Miten te saatte menemään ruokaostoksiin niin vähän rahaa?
Mä en ymmärrä, että mitä ihmettä sitä pitäisi ostaa, ettei ruokalasku olisi aina niin iso. Meillä menee ruokaan kuukaudessa tosi paljon rahaa, n. 1500-2000e. Ja mun mielestä ostetaan ihan normaalisti, no, ei katsella pahemmin hintoja, mutta silti... Ei mitään hanhenmaksapalleroitakaan ostella. Ja 4 hengen talous kyseessä, kaikki normaalipainoisia, ei mässäillä. Vinkkejä?
Kommentit (134)
muuten saahan sitä ruoka edullisesti jos itse tekee
- perunaruokia/ 5 kg säkki eteisen nurkkaan ja laatikoita, keitettyä perunaa, muussia, perunakeittoja...
- kaalikeittoa 5 l kattila ja syödään koko viikko sitä+tarjous bnauta/ sikajauhelihaa
- lanttua ja porkaanaa salaatiksi
- näkkileipää leiväksi
- prk hernekeittoa
- margariinia ( ei kallista voita) leivän päälle
- lidlin maitoja( hyla) alle euron prk/ 1 l
tai maitopulverimaitoa tai vettä
- kahvi tarjouksesta ja juodaan kotona eikä koskaan osteta kahviloista ( 2 e kuppi/ saa ruokakakuasta 500 g kahvipkt/ 2 e = 50 kupillista kahvia)
- teepussi pannuun- riittää koko perheelle 1:stä pussista...
Olen itse kasvisruokamyönteinen, mutta syön lihaakin ja vähän sitä menee biojätteeseenkin. Tämä kommentti oli niin loppuun asti ajateltu, että yritän tosissaan alkaa muuttaa käytöstä tuon eläinperäisen ruuan poisheiton suhteen.
Silti kaikista kamalinta on ehkä mielestäni eläinperäisen ruoan, varsinkin lihan, kanan, kalan poisheitto. Eläin on kasvatettu vain ihmisen ruoaksi ja tapettu ihan vaan ihmistä varten ja sitten se ihminen ei edes vaivaudu syömään sitä eläintä vaan heittää sen kaatopaikalle mätänemään.
Enkä edes ole mikään "hörhö" ja syön lihaa.
[/quote]
ap, menepä marttojen kurssille kun seuraavan kerran semmoisia lähellä on. Tai lue edes nettivinkit:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/edullinen_kotiruoka/
t. hyvätuloinen, joka kokkaa edelleen opiskelijabudjetilla herkkuruokia
Tiivistelmä minun säästöopeista:
- käy kaupassa vain 1-2 krt viikossa
- osta paljon kotimaisia juureksia ja laita niitä ruokiin (sipulia, kaalia, porkkanaa jne)
- jatka liha- ja kalaruokia kasviksilla ja säilykkeillä, esim. noilla juureksilla. Säilykkeistä herkkusienet, pavut yms sopivat hyvin "jatkeaineksiksi"
- osta tarjouslihoja pakastimeen ja ota sieltä edellisenä päivänä sulamaan jääkaappiin ja käytä ruoaksi seuraavana päivänä uudestaan
- syö tähderuoat, joko seuraavana päivänä työpaikkaeväänä tai tee niistä jatkoruokia, esim. keitetyistä perunoista saa ihanan perunamunakkaan
- mene kokkikurssille ja opettele tekemään uusia ruokalajeja
- osta leipää pakkaseen ja sulata sieltä sopivia annoksia, älä homehduta leipää pöydällä
- leivo vaalea leipä itse, jos syötte vaaleaa leipää
- leivo pullat yms. itse jos syötte pullaa, laita myös leivonnaisia pakkaseen äläkä homehduta pöydällä...
- osta eineksiä vain harvoin
- suosi litrajogurtteja ja viilejä "merkkivanukkaiden" sijaan
- osta vain harvoin limppareita, tuoremehuja
... huh, unohtuikohan jotain? No noilla pääsee alkuun ja täytyy sanoa että meillä heitetään ruokaa vanhentuneena pois vain äärimmäisen harvoin...
johon vaan rastitetaan sitä mukaan tuotteita, kun ne loppuu. Tuotteet on listattu tuoteryhmittäin ja siihen järjestykseen, missä ne on siinä kaupassa, jossa yleensä käydään. Ja listalla on tietysti tilaa kirjoittaa niitä ostoksia varten, joita ei ihan aina tarvitse ostaa. Tätä listaa osaa rastittaa myös koko perhe.
