Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia nivelkivuista?

Vierailija
24.06.2026 |

Olen 40 vuotias nainen. Teen tosi fyysistä työtä ja olen arjessa kotonakin aktiivinen, tosin silti 12kg ylipainoinen. Olen kuitenkin aina ollut terve, ei ole edes flunssia. Minusta otetaan laajat verikokeet parin kolmen vuoden välein ja ne on priimaa.

Alkuvuonna huomasin, että minulle tuli ajottaisia nivelsärkyjä ja erinäisiä luiden vihlaisuja. Ensin niitä oli joskus vähän jossain, sääressä, sormessa.. mutta nyt se on jo päivittäistä ja siksi jäin miettimään, että mistä voisi olla kyse. Onko jollain kokemusta vastaavasta?

Kommentit (59)

41/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut kuulostavat nivelrikolta, muut kivut voivat olla osteoporoosia (tulee myös ylipainoisille) tai ihan rasituskipuja, jos et ehdi palautua.

Itsellä on sekä nivelrikkoa että nivelreuma plus osteopenia. 

Mulla muuten sama, mutta osteomalasia, joka johtuu mulla D-vitamiinin imeytymishäiriöstä. 

Ap:lle: Hyviä vinkkejä oletkin jo saanut. Seropositiivisesta nivelreumasta sen verran, että oireet voivat alkaa jo paljon ennenkuin reuma näkyy verikokeissa. Mä juoksin aikoinaan vuoden verran lääkäreillä ja pääsin jo reumapolillekin, mutta eivät tehneet reumadiagnoosia. Lopulta päätin vielä kerran ja seuraava osoite olisi ollut sitten psykiatri, koska aloin jo itsekin epäillä olevani kipujeni kanssa vain luulosairas. Noh, sillä kertaa sitten reumafaktorit jo paukkuikin sen verran korkealla, että napsahti diagnoosikin samantien. 

Sitten sellainenkin tuli mieleen, että ei sulla satu olemaan yliliikkuvat nivelet eli hypermobiliteettisyndrooma? Mulla on tämäkin riesana.

Vierailija
42/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo myöhempi ap:n vastaus niveljäykkyydestä aamuisin on sinulta, kannattaisi keskustella lääkärin kanssa reuman mahdollisuudesta. Se on klassinen reuman oire jo heti alkuvaiheessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuuuuu ap?!?!?!

Vierailija
44/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jättää vehnä ja sokeri pois.

Vierailija
45/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nivelrikko voi olla yksi syy. 

Vierailija
46/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvikipuja oli ja jonkin verran ylipainoa. Kävelylenkkien lisäksi tein kumirenksuharjoituksia sekä sitten aloin käymään salilla. Polvivaivat jäivät pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuhertaa nyt itkua peiton alla, koska eihän hällä nyt voi mitään vaihdevuosiin liittyvää olla, kun on "reserviä viivassakin" 😂 ja lisääntyäkin vielä pitäisi.

Mikä tän sun kommentin pointti on? En ole väittänyt etteikö voisi olla esivaihdevuosia. Totesin vain, että vastikään sanottiin että on vielä reilusti reserviä jäljellä. En ole lääkäri enkä tiedä sen tarkemmin tämän päiväistä tilannetta, mutta silloin vain lääkäri sanoi, että reserviä on vuosiksi.

Enkä mä mitään itke. Mitä ihmettä nyt väännät ja vielä uudestaan seuraavana päivänä? Kiitos toki aloitukseni nostosta.

Ap

Vierailija
48/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo myöhempi ap:n vastaus niveljäykkyydestä aamuisin on sinulta, kannattaisi keskustella lääkärin kanssa reuman mahdollisuudesta. Se on klassinen reuman oire jo heti alkuvaiheessa. 

