Miten te saatte menemään ruokaostoksiin niin vähän rahaa?
Mä en ymmärrä, että mitä ihmettä sitä pitäisi ostaa, ettei ruokalasku olisi aina niin iso. Meillä menee ruokaan kuukaudessa tosi paljon rahaa, n. 1500-2000e. Ja mun mielestä ostetaan ihan normaalisti, no, ei katsella pahemmin hintoja, mutta silti... Ei mitään hanhenmaksapalleroitakaan ostella. Ja 4 hengen talous kyseessä, kaikki normaalipainoisia, ei mässäillä. Vinkkejä?
Kommentit (134)
kun 8 henkisellä perheellä menee kauppaan 4x100e kuussa...
miten te sulatatte sen jauhelihan sieltä pakkasesta? Mikrossa vai huoneenlämmössä? Oikeasti mä en tiedä! Siinähän kestää ikuisuus että joku jauheliha sulaa, eikähän se kai huoneenlämmössä voi pitkään olla?? Joo, mä oikeasti olen avuton kotihommissa, eli auttakaa nyt :).
Kansi päälle ja hella miedolle lämmölle. Hetken se tietenkin kestää ja sitä klönttiä pitää muistaa käännellä, mutta sillä aikaa voi sitten pilkkoa sipulit ja vaikka tyhjentää/täyttää astianpesukonetta.
Jos tiedän jo aamulla tekeväni jotain jauheliharuokaa illalla, otan pakastimesta paketin ja laitan jääkaappiin.
Yleensä sulatan jauhelihan mikrossa. Matala teho ja aika monta minuuttia (riippuu niin mikrosta....). Jos olen päättänyt jo aamulla, että teen ruuaksi esim. jauhelihakeittoa, niin sitten voin ottaa jauhelihan jo silloin sulamaan jääkaappiin/huoneenlämpöön. Harvemmin kuitenkaan sitä tulee kovin ajoissa ennakoitua, joten mikron kautta jäinen jauheliha yleensä pannuun päätyy.
olet aika liikkis :)
paras oli se, että et katso jääkaappiin mitä puuttuu vaan ostat surutta mitä mieleen tulee :)
Harvemmin kuitenkaan sitä tulee kovin ajoissa ennakoitua, joten mikron kautta jäinen jauheliha yleensä pannuun päätyy.
Ettetkö te mieti edellisenä päivänä mitä syödään?! minä olen aika lailla huithapeli kodinhoitajana, mutta ruokalista pariksi päiväksi on aina tiedossa, samoin kaupasta tulee liikaa tavaraa äärettömän harvoin.
Muuten ollaan sitten siivousten ja muiden kanssa kuin ellun kanat;)
miten te sulatatte sen jauhelihan sieltä pakkasesta? Mikrossa vai huoneenlämmössä? Oikeasti mä en tiedä! Siinähän kestää ikuisuus että joku jauheliha sulaa, eikähän se kai huoneenlämmössä voi pitkään olla?? Joo, mä oikeasti olen avuton kotihommissa, eli auttakaa nyt :).
Jos sulattaa pannulla, niin sitten tietysti pitää käännellä sitä jäistä könttiä koko ajan ja "irrotella" siitä niitä sulaneita ja ruskistuneita osia. Täytyy vain muistaa, että jatkaa kypsentämistä tarpeeksi pitkään, että myös ne viimeksi sulaneet murut on kypsiä.
Mut jos voit ennakoida jauhelihan tarpeen esim. siten, että otat aamulla lihan pakastimesta jääkaappiin sulamaan iltapäivää/iltaa varten, on paras vaihtoehto. Samalla muuten jääkaappi kylmenee "ilmaiseksi"... ekologista!
