Mistä on peräisin maalaisnaisten villitys värjätä hiukset punaiseksi?
Tää on jatkunut jo vuosikymmenen tai pari. Maaseutumatkaillessa tää on tullut huomttua, että yleisin laitettu hiustyyli on värjätä punaiseksi. Tätä ei näe isoissa kaupungeissa poislukien jotkun vaihtoehtoanarkistit, mutta maaseudulla ja pienissä kaupungeissa ihan työssäkäyvillä ja perheellisillä naisilla on värjätyt punaiset hiukset. Keskiluokkaiset kaupunkilaiset eivät ikinä värjäisi tukkaa punaiseksi vaan tyyli on hillitty brunette tai blondi.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
KOUVOLASTA
Sit on kans Savonlinna-tukka, Mikkeli-tukka, Pieksämäki-tukka jne.
Kyllä näkee kaupungeissakin punaisia hiuksia. Aika monella. Punapäiksi sanotaan. Eivät kanna talikkoakaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissas? Että keskiluokkainen kaupunkilainen ei ikinä värjäis hiuksia punaiseksi? 😃
Olen. Punertavua sävyjä näkee, mutta ei sitä maalaispunaista kenelläkään. Isoissa yrittyksissä olen ollut töissä, satoja työntekijöitä, pukukoodi on hieman formaali. Yhden ensimmäiselläkään naisellla ei ole punaisia hiuksia koskaan! Jotkut taidealan korkeakoulutetut voivat olla poikkeus.
Minä olen ekonomi, talousjohtajana isohkossa kansainvälisessä yrityksessä Helsingissä ja värjään kynityt hiukseni punaisella. Se sopii mulle.
Virolaiset tykkäävät värjätä hiukset punaiseksi.
Lopetin hiusten värjäämisen, kun kampaajat halusi laittaa vain punaista. Itse en todellakaan halunnut.
Nelikymppinen työkaveri värjää itse hiuksensa punaiseksi, sellainen oranssinpunainen väri. Siihen yhdistettynä tatuoidut, oranssinruskeat kulmakarvat..näyttää pääsiäisnoidalta ja vanhentaa. Mutta totta että maalaiset tunnistaa tuosta kotona värjätystä punaisesta tukasta. Tosin työkaveri asuu Helsingissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissas? Että keskiluokkainen kaupunkilainen ei ikinä värjäis hiuksia punaiseksi? 😃
Olen. Punertavua sävyjä näkee, mutta ei sitä maalaispunaista kenelläkään. Isoissa yrittyksissä olen ollut töissä, satoja työntekijöitä, pukukoodi on hieman formaali. Yhden ensimmäiselläkään naisellla ei ole punaisia hiuksia koskaan! Jotkut taidealan korkeakoulutetut voivat olla poikkeus.
Minä olen ekonomi, talousjohtajana isohkossa kansainvälisessä yrityksessä Helsingissä ja värjään kynityt hiukseni punaisella. Se sopii mulle.
Kynityt, itse värjätyt punaiset hiukset ja ylipaino..suominainen parhaimmillaan..
Pinkinpunaiset hiukset sopivat hyvin yhteen vihreiden silmieni kanssa enkä välitä pätkääkään arvostelijoista.
"What's normal for the spider is a chaos for the fly" pätee tähänkin asiaan.
Kouvolasta alkoi ja on levinnyt ympäri maan.
Vierailija kirjoitti:
Tavja...
On helsinkiläinen.
Siellä paikallislehdissä näytetään kuvia hesalaisista pridefriikeistä ja luulevat, että kaikilla siellä on sirkuspellen hiukset.
Enpä ole nähnyt meidän tuppukylässä kenelläkään punaisia hiuksia, naapurikaupungissa kyllä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavja...
On helsinkiläinen.
Ja luonnostaan punapää, eikös aloitus koske värjättyjä hiuksia?
Vierailija kirjoitti:
Punaisia on eri sävyjä kuten myös tyylejä. Voi olla ihan hyvinkin pukeva joillain.
Sehän on ihonväristä kiinni. Monella suomalaisella on samanvärinen iho kuin punapäisillä irlantilaisilla. Kun he värjäävät tukkansa luonnollisilla punaisilla, on vaikea edes huomata etteivät he ole syntyneet punapäinä.
Osalle punainen tukka toimii kuten voimaväri eikä siinäkään ole mitään pahaa.
Sama syy kuin aikoinaan suosittu Kouvolatukka.
Hesarissa on ollut näitä vertailuja että mitä ruokia missäkin päin Suomea ostetaan, esim. Etelä-Savossa ostetaan enemmän lihajalosteita ja vähemmän salaattiaterioita tai raejuustoa kuin muualla. Pohjois-Pohjanmaalla ostetaan paljon maitoa mutta vähän tomaatteja, jne. Olisi varmaan suht helppo tehdä vertaus miten paljon eri Prismoissa/Cittareissa myydään (punaisia) hiusvärejä. Saataisiin ihan faktatietoa 😁
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole nähnyt meidän tuppukylässä kenelläkään punaisia hiuksia, naapurikaupungissa kyllä näkee.
Lestadiolaispitäjät on poikkeus
Mä asun alle 5000 asukkaan kylässä ja kyllä täällä eniten näkee ruskean ja vaalean sävyjä naisten hiuksissa. Punaiset selkeässä vähemmistössä. Itsellä on punertavanruskeat hiukset luonnostaan, en oikein osaa sanoa mikä mun hiusten väri on tarkalleen.
Punaistakin on montaa sävyä. Lähinnä itse ymmärtäisin, että tällä tarkoitetaan sitä hirveää mahonkia, joka ei sovi juuri kellekään. Se sitten haalistuneena. Tai sitten shokkiväri- punainen ja räväkkyys. Monella on se tyyli, että haluavat että hiusten väri oikeasti värjätessä muuttuu ja kaikki näkevät muutoksen. Ei ymmärretä, että parasta on juuri se, ettei kilometrin päästä näe että olet värjännyt hiukset.
KOUVOLASTA