Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

STEA-järjestön 190 miljoonan leikkuupotissa ei ole mahdollista välttyä itsemurhien ehkäisytyön tai sokeutuneiden invalidien avun epäämisestä

Vierailija
25.06.2026 |

Ajatellaan että johtajien palkkoja leikattaisiin vaikka 150 000€ - 75 000€ = 75 000€. Eihän tällaista säästöä kukaan vastusta.

75 000 on kuitenkin noin 0,0395 % 190 miljoonasta, jonka Rydman on päättänyt leikata. Mm THL arvioi, että kyseisen summan sisällä ei voida välttyä esimerkiksi itsemurhien ehkäisytyön merkittävältä romuttumiselta, ellei lakkautumiselta kokonaan.
190 miljoonaa ja enemmän käytettiin muuten Rydmanin oman verotuksen pienentämiseen. Rahaa ei siis säästy mihinkään.
Onko tällainen politiikka jonkun mielestä reilua tavallisia suomalaisia kohtaan?

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raha pitäisi olla invalideille jo heidän kuukausittaisessa omassa rahassa, ja muu apu tarvittaessa heidän oman toiveen mukaan.

Vierailija
122/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ehkäisytyö tavoittaa monia, kun niitä edelleen tehdään. En ole koskaan edes kuullut tästä järjestöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat. 

Rydmanin toiminta on nyt torpattu. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi kertoo, että heille on annettu tehtäväksi muuttaa kolmatta pykälää vuoden 2023 Valtioneuvoston asetuksesta sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, ja muutosehdotus valmistuu ensi viikolla.

Asetuksen kolmas pykälä käsittelee avustuksen hakijan varallisuutta, sen tuottoja, ja mahdollisuutta hoitaa hankkeen rahoitus itse. Pykälämuutoksesta hyötyvät mm. Folkhälsan miljardiomaisuudellaan ja Marttaliitto 40 miljoonan omaisuudellaan. Valitettavasti se tarkoittaa myös sitä, että kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan, koska rikkaiden järjestöjen isot avustukset tulevat ilmeisesti säilymään myös jatkossa.

Eipäs rakennella olkiukkoja. Kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan siksi, että tämä hallitus haluaa säästää kolmanneksen sote-järjestöavustuksista. Ei tuollaista säästöä voi tehdä rampauttamatta järjestöjen toimintaa.

Miksei säästetä yritystuista? Miksei urheilupomojen palkoista? Miksei ministerin palkasta? Onko sote-sektori ainoa, missä ei johtaja saa saada johtajan palkkaa?

Niinhän siinä juuri tulee käymään, kuten aikaisemmassa kommentissani mainitsin.

Rydman olisi selvinnyt ilman kohtaavasta työstä leikkaamista, sillä kohtaavaa työtä tekevien järjestöjen avustukset ovat pieniä, ja ne ovat liikkuneet välillä 10 000€-200 000€. Isojen järjestöjen, joista Rydman olisi halunnut leikata, avustukset taas ovat kokoluokkaa 2-3 miljoonaa euroa.

Viime vuonna avustuksia leikattiin 30 miljoonaa, ja yli 1000 järjestöä sai yhtä paljon avustusta kuin aikaisempina vuosina, ja vain 125 järjestöltä leikattiin. Nyt leikkaus on 74 miljoonaa, ja rikkaiden toimijoiden asema turvataan asetusmuutoksella, joten todennäköisesti juustohöylä tulee ottamaan 30% kaikilta järjestöiltä.

Sosiaali- ja terveysministeriö jakaa avustuksia vain sosiaali- ja terveystoimintaan liittyville järjestöille ja urheilun liittyvät avustukset jakaa Opetus- ja Kulttuuriministeriö. Ministerien palkkoja on myös leikattu 5% tämän vuoden alussa.

Tämän palstan stea-keskusteluja seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että hallitus voisi kehittää testin, jolla varmistettaisiin, että äänestäjä edes karkeasti hahmottaisi yhteiskunnan toimintaa ennen äänestysluvan antamista.

Vierailija
124/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään näistä broilereista ei tienaisi enempää kuin  2000 euroa/kk yksityisellä puokella. Miksi sallimme tämän sikailun?

Vierailija
125/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään näistä broilereista ei tienaisi enempää kuin  2000 euroa/kk yksityisellä puokella. Miksi sallimme tämän sikailun?

En salli,ja siksi äänestän Rydmanin seuraavaksi Pääministeriksi.

Vierailija
126/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ev.lut. Kirkko voi ottaa kaikki nuo järjestöiltä jäävät työt hoitoonsa. Ei kaikkeen tarvita erillistä pikkuorganisaatiota johtajineen, hallintoineen ja toimitiloineen.

Kirkko ei voi ottaa mitään uusia tehtäviä. Se joutuu supistamaan jo vanhojakin, sillä valtionosuuksia on leikattu niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/127 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat. 

Rydmanin toiminta on nyt torpattu. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi kertoo, että heille on annettu tehtäväksi muuttaa kolmatta pykälää vuoden 2023 Valtioneuvoston asetuksesta sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, ja muutosehdotus valmistuu ensi viikolla.

Asetuksen kolmas pykälä käsittelee avustuksen hakijan varallisuutta, sen tuottoja, ja mahdollisuutta hoitaa hankkeen rahoitus itse. Pykälämuutoksesta hyötyvät mm. Folkhälsan miljardiomaisuudellaan ja Marttaliitto 40 miljoonan omaisuudellaan. Valitettavasti se tarkoittaa myös sitä, että kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan, koska rikkaiden järjestöjen isot avustukset tulevat ilmeisesti säilymään myös jatkossa.

Eipäs rakennella olkiukkoja. Kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan siksi, että tämä hallitus haluaa säästää kolmanneksen sote-järjestöavustuksista. Ei tuollaista säästöä voi tehdä rampauttamatta järjestöjen toimintaa.

Miksei säästetä yritystuista? Miksei urheilupomojen palkoista? Miksei ministerin palkasta? Onko sote-sektori ainoa, missä ei johtaja saa saada johtajan palkkaa?

siksei säästetä urheilupomojen palkoista kun NE EIVÄT OLE RYDMANNIN HALLINTOALAA VAAN ANDERSIN. 

Kai hallitus olisi voinut keskenään sopia, että leikataan aluksi turhuudesta kuten kilpaurheilusta. Mutta ei, nämä ryydit sun muut haluavat säästää juuri sote-järjestöistä, vaikka eivät ymmärrä edes niiden toiminnasta.