siis tiesin että joillain ekillä on paljon rahaa menee tosi paljon myös rahaa ruokaan,mutta tuo ap:n rahasumma oli jo järkky. Tietysti syödä kannattaa hyvin ja ostaa terveellisiä hyvä ruokia mutta raja kannattaa olla. Itse pidän aina kännykkää mukana ostoksilla ja lasken ostokset. Ostan nykyään 375eurolla ruokaa kuussa ja meitä on 2 aikuista ja 2 lasta. saadaan ihan ok ruuat,mutta paremminkin voisi olla. Kun menen töihin niin olen ajatellut nostaa ruokarahat johonkin 500 euroon. Minusta sillä saa todella hyvät ruuat. Ehdotan sinulle että lasket ostokset ja varaat niihin jonkun kohtuu summan(esim.700e).sitten alatte käymään kaupassa vaikka kerran viikossa vaan. Me itse käydään kaupassa vaan 3 kertaa kuussa. Tietysti pari kertaa ostetaan lisää maitoja.Usko pois se 700e riittää aivan hyvin teille.Teidän että rahaa saa ruokaan uppoamaan varmaan vaikka kuinka paljon.Itse varmaan tuun aina laskemaan paljon ruokaa ostan,koska muuten menee aina yli budjetin. mie asiaa järkevästi niin kyllä joku 1500 on jo ihan liikaa pelkkään ruokaan. Alöuksi varmaan tuntuu just ettei 700 eurolla mitään saa. Voithan vähentää rahoja vaikka pikku hiljaa. Jos ensin vähennät 1000 euroon.Kuulostaa kyllä ihanalle että joku voi valita aivan vapaasti plajon haluaa ruokaa ostaa.Itsekkin ehkä joskus pääsen kauppaan ja voin ostaa mitä ruokia haluan ajattelematta liikaa hintaa. Mutta silti rajansa kaikella.
Minä sulatan jauhelihan yleensä mikrossa tai sitten saatan ottaa sen aamulla pakastimesta jääkaappiin sulamaan jos tiedän tekeväni siitä päivällä ruokaa.
Pakastan myös toisinaan valmista ruokaa ettei tarvi montaa kertaa peräkkäin samaa syödä.
Keitetyt perunat paistan usein seuraavana päivänä. Saatan jo keittäessä miettiä että jää paistettavaksi asti.
Syömme paljon puuroja, keittoja yms. edullista sekä terveellistä.
Emme juo tuoremehuja lähes olleenkaan. Meillä ruokajuomana maito tai vesi. Janojuomana vesi. Mehut eivät ole edes kovin terveellisiä varsinkaan hampaille. Mehua/limpparia menee esim. synttäreillä jne.
Toisinaan paistan sämpylät ja leivät itse. En kuitenkaan aina jaksa... Mutta siinä voi helposti säästää pitkän pennin. Eikä ihan perussämpylöiden leipominen edes ole kovin vaikeaa..
Jukurtit yms. ostetaan litran purkeissa eikä niissä pienissä ja kalliissa. Joista muuten tulee ihan kamalasti roskaakin..
Sitten vielä jos jättäisi kaikki valmisruuat ja puolivalmisteet ostamatta niin kyllä säästyisi aika paljon. Tosin aikaa kuluisin sitten ruuanlaittoon enemmän..
Meitä siis viisi henkinen perhe ja ruokaan (pesuaineet, vessapaperit, vaipat yms. mukaanlukien)kuluu kuukaudessa noin 800e.
Syömme paljon tuoretta kalaa. Joka ei täällä päin ainenkaan ole erityisen kallista (lohi noin 5e kilo)
Tunnustan itsessäni tuon huithapeliuden myös, ja luultavasti saisin ruokaostoksiin suuret summat kulutettua, mutta onneksi mieheni on tarkka. :) Tosin meilläkin ne ylijäämäperunat pistetään pariksi päiväksi jääkaappiin ja kun todetaan, ettei kukaan niitä syö, heitetään ne roskiin. Samoin käy kastikkeille yms. Niiden "ongelmana" kun on se, ettei niistä riitä kaikille kolmelle syöjälle vaan max. yhdelle, ja sitten niile kahdelle muulle pitää tehdä "tuore" ruoka kuitenkin.
