Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te saatte menemään ruokaostoksiin niin vähän rahaa?

Vierailija
17.06.2009 |

Mä en ymmärrä, että mitä ihmettä sitä pitäisi ostaa, ettei ruokalasku olisi aina niin iso. Meillä menee ruokaan kuukaudessa tosi paljon rahaa, n. 1500-2000e. Ja mun mielestä ostetaan ihan normaalisti, no, ei katsella pahemmin hintoja, mutta silti... Ei mitään hanhenmaksapalleroitakaan ostella. Ja 4 hengen talous kyseessä, kaikki normaalipainoisia, ei mässäillä. Vinkkejä?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali kauppareissu kerran viikossa maksaa yleensä 80-120 euroa.

viikonloppuna menee aina n. 200e, ja sitten arkisin useamman kerran 50-100e! En ymmärrä!! Ja ihan citymarketissa käydään. ap

Vierailija
42/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän siinä ole jo ensimmäinen pienennnys.

12, kyllä!! Se on ongelma, joudun heittämään esim. maitoa aika paljon pois, ja muutenkin ruokaa vanhenee jääkaappiin. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, pystyykö minkäverran kasvattamaan itse, käyttämään esim. riistaa tai itse pyydettyä kalaa, marjastaako/sienestääkö yms. (Tai käykö marjassa äidin pakastimella, niinkuin mä ;)).

Jos esim. ostaa lasten puuron päälle marjat/soseet kaupasta, ja käyttää paljon tuontihedelmiä kaudesta riippumatta, niin sillä on merkitystä.

Tämä ei ole arvottava puheenvuoro, elinolosuhteet ovat vain niin kovin toisenlaiset täällä kehä I:n sisäpuolella kuin maaseudulla!

Vierailija
44/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös neljän hengen talous ja ruokaan, vaippoihin, pesuaineisiin menee pikkasen reilu 400€/kk eikä myöskään liikoja hintoihin tuijoteta. Mutta esmes olutta/sidukkaa/viinejä meillä ei normaalisti ostella lainkaan eikä tupakkaa. Karkkeja, sipsejä ym. herkkuja todella harvoin. Meiltä ei kaapista löydy yhtään pakettia keksejä tai muita herkkuja. Jugurteista ostetaan maustamatonta ja maustetaan itse, ei siis vedellä mitään vanukkaita ja purkki tolkulla pieniä jugurtteja. Tässä nyt muutama, mitä meidän ostoslistalta ei löydy eikä osteta.

Mä en ymmärrä, että mitä ihmettä sitä pitäisi ostaa, ettei ruokalasku olisi aina niin iso. Meillä menee ruokaan kuukaudessa tosi paljon rahaa, n. 1500-2000e. Ja mun mielestä ostetaan ihan normaalisti, no, ei katsella pahemmin hintoja, mutta silti... Ei mitään hanhenmaksapalleroitakaan ostella. Ja 4 hengen talous kyseessä, kaikki normaalipainoisia, ei mässäillä. Vinkkejä?

Vierailija
45/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän siinä ole jo ensimmäinen pienennnys.

12, kyllä!! Se on ongelma, joudun heittämään esim. maitoa aika paljon pois, ja muutenkin ruokaa vanhenee jääkaappiin. ap

ongelma saattaa muuten olla myös siinä että en ikinä katso jääkaappiin kun lähden kauppaan. En siis tiedä onko siellä juustoa tai maitoa tai jauhelihaa jo valmiiksi... Sitten niitä ostaa taas, vaikka ei tarvitsisikaan, ja sitten menee hukkaan. Täytyy tuossa tosiaan alkaa tsempata. ap

Vierailija
46/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitäkin on neljä, käymme sittarissa ja stokkan herkussa, ei pihistellä ja ruokakulut on 500-600 e/kk (plus työpaikkaruokailut).

Minä kyllä teen viikottain yhden laatikkoruoan (kaalilaatikko tai makaoronilaatikko) ja yhden keiton (jauhelihakeitto, seikeitto), jotka on halpoja. Tai maksalaatikko ja veriletut linjalla. Vain viikonloppuisin syömme niitä "hanhenmaksapalleroita". Voisiko tämä olla selitys?

Vierailija
47/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis se, jonka ostoslista oli samanlainen kuin ap:n.