Mutta ap:lle vinkiksi: jääkaapin oveen lista, johon kirjaat aina kun joku loppuu. Ota lappu myös mukaan kauppaan, että tiedät mitä ostaa :)
Maitotuotteitahan pitäs käyttää 5-6dl päivässä. meillä välillä syötiin jäätelöitä ja jugurttia josta saa maitoa,mutta maitoa juodaan kaikki n. 5-6dl päivässä. ostan maitoa 2,5litraa/päivä eli 10 päivässä kuluu 25 litraa. Teen illalla lopuista maidoista vielä puuron.epäilisin että teillä voisi mennä 1,5 litraa päivässä tai yksi litra
Maito tosiaan, ainakin kevytmaito, säilyy avaamattomana tarpeeksi kylmässä jääkaapissa reilusti yli parasta ennen päiväyksen. Se ei siis ole viimeinen käyttöpäivä. Samoin kananmunat, nekin säilyvät vähintään viikon yli viimeisen MYYNTIPÄIVÄN. Joskus tuntuu, että ihmiset sekoittavat nuo termit.. Joko heitetään hyvää tavaraa pois, tai vaihtoehtoisesti syötetään toisille vanhentunutta jauhelihaa..
Sehän säilyy avaamatta älyttömän kauan.. Ei sitä uutta tarvitse avata ennenkuin vanha on käytetty. Kai sitä jossain vaiheessa tajuaa jättää ostamatta kun muistaa että kaapissa on jo kymmenen juustopalaa?
Perheessä 2 aikuista ja 3 lasta. Olen seurannut jo monta kuukautta menojamme excel taulukossa. Tosin noissa 800-1000e/kk ruokamenoissa on kaikki muukin marketista ostettu tavara eli mm. pesuaineet, paperit, taloustavara, miehen savukkeet...5-henkinen perhe ei voi elää 500e ja tämä on minun mielipiteeni. Asumme kaupungissa eli ei marjasteta, sienestetä, eikä osteta puolikkaita sikoja pakkasseen niin kuin joskus luin jostain ketjusta.
menee kuukaudessa S-markettiin ja Prismaan yhteensä 800-1100e. väkeä 2 + 5, joista 2 vaippaikäistä. Ja tuohon summaan sisältyy vaipat, paperit ja muut, esim. vaatteita, lankoja ja pelejä, joita tuli viimeksi Prismasta ostettua.
Meillä on käytössä 2 vk ruokalista, varsinkin jauheliha-tarjoukset käytän hyväksi ja paistan valmiina rasia-annoksina pakastimeen. Haen sieltä sitten kastikkeeseen tai soppaan rasiallisen (niitä Atrian perunasalaatti-rasioita).
Maitoa meillä kuluu 2-3 l päivässä, yleensä kerralla tuonkin 8-12 l (emme voi käyttää 1,5 l purkkeja) joka kolmas päivä. Välillä edellisten tapaan tehdään lettuja tai vaikka pullaa.
kotona syön jogurttia 2 dl aamiaisella, maitoa vähän teessä ja joskus muroissa ja jonkun verran sitten esim. juustoa yms. Mies ei juo kotona maitoa, mutta syö juustoa ja viiliä. Lapsi juo maitoa mutta ei joka aterialla ja syö aamupalaksi muroja maidolla tai mysliä jogurtilla ja juustoa menee myös.
Eli ihan hyvin saa maitotuotekiintiöt täyteen ilman että juo 5-6 dl maitoa päivässä. Meillä menee yleensä 1,5 l kahdessa päivässä.
Maitotuotteitahan pitäs käyttää 5-6dl päivässä. meillä välillä syötiin jäätelöitä ja jugurttia josta saa maitoa,mutta maitoa juodaan kaikki n. 5-6dl päivässä. ostan maitoa 2,5litraa/päivä eli 10 päivässä kuluu 25 litraa. Teen illalla lopuista maidoista vielä puuron.epäilisin että teillä voisi mennä 1,5 litraa päivässä tai yksi litra
miettiä ruokakulut uusiksi. Ynnä muut kulutukset, kun työttömyyspäiväraha määriteltiin uudelleen ja se laski päivää kohti 10e ja lisäksi asumismenot nousivat niin, että koko tulon romahtaminen oli 300e kuukaudessa. Olen yksinhuoltaja kahdelle murkkupojalle ja välillä meillä syö intissä oleva poikani.
Etsiydyin Takuusäätiön sivuille ja sieltähän se apu vaivattomaan raha-asioiden seuraamiseen tuli, samoin kuin ohjeita. Suosittelen kaikille! Nyt meille jää rahaa säästöön, vaikka maksan inttipojan puhelin- ja mokkulakulutkin. Ei siinä muuta tarvitse, kuin tiedostaa asiat ja edulliset kaupat ja tarjoukset. Lidl ja S-Market ovat täsmäkeinot säästeliääseen elämään. Ja se asenne, että aina ei tarvitse ostaa tavaraa, koska se ei tuo onnea.
T. Säästöön vähintään 200e kuukaudessa!
k-kaupasta saat vielä halvemmat siteet kun lidlistä. x-tra merkkiset on kaikista halvimpia ja yhtä hyviä. vessapaperikin on tuona merkkinä kaikista halvinata.
että pitää ihan porvoota huudella?
T: Yksi nelihenkisen perheen äiti, joilla maitoa menee suunnilleen 11 l viikossa.