Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teidän 5-v. on säästössä rahaa?

Vierailija
15.06.2009 |

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitakin tuhansia, tosin näinä aikoina ei oikein pääse rahastosijoituksilla hurraamaan :)

Lompakossa taitaa olla noin 50 €. Saanut mummoltansa (mummo antaa aivan liikaa rahaa, yleensä 10e kerrallaan, eikä ilmeisesti todellakaan ymmärrä, että esim. koululaisten viikkoraha on vain euro.)

Ja teki juuri 31€ rahaa myymällä kirppiksellä omia tarpeettomia lelujansa.

Vierailija
22/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmasti olisinkin maksanut vuoden itse, muttei niillä mansikkarahoilla olisi kovin kauas päässyt. Kiva kuulla tuollaista viisastelua parinkymmenen vuoden takaisista asioista - "ei tullut mieleen" - no eipä kai.

Minun vanhemmillani oli paljonkin rahaa, erityisesti siinä vaiheessa kun poimin vielä niitä mansikoita. Meille lapsille niistä rahoista oli vain kovin vähän iloa silloin kun niille olisi oikeasti ollut käyttöä. Omille lapsilleni haluan taloudellisesti hiukan turvatumman alun omaan elämään.

ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut säästää ne "mansikkarahat" sitä vaihto-oppilasvuotta varten? Minä olen lähtöisin vähävaraisesta perheestä, mutta koskaan en ole tuntenut siitä katkeruutta, koska rakkautta ja muuta hyvää oli yllin kyllin! Minä poimin mansikoita viisi kesää ja kustansin noilla omilla ansioillani itselleni kolme vuotta elämää Italiassa. Kyllä tuntui makealta, kun oli itse omalla työllä ansainnut sen matkan, eikä tarvinnut käyttää siihen vanhempien muutenkin vähäisiä rahoja! Välit on hyvät ja lämpimät molempiin vanhempiin yhä tänäkin päivänä ja toivon, että omatkin lapseni oppivat, että rahaa ei kasva puissa, vaan se on aina jonkun ensin ansaittava...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta oikeasti. Onko joku katkera vanhemmilleen siitä, etteivät he antaneet lapselle rahaa opiskeluaikana???

Ja tiedoksi, että todennäköisesti teet lapsellesi karhunpalveluksen, jos olet sitä mieltä, ettei esim. 15 vuotiaana ole hyvä opetella työntekoa ja poimia vaikka niitä mainitsemiasi mansikoita.

On erittäin tärkeää opettaa lapsille työnteon merkitys jo varhain. Tämä on nyt meidän

sukupolvelle erittäin tärkeää siksi, koska meillä olisi varaa antaa lapselle "kaikki". Jos kaiken saa ilmaiseksi, niin eihän sitä ikinä opi töitä tekemään saati rahaa arvostamaan.

Itse en säästä lapsille mitään, mutta totta kai heitä tulen tukemaan esim. sitten kun muuttavat pois kotoa. Silti tärkeänä pidän sitä, että kannustan lapsia oppimaan työssä, hankkimaan kokemusta ja omaa rahaa.

Eipähän sitten kasva näitä nykyaikanakin tyypillisiä reilu 20-kymppisiä valmistuneita, jotka ihmettelevät, kun kukaan ei heitä palkkaa, mutteivät itse tajua, että suuri syy on se, ettei heillä ole lainkaan kokemusta työnteosta.

Ja olin siitä opiskeluaikana katkera. Ehkä siksi säästän lapsille koko ajan - vähän mutta säännöllisesti. Jos tulee isoja kuluja kuten vaihto-oppilasvuotta, mopoja tms., ne rahat voidaan sitten aikanaan ottaa lapsen tililtä. Töiden saanti nuorena kun on koko ajan vaikeutunut. Itse poimin mansikoita 15-vuotiaana ja siitä lähtien raadoin joka kesä raskaissa töissä saadakseni rahaa. Opiskelutkin menivät vähän vasemmalla kädellä kun koko ajan piti tehdä töitä ohessa. En halua samaa omille lapsilleni, kun ei kerran ole pakko.

Meillä myös 5-vuotias sekä koululaisia. Koululaisilla taitaa olla tileillä joku satanen ja lompakossa ehkä kymppi, pari, 5-vuotiaalla lompakossa noin euro eikä tiliä edes ole. Lapsilisät kuuluvat elämiseen tai lojuvat perheen yhteisellä tilillä eikä muuta rahaa lapsille mistään tule. Mä en tajua, että lapsilisät pitää säästää lapselle, ei niitä siihen ole tarkoitettu! On meilläkin joskus ostettu lasten nimissä osakkeita vähän, mutta summat ovat tosi pieniä, etenkin nyt. Huh, kuinka pöyristynyt olen tästä ketjusta. Olemme siis ihan hyvin toimeentulevia, mutta en silti ajatellut säästää lapsille mitään mamman ja papan pesämunaa.

