Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teidän 5-v. on säästössä rahaa?

Vierailija
15.06.2009 |

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja säästöpossussa varmaaan muutama kymppi. Mitenkään säännöllisesti ei säästetä, mutta joskus olen heittänyt lapsen tilille muutaman kympin. Nyt ei saldo ole varmaan syksyn jälkeen yhtään kasvanut.

Vierailija
62/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli liekö jotain 8 000?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mten joku voi olla pöyristynyt tästä ketjusta?

Totuushan on se, että vaikka monilla suomalaisilla menee huonosti, suurella osalla menee myös tosi hyvin. Meillä on kaksi pientä lasta, molempien meidän vanhempien ainoat lapsenlapset. Isovanhemmat ovat aina käyneet töissä. Sijoituksia on kaikilla tosi paljon, on asuntoja, mökkejä, metsää, osakkeita ja vaikka mitä. Lapsilla on myös setä ja eno, molemmat siis lapsettomia, työssäkäyviä, hyvin toimeentulevia. Lisäksi molemmilla lapsilla on yksi kummi, em. sedän ja enon (jotka siis myös kummeja) lisäksi. Nämä kaikki ihmiset ovat koko lasten iän lahjoittaneet heille rahaa. Rahat on laitettu lasten tileille, ohjattu sieltä osakkeisiin jne. Itse olemme laittaneet myös lapsilisiä tileille, paria vuotta lukuunottamatta, jolloin olin hoitovapaalla. Lapset eivät tiedä, että heille on säästetty rahaa. Mielestäni tässä ei ole mitään pöyristyttävää?! Vai onko? Mitä rahoilla olisi pitänyt tehdä? Tuhlata? Ostaa tarpeetonta? Voimme ostaa molempien palkoilla kaikkea sitä mitä tarvitsemme, vaikka olemmekin ihan keskituloisia, molempien nettoansiot jotain 1800 euroa kuussa. Emme elä tuhlaavasti ja jopa vältämme kulutusta. Esim. tänä vuonna emme käy kesälomalla missään kauempana. Mikä tässä on niin kummallista? Ja ei, jotta kukaan ei ala isommin tuomitsemaan. Lapset saavat myös rakkautta, eivät vain rahaa!

Olisko tosiaan parempi että laittaisi esim. kaikki lapsen saamat synttärirahat vaikka muovileluihin? Joita nykyajan lapsilla on jo tuhottomasti muutenkin?

Vierailija
64/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta oikeasti. Onko joku katkera vanhemmilleen siitä, etteivät he antaneet lapselle rahaa opiskeluaikana???

Ja tiedoksi, että todennäköisesti teet lapsellesi karhunpalveluksen, jos olet sitä mieltä, ettei esim. 15 vuotiaana ole hyvä opetella työntekoa ja poimia vaikka niitä mainitsemiasi mansikoita.

On erittäin tärkeää opettaa lapsille työnteon merkitys jo varhain. Tämä on nyt meidän sukupolvelle erittäin tärkeää siksi, koska meillä olisi varaa antaa lapselle "kaikki". Jos kaiken saa ilmaiseksi, niin eihän sitä ikinä opi töitä tekemään saati rahaa arvostamaan.

Itse en säästä lapsille mitään, mutta totta kai heitä tulen tukemaan esim. sitten kun muuttavat pois kotoa. Silti tärkeänä pidän sitä, että kannustan lapsia oppimaan työssä, hankkimaan kokemusta ja omaa rahaa.

Eipähän sitten kasva näitä nykyaikanakin tyypillisiä reilu 20-kymppisiä valmistuneita, jotka ihmettelevät, kun kukaan ei heitä palkkaa, mutteivät itse tajua, että suuri syy on se, ettei heillä ole lainkaan kokemusta työnteosta.

Ja olin siitä opiskeluaikana katkera. Ehkä siksi säästän lapsille koko ajan - vähän mutta säännöllisesti. Jos tulee isoja kuluja kuten vaihto-oppilasvuotta, mopoja tms., ne rahat voidaan sitten aikanaan ottaa lapsen tililtä. Töiden saanti nuorena kun on koko ajan vaikeutunut. Itse poimin mansikoita 15-vuotiaana ja siitä lähtien raadoin joka kesä raskaissa töissä saadakseni rahaa. Opiskelutkin menivät vähän vasemmalla kädellä kun koko ajan piti tehdä töitä ohessa. En halua samaa omille lapsilleni, kun ei kerran ole pakko.

