STEA-järjestön 190 miljoonan leikkuupotissa ei ole mahdollista välttyä itsemurhien ehkäisytyön tai sokeutuneiden invalidien avun epäämisestä
Ajatellaan että johtajien palkkoja leikattaisiin vaikka 150 000€ - 75 000€ = 75 000€. Eihän tällaista säästöä kukaan vastusta.
75 000 on kuitenkin noin 0,0395 % 190 miljoonasta, jonka Rydman on päättänyt leikata. Mm THL arvioi, että kyseisen summan sisällä ei voida välttyä esimerkiksi itsemurhien ehkäisytyön merkittävältä romuttumiselta, ellei lakkautumiselta kokonaan.
190 miljoonaa ja enemmän käytettiin muuten Rydmanin oman verotuksen pienentämiseen. Rahaa ei siis säästy mihinkään.
Onko tällainen politiikka jonkun mielestä reilua tavallisia suomalaisia kohtaan?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen hallitus on Suomen historian tuhoisin hallitus.
On se mukavaan elämään tottuneelle tukielätille.
Toivon todella, että meillä valtio huolehtii sokeutuneiden tuesta, eikä joku järjestö, jonka velvollisuudet eivät perustu mihinkään lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että te naiset olisitte tyytyväisiä kun tästä järjestästä leikataan kun 3/4 itsemurhan tehneistä on miehiä ja tehän muutenkin toivotte miesten kuolevan niin mikä tässä ongelma? Jotenkin ihmeellistä että naiset toivoo mieten kuolemaa mutra kuitenkin ahdistuu jos järjestöltä leikataan joka yrittää estää miehiä tappamasta itseään
Me naiset olemme tyytyväisiä, kun järjestösektorilla johtotehtävissä toimineet miehet eivät kelpaa johtotehtäviin (eikä muihinkaan tehtäviin) yksityiselle sektorille, vaikka olisivat KTMmää, tai muita tutkintoja, jotka ovat opiskelleet työajalla ja täydellä palkalla.
Itse en ole koskaan työskennellyt valtiolla, kuntien palveluksessa, enkä kolmannella sektorilla.
T: NAINEN
Melkein sama, paitsi joskus 16-vuotiaana taisin olla kesätöissä postissa lajittelemassa.
Porukka sotkee sotejärjestöt ja muut järjestöt toisiinsa. Sotejärjestöjä valvotaan todella tiukasti ja joka euro pitää perustella STEAlle. Kaikki ylimääräinen on jo kauan sitten karsittu pois, ja leikkauksia on tehty jo hurjasti.
Nyt halutaan vaan lytätä sairaat, vammaiset, syrjäytyneet yms yms.
Lisäksi kun vauhkotaan vapaaehtoisista, niin varmaan tyhmimmänkin pitää tajuta että kaikki tällainen toiminta vaatii suunnittelua, organisoimista, koulutusta, tiloja. Eli rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No onko edes mitään tilastoja näiden järjestöjen oikeasta vaikuttavuudesta. Aika turhanpäiväistä kahvinkeitto touhua mitä sivusta katsonut.
Ainakin itsemurhien estoa on vaikea todistaa. Oikeasti itsemurhaa miettivä tekee sen kyllä.
AA-kerho auttaa monia alkkiksia pysymään kaidalla polulla. Säännölliset kokoukset rohkaisevat pysyttelemään selvin päin päivä kerrallaan, retkahduksiin löytyy apua ja vertaistukea.
Myös muista huumeista eroon päässeillä on apua.
erilaiset järjestöt tukevat perhettä silloin kun joku perheenjäsen on pahapäinen ja putki päällä, lapsillekin löytyy palvele puhelin.
Tämän aika on ohi. Mutta ei hätää, sillä nyt saa viinaa vuorokauden ympäri ja vaikka kotiin tilattuna, niin että jos yhtäkkiä vieroitusoireet iskevät ja tulee mieleen retkahtaa ryypäämään niin SEHÄN ONNISTUU!
Vierailija kirjoitti:
Kukansen itsemurhia ehkäsevän järkestön tehokkuutta seuraa, ku itsemurhia tehdään silti vaikka ne saa miljoonia?
Ne seuraavat kuinka moni intervention käyneistä EI tee jatkossa itsemurhaa. Mutta kaikki eivät hakeudu ehkäisykeskuksen palvelujen pariin, ja jotkut onnistuvat ensiyrittämällä.
Rydman ei ole leikannut stea-avustuksista yhtään mitään, vaan hallitus on tehnyt leikkauksen stea-rahoihin. Rydman on ainoastaan tehnyt tiedotteen tämän syksyn avustusten hakuajasta, ja ohjeistanut siinä, mitä asioita järjestöjen kannattaa hakemuksissaan painottaa. Rydmanin viesti ko. tiedotteessa on, että hallituksen leikkauksesta johtuen tänä vuonna avustuksien myöntämisessä painotetaan erityisesti kohtaavaa työtä, sen tuloksellisuutta ja laaja-alaisuutta. Samalla hän on tiedottanut, että leikkauksesta johtuen varakkaiden säätiöiden odotetaan osallistuvan omiin projekteihinsa osittain myös omalla rahallaan.
Rydman on toiminut täysin sen mukaan, mitä perustuslaki, laki valtioneuvostosta, valtioneuvoston ohjesääntö, valtionavustusaki, sekä valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta määräävät. Media taas kirjoittelee, mitä sattuu, koska toimittajat eivät viitsi selvittää asioiden taustoja.
Nyt hallitus haluaa uudistaa valtioneuvoston asetuksen sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, koska nykyisen asetus mahdollistaa, etteivät puhtaille lobbarijärjestötöille ja rikkaille yhdistyksille tarvitse osoittaa valtavia rahasummia. Tämä voimassa oleva asetus, jonka mukaan Rydman on toiminut, on vuodelta 2023, ja sen on allekirjoittanut sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.
"Kuka avustusta voi hakea
STEA-avustusta ei myönnetä:
yksityishenkilöille
valtion virastoille
kunnille
seurakunnille
ammatinharjoittajille
yhtiöille
osuuskunnille"
Tuo on lähinnä hyväveli-kerho, jossa kupataan hyviä "palkkoja" kampaviinerikahvien nauttimisesta.
Avustukset pois tuollaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että meillä valtio huolehtii sokeutuneiden tuesta, eikä joku järjestö, jonka velvollisuudet eivät perustu mihinkään lakiin.
Saahan sitä toivoa, mutta oikeistolaisessa järjestelmässä valtion osuus vähenee, rahoitus hoidetaan kansalaiskeräyksillä ja tehtävät siirtyvät vapaaehtoisille. Samaan aikaan ei kuitenkaan verotus kevene.
Vierailija kirjoitti:
MIELI ry:n Itsemurhien ehkäisykeskus on tehnyt ja tekee erittäin merkittävää työtä itsemurhien ehkäisyssä. Keskuksen toiminnan vaikuttavuus perustuu tutkittuihin hoitomuotoihin ja matalan kynnyksen kriisiapuun.
Tutkittuun Linity-malliin perustuva hoito:
Keskuksissa käytetään itsemurhaa yrittäneille suunnattua Linity-interventiota, joka on alun perin Sveitsissä (ASSIP-nimellä) kehitetty hoitomalli.Tutkimukset osoittavat, että tämä malli vähentää tutkitusti itsemurhayritysten uusimista ja auttaa käsittelemään itsetuhoisia kriisejä. Avun piiriin pääsee nopeasti ja maksuttomasti ilman lähetettä, mikä on kriittistä itsemurhariskin ollessa korkeimmillaan.
Matalan kynnyksen tuki ja kriisityö
Keskusteluapu (kuten valtakunnallinen Kriisipuhelin ja chat) on todettu toimivaksi keinoksi katkaista itsetuhoinen ajattelukierre. Lähde: Mieli Ry
Asioita ei kannata sotkea. Rydmanin tiedotteen ja yllä olevan tekstin perusteella Mieli ry:llä tuskin on mitään vaikeutta perustella avustuksen tarvetta avustushakemuksessaan. Jos avustus evätään, niin se on kyllä avustushakemuksen laatijan oma töppi.
Halusitte maan täyteen kehitysmaan populaa ja sen saitte. Nyt ollaan peeaa. Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että meillä valtio huolehtii sokeutuneiden tuesta, eikä joku järjestö, jonka velvollisuudet eivät perustu mihinkään lakiin.
Saahan sitä toivoa, mutta oikeistolaisessa järjestelmässä valtion osuus vähenee, rahoitus hoidetaan kansalaiskeräyksillä ja tehtävät siirtyvät vapaaehtoisille. Samaan aikaan ei kuitenkaan verotus kevene.
Eihän hyvinvointialueet noudata itsekään lakia, vaan monessa tapauksessa heille riittää, että palvelut toimivat paperilla lain mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se semmoinen "rahapula" on, jossa jaellaan yritystukia ja miljardien verohelpotuksia kaikista hyväosaisimmille ihmisille? Oikeiston vastuutonta velkarahalla rälläämistä emme voi enää jatkaa. Rahanhan piti olla loppu?
Nämä ovat periaatteessa Veikkauksen voittorahoja, jotka tuloutetaan valtiolle, ja valtioneuvosto jakaa niitä edelleen kaikille ministeriölle avustuksina jaettavaksi. Oletteko yhtään miettineet, miksi kaikki muut ministeriöt saavat jakaa avustuksia haluamallaan tavalla, ja ainoastaan Rydmanin johtaman sosiaali- ja terveysministeriön toimintaan puututtiin?
Vierailija kirjoitti:
Googlaa paljonko valtio tukee raviratoja. Nämä ovat valintoja!
Maa- ja metsätalousministeriölle annettiin tänä vuonna 7,108 miljoonaa käytettäväksi raviratojen toimintatukeen ja 18,045 miljoonaa palkintotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Golfseuralle 600 000 e. " kaikesta säästetään"
Se oli golfliitto, taliaivo.
Suomen Golf-liitto saa avustuksensa opetus- ja kulttuuriministeriöstä, eli siitä päättää opetusministeri Anders Adlercreutz.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksinkertainen asia. Jos kyseessä on yhteiskuntaa kriittisesti ylläpitävä toiminto, niin sen järjestää valtio. Jos taas halutaan tukea kansalaisyhteiskuntaa, niin se tehdään antamalla aktivistien harjoittaa toimintaansa vapaasti ilman valtion kontrollia eli rahoitusta. Jos ihmiset kokevat jonkin asian tärkeänä, niin sitten keräämään yksityisiltä rahaa tai tekemään vapaaehtoistyötä. Valtion rahoitus on kansalaisyhteiskunnalle myrkkyä ja täytyy ottaa niiltä pois.
Sitten sitä pitäisi lapata julkiselle puolelle suoraan, ja isompi summia. Sitäkö sinä haluat. Siis lisää kalliita julkisia menoja? Ymmärtänet että ihmisten auttamista ei sivistysvaltio voi oikein jättää hoitamattakaan, niin paljon kuin jotkut sitä haluaisivatkin.
Kahteen järjestelmään ei ole varaa. Mene omilla rahoillasi auttamaan, jos ei julkinen hoito kelpaa.
Tämän järjestöjen avustusjaonhan on yhdessä julkisen sektorin kanssa todettu tulleen halvemmaksi kuin rahan kaatamisen pelkälle julkiselle puolelle. Sitäkö sinä nyt siis haluaisit? Ei iso ja byrokraattinen julkiskoneisto pysty toimimaan tehokkaasti ja ketterästi eri puolilla Suomen maata, kuten yksittäiset järjestöt.
Sote-järjestöt eivät saa hoitaa samoja tehtäviä kuin hyvinvointialueet. Asia on laissa määritelty.
Varmaan kykenet olemaan tekemättä itsemurhaa ilman valtion tukiaisiakin, jos se on sinulle tärkeää. Jos ei ole, tervemenoa.
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
Taas tämä ikuinen miljonäärilässytys. Ihan kuin Suomessa olisi vain kaksi ihmisryhmää, heikot ja sorretut ja sitten miljonäärit. Se väliin jäävä porukka, joka koko tämän lystin maksaa, maksaa todellakin liikaa veroja. Mutta kun vassarilla on vassarin valitus.