Miten te saatte menemään ruokaostoksiin niin vähän rahaa?
Mä en ymmärrä, että mitä ihmettä sitä pitäisi ostaa, ettei ruokalasku olisi aina niin iso. Meillä menee ruokaan kuukaudessa tosi paljon rahaa, n. 1500-2000e. Ja mun mielestä ostetaan ihan normaalisti, no, ei katsella pahemmin hintoja, mutta silti... Ei mitään hanhenmaksapalleroitakaan ostella. Ja 4 hengen talous kyseessä, kaikki normaalipainoisia, ei mässäillä. Vinkkejä?
Kommentit (134)
kolmihenkisen perheen, jossa äiti ja kaksi murkkuikäistä ja satunnaisesti miesystävä ja esikoispoika syömässä, keskimäärin 200-250e kuussa. Olen tehnyt tiukan budjetin, koska haluan myös laittaa rahaa säästöön joka ikinen kuukausi. Olen siis yksinhuoltaja ja aina osan vuodesta työttömänä (sen suurimman osan). Perheessä on myös koira ja kissa.
Keinot, joilla onnistun tässä ovat Lidl ja S-Market sekä tarjoukset. Ja käyn kaupassa max kerran viikossa. Nyt olisi pyrkimys kerran kahdessa viikossa. Mitään heräteostoksia ei sallita, pojat ostavat karkit ja herkut omilla taskurahoillaan. Leivon itse ja teen ruoat itse. Poimin marjat, yrtit ja sienet talveksi.
Kun saa hyvän alun sentinvartiointiin, niin loppu sujuu kuin itsestään. Kyllähän sitä on tehtävä hintavertailuja ja ihmeteltävä kalliita hintoja moneen kertaan, ennen kuin asia alkaa aueta. On mietittävä, että kuinka paljon rahaa säästyy vuositasolla, jos jätän esim. viikottain suklaapatukan tai iltapäivälehden ostamatta tai vastaavaa.
Minusta on, perheen ainoana kukkarona, turvallista ja tyydyttävää, kun rahaa on edes vähän jemmattuna johonkin äkilliseen menoon. Koskaan ei voi tietää, milloin auto särkyy tai vielä pahempaa. Suklaapatukka ja iltapäivälehdet eivät tuo samanlaista turvaa ja tyydytystä.
Jokainen keksii varmasti itselleen sopivat tavat vähentää rahan kulutusta. Helpointa se on juuri ruokamenoista vähentää plus heräteostoista.
Tuossa summassa on siis pesuaineet myös.
Pesuaineissa on helppo säästää. Konetiskitabletit vaihdetaan Pirkka-konetiskiaineeseen ja käsitiskiaine ostetaan Fairya tarjouksesta. Se on niin riittoisaa, että tulee oikeasti halvemmaksi kuin halpistiskiaineet.
Lidlistä ostan sampoot, nestesaippuat ja terveyssiteet. Halpaa ja hyvää ja kannattaa seurata sieltä vielä tarjoukset.
Vessapaperi ja talouspaperi ovat halvinta mahdollista, wc-pap. max 21 senttiä rulla. Karkeaahan se on, mutta tottuu. Turhaa haaskata design-papereita pyllypyyhkeenä.
paljon rahaa ruokaan, n 800€ per kk, pöydässä 4-7 syöjää. Ja ihan perusruokaa, ei herkkuja.
Esim tänään ostin 3 pv ruuat 62€, mun mielestä se on todella paljon. Siinä ei ollut edes leipää tai päällisiä mukana, se olisi nostanut vielä min 7€ lisää.
Tuohon hintaan ostin pienen määrän juureksia (1 bataatti, lanttupalan, porkkanoita, perunoita ja lisäksi sipulia), 4 kanafilettä (marinoimattomia), 1kg huonoa paistia, suolakurkun, tomaattipyreen, 3 maitoa ja 1l jugurttia. LIsäksi 4 tarjousbanaania ja omenoita saman verran. Hirveä hinta!
kurkun, 2 tomattia ja salaatinkerän - niistä kertyy varmaan kymppi yksistään
ja sillä pitäisi viisi ihmistä elättää, niin ei ole mahdollisuutta laittaa koko rahaa ruokaan, kun pitää maksaa terveyskulut, puhelinlaskut, vaatteet, harrastukset, vakuutukset, auton kulut, bensat, taloustavarat, muut tavarat ja laskut..
Kun ruokaan jää se 500e kuussa viidelle, niin sen on riitettävä.
Meillä menee n 500 e, 3 henkinen perhe, tai usein on ruokavieraita. Ja siihen saa ostaa jo ihan kalliitakin ruokatuotteita, esim me syödään luonnonkalaa usein ja usein kalliimpia lihoja, karitsaa, strutsia, ankkaa, jänistä yms.
Pelkkiin RUOKAOSTOKSIIN noin paljon. Meillä kuukauden kauppalasku vaippoineen, pesuaineineen jne. on kuukaudesta riippuen 700-1000.
Meitä on seitsemän henkilöä, joista neljä syö aikuisen verran. Puolet tuosta teidän summasta riittää meille.