Asiaan. Minä olen mieheltäni oppinut kaupassa tarkkailemaan kilohintoja ja valitsemaan halvinta. Me syömme paistijauhelihaa, ruisleipää ja tummaa pastaa jne. joten halvimmalla en siis tarkoita sitä halvinta, joka on myös epäterveellisintä. Leivät mieheni käy yleensä kerran viikossa ostamassa leipomon tehtaanmyymälästä (meillä on kohtuullisen matkan päässä sekä Primula että Vaasan&Vaasan), joka sitten pakastetaan ja kyllä, vaatii pakastimesta poisotettaessa sulattamisen mikrossa tai sitten muutaman tunnin ennakointia.
Lihat ostamme tarjouksina, tai sitten näitä, joissa on viimeinen myyntipäivä lähestymässä, jotka ovat -30% tai -50% alessa. Ja pakastamme. Otetaan muutama tunti etukäteen sulamaan, yleensä kuumaan veteen vaikka tietysti mikrokin tähän hommaan käy. :)
Leikkeleistä, juustoista yms. valitsemme kaupassa isoimmat paketit, joista riittää yleensä koko viikoksi.
Me käymme kerran viikossa "isossa kaupassa" täyttämässä jääkaapin, silloin ostamme mm. maidot, juuston, leikkeleet, vessapaperit yms. koko viikoksi. Kauppareissulla kuluu about 50 euroa. Viikon aikana käydään muutaman kerran täydennyksellä pienemmässä kaupassa, jolloin tulee ostettua jotain, mitä milloinkin tarvitsee. Minä en myöskään osaa suunnitella viikon ruokalistaa erikseen, eihän sitä etukäteen tiedä mitä torstaina tekee mieli. =D Näihin "täydennysreissuihinkin" kuluu kuitenkin vaan n. 10, max 20 euroa per kerta. Tuo 20 euroakin vain, jos teen jotain "hölmöjä" heräteostoksia.
Olemme molemmat työssäkäyviä ihmisiä, joten lounasruokailuun kyllä kuluu rahaa (kun ei jaksa tehdä kotona valmiiksi mitään), mutta siis kotiruokaostoksiin saamme kulumaan ehkä max. 400 euroa kuussa. Tämä siis kolmehenkiseltä perheeltä.
En yleensä mieti seuraavan päivän ruokaa edellisenä päivänä. Jääkaapissa/pakkasessa/kuiva-ainekaapissa on aina perustarpeita tarjolla ja kun ruokaa ruetaan laittamaan niin päätetään, että mitä syödään. Tai sitten päätös tulee tehtyä kauppareissulla (jos ostan esim. kalaa, jolloin se tietysti laitetaan ruuaksi samana päivänä tai viim. seuraavana). Harvemmin kuitenkaan niin, että päättäisimmme seuraavan päivän ruuan jo edellisenä päivänä.
Eikä meillä ole mitenkään huithapeli meininkiä. Sekä minä että mieheni olemme sujuvia ruuanlaittajia eikä arkisten perusruokien tekeminen nyt ole mikään ihmeellinen ohjelmannumero.
Harvemmin kuitenkaan sitä tulee kovin ajoissa ennakoitua, joten mikron kautta jäinen jauheliha yleensä pannuun päätyy.
Ettetkö te mieti edellisenä päivänä mitä syödään?! minä olen aika lailla huithapeli kodinhoitajana, mutta ruokalista pariksi päiväksi on aina tiedossa, samoin kaupasta tulee liikaa tavaraa äärettömän harvoin.
Muuten ollaan sitten siivousten ja muiden kanssa kuin ellun kanat;)
en pahemmin sulata jauhelihaa. Vaan otan pari tuntia ennnen huoneenlämpöön jossa ei hirveesti vielä sula. Sitten vaan paistinpannulle ja sitten alan paistamaan ja otan sen paperin pois kun saa ja kääntelen. Tai sitten edellisenä iltana sulamaan jääkaappiin vaan. siellä sulaa iha okei yön aikana. Ihan turhaan luulet että joudut tekemään kahden päivän ruokia varmaan yhtään jos käytät vaikka 700e kuussa ruokaan. sillä saat vaikka pihvit joka päivälle.
Mieti tätä esimerkkiä
Maidot 17e/viikko
ruisleivät 10e
margariinia 2e
Hedelmiä 15e
vihanneksia 20e
ruokiin 60e( 8,57e/ päivä)
murot 6e
namut 5e
saunakaljat 2,50e
jugurtit 10e
mehut 5e
juusto ja leikkeleet 15e
vaaleat leivät ja pullat yms. 15e
wc ja talouspaperit 5e
muut tarpeeliset jutut ja ruuat 20e
YHTEENSÄ 207,50e
kuussa 830e
tuo oli vaan ympäri pyöree esimerkki siitä että miten paljon saa kaikkeen käyttää esim rahaa että saa noinkin suurella summalla ruokaa.
ja meitä on kaksi aikuista ja yksi lapsi. Syödään hyvin: kalaa, paljon kasviksia ja hedelmiä, kanaa, harvemmin lihaa. Käytetään pääasiassa kevyttuotteita ja esim. kolesterolia alentavia tuotteita. Ne maksaa paljon. Ei eineksiä, ei jauhelihaa tms. halpaa. Tuoremehut niitä kalliita, koska halvat vipit on aivan kammottavan makuisia. Ei koskaan katota hintoja, vaan ostetaan sitä, mitä mieli tekee. Jonkun verran heitetään mekin pilaantunutta ruokaa roskiin, muttei ihan hirveesti kuitenkaan.
Oikeasti näen lähes punaista kun luen näitä "ruokaa heitetään kilotolkulla roskiin" -juttuja. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka heittävät hyvää tavaraa roskiin tuohon tahtiin kuin esim. ap. Ja ennen kuin joku älähtää niin, ei emme todellakaan ole köyhiä, meillä syödään hyvää ja terveellistä ruokaa, reilusti kasviksia ja hedelmiä, mutta ruokaa ei heitetä hukkaan. Minusta aivan käsittämötöntä kädettömyyttä. Oikeaa avuttomuutta.
jota heitetään pois? Ärsyttäisikö yhtä paljon jos vaikka puolikas vessapaperirulla heitettäisiin pois?
Teillä täytyy mennä ruokaa aika lailla hukkaan tuolla kulutuksella! Toinen asia, mihin voisit kiinnittää huomioita, on tuotteiden hinta. Opettele valitsemaan rinnakkaistuotteista se edullisempi vaihtoehto, käytä tarjouksia hyväksi. Saat ison säästön näin aikaiseksi, sitten on enemmän rahaa muuhun.
Meillä 6-henkinen perhe, joista 4 syö aikuisten määriä, ja ruokaostoksiin (plus hygieniatuotteet ym.) menee vaihdellen 600-1000 euroa kuussa, riippuen mm. siitä käykö meillä vieraita.
biologina tietää liiankin hyvin mitä kerskakulutus ja luonnonvarojen tuhlaus saa aikaa.
jota heitetään pois? Ärsyttäisikö yhtä paljon jos vaikka puolikas vessapaperirulla heitettäisiin pois?
Joka päivä on lihaa, kalaa tai kanaa, kasviksia, hedelmiä yms. tarjolla.
Ruokaa ostetaan sen verran kun tarvitaan ja kauppalappu tehdään kun kauppaan lähdetään. Limsoja tai pullia ostetaan harvoin, eikä tuoremehukaan ole kun viikonlopun juttu. Arkena juodaan kotitekoista mehua ja vettä.
Lähdemme huomenna lomalle ja siivosin just jääkaappia. Ottaa päähän heittää kolme kermaviiliä, kokonainen kaali ja vanha homejuusto pois,kun ei tänään ehdi kaikkea syödä. Eihän ne maksa kuin viisi euroa tai jotain, mutta harmittaa vain, kun tuli ostettua.
Eihän viisi euroa ole mitään. Kävin just tuon hintaisella kahvilla. Mutta se on eri asia, että ruoka menee mahaan kuin roskiin.