Meillä myös 5-vuotias sekä koululaisia. Koululaisilla taitaa olla tileillä joku satanen ja lompakossa ehkä kymppi, pari, 5-vuotiaalla lompakossa noin euro eikä tiliä edes ole. Lapsilisät kuuluvat elämiseen tai lojuvat perheen yhteisellä tilillä eikä muuta rahaa lapsille mistään tule. Mä en tajua, että lapsilisät pitää säästää lapselle, ei niitä siihen ole tarkoitettu! On meilläkin joskus ostettu lasten nimissä osakkeita vähän, mutta summat ovat tosi pieniä, etenkin nyt. Huh, kuinka pöyristynyt olen tästä ketjusta. Olemme siis ihan hyvin toimeentulevia, mutta en silti ajatellut säästää lapsille mitään mamman ja papan pesämunaa.

Vierailija
65/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen, missä on joitakin satasia, mistä lapset tietävät, ja toinen, jossa on useita tuhansia euroja, ja joka annetaan lapselle sitten opiskeluaikoina. Toivottavasti sitten on runsaasti enemmän rahaa kertynyt.

Vierailija
66/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta, ja jokaisella on tilillään parista-kolmeen sataan euroa, lapsilisät meillä menee elämiseen, ruokaan ja lasten kuluihin, ikävä kyllä meillä ei ole ylimääräistä mitä laittaa, kun muutenkin joudutaan tinkimään kaikesta.

Minä en ole saanut rahaa kotoa lähtiessäni, mutta enpä ole siitä katkerakaan, miksi ihmeessä olisin? En ymmärrä, miten joku voi olla tuollaisesta katkera! Töihin menin opiskelun ohessa heti kotoa muuton jälkeen, mutta en ole koskaan ajatellutkaan sen olleen paha asia. Minulle on kunnia asia tulla toimeen omillani, en odota keneltäkään rahaa, tietysti elämä olisi helpompaa, jos ei tarvitsisi joka kuukausi pähkäillä millä laskut ja kaikki maksetaan, mutta jaksan uskoa, että joskus meilläkin helpottaa.

Lapsille säästetään jos joskus on mahdollista, tietysti olisi kiva antaa rahaa opiskeluun, mutta en nyt pidä mitenkään pahana asiana sitä, jos lapselle ei ole valmiina kymmeniä tuhansia odottamassa. Kultalusikka suussa kun ei ole itsekään syntynyt, niin täytyy vain oppia elämään omillaan.

Vierailija
67/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jäi viestistäni pois, että se ei suinkaan ole tarkoittanut sitä, että kun olen saanut kotoani rahaa tai muuta "avustusta", en olisi ollut itse töissä.

Olin opiskeluaikana töissä lukukaudella satunnaisesti, kesällä aina. Omat vanhempani ovat aina olleet töissä, itsekin siis 21 -vuotiaasta lähtien lähes koko ajan. Lukuunottamatta äitiys- ja vanhempainvapaata, hoitovapaallakin tein töitä ajoittain iltaisin.

Arvostin kuitenkin vanhempieni apua opiskeluaikanani niin paljon, ettei tullut mieleenkään hurvitella rahoja. Enkä edes saanut kaikkea kerralla käyttöön. Tietysti vietin opiskelijaelämää myös iltaisin, mutta rahankäyttö on aina ollut kohtuullista, sitä se on mielestäni edelleen. Eivätkä omatkaan vanhempani ole koskaan rahoilla tai omaisuudelle leveilleet, pikemminkin päinvastoin, sillä erityisesti isäni tulee köyhistä oloista.

Vierailija
68/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maistraatille olisi tehtävä ilmoitus alaikäisen lapsen rahavaroista siinä vaiheessa kun varoja on yli 16.000 euroa. Tällöin maistraatti alkaa valvomaan vanhempia, joiden on tehtävä esim vuositili maistraatille. Käytännössä maistratti ei mistään saa tietoa (paitsi jos varat ovat tulleet perinnöksi) alaikäisen varoista, mutta holhoustoimilain mukaan mentäisiin näin.

Vierailija
69/69 |
15.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat sitten isoina maksaa vaikkapa asunnon käsirahan tms tärkeämpää. Meidän vanhemmat ovat tehneet samalla tavalla, tosi hyödyllistä ja käytännöllistä.

3v:llä on nyt n. 3000e tilillä.