Pelkkiin RUOKAOSTOKSIIN noin paljon. Meillä kuukauden kauppalasku vaippoineen, pesuaineineen jne. on kuukaudesta riippuen 700-1000.
ostetaan kyllä paljon vihanneksia, hedelmiä, kevyttuotteita, laktoosittomia tuotteita... Ja kissanruokaan menee tietty myös jonkun verran. Sen takia mä tässä kyselenkin kun olen alkanut ihmettelemään että miten meillä voi mennä noin paljon rahaa ruokaan! Tai on tuossa jotkut vessapaperit ym mukana, mutta ei niitä nyt kuitenkaan ihan joka viikko ostele. ap
todella tarpeelliset ostokset/viikko. Sitten lasket niille hinnat...ja rajaat vko budjettisi. Karsit vain epämääräiset ja turhat ostokset!
Mulla oli ennen 100 euroa/vko. Nyt just siirryttävä n.50 euroon/vko. Ja toinen lapsi erikoisruokavaliolla. Ei ostella mitään herkkuja, leikkeleitä, keksejä, juotavaa...
onhan tämä ankeeta, mutta nyt ei muuta mahdollisuutta! Lapset saa mummolassa herkkuja! Mutta jos meille tulee vieraita niin budjetti menee heti sekaisin...En ehkä enää edes saisi tuhlattua ruokiin yli 100 e! Niin on hinnat ja tarpeet nivoutuneet...
tonnilla saat jo ruokaa päivässä jollakin 40 eurolla. Sillähän saa hirveän ison määrän. Ota joku päiväsumma käyttöön, mitä et ylitä. Jos käyt harvemmin kaupassa, sitten useamman päivän summa kerralla.
No meitä on vaan kolme, mutta rahaa menee noin 500 e/kk. Ja me vielä panostamme ruokaan, eli ostamme mieluummin laatua kuin halpaa. Syömme paljon esim. juustoja ja pikkuleipomoiden kalliimpia leipiä. Lihaa ei tosin liiemmälti syödä (pari kertaa viikossa), vaan kasvispainotteisesti. Miten ihmeessä teillä menee noin paljon?
Meillä menee n. 350-450 euroa ja siinä on mukana hygieniatuotteet, yhden kissan ruuat ja parille koiralle puruluita ja raakapakasteita. 2 aikuista ja 2 lasta.
Kasviksia ja hedelmiä ostetaan meilläkin paljon. Ruuat teen aina itse, eineksiä ei hernekeiton tai pinaattikeiton lisäksi osteta ollenkaan. Kaljaa tai siideriä ostetaan ehkä kerran tai kaksi vuodessa, karkkia n. joka toinen päivä.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ap ostaa.
Luin jostakin, että keskivertoperheeltä vanhenee ruokaa jääkaappiin todella paljon. Joudutko heittämään ruokaa pois? Käytetäänkö teillä pakkaukset loppuun? Syöttekö töissä, vai otatteko sinne eväät?
Meillä ainakin kauppalasku pieneni huomattavasti, kun molemmat meni töihin ja lapset hoitoon. Syömme nyt kaikki lounaan kodin ulkopuolella, lapset myös aamiaisen ja välipalan.
Juotteko kotona kahvia, teetä, muita juomia? Ne tekee yllättävän suuren osan kauppalaskusta.
Mä lasken yksinkertaisuuden vuoksi "ruokalaskuksi" kaiken, mitä automarketista ostetaan, myös pesuaineet yms. kodin hankinnat.
(tyypillinen "peruskauppareissu", ei vkl):
ruisleipää, kevytjuustoa, keittokinkkua, maitoa ja laktoositonta maitoa, tomaatteja, kurkkua, salaattia, paprikaa, kevytfetajuustoa, banaaneja, viinirypäleitä, paistijauhelihaa tai broilerin fileesuikaleita, jugurttia tai viiliä, kissanruokaa (3 kissaa), tuoremehua. Tämä siis sellainen tyypillinen arkikauppareissu, viikonloppuna sitten vähän parempaa. ap
aika paljon pois, ja muutenkin ruokaa vanhenee jääkaappiin. ap
mutta kyllä nuo "meillä menee ruokaan 400 e/kk ja meitä on 2 + 4 henkeä" -jutut jaksa aina ihmetyttää...
Olin tuolla joku aikaisempi, meillä menee sen 350-450 euroa. Tuoremehuja ei kyllä ostella ja lihoja ostan yleensä valmiiksi pakastimeen.
Normaali kauppareissu kerran viikossa maksaa yleensä 80-120 euroa.
minäkin pistin ennen ihan hirveästi rahaa ruokakauppaan, mutta kotiäitivuosien myötä tyyli muuttui. Nyt menee 2+2 perheessä n 600 euroa/kk, sen alle en jaksa puristaa jos ei ole pakko. Ja tuossa on pesuaineet ja vessapaperit yms mukana.
Kaikki lihat ostan -30% hinnalla pakkaseen, en kuitenkaan mitään valmiiksi maustettuja, ne on kamalia. Jugurtit litran tölkeissä, ei enää pikkupurkkeja. Mehut teen itse mustaviinimarjoista. Jälkiruoat on usein marjoista, joita on pakkanen pullollaan. Mitään kevyt yms tuotteita ei ostella, vaan luomuna maidot, munat, puurohiutaleet, viilit ja usein perunatkin.
Syödään siis hyvin ja terveellisesti, paljon luomua ja itsetehtyä. Poisheittämistä pyrin välttämään, se oli ennen heikkokohtani.
Kutsutaan usein ihmisiä kahville, leivon makeat itse.