti, ja näin myös hedelmöittyminen estyy. Joskus myös munasolun irtoaminen estyy

Vierailija
55/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin minipillereiden. Mitään abortteja eivät minkäänlaiset kierukat aiheuta. Myös kuparikierukka ehkäisee pääasiassa estämällä hedelmöityksen. Kohdun limakalvo on hormonikierukan ansiosta lepotilassa. Siksi myös kuukautisvuoto vähenee ja usein jää kokonaan pois.

Vierailija
56/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi myös kuukautisvuoto vähenee ja usein jää kokonaan pois.

Vierailija
57/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka ehkäisymenetelmänä

Kuparikierukka on tehokas ehkäisymenetelmä, joka sopii pitkäaikaista ehkäisyä toivoville. Edelleenkään kuparikierukkaa ei suositella synnyttämättömän naisen ensisijaiseksi ehkäisymenetelmäksi, sillä sen käyttöön liittyy hankitun tulehdustaudin nopean leviämisen riski (akuutti sisäsynnytintulehdus). Kierukka itsessään ei aiheuta tätä, joten vakituisessa parisuhteessa elävälle synnyttämättömälle naiselle sitä voidaan harkita, mikäli muut ehkäisykeinot eivät sovi.

Kierukan asetus kuvataan myöhemmin (ks. Avohoitolääkärin gynekologiset toimenpiteet). Kuparikierukan ehkäisyteho perustuu kahteen mekanismiin. Siittiöiden hedelmöityskyky heikkenee kuparin vaikutuksesta ja kohdun limakalvolla tapahtuu vierasesinereaktio, jolloin alkion kiinnittyminen estyy. Kuparikierukka ei estä kohdunulkoisia raskauksia yhtä hyvin kuin kohdun sisäisiä, joten jos kierukkaehkäisyn käyttäjällä alkaa raskaus, kannattaa raskauden sijainti varmistaa ultraäänitutkimuksella. Mahdollisen raskauden toteamishetkellä kannattaa kierukka poistaa jo ensimmäisellä lääkärin vastaanotolla, sillä kierukan paikallaan oloon liittyy noin 50 % keskenmenoriski, joka puolittuu kierukan poiston jälkeen.

Vierailija
58/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sterilisaation haittavaikutuksista niin naiselle kuin miehelle. Naisella munasarjajojen verenkierto muuttuu, ja voi aiheuttaa monenalaista ongelmaa, myös miehillä sterilisaatio voi tehdä esim. pitkittynyttä hankalaa kipuilua ja tulehduksia.

Vierailija
59/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti kierukka ehkäisee estämällä hedelmöityksen. Toissijainen vaikutus on se , että munasolu ei kiinnity.

Vierailija
60/93 |
21.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkivat sterilisaation, ja kun kolmas lapsi sitten kuolikin, niin halusivatkin yllättäen lisää lapsia.

30-vuotiaana sterilisaation hankkivalla on sentään vielä yli 10 vuotta aikaa lapsen hankkimiseen, siinä ajassa voi kyllä niin mieli muuttua kuin parisuhdekin vaihtua.