Paljonko teidän 5-v. on säästössä rahaa?
Kommentit (69)
ei ole yhtaan rahaa. Ei tililla eika muuallakaan. Jos sattuu saamaan rahaa lahjaksi (tapahtuu kylla onneki tosi harvoin!) niin sitten musta on kiva etta silla rahalla kaydaan sitten ostamassa jooksu kiva juttu (lelu tai peli, tai reppu tai vaatem: mita nyt tarvitsee tai mika tuntuu kivalta). Musta on kivaa, etta lahjan tilalta annettu raha ei mene vain tilille, vaan se muutetaan tosiaankin lapselle lahjaksi.
meillä siis lapsilisät ja lahjarahat, veikkaisin n. 5000
pojalla on tilillä jotain 1000 euroa, jonka sai ristiäislahjaksi.
Lompakossa hänellä on 100-200 euroa.
rahastoissa tän hetken arvon mukaan n 10 000,-
ja siksi tililtäni menee suoraveloituksena joka kuukausi lasten tileille palkkapäivänä viisikymppiset. Mies sijoittaa rahastoihin himpun verran enemmän.
Lapset tarvitsevat kuitenkin rahaa sitten kun aloittelevat opiskeluja ja omaa elämää, ja 18 vuodessa viisikymppisistäkin kertyy jo jotakin, ehkä rahastoistakin. Mitään takuita kun ei ole että meillä olisi silloin antaa heille kovin suuria pesämunia muuten mukaan.
Summa ei ole niin suuri että sitä kaipaisin mitenkään arjessa, mutta toivottavasti siitä on joskus hyötyä.
Meillä myös 5-vuotias sekä koululaisia. Koululaisilla taitaa olla tileillä joku satanen ja lompakossa ehkä kymppi, pari, 5-vuotiaalla lompakossa noin euro eikä tiliä edes ole. Lapsilisät kuuluvat elämiseen tai lojuvat perheen yhteisellä tilillä eikä muuta rahaa lapsille mistään tule. Mä en tajua, että lapsilisät pitää säästää lapselle, ei niitä siihen ole tarkoitettu! On meilläkin joskus ostettu lasten nimissä osakkeita vähän, mutta summat ovat tosi pieniä, etenkin nyt. Huh, kuinka pöyristynyt olen tästä ketjusta. Olemme siis ihan hyvin toimeentulevia, mutta en silti ajatellut säästää lapsille mitään mamman ja papan pesämunaa.
Pojan nimissä on tili, johon minä laitan kaikki ylimääräiset hilut. Ja samoin sinne menevät molempien poikien saamat kolikot (toiselle lapselle ei ole tullut hankittua tiliä). Niillä on sitten osteltu jotain pyöräilykypäriä, aurinkolaseja tms, joihin ei muuten ole ollut rahaa irrotettavaksi.
tilillä vajaat 4.000 eur ja rahastoissa 1.600 eur. Pitäisi siirtää tilillä olevia rahastoihin, kun osuudet ovat "alennusmyynnissä".
Meillä ei lapsille säästetä rahaa mihinkään, vaan lapsilisätkin käytetään elämiseen. Meillä on kuitenkin 5 sijoitusasuntoa, jotka olemme hankkineet lapsien tulavisuutta ajatellen. Kun lapset muuttavat pois kotoa, heillä on valmiina velattomat, vuokralaisten maksamat asunnot tai voimme myydä kämpät ja antaa rahaa lapsille.
Tilille säästäminen on ainoastaan typerää inflaation takia.
Ja olin siitä opiskeluaikana katkera. Ehkä siksi säästän lapsille koko ajan - vähän mutta säännöllisesti. Jos tulee isoja kuluja kuten vaihto-oppilasvuotta, mopoja tms., ne rahat voidaan sitten aikanaan ottaa lapsen tililtä. Töiden saanti nuorena kun on koko ajan vaikeutunut. Itse poimin mansikoita 15-vuotiaana ja siitä lähtien raadoin joka kesä raskaissa töissä saadakseni rahaa. Opiskelutkin menivät vähän vasemmalla kädellä kun koko ajan piti tehdä töitä ohessa. En halua samaa omille lapsilleni, kun ei kerran ole pakko.
Meillä myös 5-vuotias sekä koululaisia. Koululaisilla taitaa olla tileillä joku satanen ja lompakossa ehkä kymppi, pari, 5-vuotiaalla lompakossa noin euro eikä tiliä edes ole. Lapsilisät kuuluvat elämiseen tai lojuvat perheen yhteisellä tilillä eikä muuta rahaa lapsille mistään tule. Mä en tajua, että lapsilisät pitää säästää lapselle, ei niitä siihen ole tarkoitettu! On meilläkin joskus ostettu lasten nimissä osakkeita vähän, mutta summat ovat tosi pieniä, etenkin nyt. Huh, kuinka pöyristynyt olen tästä ketjusta. Olemme siis ihan hyvin toimeentulevia, mutta en silti ajatellut säästää lapsille mitään mamman ja papan pesämunaa.
menneet lasten tileille, meidän esikoinen on nyt 6v. Samoin sukulaiset ja kummit ovat laittaneet tilille rahaa (asuimme esim.ulkomailla, silloin oli "helppo" vaihtoehto). Siitä huolimatta lapsilla ihan tarpeekai leluja, harrastavat jne.
Mallin olen saanut kotoani. Mulle annettiin aikoinaan pesämuna, kun läksin yliopistoon opiskelemaan eri paikkakunnalle ja siitä oli hurja apu. Sain asua kivasti, ei tarvinnut joka penniä miettiä, pystyin matkustelemaan, ostamaan kallimpia kirjoja jne.
Ja samalla tein myös kyllä töitä opiskelun ohessa, mutta lainaa en tarvinnut.
Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla tähän ole mahdollisuutta vaan esim. lapsilisät menee ihan joka päiväiseen elämiseen.
Jos on varaa ostella sijoitusasuntoja. Meillä ei ole. Tämänkin yhden maksamisessa riittää hommaa ja isot lainat pelottavat. Siksi olen lasten syntymästä asti laittanut puolet lapsilisistä eli 50e/kk tilille, jonka korko on siedettävä. Mies säästää vähän enemmän lasten rahastoihin. Parempi sekin kun ei mitään.
Meillä ei lapsille säästetä rahaa mihinkään, vaan lapsilisätkin käytetään elämiseen. Meillä on kuitenkin 5 sijoitusasuntoa, jotka olemme hankkineet lapsien tulavisuutta ajatellen. Kun lapset muuttavat pois kotoa, heillä on valmiina velattomat, vuokralaisten maksamat asunnot tai voimme myydä kämpät ja antaa rahaa lapsille. Tilille säästäminen on ainoastaan typerää inflaation takia.
tilillä.
Olen vielä opiskelija, joten hirmuisia summia ei voi sivuun laittaa. Kun siirryn työelämään, lapsilisät laitan menemään lapsen tilille.
Siis nopeammin? Asuntolaina olisi maksettu vuosia ennen kuin lapset lähtevät kotoa ja rahaa kaikkeen olisi enemmän.
Ei meilläkään sijoitusasuntoja ole omalla rahalla ostettu, vaan koska asuntolainaa on maksettu järkevästi, on taloa voinut käyttää sijoitusasuntojen lisävakuutena.
Mutta kaikki käyttävät rahansa miten lystäävät, näinhän se menee.
Jos on varaa ostella sijoitusasuntoja. Meillä ei ole. Tämänkin yhden maksamisessa riittää hommaa ja isot lainat pelottavat. Siksi olen lasten syntymästä asti laittanut puolet lapsilisistä eli 50e/kk tilille, jonka korko on siedettävä. Mies säästää vähän enemmän lasten rahastoihin. Parempi sekin kun ei mitään.
Totuushan on se, että vaikka monilla suomalaisilla menee huonosti, suurella osalla menee myös tosi hyvin.
Meillä on kaksi pientä lasta, molempien meidän vanhempien ainoat lapsenlapset. Isovanhemmat ovat aina käyneet töissä. Sijoituksia on kaikilla tosi paljon, on asuntoja, mökkejä, metsää, osakkeita ja vaikka mitä. Lapsilla on myös setä ja eno, molemmat siis lapsettomia, työssäkäyviä, hyvin toimeentulevia. Lisäksi molemmilla lapsilla on yksi kummi, em. sedän ja enon (jotka siis myös kummeja) lisäksi.
Nämä kaikki ihmiset ovat koko lasten iän lahjoittaneet heille rahaa. Rahat on laitettu lasten tileille, ohjattu sieltä osakkeisiin jne. Itse olemme laittaneet myös lapsilisiä tileille, paria vuotta lukuunottamatta, jolloin olin hoitovapaalla.
Lapset eivät tiedä, että heille on säästetty rahaa. Mielestäni tässä ei ole mitään pöyristyttävää?! Vai onko? Mitä rahoilla olisi pitänyt tehdä? Tuhlata? Ostaa tarpeetonta? Voimme ostaa molempien palkoilla kaikkea sitä mitä tarvitsemme, vaikka olemmekin ihan keskituloisia, molempien nettoansiot jotain 1800 euroa kuussa.
Emme elä tuhlaavasti ja jopa vältämme kulutusta. Esim. tänä vuonna emme käy kesälomalla missään kauempana. Mikä tässä on niin kummallista?
Ja ei, jotta kukaan ei ala isommin tuomitsemaan. Lapset saavat myös rakkautta, eivät vain rahaa!
Miehen isä pistää lapsenlapselleen rahaa säästöön tulevaa varten.
Siinä on isovanhempien lahjoittamia rahoja, ja lisäksi laitan satasen kuussa kummallekin lapselle rahastoihin. Haluan tukea lapsia myös sitten kun ovat aikuisuuden kynnyksellä. Laitan omista tuloistani itselleni useamman satasen joka kuukausi säästöön, joten saman tien voin jo tässä vaiheessa laittaa sen verran lapsille kuin verovapaasti saa lahjoittaa.
meillä nuori neiti saa sitten pesämunan kun lähtee kotoa pois. Näin sain itsekin, ja laitamme hyvän kiertämään jo nyt.