Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia nivelkivuista?

Vierailija
24.06.2026 |

Olen 40 vuotias nainen. Teen tosi fyysistä työtä ja olen arjessa kotonakin aktiivinen, tosin silti 12kg ylipainoinen. Olen kuitenkin aina ollut terve, ei ole edes flunssia. Minusta otetaan laajat verikokeet parin kolmen vuoden välein ja ne on priimaa.

Alkuvuonna huomasin, että minulle tuli ajottaisia nivelsärkyjä ja erinäisiä luiden vihlaisuja. Ensin niitä oli joskus vähän jossain, sääressä, sormessa.. mutta nyt se on jo päivittäistä ja siksi jäin miettimään, että mistä voisi olla kyse. Onko jollain kokemusta vastaavasta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen esivaihde/vaihdevuosioire. 

Vuosi sitten kävin gynellä, koska tarkoitus olisi yrittää vielä yhtä lasta nyt tässä vuoden sisään. Reserviä riittää kuulema vielä vuosiksi eteenpäin eikä mitään merkkiä edes esivaihdevuosista?

Ap

Uskotaan   🤭🤭🤭     hyä että on reserviä viivassa.

Vierailija
22/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alkanut yhtäkkiä, niin ihan tavallinen, pitkäkestoinen rasitus voi olla myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä työtä teet?

Olen puistopuutarhuri. Paljon askelia, kantamuksia, erilaisia työskentelyasentoja, ergonomisesti haasteellista myös usein.

Ap

Koivukylässäkö?

Vierailija
24/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen vaihdevuosioire. Ja ne kivut voi olla tosi koviakin.

Vierailija
25/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan nivelrikkoa. Fyysinen työ, ylipaino ym..  Mulla auttoi kipuihin kun lopetin punaisen lihan syönnin, reumalääkäri suositteli. Syön kanaa ja kalaa.. Ylipainoa ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.  Reuma voi hypätä yhden sukupolven yli ja on hyvinkin laajakirjoinen tauti. Mulla alkoi pikkurillin nivelen kivulla ja turpoamisella, ja pääsin heti reumalääkärille, veressä ei näy mutta oireet selvät. Sen vuoksi pääsin eläkkeelle kun täytin 50v, sitä ennen työkyv eläkkeellä 5v. 

Vierailija
26/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuntosalilla treeniä,painoilla siis,  ehkä loppuu kivut siihen ku vahvistuu kroppa oikeesti.

 

Ei se puutarhan hoito nyt niin rankkaa oo :) , mutta joillekki kaikki on fyysista jos se ei ole sohvalla makaamista.

 

Ammatikseen tuota tekevillä kaikki apukeinot ja koneet käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos googletat "40v ja nivelkivut" niin saat vastaukseksi hormonaaliset/vaihdevuosisyyt.

Vierailija
28/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kuntosalilla treeniä,painoilla siis,  ehkä loppuu kivut siihen ku vahvistuu kroppa oikeesti.

 

Ei se puutarhan hoito nyt niin rankkaa oo :) , mutta joillekki kaikki on fyysista jos se ei ole sohvalla makaamista.

 

Ammatikseen tuota tekevillä kaikki apukeinot ja koneet käytössä.

Sulla ei kyllä ole puutarhurin työstä mitään käsitystä. ":)" Nimim. Puutarhuri, jonka askelmäärä oli tänään 19110 ja energiankulutus peruskulutuksen lisäksi 1820kcal.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy hieronnassa tai fysioterapeutilla. Hiero itse rauhallisesti ja pitkään jalkateriäsi, sääriäsi ja muita kivuliaita paikkoja päivittäin. Käytä kipuun muutamaksi yöksi viikossa esimerkiksi Voltaren -geeliä. Jos näistä ei ole apua muutamassa viikossa, mene lääkäriin - sinulla on silloin kerrottavana myös omahoidon vaikutuksista.

Vierailija
30/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkivut kuulostavat nivelrikolta, muut kivut voivat olla osteoporoosia (tulee myös ylipainoisille) tai ihan rasituskipuja, jos et ehdi palautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui nivelkivut ja hikoilupuuskat, kun vähensin reippaasti hiilareita. Voin Muutenkin paremmin. Olo on skarpimpi eikä väsytä kuten aiemmin.

Vierailija
32/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut kuulostavat nivelrikolta, muut kivut voivat olla osteoporoosia (tulee myös ylipainoisille) tai ihan rasituskipuja, jos et ehdi palautua.

Itsellä on sekä nivelrikkoa että nivelreuma plus osteopenia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut kuulostavat nivelrikolta, muut kivut voivat olla osteoporoosia (tulee myös ylipainoisille) tai ihan rasituskipuja, jos et ehdi palautua.

Ei välttämättä. Esim vaihdevuosien aikaiset nivelkivut, jotka johtuvat estrogeenitason laskusta, ovat hyvin tyypillisiä.

Vierailija
34/34 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa teettää reumakokeet. Jos niissä ei näy mitään, niin d-vitamiinin syöntiä voi kokeilla. Ajoittaisiin nivelsärkyihin voi saada myös lääkkeen, tavallisia ilman reseptiä saatavia ei välttämättä ole hyvä syödä montaa päivää peräkkäin, koska voivat rasittaa vatsaa.