Pääseekö koulukiusaamisen traumasta enää?
Mua kiusattiin että haisen. Keksittiin koko asia.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sä olet niin tottunut omaan hajuusi, ettet itse huomaa sitä?
Vaikka mä haisisinkin niin se ei ole oikein kiusata siitä
Ap
Sillalailla pääsee, että hakkaa tai jollain ikävällä tavalla teloo. Auttaa.
Tottakai pääsee. Se unohtuu kun sua kiusataan työpaikalla.
Pääsee. Olin koulukiusaaja koko peruskoulun ajan, mutta olen päässyt yli siitä traumasta.
Kouluissa on myös mielisairaita oppilaita, joten yritä ajatella siten, että se kiusaaja oli sairas henkilö ja hän saattoi myös toistaa tai matkia jotakin mitä hänelle oli sanottu eli domino efektinäkin asiat joskus etenee. Ihmiset toistaa mitä kuulee ympäriltään. Aikoinaan kun minua kiusattiin, yksi kiusaajista sanoi, että hänen mummo kiusasi häntä ja sitten hän sanoi samat sanat minulle. Samoin hänen äitinsä oli jotain haukkunut ulkonäköäni ja ystäväni sen tokaisi minulle eli siis kiusasi vaikka oli muka ns. ystävä myös. Ihan kotoaan kuuli noita juttuja toisteli. Mut diagnoosikin löytyy mikä osaltaa selittää käytöksen haasteita. Hieman se helpottaa omaa oloa kun tiedostaa, että on ollut viaton ja kiusaaja sairas. Jos pystyt niin yritä keskustella kiusaajan kanssa. Omalla kohdallani pahimmat kiusaajat on avoimesti kertoneet miksi kiusasivat ja siellä taustalla on ollut sellaisia taustatekijöitä mitkä selittää sitä vaikka se ei oikeuta sitä mitenkään. Se antaa vapauden itselle luopua siitä, että minussa ei ollut kiusattuna mitään vikaa vaan kiusaajassa se vika oli.
Ehkä sä olet niin tottunut omaan hajuusi, ettet itse huomaa sitä?