Ostan aina kerralla useampia paketteja leipää, jauhelihaa ja muita lihoja ja laitan niitä pakastimeen. Teen ruokia, joita voi syödä pari päivää peräkkäin eli keittoja ja laatikoita.

Katson aina tuotteista kilo-/litrahinnan ja pyrin ostamaan halvinta. Määrätyt tuotteet ovat sitten niitä, joista en tingi (lihat, kahvi, juustot), mutta kyllä minä sen paistijauhelihankin pyrin ostamaan niin, että se on valikoimasta se edullisin kilohinnaltaan.

Kuivakaapit ja pakastin ovat täynnä tavaraa eli nälkään emme ihan heti kuolisi, vaikkemme kauppaan pääsisikään muutamaan päivään.

Vierailija
48/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin teen. On asioita, joista en tingi. mm. kahvit, juustot ja murot. Sitten on asioita, joista tingin: esim. tuoremehusta (jota juomme tosi paljon) en maksa yli kahta euroa per litra.

Minulla on itseasiassa kotona oma "kauppa". Myslipurkkeja löytyy varmaan viisi ja muroja seitsemän pakettia. Pakko ollut ostaa silloin, kun ne oli tarjouksessa...

Olen siis se, jonka ostoslista oli samanlainen kuin ap:n. Ostan aina kerralla useampia paketteja leipää, jauhelihaa ja muita lihoja ja laitan niitä pakastimeen. Teen ruokia, joita voi syödä pari päivää peräkkäin eli keittoja ja laatikoita. Katson aina tuotteista kilo-/litrahinnan ja pyrin ostamaan halvinta. Määrätyt tuotteet ovat sitten niitä, joista en tingi (lihat, kahvi, juustot), mutta kyllä minä sen paistijauhelihankin pyrin ostamaan niin, että se on valikoimasta se edullisin kilohinnaltaan. Kuivakaapit ja pakastin ovat täynnä tavaraa eli nälkään emme ihan heti kuolisi, vaikkemme kauppaan pääsisikään muutamaan päivään.

Vierailija
49/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on vaan jotain jäätelöä tai kalapuikkoja, joiden pitääkin olla pakastimessa...En siis tee ruokaa sinne ikinä. Samoin jos teen jonkun ruoan, niin syödään sitä vaan sinä päivänä, heitän loput pois... Tiedän, niin ei saisi tehdä!! Tai jos keitän perunoita, niin heitän loput roskiin, mitkä jää yli, en laita minnekään säilöön... Okei, ehkä tässä alkaa nyt muotoutumaan se syy, miksi sitä rahaa meillä palaa niin paljon: en katso yhtään hintoja (en siis vertaile mikä on halvin), heitän ruokaa paljon pois, en mieti mitä ostaa kaupasta, en katso etukäteen jääkaappiin... peiliin katsomisen paikka. ap

Vierailija
50/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 hengen talous, eikä ruoassa juuri hintoja katsella. Lisäksi menee jukurttijuomia, vanukkaita, luonnonkalaa ( ei syödä kasvatettua lohta yms), lihoja, vihanneksia paljon, leivonnaisia yms. Voitais ihan hyvin säästää paljon, jos tarve tulisi. Mutta silti tuhlaillen ostellenkin ( tossa summassa myös oluita, siivous ja pesutarvikkeet) ei tuon enempää mene kauppoihin.

Vierailija
51/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään "tee" ruokaa pakastimeen. Vaan käytän sitä säilömiseen: kun saan jauhelihaa tarjouksesta, niin ostan aina samalla pakastimeen.

Ja syömme samaa ruokaa niin kauan kuin sitä riittää.

Perunoita kun keitän, niin lasken ne: minä syön yhden, mies kolme, tuo lapsi kaksi jne jne. Vain yksi tai kaksi perunaa menee roskiin.

Eli ruokalistan tekemisen paikka sinulla, ap!

23

siellä on vaan jotain jäätelöä tai kalapuikkoja, joiden pitääkin olla pakastimessa...En siis tee ruokaa sinne ikinä. Samoin jos teen jonkun ruoan, niin syödään sitä vaan sinä päivänä, heitän loput pois... Tiedän, niin ei saisi tehdä!! Tai jos keitän perunoita, niin heitän loput roskiin, mitkä jää yli, en laita minnekään säilöön... Okei, ehkä tässä alkaa nyt muotoutumaan se syy, miksi sitä rahaa meillä palaa niin paljon: en katso yhtään hintoja (en siis vertaile mikä on halvin), heitän ruokaa paljon pois, en mieti mitä ostaa kaupasta, en katso etukäteen jääkaappiin... peiliin katsomisen paikka. ap

Vierailija
52/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat anopiltani :-). Hän heittää myös samantien syömättömät ruuat pois, ihan uskomatonta.