Itse olen juuri tällainen tapaus. Toinen vanhemmistani kuoli ollessani pieni. Kotitöitä olen paiskinut enemmän kuin lääkäri määrää, viikkorahaa en ole koskaan saanut. Opiskelupaikkakin tuli valittua sen perusteella, että mahdollisimman nopeasti pääsisi työelämään käsiksi. Tutkinnon sain ihan hyvin arvosanoin huolimatta siitä, että joka ilta menin töihin koulun jälkeen. Minä siis säästän lapsilleni rahaa juuri opintojen rahoittamista varten. Saavat itsekin laittaa omia rahojaan säästöön, heti kun jotain pientä tienaavat - todellakaan en ole ajatellut antaa niitä heille tarjottimella.

Vierailija
24/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöpossussa on muutama euro. olen suureksi harmikseni joutunut lainaamaan sieltä 125 euroa, mutta maksan takaisin heti ekasta tilistä, kunhan kohta työllistyn.

Vierailija
25/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän 5-vuotiaalla on säästöpossu, jonne laittaa joskus palkaksi tai mummolta saamiaan kolikoita. Täällä on näköjään monen 5-vuotiaalla tilillään enemmän rahaa kuin minun tililläni on ollut koskaan kerralla.

Vierailija
26/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla ei ole vielä muuta kuin tyhjä tili :)

Omat vanhempani säästivät minulle lapsilisät, joten yritämme nyt toimia samoin...

Minulla ja miehelläni oli saman verran rahaa tavatessamme, joten ensimmäinen asuntomme on niillä vanhempien säästämillä rahoilla ostettu ja siitä oli kyllä suuri apu...

Vierailija
27/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa suomalaisia ei taida saada asuntoja opiskelemaan lähtiessään....

Vierailija
28/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laitamme sen sallitut 3 999 euroa kolmen vuoden välein eli liekö jotain 8 000?"

eli sallitut laitetaan. Työntekoon ja "rahoista huolehtimiseen" meinataan tyttö kasvattaa.

Vierailija
29/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoissa joitakin tuhansia (vaikea sanoa kun ovat dyykanneet niin pahasti). Tilillä synttärirahoja muutama satanen.

Vierailija
30/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei juuri lapsille säästetä, mutta se vähä mitä on säästetty, niin on muutaman satasen. Ihan tuon ikäistä ei taloudesta löydy.

Vierailija
31/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöpossullinen. Omaa tiliä ei edes ole - mitäpä sinne olisi edes laitettavaa...

Vierailija
32/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariin viime vuoteen sinne ei ole mitään laitettu koska olen hoitovapaalla. Mutta kun taas työelämään palaan, niin aion laittaa jotakin säännöllisesti.

Tulee kuitenkin hankintoja eteen, joihin tarvitaan rahaa. Esim. kalliimmat harrastusvälineet, myöhemmin ajokortti ym.

Vierailija
33/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pappansa ja isänsä laittaa rahastotilille... Useita tuhansia siis.

Vierailija
34/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilillä n. 1300e, rahoja joita kummi ja isovanhemmat ovat laitelleet synttäreinä (ja pari possullista tyhjennetty).

3-vuotiaalla pikkuisen vähemmän.

Vierailija
35/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa laittaa sinne hammasrahoja ja synttärirahaa. Joskus kaukaisempi kummi kysyy tilinumeroa, kun ei keksi lahjaa eikä pääse juhliin.

Mummo myös täyttää ainalapsenlapsilleen lottokupongit ja ohjaa voitot kunkin tilille. Ei tosin puhuta kovin merkittävistä summista, pari kertaa on tainnut joku kymppi tulla ;)

Vierailija
36/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankkitilillä synttärirahoja 300

Vierailija
37/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilillä reilu tonni. Pari kertaa possu tyhjennetty ja lisäksi mummi ja ukki laittaneet sinne synttäri ym. rahaa.

Vierailija
38/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pitänyt meitä minään kovin huonotuloisina, mutta ei todellakaan ole jäänyt vielä mitään niin ylimääräistä, että olisi ollut lapsen säästötilille laitettavaa. Jos ylimääräistä jää, laitan asuntolainaan ylimääräisenä lyhennyksenä. Lapsilisätkin menee ihan arjen pyörittämiseen.

Vierailija
39/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikki lapsilisät (voitte laskea :)) ja sitten muutama tuhat, jotka saanut synttäri-, nimppari- ja joululahjoina kummeilta, isovanhemmilta, sediltä ja tädiltä. Me emme ole kovia lelukrääsän kannattajia, joten rahalla ovat monet "lahjoneet". Ja silti leluja on yhä LIIKAA.

Saa nuori herra sitten joskus hankittua jotain tähdellistä tai vaikka rahaa opiskeluaikaan, reissailuun jne.

Vierailija
40/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija