Kokemuksia nivelkivuista?
Olen 40 vuotias nainen. Teen tosi fyysistä työtä ja olen arjessa kotonakin aktiivinen, tosin silti 12kg ylipainoinen. Olen kuitenkin aina ollut terve, ei ole edes flunssia. Minusta otetaan laajat verikokeet parin kolmen vuoden välein ja ne on priimaa.
Alkuvuonna huomasin, että minulle tuli ajottaisia nivelsärkyjä ja erinäisiä luiden vihlaisuja. Ensin niitä oli joskus vähän jossain, sääressä, sormessa.. mutta nyt se on jo päivittäistä ja siksi jäin miettimään, että mistä voisi olla kyse. Onko jollain kokemusta vastaavasta?
Kommentit (34)
Nyt on niin hyvä fiilis ettei kiinnosta veetäkän omat eikä toisten nivelkivut? Märkää toiset. 💃💃💃💃
Multa loppui kivut, kun ylipainon pudotin. Oli sitä enemmän kuin sinulla. Sormien takia olin usein saikullakin, kun nivelet turposi punaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on niin hyvä fiilis ettei kiinnosta veetäkän omat eikä toisten nivelkivut? Märkää toiset. 💃💃💃💃
Niitä tulee ja menee
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosissa voi tulla noita mutta olet liian nuori.
Sillä ei ole mitään tekemistä yhtään minkään kanssa!
Jotkut saa 35vuotiaana, mulla ei ole ollut ollenkaan, olen 70+!
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosissa voi tulla noita mutta olet liian nuori.
No ei perkele kaikki johdu vaihdevuosista. Mee lääkäriin.. vastaile edelleen itsellesi ja tee kysymyksiä .
Vierailija kirjoitti:
Nyt on niin hyvä fiilis ettei kiinnosta veetäkän omat eikä toisten nivelkivut? Märkää toiset. 💃💃💃💃
Miksi sitten kommentoit?
Joo ylipaino aiheuttaa matala-asteita tulehdusta, ja se voi tunut nivelissä.
Mun nivelet sormista, polvista, nilkoista ja varpaista alkoivat hajota (turpoilla, kipuilla, pettää) vaihdevuosissa. Painoa oli sellaset 55 kg. Vaihdevuodet on oikea ongelmakimppu, vaikka kaikki ongelmat ei niistä johdukaan. Nivelpinta tarvitsee estrogeenia uusiutuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Multa loppui kivut, kun ylipainon pudotin. Oli sitä enemmän kuin sinulla. Sormien takia olin usein saikullakin, kun nivelet turposi punaisiksi.
En vielä koe mitenkään sairasloman tarpeeksi asti kipuja, mutta huomaan ettei viikonloppu auta enää palautumaan ja kipu on ajottain häiritsevää. Erityisesti jalkapöydän päältä ja sivusta, sääriluista ja oikean käden keskisormi ja nimetön ne pahimmat. Saattaa olla sormissa varsinkin jäykkyyttä jopa yön jäljiltä. Jalkapöytä ja sääriluut erityisesti iltaisin.
Jos mietin työtä, niin ainut muutos siellä on ollut työmaan vaihdos, muuten kaikki ihan yhtälailla samaa kuin vaikka vuosi tai viisi vuotta sitten. Ikäni olen ollut myöskin vähintäänkin lihava, että sinänsä toki kai ylipaino voi olla nyt aiheuttanut näkyviä ongelmia. Painoa olen jo tiputtanut 10kg parissa vuodessa.
Ap
Priimaa verikokeissa? Ovatko peruslabroja? Onko suvussasi reumaa?
Itsellä alkoi monenlaisin oirein tuntua että nyt on jokin sairaus tulossa. Varasin ajan lääkärille koska vahva sukutausta reumassa. Lääkäri laittoi samalta istumalta laboratorioon, otettiin mm. reumakokeet ja röntgenit käsistä ja nilkoista. Seropositiivinen reuma. Lähete reumapkl:lle koska vain siellä voidaan asettaa diagnoosi ja sen myötä saada erityiskorvattavuus reumalääkkeisiin.
Jalkojen niveliä ylipaino voi rasittaa liikaa. Ruokavaliollakin on vaikutusta. Jos laihdutat, voisit kokeilla punaisen lihan jättämistä pois. Työn laatu on ratkaiseva. Hoitoalalla joillain on jo alle 5-kymppisenä keinoniveliä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen esivaihde/vaihdevuosioire.
Vuosi sitten kävin gynellä, koska tarkoitus olisi yrittää vielä yhtä lasta nyt tässä vuoden sisään. Reserviä riittää kuulema vielä vuosiksi eteenpäin eikä mitään merkkiä edes esivaihdevuosista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Priimaa verikokeissa? Ovatko peruslabroja? Onko suvussasi reumaa?
Itsellä alkoi monenlaisin oirein tuntua että nyt on jokin sairaus tulossa. Varasin ajan lääkärille koska vahva sukutausta reumassa. Lääkäri laittoi samalta istumalta laboratorioon, otettiin mm. reumakokeet ja röntgenit käsistä ja nilkoista. Seropositiivinen reuma. Lähete reumapkl:lle koska vain siellä voidaan asettaa diagnoosi ja sen myötä saada erityiskorvattavuus reumalääkkeisiin.
Mitä nyt laajaan verenkuvaan kuuluu. Sekä kilpparit, joka on hyvin vahva sukurasite. Mutta reumaa ei taida olla kyllä siinä. Ei se ole rasitteena, mutta tätäkin mietin, että eikai se sitä tarkoita etteikö sitä voisi silti tulla. Mitenkä nopeasti reuma voi edetä? Mä epäilen, että ylipainon piikkiin laitetaan kaikki ensin, vaikka ei siihen liittyisikään. Näin käynyt aina ennenkin, esim kun kaaduin töissä ja sain noidannuolen siitä, niin syy kaatumiseen oli ylipaino, vaikka sitten todettiin myöhemmin ettei sillä ole asian kanssa mitään tekemistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on niin hyvä fiilis ettei kiinnosta veetäkän omat eikä toisten nivelkivut? Märkää toiset. 💃💃💃💃
Miksi sitten kommentoit?
Veetäkö sulle kuuluu
Vierailija kirjoitti:
mitä työtä teet?
Olen puistopuutarhuri. Paljon askelia, kantamuksia, erilaisia työskentelyasentoja, ergonomisesti haasteellista myös usein.
Ap
Mulla loppui samantien polvikivut sekä nilkkojen satunnaiset vihlaisut kun laihdutin normaalipainoon, jossa olen pysynyt nyt 9 vuotta. Lämmin suositus.
Vaihdevuosissa voi tulla noita mutta olet liian nuori.