Miten te saatte menemään ruokaostoksiin niin vähän rahaa?
Mä en ymmärrä, että mitä ihmettä sitä pitäisi ostaa, ettei ruokalasku olisi aina niin iso. Meillä menee ruokaan kuukaudessa tosi paljon rahaa, n. 1500-2000e. Ja mun mielestä ostetaan ihan normaalisti, no, ei katsella pahemmin hintoja, mutta silti... Ei mitään hanhenmaksapalleroitakaan ostella. Ja 4 hengen talous kyseessä, kaikki normaalipainoisia, ei mässäillä. Vinkkejä?
Kommentit (134)
rahaa ruokakauppaan verrattuna ruoan laatuun. Max 600 e/kk, 4-henkinen perhe, sis. pesuaineet ja paperit yms. Kukaan ei syö kodin ulkopuolella säännöllisesti (mies ottaa siis eväät mukaan töihin). Herkkuihinkin törsätään ajoittain.
Onneksi se "säästäminen" ruokakuluissa tulee niin selkäytimestä, että sitä ei tarvitse liiemmin edes ajatella. Päin vastoin oikein pahalta tuntuu ajatella kuinka ruokaa heitetään roskiin. Varsinkin lihan tai kalan poisheitto pistää ekolokiseen ja eettiseen omaantuntoon pahasti.
Hieman toki tarvitaan mielikuvitusta ja joskus vaivannäköäkin että ei tarvitse syödä sitä samaa ruokaa päivästä toiseen. Osa ruoasta pakastetaan tai tehdään aivan erilaiseksi ruoaksi. Vähintäänkin lisukkeet vaihdetaan.
Meillä ruokalaskua ehkä pienentää se että mieskään ei vaadi puolta kiloa lihaa päivässä (kuten olen kuullut joidenkin miesten vaativan) vaan on huomannut että kasvispitoinenkin ruoka voi olla erittäin täyttävää, ravitsevaa ja maukasta. Näin ollen siitä 400 g paistijauhelihasta tai 250 g kanafilepaketista saa ruokaa aivan valtavan määrän (siis yhdistettynä muihin ruoka-aineksiin).
Vaikka pyrin siihen että ruokaa ei heitetä pois ja kaupassa katsotaan hintoja ei meillä olla säästämisen suhteen tiukkapipoisia. Välillä ostetaan sitä kallista naudan sisäfilettä, leivokset tai jogurttijuomia. Elämä ei siis tunnu kituuttamiselta.
eli, tästä lähtien alan katsomaan sinne jääkaappiin ennen kauppaan lähtöä, teen kauppalistan, mietin vähän jo etukäteen että mitä laittaa ruoaksi (eikä siellä kaupassa), vähän enemmän katselen hintoja (tosin en usko että tätä jaksan kovin syvällisesti tehdä...), laitan joskus jotain jopa pakkaseenkin, syödään parina päivänä jopa samaa ruokaa, en heitä niitä ylijäämä perunoita menemään (njaa, epäilen että löytyvät sitten parin viikon päästä sieltä kaapin perältä....) Mutta, eiköhän näillä jo vähän sitä laskua saa pienemmäksi :). Voin tulla tänne vaikka kuukauden päästä kertomaan että miten kävi :-)). ap
ja jos jotakin jää puuttumaan niin voit loppuviikosta hakea vähän lisää mutta vain jos oikeasti tarviit.
siis ärsyttääkö sua just se että se on nimenomaan ruoka jota heitetään pois? Ärsyttäisikö yhtä paljon jos vaikka puolikas vessapaperirulla heitettäisiin pois?
En ole se aiempi kirjoittaja, mutta pahaa tekee minkä tahansa asian turha roskiinheitto. Olipa se sitten mädäntynyt tomaatti (jonka olisi voinut syödä viikkoa aiemmin) tai pieneksi käynyt paita (jonka voisi viedä kierrätykseen) tai puolikas vessapaperirulla (jonka voisi käyttää loppuun). Kauheaa luonnonvarojen tuhlausta.
Silti kaikista kamalinta on ehkä mielestäni eläinperäisen ruoan, varsinkin lihan, kanan, kalan poisheitto. Eläin on kasvatettu vain ihmisen ruoaksi ja tapettu ihan vaan ihmistä varten ja sitten se ihminen ei edes vaivaudu syömään sitä eläintä vaan heittää sen kaatopaikalle mätänemään.
Enkä edes ole mikään "hörhö" ja syön lihaa.
Jostain liene olen oppinut, että ruokaa pitää KUNNIOITTAA. Ruoalla ei saa esim. leikkiä - amerikkalaisissa elokuvissa välillä nähtävät RUOKASODAT on mun mielestä tosi ällöttäviä, sellaista ruoan halveksimista. Toivottavasti mokomat tavat ei rantaudu Suomeen.
eli jos tosiaan yrittäisi vähän sitä kulutusta ennakoida, niin paljon teillä 2+2-perheissä menee maitoa viikossa? Siis kuinka monta litraa? Meillä 2 kouluikäistä lasta, juovat maitoa ruoan kanssa, muuten ei. Itse juon kahvin kanssa, ja silloin tällöin lasillisen. Mies juo aika harvoin. Eli jos käyn vaikka lauantaina seuraavan viikon ostokset niin kuinka monta litraa sitä maitoa pitäisi ostaa että olisi suunnilleen ok? Nyt sitä menee niin paljon hukkaan että en osaa yhtään arvioida meidän kulutusta.
joten sitä joudut ostamaan viikon varrella lisää. Ostat vaikka pari litraa lauantaina ja sitten käyt lisää viikolla, kun alkaa loppua. Meillä riittää viikossa tuo pari litraa, mutta lapsia meillä vaan yksi eikä muut juo maitoa.
menee n.500e/kk kauppaan, se sisältää pesuaineet, paperit, vaipat, ruoat, kaiken! Meitä on 2+3.
Enempää ei ole mistä mennä, ja monena kuukautena ei ole lähellekkään tuota 500e, toisinaan on tultava toimeen 250-300e/kk.
Sitä päivää odotan ja toivon kovasti, että ruokakaupassa voisi käydä niin, ettei tarvitse laskea ja tuijottaa hintoja, miettiä mitä voi ostaa.
joten sitä joudut ostamaan viikon varrella lisää. Ostat vaikka pari litraa lauantaina ja sitten käyt lisää viikolla, kun alkaa loppua. Meillä riittää viikossa tuo pari litraa, mutta lapsia meillä vaan yksi eikä muut juo maitoa.
ostamaan sitä "yhtä maitoa" niin kassalla huomaan että lasku oli taas 50e... Sitä yhtä mainosta mukaillakseni voisin kysyä että "mistä ihmeestä tätä ruokaa oikein tulee"?? ap
Lapset juovat vettä tai maitoa, mutta yleisemmin vettä. Maitoa menee lähinnä muroihin ja kahviin. Jos maito uhkaa loppua, haemme sitä lähi-Siwasta. Jos sitä on liikaa, teemme lettuja tai pannukakkua.
Osta vaikka kaksi purkkia (1,5 l) ja katso koska loppuu. Nihän se selviää
Tai laske: Teillä menee sitä noin 5 dl päivässä, jos lapset juovat 2 dl ruualla (tuskin juovat noin paljon). eli 1,5 litraa riittää kolmeksi päiväksi :)
ja ihan oikeesti, jos se maito pääsee loppumaan, niin ei siihen nyt kuole.
eli jos tosiaan yrittäisi vähän sitä kulutusta ennakoida, niin paljon teillä 2+2-perheissä menee maitoa viikossa? Siis kuinka monta litraa? Meillä 2 kouluikäistä lasta, juovat maitoa ruoan kanssa, muuten ei. Itse juon kahvin kanssa, ja silloin tällöin lasillisen. Mies juo aika harvoin. Eli jos käyn vaikka lauantaina seuraavan viikon ostokset niin kuinka monta litraa sitä maitoa pitäisi ostaa että olisi suunnilleen ok? Nyt sitä menee niin paljon hukkaan että en osaa yhtään arvioida meidän kulutusta.
eli et vaan osta mitään muuta ku nmaidon
ostamaan sitä "yhtä maitoa" niin kassalla huomaan että lasku oli taas 50e... Sitä yhtä mainosta mukaillakseni voisin kysyä että "mistä ihmeestä tätä ruokaa oikein tulee"?? ap
Meillä menee ainakin tonni kuussa, usein enemmänkin.
Meitä on kolme ja lihaa & alkoholia ostetaan tosi vähän, maitotuotteita taas menee tosi paljon. Ostetaan luomuna melkein kaiken, varsinkin maidot, kananmunat yms, siitä hintalisää.
Ei haittaa yhtään koska halutaan syödä hyvin, terveellisesti, kotimaisesti ja ympäristöä säästäen, eikä aina osteta sitä halvinta tarjoustavaraa - eikä koskaan eineksiä. Ruokakaupassa käydään joka päivä, koska on ihan vieressä. Päivän menu muotoutuu lähinnä "mitä jääkaapissa on"-pohjalta koska aina on erilaisia vihanneksia yms. mistä valita.
Ruokaa ei mene paljon ollenkaa roskiin, kokkaan aina sen verran ekstraa että siitä saa seuraavan päivän lounaat jotka riittää molemmille. Ja sitten uusi ruoka illaksi.
Olen joutunut sen verta köyhänä kituuttamaan opiskeluaikana että on tosi luksusta kun voi ostaa kaupasta kaiken mitä haluaa, hintaa katsomatta & laadusta tinkimättä. Ihanaa!