Joo, minulta oli kommentti. Nimenomaan erityisesti aamuinen niveljäykkyys osassa sormia on ollut huomiota herättävää. Joutuu oikein naksuttelemaan välillä ja puristella ilmaa. Sormet myös tosi turvoksissa päivän päätteeksi, ja joskus myös jäykät riippuen työtehtävistä. Lähinnä iltaisin säärikipua yms.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Priimaa verikokeissa? Ovatko peruslabroja? Onko suvussasi reumaa? 
Itsellä alkoi monenlaisin oirein tuntua että nyt on jokin sairaus tulossa. Varasin ajan lääkärille koska vahva sukutausta reumassa. Lääkäri laittoi samalta istumalta laboratorioon, otettiin mm. reumakokeet ja röntgenit käsistä ja nilkoista. Seropositiivinen reuma. Lähete reumapkl:lle koska vain siellä voidaan asettaa diagnoosi ja sen myötä saada erityiskorvattavuus reumalääkkeisiin.

Mitä nyt laajaan verenkuvaan kuuluu. Sekä kilpparit, joka on hyvin vahva sukurasite. Mutta reumaa ei taida olla kyllä siinä. Ei se ole rasitteena, mutta tätäkin mietin, että eikai se sitä tarkoita etteikö sitä voisi silti tulla. Mitenkä nopeasti reuma voi edetä? Mä epäilen, että ylipainon piikkiin laitetaan kaikki ensin, vaikka ei siihen liittyisikään. Näin käynyt aina ennenkin, esim kun kaaduin töissä ja sain noidannuolen siitä, niin syy kaatumiseen oli ylipaino, vaikka sitten todettiin myöhemmin ettei sillä ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ap

Tuo perinnöllisyyshomma menee niin, että alttius autoimmuunisairauksiin kulkee suvussa. Meillä niitä on havaittu ainakin  useampaa nivelreumaa, keliakiaa, kilpirauhasvaivoja ja ykköstyypin diabetesta, kaikki eri henkilöillä. Muista mainita tuo kilppariongelma lääkärissä, jospa vaikka ottaisi sukurasitteen huomioon.

Vierailija
50/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Priimaa verikokeissa? Ovatko peruslabroja? Onko suvussasi reumaa? 
Itsellä alkoi monenlaisin oirein tuntua että nyt on jokin sairaus tulossa. Varasin ajan lääkärille koska vahva sukutausta reumassa. Lääkäri laittoi samalta istumalta laboratorioon, otettiin mm. reumakokeet ja röntgenit käsistä ja nilkoista. Seropositiivinen reuma. Lähete reumapkl:lle koska vain siellä voidaan asettaa diagnoosi ja sen myötä saada erityiskorvattavuus reumalääkkeisiin.

Mitä nyt laajaan verenkuvaan kuuluu. Sekä kilpparit, joka on hyvin vahva sukurasite. Mutta reumaa ei taida olla kyllä siinä. Ei se ole rasitteena, mutta tätäkin mietin, että eikai se sitä tarkoita etteikö sitä voisi silti tulla. Mitenkä nopeasti reuma voi edetä? Mä epäilen, että ylipainon piikkiin laitetaan kaikki ensin, vaikka ei siihen liittyisikään. Näin käynyt aina ennenkin, esim kun kaaduin töissä ja sain noidannuolen siitä, niin syy kaatumiseen oli ylipaino, vaikka sitten todettiin myöhemmin ettei sillä ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ap

Tuo perinnöllisyyshomma menee niin, että alttius autoimmuunisairauksiin kulkee suvussa. Meillä niitä on havaittu ainakin  useampaa nivelreumaa, keliakiaa, kilpirauhasvaivoja ja ykköstyypin diabetesta, kaikki eri henkilöillä. Muista mainita tuo kilppariongelma lääkärissä, jospa vaikka ottaisi sukurasitteen huomioon.

Kilpirauhasarvoa seurataan parin kolmen vuoden välein, koska meillä on suvussa melkein kaikilla naisilla ennemmin tai myöhemmin kilpirauhasissa häikkää. Äitini, kaksi siskoani, toisen siskoni tytär, äidin toisen siskon kaksi tytärtä. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikko, tulehdus ja matala estrogeeni aiheuttaa erilaisia oireita. Esim. Lepokipu vs rasitus. Rasvakudos ylläpitää matala-asteista tulehdusta 

Vierailija
52/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää reumakokeet. Jos niissä ei näy mitään, niin d-vitamiinin syöntiä voi kokeilla. Ajoittaisiin nivelsärkyihin voi saada myös lääkkeen, tavallisia ilman reseptiä saatavia ei välttämättä ole hyvä syödä montaa päivää peräkkäin, koska voivat rasittaa vatsaa.

Arvaapa huviksesi vaan miten ne reseptilääkkeet rassaavat mahaa. Mistä helkkarista tuon olet saanut päähäsi, että eivät rassaisi? Monet niistä on vielä katalampia mahalle kuin käsikauppalääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuhertaa nyt itkua peiton alla, koska eihän hällä nyt voi mitään vaihdevuosiin liittyvää olla, kun on "reserviä viivassakin" 😂 ja lisääntyäkin vielä pitäisi.

Sinä idari se pusket oikein kyyneleitä. Toivottavasti tukehdut niihin.

Vierailija
54/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosissa voi tulla noita mutta olet liian nuori.

Niitä tulee jo esivaihdevuosissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä työtä teet?

Olen puistopuutarhuri. Paljon askelia, kantamuksia, erilaisia työskentelyasentoja, ergonomisesti haasteellista myös usein.

Ap

Onko kulumia?

Vierailija
56/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranteissa ja peukaloiden tyvinivelissä pahat kulumat. Lisäksi sormien nivelet osittain kuluneet. Kipuja on näissä ja lisäksi on muuta neuropaattista särkyä siellä ja täällä. Sääriluita särkee, polvia särkee, päkiöitä särkee sekä kylmää. Veriarvot normaalit, paitsi raudat reilusti yli viitearvojen. Paino on suunnilleen normaali. En tupakoi, enkä käytä mitään muitakaan stimulantteja. Verenpaineet pysyy kurissa Losatrix & Bisoprolol -combolla.

 

Nuorempana olin peltiseppä ja yli 20 vuotta olen ollut kokki/leipuri. Ammatinvaihto edessä.

 

M 52

Vierailija
57/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä työtä teet?

Olen puistopuutarhuri. Paljon askelia, kantamuksia, erilaisia työskentelyasentoja, ergonomisesti haasteellista myös usein.

Ap

Onko kulumia?

En tiedä. Ei ole koskaan kuvattu, kun ei ole ollut tarvetta. En tiedä miten edes pääsee "terveenä" kuvaukseen. Ainakaan tk:n kautta. Työterveydessä käyn tosin ehkä ensi viikolla puhumassa säryistä jos ei helpota 

Ap

Vierailija
58/59 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä työtä teet?

Olen puistopuutarhuri. Paljon askelia, kantamuksia, erilaisia työskentelyasentoja, ergonomisesti haasteellista myös usein.

Ap

Onko kulumia?

En tiedä. Ei ole koskaan kuvattu, kun ei ole ollut tarvetta. En tiedä miten edes pääsee "terveenä" kuvaukseen. Ainakaan tk:n kautta. Työterveydessä käyn tosin ehkä ensi viikolla puhumassa säryistä jos ei helpota 

Ap

Tottakai kuvauspyynnötkin pitää laittaa alulle työterveyden kautta. Voi olla, että tk:ssa eivät lähde suoraan heti edes hoitamaan sinua, kun olet työterveyden asiakas.

59/59 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa teettää reumakokeet. Jos niissä ei näy mitään, niin d-vitamiinin syöntiä voi kokeilla. Ajoittaisiin nivelsärkyihin voi saada myös lääkkeen, tavallisia ilman reseptiä saatavia ei välttämättä ole hyvä syödä montaa päivää peräkkäin, koska voivat rasittaa vatsaa.

Arvaapa huviksesi vaan miten ne reseptilääkkeet rassaavat mahaa. Mistä helkkarista tuon olet saanut päähäsi, että eivät rassaisi? Monet niistä on vielä katalampia mahalle kuin käsikauppalääkkeet.

Tämä on totta, mutta joissain niistä - esimerkiksi Vimovossa - on vatsansuojalääke mukana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän