Mitä asioita aloit "kieltää" mieheltäsi, kun teille tuli vauva?
Kommentit (122)
onko ongelmia asian suhteen? mies hoitaa työnsä ja kodin rempan esimerkillisesti. kun hänellä on pitkä vapaa, hän saattaa lähteä katsomaan jalkapallo-ottelua esim. saksaan. tai vaihtoehtoisesti viikonlopuksi laivalle kavereiden kanssa. ennen tuo ei ole minua haitannut, mutta nyt joutuu lapsen vakavan sairauden takia rajoittamaan. tai oikeestaan sen takia että olen niin LAISKA etten jaksa aina hoitaa lasta yksin.
nukkuu kaikki päikkärit. Meidän lapset eivät kaikki nuku, vain nuorin nukkuu, joten en voi nukkua päikkäreitä. Siksi vertasin itseäni perhepäivähoitajaan, en sinua. Mutta toki minä olenkin paljon vähäarvoisempi ihminen, kun en tee tätä työkseni, vaan kaikki neljä ovat omiani.
Ja miten niin en tiedä väsymyksestä mitään? Minä tiedän, että olen ollut väsynyt. Olen oireillut siitä tosi pahastikin, rytmihäiriöiden ja ahdistuskohtausten muodossa, kun väsymys oli pahimmillaan. Minä tiedän, millaista on uupumus, ja minä tiedän myös, millaista on valvoa sairaalassa muutama vuorokausi 'yskäisen' lapsen sängyn vierellä, ja rukoilla, että tämä tokenisi vielä ennalleen, vaikka melkein tukehtui.
Sinulta puuttuu jonkinasteinen empatiakyky, kun pyrit vähättelemään muiden väsymyksiä. Minä olen ollut väsynyt, ja minusta on ihanaa, että mieheni parhaani mukaan tukee minua, vaikka muuta tukea en sitten ole saanutkaan. Olen pahoillani, jos sinä et ole saanut tukea edes mieheltäsi.
Minusta on aikamoista vastuuttomuutta ottaa päiväunia, jos on kotona neljän vilkkaan lapsen kanssa. Onko sinusta muuten ok, jos pph ottaa päiväunet pienimmän nukkuessa, kun muut lapset eivät enää nuku päiväunia? Ja et vissiin kamalasti tiedä yskästä. Minun lapsistani yksi on melkein kuollut astmaattiseen kohtaukseen, ja voin kertoa, että kun tämä lapsi on pahassa yskässä, ja mies on ollut reissussa, niin todellakin on mennyt yö ihan kokonaan nukkumatta, välillä olen soitellut sairaalasta ohjeita, ja muuten seuraillut ja hoitanut lasta. Ja sitten jos mies palaa reissusta, niin todellakin olen ollut sinä iltana väsynyt, ja halunnut nukkua vuorostani vähän minäkin. Uskon, että sinä olet väsynyt ja valvonut, ja olet siitä katkera, mutta älä viitsi sitä katkeruuttasi muihin vuodattaa.
vielä koliikkia. Siltikään en ymmärrä miten ei muka pysty lepäämään päivällä, meillä onnistui vallan mainiosti. Ja musta on huvittavaa että jonkun yksän tms valvomisen vuoksi ollaan sitten niin väsyneitä ettei kyetä lapsia yksin hoitamaan...sellaiset ihmiset eivät taida tietää väsymyksestä ja valvomisesta vielä mitään...
meillä on onnistunut päivällä lepääminen, koska lapset ovat nukkuneet päikkärit itsekin. Perhepäivähoitaja taas on töissä, eikä tietystikään voi nukkua, jos lapset valvovat. Mutta voin edelleen sanoa sulle, ettet taida tietää oikeasta väsymyksestä mitään, asia ei edes liity lapsiin.
,
vielä koliikkia. Siltikään en ymmärrä miten ei muka pysty lepäämään päivällä, meillä onnistui vallan mainiosti. Ja musta on huvittavaa että jonkun yksän tms valvomisen vuoksi ollaan sitten niin väsyneitä ettei kyetä lapsia yksin hoitamaan...sellaiset ihmiset eivät taida tietää väsymyksestä ja valvomisesta vielä mitään...
Vaikka hän meneekin töihin joka päivä niin sun logiikallas niin joku pieni yöherääminen yskän takia ei verota yöunia mitenkään? Eihän kultaseni? Mä kysyn sulta että miksi sulla on mies jos et häntä mihinkään tarvitse?
minä olen sellainen laiska ihminen joka ei tiedä väsymyksestä kai mitään. mieheltäni olen joutunut kieltämään joskus baariin menon koska en ole jaksanut hoitaa vakavasti sairasta lastani.
ei se fyysinen väsymys enää tässä tunnu, siitä pääsee kuitenkin yli nukkumalla. jos saisi nukuttua. mutta se psyykkinen väsähtäminen, kun tuntuu siltä että ei jaksa edes hengittää.. se on sitä jotain. ja silti herään joka saatanan yö min kaksi kertaa antamaan happimaskia lapselle tietäen, että vuoden sisällä tulee se päivä kun mitkään lääkkeet ei auta.
että kyllä, olen kieltänyt joskus mieheltäni baareilun. ja kyllä olen kai laiska.
olikos jonkun lapsella koliikkia, tai yskää?
,
Vaikka hän meneekin töihin joka päivä niin sun logiikallas niin joku pieni yöherääminen yskän takia ei verota yöunia mitenkään? Eihän kultaseni? Mä kysyn sulta että miksi sulla on mies jos et häntä mihinkään tarvitse?
ja koliikkilasta kantoi illalla (ei tarvinnut siihenkään käskeä) ja minä hoidin yöllä. Miksi pitäisi olla kaksi väsynyttä ihmistä talossa ja toinen vielä joutuu töitäkin väsyneenä tekemään? Sitä en ymmärrä.
Ihan turhaa vänkäämistä kun täällä pyörii joku jota eivät "pienet yövalvomiset" haittaa!
Mua henk.koht. alkaa kyllä yöheräilyt tympiä kun niitä on ollut suurin piirteen yhteen putkeen kohta 8 vuotta... Joo ei jatkuvasti mutta henkisesti tosiaan alkaa rasittaa kun on harvoin niitä öitä kun sais nukkua edes 7h. Ei ne mitään suuria juttuja enää öisin ole, mutta kyllä rasittaa kun joku lapsista välillä huutaa viereen, joku herättää pissalle menollaan ja kolmas herää jalkasärkyyn. Tietysti vuorotellen aina silloin tällöin!
Mutta ilmeisesti näin ei kaikissa perheissä sitten ole? Olemme kai kummajaisia kun meillä on tällaista "juoksua" öisin?
Tosin juttelin mä naapurin rouvankin kanssa toissapäivänä ja hän valitteli kuinka hänen 8-vuotiaansa heräsi yöllä kovaan yskään ja joutuivat sitten etsimään jotain lääkkeitä ja kauratyynyjä yms. että saisivat jatkaa uniaan. Tarvitsevat ne lapset apuja vielä isompinakin, enemmän tai vähemmän. Ei se lopu siihen vauva-aikaan kuten moni naiivisti kai kuvittelee?!
Ihan turhaa vänkäämistä kun täällä pyörii joku jota eivät "pienet yövalvomiset" haittaa!
Mua henk.koht. alkaa kyllä yöheräilyt tympiä kun niitä on ollut suurin piirteen yhteen putkeen kohta 8 vuotta... Joo ei jatkuvasti mutta henkisesti tosiaan alkaa rasittaa kun on harvoin niitä öitä kun sais nukkua edes 7h. Ei ne mitään suuria juttuja enää öisin ole, mutta kyllä rasittaa kun joku lapsista välillä huutaa viereen, joku herättää pissalle menollaan ja kolmas herää jalkasärkyyn. Tietysti vuorotellen aina silloin tällöin!
Mutta ilmeisesti näin ei kaikissa perheissä sitten ole? Olemme kai kummajaisia kun meillä on tällaista "juoksua" öisin?
Tosin juttelin mä naapurin rouvankin kanssa toissapäivänä ja hän valitteli kuinka hänen 8-vuotiaansa heräsi yöllä kovaan yskään ja joutuivat sitten etsimään jotain lääkkeitä ja kauratyynyjä yms. että saisivat jatkaa uniaan. Tarvitsevat ne lapset apuja vielä isompinakin, enemmän tai vähemmän. Ei se lopu siihen vauva-aikaan kuten moni naiivisti kai kuvittelee?!
eikä meillä ole vuosiin ollut mitään yöjuoksua. Nuorin saattaa yöllä tulla keskelle nukkumaan, mutta ei edes heräytä miehen kanssa siihen. Ja vessassa käyvät ihan itse, vaikka harvemmin yöllä. Ja jos nyt on kauhean rasittunut jostain yhdestä yöheräämisestä (naapurisi) niin on vikaa asenteessa, eikä unessa. Olen itse käynyt intin ja kun ei saanut viikkoon nukkua juurikaan ja muu aika meni fyysiseen suoritukseen keskittyessä, niin silloin voin sanoa olleeni puhki, hyvä jos tajusi mitä on tekemässä, kun 20min unien jälkeen lähdettiin vaihtamaan paikkaa. Lasten kanssa ei tuollaista ollut, vaikka meillä vanhemmalla oli 4kk koliikkimaisia vatsakipuja.
olen kanssasi samaa mieltä tästä ketjusta :)
Ihan turhaa vänkäämistä kun täällä pyörii joku jota eivät "pienet yövalvomiset" haittaa! Mua henk.koht. alkaa kyllä yöheräilyt tympiä kun niitä on ollut suurin piirteen yhteen putkeen kohta 8 vuotta... Joo ei jatkuvasti mutta henkisesti tosiaan alkaa rasittaa kun on harvoin niitä öitä kun sais nukkua edes 7h. Ei ne mitään suuria juttuja enää öisin ole, mutta kyllä rasittaa kun joku lapsista välillä huutaa viereen, joku herättää pissalle menollaan ja kolmas herää jalkasärkyyn. Tietysti vuorotellen aina silloin tällöin! Mutta ilmeisesti näin ei kaikissa perheissä sitten ole? Olemme kai kummajaisia kun meillä on tällaista "juoksua" öisin? Tosin juttelin mä naapurin rouvankin kanssa toissapäivänä ja hän valitteli kuinka hänen 8-vuotiaansa heräsi yöllä kovaan yskään ja joutuivat sitten etsimään jotain lääkkeitä ja kauratyynyjä yms. että saisivat jatkaa uniaan. Tarvitsevat ne lapset apuja vielä isompinakin, enemmän tai vähemmän. Ei se lopu siihen vauva-aikaan kuten moni naiivisti kai kuvittelee?!
eikä meillä ole vuosiin ollut mitään yöjuoksua. Nuorin saattaa yöllä tulla keskelle nukkumaan, mutta ei edes heräytä miehen kanssa siihen. Ja vessassa käyvät ihan itse, vaikka harvemmin yöllä. Ja jos nyt on kauhean rasittunut jostain yhdestä yöheräämisestä (naapurisi) niin on vikaa asenteessa, eikä unessa. Olen itse käynyt intin ja kun ei saanut viikkoon nukkua juurikaan ja muu aika meni fyysiseen suoritukseen keskittyessä, niin silloin voin sanoa olleeni puhki, hyvä jos tajusi mitä on tekemässä, kun 20min unien jälkeen lähdettiin vaihtamaan paikkaa. Lasten kanssa ei tuollaista ollut, vaikka meillä vanhemmalla oli 4kk koliikkimaisia vatsakipuja.
Meillä kolme lasta ja vain yksi on ollut aina hyväuninen. Muut ovat enemmän tai vähemmän herätelleet milloin mistäkin syystä. Onko vaikea ymmärtää että lapsissa on isoja eroja tässäkin asiassa? Yksi lapsistamme ei vieläkään ole yökuiva vaikka on kohta 8-vuotias! Usko minua että kaikkea on kokeiltu. Minusta joku kyllä saa valittaa jos lapsi herättää yöllä yskään, en kyllä näe että silloin on asenteessa jotain vikaa! Tiedän että tällä äiti-ihmisellä on kuitenkin tärkeä työ jota pitää yrittää hoitaa ja ymmärrän että rasittaa herätä klo 01 yöllä ja etsiä lääkkeitä.
Minä odotin, että mies ihan itse huomaisi, että hänen pitäisi kantaa vastuunsa lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. No ei huomannut...
Kai se on kieltämistä, kun huomautin että ei ole ehkä ihan fiksua kun pyysin vahtimaan lasta (1v4kk) ja se nappasi lapsen syliin ja laittoin nauhalta jonkun kamalan sotaelokuvan pyörimään itselleen..lapsi katsoi ihan huuli pyöreänä vain sitä räiskintää!
Joten, pyysin harkitsemaan mitä katsoo lapsen hereilläollessa. Kai se oli sit kieltämistä.
Minulla on sen verran fiksu mies, että tajuaa ihan itse asioita.
Miksi olisin? Kyseessähän on itsestään vastuun kantava, aikuinen ihminen.
Miehen elämä ei juurikaan muuttunut lasten syntymän jälkeen. Olen itse koti-ihminen ja mielelläni olen ottanut päävastuun lapsista ja kodista. Toki otan joskus omaa aikaa, mutta yleensä aina ilmoitan siitä pari päivää etukäteen miehelle, että tietää olla sopimatta mitään itselleen silloin.
joille kunnia-asia on antaa miehelleen tilaa, tilaa ja tilaa liiallisuuksiinkin saakka. Kuitenkin tiedämme, että suomalaisista naisista TODELLA suuri osa on vaativia, pirttihirmuja, nalkuttajia joiden elämäntehtävä on kieltää, torua ja komentaa miestään.
joille kunnia-asia on antaa miehelleen tilaa, tilaa ja tilaa liiallisuuksiinkin saakka. Kuitenkin tiedämme, että suomalaisista naisista TODELLA suuri osa on vaativia, pirttihirmuja, nalkuttajia joiden elämäntehtävä on kieltää, torua ja komentaa miestään.
suomalaisista naisista TODELLA suuri osa on vaativia, pirttihirmuja, nalkuttajia joiden elämäntehtävä on kieltää, torua ja komentaa miestään.
että suomalaisista miehistä TODELLA suuri osa on itsekeskeisiä ja lapsellisia vätyksiä, joiden elämä pyörii sen oman navan ympärillä ja se ei valitettavasti toimi lapsiperheessä.
Noin ei ole meillä, mutta tämän palstan perusteella suurimmalla osalla on tuommoinen mies.
minä EN ole nalkuttava pirttihirmu ja mieheni on harvinaisen vastuuntuntoinen ja selkärankainen.
Silti vastasin tähän kyselyyn niin kuin vastasin. EI KAIKKEA TÄÄLLÄ AV:LLA TARVITSE OTTAA NIIN TOSISSAAN!
Aikuinen ihminenhän se on ja aivoilla varustettu.
meillä on onnistunut päivällä lepääminen, koska lapset ovat nukkuneet päikkärit itsekin. Perhepäivähoitaja taas on töissä, eikä tietystikään voi nukkua, jos lapset valvovat. Mutta voin edelleen sanoa sulle, ettet taida tietää oikeasta väsymyksestä mitään, asia ei edes liity lapsiin.