Minä en nuukaile ruokakuluissa pienten tulojen takia, vaan sen takia, että minusta hyvää ruokaa voi syödä edullisestikin. Sillä säästyneellä rahalla voi tehdä sitten mitä huvittaa, vaikka matkustella.

Ajattele ap, minä (se 350-450 euroa/kk), voisin käydä mieheni kanssa joka kuukausi muutaman päivän kaupunkilomalla. Sillä rahalla sinä heität ruokaa pois. Aika turhaa.

Vierailija
53/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yleensäkin peukalo keskellä kämmentä?

Ei pahalla, mutta mietin vain, mistä tuo avuttomuus johtuu? Oliko äitisi samanlainen? Oletko teoreetikko?

Vierailija
54/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskiin vaan laitan ne jääkaappiin ja heitän ne lopulta sieltä usein roskiin. Ja minun on ihan turha tehdä makaroonilaatikkoa hirveät määrät, kun ketään ei kiinnosta ei syödä 3 päivää putkeen samaa ruokaa. Lapsetkin jo sanovat, että en syö sitten mitään ja mies inhoaa syödä samaa ruokaa pitkään. Mutta täällä myös yksi, joka voi katsoa peiliin, tuon roskiin heittämisen kanssa. Leipäkin välillä tuppaa homehtua, kun pitää olla ruispaloja ja vaaleaa leipää, jota menee niin vaihtelevasti....

Tai jos keitän perunoita, niin heitän loput roskiin, mitkä jää yli, en laita minnekään säilöön... Okei, ehkä tässä alkaa nyt muotoutumaan se syy, miksi sitä rahaa meillä palaa niin paljon: en katso yhtään hintoja (en siis vertaile mikä on halvin), heitän ruokaa paljon pois, en mieti mitä ostaa kaupasta, en katso etukäteen jääkaappiin... peiliin katsomisen paikka. ap

[/quote]

Vierailija
55/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien AP katsoo ensin jääkaappin, tekee kauppalapun tarvittavista ostoksista ja ei humputtele (ainakaan kohtuuttomasti) lapun ulkopuolelta. Rahaa säästyy varmasti satasia kuussa ja niille varmasti keksii jotain muutakin käyttöä!?

Itse asiassa taidan olla ap:lle vähän kade. Olisipas kiva löytää omista systeemeistä joku kohta, josta voisi noin vain saada kuukausitasolla monta sataa euroa säästettyä!

Ja vielä tuoremehusta: joku aiempi kirjoittaja sanoi, että katsoo hintoja, ei maksa "yli kahta euroa tuoremehulitrasta". Siis sehän on aivan järkky hinta. Perus omppu/appelsiinimehu maksaa reilusti alle euron, viimeksi eilen näin kaupassa appelsiinimehun 65 senttiä litran purkki. Eikä niitä tuoremehuja edes kannata ostaa. Hirvittävä määrä energiaa ja hampaista lähtee kiille niin että suhina käy!

Vierailija
56/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syömme laadukkaasti, mutta ruokaa menee roskiin _tosi_ vähän. Kaikki pienetkin ylijäämät käytetään, joko niitä jatketaan seuraavalle päivälle tai ihan pienet määrät syö lapsi (me vanhemmat syömme 3,4 kertaa päivässä mutta lapsi tietty tarttee ruokaa useammin).

Jääkkaapikuria kannattaa myös harrastaa, eli kamat siellä järjestyksessä niin on helpompi katsoa mitä siellä jo on eikä mene niin paljon hukkaan. Meillä esim. on

-ovessa kaikki öljyt, chilikastikkeet, sinapit yms

-yhdellä hyllyllä maidot ym. isot purkit/pullot ja mahdolliset ylijääneet ruuat

-proteiinikamat (voi, leikkeleet, juustot, lihat, munat)

-kasvikset

-purkit (esim. hillot, oliivit jne)