Olen joutunut sen verta köyhänä kituuttamaan opiskeluaikana että on tosi luksusta kun voi ostaa kaupasta kaiken mitä haluaa, hintaa katsomatta & laadusta tinkimättä. Ihanaa!
Nuukailen, koska halvemmallakin voi syödä hyvin ja haluan käyttää rahaa johonkin muuhun kuin perusruokaan. Matkusteluun ja ravintoloissa käynteihinkin jää enemmän rahaa, kun vähän katsoo, mitä syö.
nelihenkiseltä perheeltä. Meillä menee noin 500-600 euroa (tähän summaan kuuluu vaipat, shampoot jne.) ja tinkisen varaakin olisi. Mies kun ostelee mielellään noita ylimääräisiä herkkuja, limukkaa jne. Itse en juuri herkkuja osta. Ja meillä syödään kyllä ihan hyvää kotiruokaa, todellakin kotiruokaa. Eineksiä ei ole kuin joskus. Mutta väilillä on kyllä ihan gourmet-ruokaakin.
Tässä vinkkini:
Säästä kuitit ja tarkastele vaikka kuukauden ostoksia, mitä on tullut ostettua.
Valmista itse ruoka ja vältä eineksiä.
Ja vertaile hintoja kaupassa.
Tee kauppalista jo kotona ja noudata sitä.
Ap:lla lienee aika huipputulot, kun voi laittaa pelkkään ruokaan noin paljon rahaa?
Meillä menee normaalisti arkena 1.5 l päivässä. Aamulla aikuisten puuroon muumikulhollinen (toinen samanlainen vettä lisäksi). Ruokajuomana litran verran ja iltapalamuroihin ja aamukahviin yms. vähän.
Viikonloppuna menee vähän enemmän ja tietysti jos tekee jotain maitoa kuluttavaa ruokaa (pannari, makaronilaatikko), siitä tulee lisää. Yleensä ostan viikonlopuksi 5 x 1.5 l ja alkuviikosta (ti?) pari kolme purkkia lisää.
Meillä siis 2+2, lapset syövät hoidossa aamupalat ja kaikki ma-pe lounaat muualla kuin kotona (vaikkakin usein iillasta jäänyttä kotiruokaa on aikuisilla eväänä, tämä on hyvä keino käyttää ne 1 hengen annokset)
Reilut 13€/ vrk 8 hengelle?!
Ei voi olla mahdollista, paitsi jos syötte pelkkää puuroa.
kun 8 henkisellä perheellä menee kauppaan 4x100e kuussa...
Näin se on helppo sulattaa ja ottaa käyttöön esim. keittoon tai makaroonilaatikkoon.
miten te sulatatte sen jauhelihan sieltä pakkasesta? Mikrossa vai huoneenlämmössä? Oikeasti mä en tiedä! Siinähän kestää ikuisuus että joku jauheliha sulaa, eikähän se kai huoneenlämmössä voi pitkään olla?? Joo, mä oikeasti olen avuton kotihommissa, eli auttakaa nyt :).
Meillä käydään tasan kerran viikossa kaupassa ja ostetaan KAIKKI ruoat kerralla ja maidot myös. Maito säilyy yleensä hyvin lauantaista seuraavaan perjantaihin, johan niissä on myyntiaikakin, eli parasta ennen päiväys 5 -6 päivän päässä.
Ongelma lienee ainoastaan säilytystila, eli jos on kovin paljon maitoa juova perhe, niin purkkeja pitää roudata hirveä määrä kerralla kaupasta.
Mutta ap:lle vinkiksi: jääkaapin oveen lista, johon kirjaat aina kun joku loppuu. Ota lappu myös mukaan kauppaan, että tiedät mitä ostaa :) Ja suunnittele ruokalista ennen kauppaan menoa, käy kaupassa kerran, max kaksi kertaa viikossa. Näin ostat vain tarpeellisen, ruokaa ei mene hukkaan, mutta riittää koko viikon (kun käytät sitä pakastinta apuna) ja rahaa säästyy PALJON. Meillä leikaantui ruokakulut 35 % kun alettiin näin toimia - 2000 eurosta se olisi 700 euroa, eli reilusti yhden etelänmatkan verran KUUSSA.
Maito ei montaa päivää jääkaapissa säily joten sitä joudut ostamaan viikon varrella lisää. Ostat vaikka pari litraa lauantaina ja sitten käyt lisää viikolla, kun alkaa loppua. Meillä riittää viikossa tuo pari litraa, mutta lapsia meillä vaan yksi eikä muut juo maitoa.
mutta en siltikään saa menemään ruokaan noin paljoa rahaa kuukaudessa.
Meitä 2+5
Lapset tosin kaikki alle 10v mutta silti.
Meillä menee ehkä 600e-750e/kk
Tuostakin summasta voisi nipistää jos haluaa.
Mun mielestä 1000e on todella paljon ellei ole iso perhe(esim:10 lasta)