STEA-järjestön 190 miljoonan leikkuupotissa ei ole mahdollista välttyä itsemurhien ehkäisytyön tai sokeutuneiden invalidien avun epäämisestä
Ajatellaan että johtajien palkkoja leikattaisiin vaikka 150 000€ - 75 000€ = 75 000€. Eihän tällaista säästöä kukaan vastusta.
75 000 on kuitenkin noin 0,0395 % 190 miljoonasta, jonka Rydman on päättänyt leikata. Mm THL arvioi, että kyseisen summan sisällä ei voida välttyä esimerkiksi itsemurhien ehkäisytyön merkittävältä romuttumiselta, ellei lakkautumiselta kokonaan.
190 miljoonaa ja enemmän käytettiin muuten Rydmanin oman verotuksen pienentämiseen. Rahaa ei siis säästy mihinkään.
Onko tällainen politiikka jonkun mielestä reilua tavallisia suomalaisia kohtaan?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
No mikä sun mielestä niissä Rydmanin kriteereissä oli pahinta? Pomojen palkkakatto, varakkaimpien järjestöjen tukileikkaukset, rahoituksen kohdistaminen konkreettiseen avustustyöhön hallinnon asemasta, päällekkäisen hallinnon karsiminen vai rahoituksen kohdistaminen toimintoihin, joiden hyödyllisyydestä on esittää tutkimusnäyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakaan ohjelmassa ei sanottu että rälssistä lähtisi edes murto-osa tuosta 190 miljoonasta. Mihin sinä ajattelit sen lopun osan tähdätä? Vammautuneeseen ikäihmiseen, mielenterveysongelmista kärsivään nuoreen vai sokeutuneeseen sotainvalidiin?
Stea-avustuksia jaetaan vuodelle 2027 190 miljoonaa, vuodelle 2026 stea-avustuksia jaettiin 274 miljoonaa, joten vähennys on 84 miljoonaa. Kun vielä otetaan huomioon, että vähennyksestä siirrettiin hyvinvointialueiden jaettavaksi 25 miljoonaa, niin todellinen vähennys sosiaali- ja terveysalan apurahoihin on 59 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
Heikot kuten Nalle yms.
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että meillä valtio huolehtii sokeutuneiden tuesta, eikä joku järjestö, jonka velvollisuudet eivät perustu mihinkään lakiin.
Päin vastoin, paljon tehokkaampaa, vähemmän paapovaa ja ennen kaikkea edullisempaa on se että tuen tarpeessa olevat ihmiset auttavat itse itseään järjestöjen avulla. Ne tarvitsevat vain vähän valtionapua, sillä jäsenet itse aktivoituvat toimimaan omaksi parhaakseen.
Vierailija kirjoitti:
THL käyttää vaikutusvaltaansa jotta leikkauksia ei kohdistettaisi tuonne. Ehkä THL:n budjetista voisi leikata 50% koska talo tuntuu olevan tomppeleita täynnä. Esimerkiksi kyseisen lafkan ennusteet alkoholipolitiikkaan liittyen ovat menneet aivan perseelleen.
THL:n kynästä ovat muuten tt-tuen, asumistuen, työttömyyskorvauksen ja yleistuen muutokset.
Vierailija kirjoitti:
No onko edes mitään tilastoja näiden järjestöjen oikeasta vaikuttavuudesta. Aika turhanpäiväistä kahvinkeitto touhua mitä sivusta katsonut.
Tilastoja ei varmaankaan ole, mutta järjestöt joutuvat perustelemaan työnsä vaikuttavuutta avustushakemuksissaan. Nyt nämä järjestöt, millä ei ole mitään perusteluja, ovat kauhuissaan.
Rydmanilta tuskin menisi tehokkusvaatimuksena läpi, jos järjestö perustelisi avustushakemuksessaan, että ministereitä on tavattu 100 kertaa dinnerin merkeissä ja kansanedustajia 200 kertaa vuoden aikana kahvin ja konjakin merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
Rydmanin toiminta on nyt torpattu. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi kertoo, että heille on annettu tehtäväksi muuttaa kolmatta pykälää vuoden 2023 Valtioneuvoston asetuksesta sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, ja muutosehdotus valmistuu ensi viikolla.
Asetuksen kolmas pykälä käsittelee avustuksen hakijan varallisuutta, sen tuottoja, ja mahdollisuutta hoitaa hankkeen rahoitus itse. Pykälämuutoksesta hyötyvät mm. Folkhälsan miljardiomaisuudellaan ja Marttaliitto 40 miljoonan omaisuudellaan. Valitettavasti se tarkoittaa myös sitä, että kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan, koska rikkaiden järjestöjen isot avustukset tulevat ilmeisesti säilymään myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL käyttää vaikutusvaltaansa jotta leikkauksia ei kohdistettaisi tuonne. Ehkä THL:n budjetista voisi leikata 50% koska talo tuntuu olevan tomppeleita täynnä. Esimerkiksi kyseisen lafkan ennusteet alkoholipolitiikkaan liittyen ovat menneet aivan perseelleen.
THL:n kynästä ovat muuten tt-tuen, asumistuen, työttömyyskorvauksen ja yleistuen muutokset.
Linkki
Järjestöjen touhua pystyy pyörittää kymmenesosalla siitä mitä heille jaetaan. Järjestöjen pitäisi opetella kohdentaa sitä rahaa paremmin siihen olennaiseen, eikä itse vetää masseja omaan taskuun ylisuurina palkkoina.
Työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei enää ole, niiden tilalle tuli yleistuki toukokuussa.
"Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidontuki, tekijänoikeuskorvaukset ja perhehoitajan palkkiot myös yli 55-vuotiailla työttömillä."
Esim. Soste on vain byrokratiaa byrokratian päälle, lausuntoautomaatti EU:lle ja muille tahoille. Sillä sen tarpeellisuutta on perusteltu. Se on kattojärjestö, ei tee kohtaavaa työtä. Ja pomon palkka 9000. Arvostain enemmän näitä "hyväntekeväisyysjärjestöjä", jos niiden johtajien palkat olisivat jossain peruskoulun opettajan palkan tasolla. Työ ei taatusti ole raskaampaa, kokouksissa kahvittelua, työmatkoja. Terveiden aikuisten kanssa puuhailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
No mikä sun mielestä niissä Rydmanin kriteereissä oli pahinta? Pomojen palkkakatto, varakkaimpien järjestöjen tukileikkaukset, rahoituksen kohdistaminen konkreettiseen avustustyöhön hallinnon asemasta, päällekkäisen hallinnon karsiminen vai rahoituksen kohdistaminen toimintoihin, joiden hyödyllisyydestä on esittää tutkimusnäyttöä?
Milloin me saataisiin samat rajoitukset yritystukiin. Yritykset saavat tukea ja verohelpotuksia, vaikka johtajalla olisi miten kova palkka, firmalla miten paljon rahaa tai tuet valuisivat osinkoihin. Miksei Ryyd tehnyt näille mitään elinkeinoministerinä?
Vierailija kirjoitti:
Esim. Soste on vain byrokratiaa byrokratian päälle, lausuntoautomaatti EU:lle ja muille tahoille. Sillä sen tarpeellisuutta on perusteltu. Se on kattojärjestö, ei tee kohtaavaa työtä. Ja pomon palkka 9000. Arvostain enemmän näitä "hyväntekeväisyysjärjestöjä", jos niiden johtajien palkat olisivat jossain peruskoulun opettajan palkan tasolla. Työ ei taatusti ole raskaampaa, kokouksissa kahvittelua, työmatkoja. Terveiden aikuisten kanssa puuhailua.
Mitenkäs ministerien palkat?
Epäilen vahvasti väitettäsi että "190 miljoonaa ja enemmän käytettiin muuten Rydmanin oman verotuksen pienentämiseen. ".
Tuskin Rydman on maksanut edes YHTÄ miljoonaa veroja vuodessa, tuskin edes elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
Rydmanin toiminta on nyt torpattu. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi kertoo, että heille on annettu tehtäväksi muuttaa kolmatta pykälää vuoden 2023 Valtioneuvoston asetuksesta sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, ja muutosehdotus valmistuu ensi viikolla.
Asetuksen kolmas pykälä käsittelee avustuksen hakijan varallisuutta, sen tuottoja, ja mahdollisuutta hoitaa hankkeen rahoitus itse. Pykälämuutoksesta hyötyvät mm. Folkhälsan miljardiomaisuudellaan ja Marttaliitto 40 miljoonan omaisuudellaan. Valitettavasti se tarkoittaa myös sitä, että kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan, koska rikkaiden järjestöjen isot avustukset tulevat ilmeisesti säilymään myös jatkossa.
Eipäs rakennella olkiukkoja. Kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan siksi, että tämä hallitus haluaa säästää kolmanneksen sote-järjestöavustuksista. Ei tuollaista säästöä voi tehdä rampauttamatta järjestöjen toimintaa.
Miksei säästetä yritystuista? Miksei urheilupomojen palkoista? Miksei ministerin palkasta? Onko sote-sektori ainoa, missä ei johtaja saa saada johtajan palkkaa?
No ev.lut. Kirkko voi ottaa kaikki nuo järjestöiltä jäävät työt hoitoonsa. Ei kaikkeen tarvita erillistä pikkuorganisaatiota johtajineen, hallintoineen ja toimitiloineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika surullista lukea näitä järjestöleikkauksia koskevia kommentteja eri kanavista. Rydman kusee hunajaa housuihinsa, kun saa törkeällä toiminnallaan asiasta mitään ymmärtämättömät öyhöttäjät riemastumaan ja huutamaan hurraata. Ja kärsijöinä ovat jälleen heikoimmat.
Rydmanin toiminta on nyt torpattu. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi kertoo, että heille on annettu tehtäväksi muuttaa kolmatta pykälää vuoden 2023 Valtioneuvoston asetuksesta sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta, ja muutosehdotus valmistuu ensi viikolla.
Asetuksen kolmas pykälä käsittelee avustuksen hakijan varallisuutta, sen tuottoja, ja mahdollisuutta hoitaa hankkeen rahoitus itse. Pykälämuutoksesta hyötyvät mm. Folkhälsan miljardiomaisuudellaan ja Marttaliitto 40 miljoonan omaisuudellaan. Valitettavasti se tarkoittaa myös sitä, että kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan, koska rikkaiden järjestöjen isot avustukset tulevat ilmeisesti säilymään myös jatkossa.
Eipäs rakennella olkiukkoja. Kohtaavasta työstä joudutaan leikkaamaan siksi, että tämä hallitus haluaa säästää kolmanneksen sote-järjestöavustuksista. Ei tuollaista säästöä voi tehdä rampauttamatta järjestöjen toimintaa.
Miksei säästetä yritystuista? Miksei urheilupomojen palkoista? Miksei ministerin palkasta? Onko sote-sektori ainoa, missä ei johtaja saa saada johtajan palkkaa?
siksei säästetä urheilupomojen palkoista kun NE EIVÄT OLE RYDMANNIN HALLINTOALAA VAAN ANDERSIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Soste on vain byrokratiaa byrokratian päälle, lausuntoautomaatti EU:lle ja muille tahoille. Sillä sen tarpeellisuutta on perusteltu. Se on kattojärjestö, ei tee kohtaavaa työtä. Ja pomon palkka 9000. Arvostain enemmän näitä "hyväntekeväisyysjärjestöjä", jos niiden johtajien palkat olisivat jossain peruskoulun opettajan palkan tasolla. Työ ei taatusti ole raskaampaa, kokouksissa kahvittelua, työmatkoja. Terveiden aikuisten kanssa puuhailua.
Mitenkäs ministerien palkat?
Sosten pääsihteerin palkka on isompi kuin kansanedustajankin.
Palkan pitäisi olla jossain suhteessa vastuisiin, esim. onko kyse jonkin järjestön luotsaamisesta kuten Marttojen (pomon palkka kans jotain 9000) vai kokonaisen valtion. Luulen, että vaikka kansanedustajat eivät joudu taloudellisiin vastuisiin tekemistään päätöksistä, henkinen vastuu on isompi kuin jollain Marttojen puheenjohtajalla. Mieleeni jäänyt ulostulo Martoilta on ollut, että koska joulua ei vietetä kaapissa, on turha joulusiivouksessa siivota kaappeja...
Kuinka moni itsemurha olisi vältetty, jos järjestöjen rahaa olisi jaettu oikeudenmukaisemmin avustettavien ja avustajien kesken? Hyvissä rahoissa olevat avustajat ovat varmasti voineet elää yltäkylläistä elämää, mutta ettei vaan avustettavien varjolla.