Samoin jos teen jonkun ruoan, niin syödään sitä vaan sinä päivänä, heitän loput pois... Tiedän, niin ei saisi tehdä!! Tai jos keitän perunoita, niin heitän loput roskiin, mitkä jää yli, en laita minnekään säilöön... Okei, ehkä tässä alkaa nyt muotoutumaan se syy, miksi sitä rahaa meillä palaa niin paljon: en katso yhtään hintoja (en siis vertaile mikä on halvin), heitän ruokaa paljon pois, en mieti mitä ostaa kaupasta, en katso etukäteen jääkaappiin... peiliin katsomisen paikka. ap

Vierailija
57/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän sitä pakastinta leivän pakastamiseen. Meillä ei syödä kuivaa leipää, vaan sulatan joka kerta leivän pakkasesta.

Ja niistä mehuista: ne vipin appelisiinimehut on kamalia! Tropicanaa tms. sen olla pitää, sata kertaa parempaa. Aamiaisella tosin tuoremehuja vain juomme, mutta sitten kun juomme, niin mehun pitää olla laadukasta eikä vetistä.

23

Vierailija
58/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yleensäkin peukalo keskellä kämmentä? Ei pahalla, mutta mietin vain, mistä tuo avuttomuus johtuu? Oliko äitisi samanlainen? Oletko teoreetikko?

äitini nimenomaan on täysin päinvastainen, eli häneltä tätä en kyllä ole oppinut! Hän järkyttyisi kun kuulisi tästä ketjusta :D. En ole teoreetikkokaan. Mä olen vaan sellainen "huithapeli" luonteeltani, ei huolta huomisesta, ja pahaksi onneksi mies on samanlainen :). Mä en osaa ommella (hyvä jos napin saan ommeltua), en osaa tehdä käsitöitä, en osaa siivota hyvin, en jaksa suunnitella mitään ruokia tai ruokalistoja, inhoan kokkaamista, maksan laskut milloin sattuu, teen kaiken vähän "toisella kädellä"... Mä en vaan ole mikään talousihme, vaikka KTM olenkin koulutukseltani :). ap

Vierailija
59/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei mitenkään tingitä ruokaostoksista, mutta meillä menee markettiin n. 150 euroa viikossa. Se sisältää satunnaiset alushousut ja teepaidat lapsille, joskus jotain astioita ja kaikki pesuaineet, hygieniatuotteet ja vaipat. Sanoisin, että 80% on päivittäistavaraa, loput tarjouksista mukaan tarttunutta vaatetta ja muuta.

Ota ihmeessa se pakastin käyttöön. jos huomaat ostaneesi jauhelihaa, vaikka kaapissa on vahaakin, pane se uudempi pakasteeseen. Ja välillä siirrä kaupassa käyntiä päivällä ja käytä sieltä pakkasesta, ettei sinne ala kertyä.

Toinen pointti on kierrätys seuraavalle päivälle. Perunoista saa hyvää paistamalla ne seuraavana päivänä (minä ällöän lämmitettyjä keitettyjä perunoita sellaisenaan). Samalla tavalla paistin lopusta saa kastikkeen. Jauhelihakastikeen voi tehdä läpimiksi voileiviksi. jne jne. Tuo on paitsi säästöä, myäs ekologista. Ja ekologiasta: älä ihmeessä heitä ruokaa roskiin, kompostoi! meiilä kuivajätteen määrä puolittui, kun alettiin kompostoida (teen paljon ruokaa alusta asti, eli niitä kuoria, naatteja, kantoja ja muuta tulee aika paljon)

Pidä joskus keittopäivä (tai aksi) ja tee lihakeitto, jota syöttä seuraavanakin päivänä. Se vain paranee säilytyksessä (ainakin muutaman päivän ;)!

ja käy kaupassa vain kahdesti viikossa,kerran isosti (viikonlopun alla) ja kerran täydentämässä. Ja pidä mielessä se maitotilanne ja muu.

Vierailija
60/134 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mehuja juodaan vaan viikonlopun hitailla aamiaisilla, ja silloin mehun on oltava _hyvää_ ja maistua tuoreilta hedelmiltä eikä vaan joltain sinnepäin.

Ja niistä mehuista: ne vipin appelisiinimehut on kamalia! Tropicanaa tms. sen olla pitää, sata kertaa parempaa. Aamiaisella tosin tuoremehuja vain juomme, mutta sitten kun juomme, niin mehun pitää olla laadukasta eikä vetistä.

23

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi